Olen mökkivieraana ja minua käskettiin pesemään perunoita
Sanoin etten syö perunoita ja minulle vastattiin että Se ei estä niitä pesemästä. Kaivoin alkometrin laukusta, puhalsin siihen ja sanoin että Jaaha, aika lähteä takaisin kaupunkiin.
Kommentit (87)
No kyllä mökillä on mukava aina auttaa. Vanhempi sukulaiseni tilaa joka vuosi klapeja talveksi. Sitten hän kutsuu vieraita syömään, saunomaan ja iltaa viettämään. Jokainen vieras vie muutaman kottikärryllisen niitä klapeja liiteriin pinottavaksi. Minäkin olen niitä klapeja kärränyt ja ihan hauskaa on ollut.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa mökkiläisillä vaan kismittää että vieras vie Thermocellin mukanaan 😆
Meidän mökille ei pääse myrkky thermocelien kanssa ollenkaan. Luonto on suojeluksessamme.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä mökillä on mukava aina auttaa. Vanhempi sukulaiseni tilaa joka vuosi klapeja talveksi. Sitten hän kutsuu vieraita syömään, saunomaan ja iltaa viettämään. Jokainen vieras vie muutaman kottikärryllisen niitä klapeja liiteriin pinottavaksi. Minäkin olen niitä klapeja kärränyt ja ihan hauskaa on ollut.
En minäkään jaksaisi vain maata ja teettää muilla. Tai ylipäätään yrittää päästä mahdollisimman vähällä sekä helpolla. Vieraanakin voin autella.
Minusta on epäkohteliasta käskeä vierasta tekemään töitä mökillä. Kunnon junttimeininkiä. Olisin itsekin lähtenyt menemään, jos joku emäntä olisi alkanut käskyttää.
Ikinä en ole pyytänyt enkä pyydä vieraita tekemään mitään. Koko ajatuskin orjatyövoimasta kuvottaa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on epäkohteliasta käskeä vierasta tekemään töitä mökillä. Kunnon junttimeininkiä. Olisin itsekin lähtenyt menemään, jos joku emäntä olisi alkanut käskyttää.
Ehkä on vaan pyytänyt apua, mutta toinen kokee sen käskyttämiseksi. Tai sitten on käskyttänyt, kun on jo halunnut vieraastaan eroon.
Mökille kannattaa ostaa pestyjä perunoita ja keittää perunat kuorineen.
Mielelläni tarjoudun mukaan ruuanlaittoon toisen mökillä. Myös lettujen paisto onnistuu hyvällä mielellä.
Joo. Todennäköisesti tämä perunoiden pesu jätettiin Ap:lle, koska isäntäväelle se oli hommista epämieluisin. Ap:n olisi kannattanut tarjoutua tekemään jotain muuta, mistä itsekin hyötyy.
Mökinomistajat tuntuvat luulevan, että muut ihmiset mielellään oleilisivat heidän mökeillään. Oikeasti toisten nurkissa kyläily on tosi epämiellyttåvää. Useimmat mökkivieraat kävöt vierailulla velvollisuudesta ja purevat hammasta, että kestäisivät siellä olon.
Vieraille on yleensäkin epäkohteliasta nakittaa tehtäviä. Jos nyt esim ap oli appivanhempien mökillä, niin ehkä hän voisi ensi jouluna maksaa potut pottuina. Kun suvun vanhukset tulevat jouluaterialle, niin heidät voi heti eteisestä käskeä kuorimaan porkkanoita ja perunoita keittiöön. Muussa tapauksessa voi nimittää lokeiksi.
T. Viisikymppinen omalla mökillä, muiden mökille en enää menisi vaikka maksettaisiin
Perunoitten peseminen nyt ei iso homma ole. Pienet askareet on mukavia mökillä. En jaksaisi koko aikaa vain oleilla.
Vierailija kirjoitti:
Olisin napannut vierasta niskasta kiini ja taluttanut lähimmälle murkkupesälle ja sanonut joko peset taikka sitten istut.
Muistetaan tämä. Kun tulet pikku-Anselmin ristiäisiin, niin sinut viedään niskaotteella keittiiöön vispaamaan kermavaahtoa sillä aikaa, kun muut seurustelevat olohuoneessa.
Vierailija kirjoitti:
Mökinomistajat tuntuvat luulevan, että muut ihmiset mielellään oleilisivat heidän mökeillään. Oikeasti toisten nurkissa kyläily on tosi epämiellyttåvää. Useimmat mökkivieraat kävöt vierailulla velvollisuudesta ja purevat hammasta, että kestäisivät siellä olon.
Vieraille on yleensäkin epäkohteliasta nakittaa tehtäviä. Jos nyt esim ap oli appivanhempien mökillä, niin ehkä hän voisi ensi jouluna maksaa potut pottuina. Kun suvun vanhukset tulevat jouluaterialle, niin heidät voi heti eteisestä käskeä kuorimaan porkkanoita ja perunoita keittiöön. Muussa tapauksessa voi nimittää lokeiksi.
T. Viisikymppinen omalla mökillä, muiden mökille en enää menisi vaikka maksettaisiin
Kyllä melko monet mökkivieraat taivuttelevat mökinomistajat kutsumaan heidät, jotkut jopa kutsuvat itse itsensä ts tulevat kutsumatta. Silloin on vähintään kohtuullista osallistua keittiöaskareisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin napannut vierasta niskasta kiini ja taluttanut lähimmälle murkkupesälle ja sanonut joko peset taikka sitten istut.
Muistetaan tämä. Kun tulet pikku-Anselmin ristiäisiin, niin sinut viedään niskaotteella keittiiöön vispaamaan kermavaahtoa sillä aikaa, kun muut seurustelevat olohuoneessa.
Loppukesän rippujuhliin tulevat vanhemmat sukulaiset kannattaa käskeä tiskaamaan astioita. He ovat siihen suostuneet, kun ovat ottaneet vierailukutsun vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä melko monet mökkivieraat taivuttelevat mökinomistajat kutsumaan heidät, jotkut jopa kutsuvat itse itsensä ts tulevat kutsumatta. Silloin on vähintään kohtuullista osallist
Unelmissasi noin. Todellisuudessa muiden mökille meno on lähes jokaiselle inhottavaa pakkopullaa, johon ryhdytään kohteliaisuudesta niitä kutsujia kohtaan.
Minä olen mökkivieraana ollessani käynyt mustikassa, kantanut saunaan vesiä, osallistunut ruoan tekemiseen. Paljon on jäänyt aikaa oleiluun, lukemiseen, saunomiseen, uimiseen jne. Minä tykkään että on jotain tekemistäkin välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, onhan se aivan ylivoimaista pestä pari perunaa...siinä sormet kastuu!
Kummasti pottujen keitto mökillä on työleiri vaikka kotonakin laitetaan ruokaa. Onhan se hirveän rankkaa laittaa vettä kattilaan ja potut keittymään mökillä. Ap ei vissiin koskaan suostu koskemaan pestäviin perunoihin.
Ap ei syö perunoita. Lukea te maalaiset näköjään ette osaa.
vaikka ei söisi mm salaattiakkan, voihan sen silti valmistaa,letut jne. jotainhan hän ruokapöydästä kuitenkin ottaa, niin voi osallistua. joku voi paistaa hänelle pihvin,kala tms.
Onnellisia = muija jankuttaa, äijä mököttää, molemmat ryyppäävät eivätkä siedä toisiaan.