Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä takia isoisät eivät kertoneet sodasta?

Vierailija
19.06.2025 |

Toiset tietenkin kertoivat, mutta monet ei.

Löysin melko hyvän ajatuksen joka varmaan selventää asiaa monen kohdalla: "And as a Falklands War veteran myself, you find yourself not wanting to distress the people around you by passing on your internal emotional experience to their relative innocence."

Melkoinen risti kannettavaksi.

Kommentit (154)

Vierailija
121/154 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini kertoi, että suvun miehet puhuivat niitä juttuja keskenään sodan jälkeen, kun äiti oli lapsi. Ja silloin niitä kuulivat muutkin. Mutta äiti ei niiden kertomista jatkanut.

Minä kuulin tarinat mummolta. Pappanei pystynyt puhumaan. Tiedän kaiken juoksuhaudassa haavoittuneena ryömimisestä. Tiedän myös kuinka tultiin linjojen takaa takaisin.

Vierailija
122/154 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat isovanhemmat oli liian nuoria mut mummun veli oli talvi- ja jatkosodissa. Siihen aikaan oli aika jäyhä kulttuuri varsinkin miehillä, ei puhuttu tunteista jne. Ja sota oli tietysti raakaa eikä välttämättä oltu ylpeitä siitä mitä oli joutunut rintamalla tekemään. Eikä niitä juttuja tietenkään varsinkaan lapsille mielellään kertonut. Halu suojella toisia omalta traumalta, häpeä omasta traumasta myös varmasti vaikutti. Koska tappaminen rikkoo ihmistä vaikka kokisi että on pakko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/154 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

mummolaan tuli joskus papan rintamasotakavereita. Mummo hermostui ja ei tykännyt, kun joivat viinaakin, mutta minä kuuntelin kaikki jutut.

Vierailija
124/154 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini kertoi, että suvun miehet puhuivat niitä juttuja keskenään sodan jälkeen, kun äiti oli lapsi. Ja silloin niitä kuulivat muutkin. Mutta äiti ei niiden kertomista jatkanut.

Minä kuulin tarinat mummolta. Pappanei pystynyt puhumaan. Tiedän kaiken juoksuhaudassa haavoittuneena ryömimisestä. Tiedän myös kuinka tultiin linjojen takaa takaisin.

Tuohan se vaikein rasti olikin. Linjat oli epämääräiset ja ei ollut varmuutta, missä on raja ja mikä on kenenkin puoli.

Vierailija
125/154 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niitä koettuja kauheuksia olisi pitänyt vaimolle ja lapsille kertoa?

Heille olisi toki pitänyt olla ammattilaisten tarjoamaa kriisi- ja trauma-apua, mutta siinä olisi ne auttajat loppuneet kesken, ja traumatisoituneet itse vielä pahemmin.

Vierailija
126/154 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun isoisä jäi rintamalle, siksi ei ollut kertomassa.

Minunkin

Vierailija
127/154 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertainen selitys: molemmat isoisäni kuolivat ennen kuin synnyin. Eivät kylläkään sodassa.

Vierailija
128/154 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen isoisäni kaatui sodassa joten ei päässyt koskaan kertomaan, toiselta kysyin joskus kauan, kauan sitten lapsena jotakin sotaan liittyvää, en enää muista että mitä ja miksi ja mistä idea edes tuli, mutta kuulemma olin liian nuori ja kertoo kun olen vanhempi, kuitenkin kuoli sitä ennen.

Vierailija
129/154 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mummolaan tuli joskus papan rintamasotakavereita. Mummo hermostui ja ei tykännyt, kun joivat viinaakin, mutta minä kuuntelin kaikki jutut.

Ne miehet muistelinpääasiassa hauskoja juttuja ja sattumuksia. Tekivät joskus tahallaan vilunkia.

Vierailija
131/154 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei pystynyt puhumaan, mutta mummo kertoi. Meni aika hilkulle, että selvisi omien puolelle ja saatiin manttelinpalaset irti haavoittuneista kohdista.

Vierailija
132/154 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hevonen ja vanhin poika meni meiltä.

Vierailija
133/154 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hevonen oli muuten melkoisen iso menetys maalaistalossa.

Vierailija
134/154 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isänisä ei kertonut sodasta mitään ainakaan mulle ja sisaruksille. Asui meidän kanssa muutaman vuoden. Äidinisä oli puhunut omille lapsilleen sodasta, mutta meille lapsenlapsille alkoi puhua sodasta vasta viimeisenä vuotena kun ikää yli 90.

Vierailija
135/154 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pappa puhui, mutta vasta teini-ikäisille. Sen takia mä enää jaksanut käydä niillä, kun se kiva puuhakas pappa o likin vaan yhtä sotimasta täynnä. Kai olisi pitänyt kuunnella ja arvostaa, mutta ei vaan kiinnostanut. Broidit kyllä kuunteli.

Vierailija
136/154 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille lapsina kertoi haavoittuneensa ja kuinka rys sä on aina ry ssä. Niihin ei koskaan pidä luottaa. En uskaltanut kertoa vaarille kaveristani joka oli venäläistä syntyperää. Pelkäsin liikaa että vaari suuttuu siitä.

Vierailija
137/154 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan mummon tarinan kaatuneesta hevosesta. Sitä oli itketty ja isomummokin oli harmaantunut päivässä.

Vierailija
138/154 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kansa maisteli ja miehet joivat" -lehti oli pullollaan rintaman takaisen metsän sankareiden sankaritarinoita. Rintaman takaisen metsän sankarit olivat aikoinaan paikallisia vauvalaisia.

Rintamalla olleet olivat aika hiljaista porukkaa.

Vierailija
139/154 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille lapsina kertoi haavoittuneensa ja kuinka rys sä on aina ry ssä. Niihin ei koskaan pidä luottaa. En uskaltanut kertoa vaarille kaveristani joka oli venäläistä syntyperää. Pelkäsin liikaa että vaari suuttuu siitä.

0i. Pappa opetti minulle venäjää. Maatuska on vanhempi nainen ja tietuska on nuorempi. Sitten pitää osata njiet, da ja trastui tavaretski.

Vierailija
140/154 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sota on ihmisen mielelle niin paha asia että siitä on vaikea puhua.

Niinpä. Sodasta vain on tehty viihdettä ja siksi tämäkin palsta on täynnä sotahulluja jotka eivät tajua miten vakava asia sota todellisuudessa on. Sota jättää kaikkiin pahat traumat joista ei toivu koskaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kahdeksan