Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

^^MAALIT 2007^^ vko13

26.03.2007 |

Ja täältä linkin takaa löytynee se ihan eka pino..

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9887103&p=&mpage=1&tmode=…

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
31.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

PYYKIT pesen kaikki samassa, esikoisen pyykkejä pesin aikanaan erikseen, mutta niin sitä tekee nyt kaiken toisin :-)

LIIKUNNASTA ja PAINOSTA: Mulle tuli vain 8kg tässä raskaudessa samoin kuin esikoista odottaessa, lähtöpaino oli 54kg. Tyttö painoi syntyessään sen 4130g ja istukkani kuulemma oli superjätti, painaen 960g :-) Joten tilanne oli helppo omaa kroppaa ajatellen... kun lähdin sairaalasta 3 vrk synnytyksestä, painoin kilon vähemmän kuin tullessani raskaaksi ja vaatteista päätellen olen vielä siitäkin laihtunut, yhdet farkut jotka oli kireät raskaaksi tullessa, on nyt niin löysät lantioltakin (lantiomalliset ) että putoavat humpsahtaen lantion alle ilman vyötä. Uskomatonta. Oikeastaan tämä ei ole enää edes hyvä juttu, koska saan tosissani tehdä töitä syömisen ja juomisen kanssa, että maidontuotanto pysyy käynnissä ja sitä riittää vauvalle! Pikkuisen vararavintoa oikeasti siis olisi ihan hyvä jäädä imetyksen takia..... toki on ihanaa että kaikki meni heti päälle eikä tarvi ainakaan laihdutusta ajatella.

Sandi ja vihdoin tissille nukahtanut tyttö huomenna 3vkoa

Vierailija
62/71 |
31.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihdoin tuntuu siltä, että ennättää ajatella tännekin kirjoittelemista! :) Päivät on menneet aivan älyttömän nopeasti, ja joka päivä tuntuu tulevan uusia ilon - ja huolen - aiheita lisää. Mutta nyt meidän rimpsessa nukkuu kuistilla vaunuissa, joten ajattelin meidänkin kuulumisia kertoilla.

Tyttö on siis paria päivää vajaa kaksiviikkoinen nyt. Toistaiseksi hän on nukkunut hyvin, pitkiäkin pätkiä, syönyt hyvin ja kakannut aivan sikana. Ainoa ongelma on ollut tukkoinen nenä. Sitä saakin sitten aina ennen syöttöä selvitellä ihan ajan kanssa keittosuolatippojen kera, jotta henki kulkisi myös syödessä. Ja tästä viivytyksestähän rimpsessa ei luonnollisesti tykkää yhtään... Onko muilla ollut ongelmia nenän tukkoisuuden kanssa? Olisko teillä hyviä vinkkejä sen suhteen vai onko se vain yksi niitä asioita, jotka menevät ohi ajan kanssa?

Meillä koirat ovat ottaneet uuden emäntänsä vastaan ihan jeeshyvin. Vanhempi stressasi ensin pari päivää kitinöitä ja huutoa, mutta on ollut nyt erittäin rauhallinen. Käy vain heiluttamassa häntäänsä vauvalle ja nukkuu usein kehdon vieressä. Nuorempi taas on sitä mieltä, että koko kapistus (vauva) on jonninjoutava ja joutasi heivata vesilintua päähän. Se on mustasukkainen minusta ja usein yrittääkin tunkea miun ja vauvan väliin. Huolissani en sen käytöksestä missään nimessä kuitenkaan ole, luonnollista se vain on. Ja nuo hurtat on sen verta hyvin koulutettuja, että pysyvät käskystä omissa sängyissään, jos tuntuvat tiellä pyörivän.

Toistaiseksi meidän arki sujuu siis ihan hyvin. Välillä meikäläisen tunteet heittää reilusti dramatiikan puolelle ja jokainen asia tuntuu huolettavan, mutta eiköhän tämäkin turha teatteri mene aikaa myöten ohi. Kiloja on vielä tiputettavana jonkin verran, mutta ei paljoa. Kunhan kykenen liikkeeseen (epparihaava kipeä edelleen eikä istumisesta ja kunnolla kävelemisestä voi kuin haaveilla), niin varmaan karisevat nekin nopeasti.

En enää muista, mistä kaikesta olitte kirjoitelleet (miullako vauvadementia?!), jotenka kommentoin juttuja myöhemmin jahka seuraavan kerran tänne ennätän. Kovasti jaksamisia teille kaikille niinä väsyneinä hetkinä!

Raisa ja rimpsessa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
31.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensiksi vastailen kyssäreihin muistaissani:

Painosta ja liikunnasta: Päinoa tuli 17 kg, laitokselle jäi 5 kg ja viime punnituksen jälkeen kotioloissa 3 kg, eli on tässä vielä pudotettavaa 9 kiloa, nyyh. Joka päivä teen tunnin vaunulenkin ja jumppaillutkin olen kotioloissa lähinnä peppu-ja reisijumppaa ja poikittaisia vatsalihaksia, suoria en vielä uskalla treenata vaikka se rako onkin jo vatsasta mennyt umpeen. Joskos tässä pääsisi kesäksi kuntoon ja saisi edes jotain vanhoista vaatteista mahtumaan :-)

Pyykeistä: Olen pessyt vauvan pyykit erikseen kun sitä tulee tuolta pulauttelijalta niin paljon että hyvin olen saanut koneen täyteen ja vain vauvalla käytän nyt alkuunsa hajustamatonta pyykkipulveria, muulla perheellä on sitten hajustetut ja ei niin ihoystävälliset aineet käytössä.

Kakasta: Herra kakkaa suunnilleen joka toinen päivä eikä silloinkaan kakka ole mikään niskakakka, tuo Nannin anto ei varsinaisesti ole kovettanut vatsaa, mutta kakkaamiskerrat väheni huomattavasti.

ääh, nyt vauva heräsi, pitää mennä vilauttelemaan pojalle maidontuotantovälineitä. Aamulla ja illalla saanut lisäksi pullosta korviketta, näin päivisin ja yöllä sitten olen koittanut sitkeästi imettää.

Ai niin: Millaiset tarjoilut teilä on ristiäisissä?

Kaisu ja pikkumies 3 vko 3 pvä

Vierailija
64/71 |
31.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miustahan taitaa tulla oikee palstaterroristi :)

No, sattu taas vaan niin kivasti, että meillä kaikki pojat nukkuu (mies mukaan lukien).

Välillä saa vaan käydä noita rattaita heijaamassa ja tuttia laittamassa. Meillä siis opetellaan nukkumaan rattaissa... siis LIIKKUMATTOMISSA rattaissa :)

Tapille piti kirjotella tuosta käynnistyksestä... Mie OIKEESTI tiedän, millatsa se homma on!!! Ihan siis sääliksi kävi siuta, kun luin millasta kärvistelyä... Itsellä kokemusta niistä samasista (olikohan cytotec) murusista esikoisen aikaan, joita sinne kohdunsuulle laitettiin 5pv ajan 3 x päivässä. Oli puuduttavaa hommaa!!! Mie sain maksimi annokset ja sitä ei siis enempää voitu laittaa ettei kohtu repeä. Supisti sillee et maha kivikovana kokoajan, ei vaan yhtään sattunu tai muuten tuntunut...

Mie kanssa sitte tirauin ihan kunnon itkut viimesenä iltana ja sit lupasvat, että maanantaina (kuudentena käynnistyspäivänä) se vauva sieltä pois " otetaan" keinolla millä hyvänsä. No, alkoi sitten supistaa siinä su-ma välisenä yönä napakkaan ja piikki vaan pyllyyn, että ootellaas nyt sinne virka aikaan... Siin vaiheessa alko v*tutus käyrä hipoo aika korkeella!

No... ma aamuna sain sitte passituksen saliin kun oli kuulemma senverra tapahtunu siellä alapäässä et kalvot puhki ja sit tarvittaessa tippaan... Poika sitten syntyikin ripeesti, 5,5 tuntia kalvojen puhkasusta ja tippaa en tarvinnu. Mutta täytyy vielä 3,5 vuoden jälkeen todeta että johan oli kokemus!!! Miulla vaan jääny joku kammo sitä käynnistystä kohtaan...

No... nää kaks seuraavaa kyl sitten ovat tajunneet tulla sieltä omineen :)

Hanna : Joo, meillä on kyllä nimi valmiina... ollut jo jonkin aikaa... mut en kerro :)

Pappi sen sitten vatsa sanoo... ei siis sukulaisillekkaan paljasteta. Lapsille ei myöskään olla kerrottu... meinaa sit sen kyl tietäs jo koko pitäjä!!! Ja mummot olis kyl jo niiltä tentannut nimen :)

Tosin, esikoinen olis kai ainoo joka kertois... kun tuo mein keskimmäinen (1v5kk) ei vielä puhu sanaakaan.

Kakkaamisesta: Meillä tulee soossia housuun pari-kolme kertaa päivässä. Muutama yhden kakan päiväkin on ollut... ja sitten sitä tavaraa tuleekin tuutin täydeltä!!!

Meidän keskimmäinen lapsi oli vauvana aika " harva kakkainen" (mikä ilmaus!!!) Mutta siis ihan vastasyntyneenä sitä kakkaa tuli tiheämpään, mutta pari kuisena alkoi sitten pantata useitakin päiviä. Muistaakseen kaikkista pisin aika oli meillä jopa 7pv. Ja sitten sitä tuli...tuli... ja tuli!!!

Vissiin käytti sen rintamaidon kasvamiseen niin hyvin, ettei ylimääräisiä jäänyt kakittavaksi :)

Neuvolassa ei ainakaan silloin asiasta sanottu muuta, kun että toiset kakkii useemmin ja toiset harvemmin.

Jaahas... taas pitää mennä keikuttamaan noita kärryjä tuonne pihalle...

t. K@tju ja " Auvo" 3vk+

Vierailija
65/71 |
31.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen istuin koneella varmaan tunnin ja kirjoitin sitä mun synnytys tarinaa, ni perkele ( sorry) kun painoin sitä ok-nappia ni koko komeus hävis kuin tuhka tuuleen.Meinas oikein itku päästä kun kovan vaivan jälkeen kaikki oli hukkan mennyttä.

Yritän ehkä joskus myöhemmin uudestaan...

Mä kärsin koko viime yön ylivuotavista rinnoista.Oli kiva herätä yöllä kun oli yökkäri mekko ihan maidos ja sänky kans.

Neiti ei edes herännyt apuun ja turvauduin sitten pumppuun josta ei ollut paljonkaan mitään hyötyä.Pumpulla sain vain 20ml irti.Mä en jaksa tällästa touhua....

Mies kertoi että tyttö olisi päästänyt tänä aamuna naurun ääntä:) Itse kun olin pojan kanssa jumpassa en päässyt kuulemaan tuota ollenkaan ja nyt vähäsen kyllä harmittaa.

Kysymys:

Mitenkäs kauan odotitte ennen ensimmäistä kylpyä?

Täytyy nyt mennä jatkaan hommia niin kauan kuin tyttö viel nukkuu.Miehet lähti kahdestaan mestoille ja jättivät meidät kotiin...

T. Hanan

Vierailija
66/71 |
31.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksikätisenä yritän jotain tässä kirjoittaa..poika tässä sylissä ihmettelee ympäristöä :)

IHO: joo meillä lähtee ihan koko kropasta hilseillen ihoa ja itsekkin sen muistelin olevan aika voimakasta just yliaikaisilla vauvoilla..mitään en ole sille tehnyt ja vielä ei kylpyveteen öljyä (synnärin ohje) vaan vasta 2 vko iästä.. Miksi?Onko muilla tämmöistä ohjetta?

Paino yms.: Mulla jäi n. 8kg synnärille ja vielä olen 6kg+ puolella ja MAHAA on ja paljon!!!! Ehkä se tuosta kutistuu pikkuhiljaa..kaikki vinkit otetaan vastaan.. ;)

Kyllä mä odotan että pääsen leikkaan kynnet tältä poitsulta kun ne on ihan älyn terävät ja pitkät ja raapii ilman lapasia itsensä täysin :(

G:Miten te olette ulkoilun/vaunuilun aloittaneet? Vauvan ikä? Ulkolämpö?

Sinna ja poika 8vrk

Vierailija
67/71 |
31.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

HANAN;

Me käytiin kylvyssä silloin sairaalassa synnyttyä (to) ja sit kätilö sanoi, että on hyvä kylvettää kaks kertaa viikossa ja siitä lähtien ollaan sitten kylvetty joka ma ja to.

KAISU;

Meillä ei ristiäisiä ole, mutta nimijuhlat kuitenkin ja tarjottavana on vadelma-suklaakinuskikakkua, muffinsseja, keksejä ja suolaisena tonnikalapiirakkaa. Ei ole kovin isot juhlat niin ei ole paljon tarjottavaakaan. :)

RAISA;

Pojalla nenä tukossa lähes joka kerta, kun herää. Ei kait siinä muu auta kuin tippaa vaan joka kerta nessuun ja imeä pois se töhnä sieltä. Meillä poika itse aivastaa tippojen jälkeen ja se ¿räkä¿ on helppo pyyhkäistä pois ihan nenäliinalla.

TITYLIN G;

Painoa oli pudonnut kahdessa viikossa 8kg niin, että matkaa omaan normipainoon ois sellai 5kg. Masua on kyllä jäljellä aika paljon ja sellai roikkunahka siinä päällä. Kohtu ei oo palautunut vielä kovin pieneks, kert kovasti supistelee edelleen imetyksen yhteydessä.

Liikuntana on vain lantionpohjalihasten jumppaamista sekä vaunukävelyä, molempia useita kertoja päivässä. Saatan vatsalihasjumppaa kokeilla, kunhan ensin tuo vatsa vielä pienenee.

PUNKELI;

Jälkitarkastus on suoritettava viimeistään 12 vkoa synnytyksestä, kert Kela tosiaan haluaa sen todistuksen siihen mennessä. Yleisin on vissiin siinä 8vkon kieppeillä. Mulle annettiin aika gynelle sairaalaan tasan 8vkoa synnytyksestä.

SANDI;

Täällä kans yks herkuttelija. Ruokaa on tosiaan pakko änkeä alas, mikään ei maistu ja mitään ei tee mieli ja on siis ihan sama mitä kokkaa, kun mielihaluja ei ole mihinkään. Tosi outo tunne, kun ehti jotenkin tottua siihen, että tekee mieli mitä sattuu ja sitä on sitten saatava vaikka väkisin. ;)

Meillä on tänään ulkoiltu, siivoiltu, leivottu ja puuhasteltu kaikenlaista kivaa. Nyt yks herra pötköttää sängyssä ja kiljahtelee. Ihana. :)

Ei tänne ihmeitä kuulu, yöt menee näemmä nyt kahdella syötöllä ja sehän sopii mulle varsin hyvin. Nukun minä mieluusti sen nelisen tuntia yhtä soittoa. :D

Tarvii vissiin mennä tissittää, kun tuo kiljahtelu muuttui kitinäksi..

Papu ja Hermanni 16pv

Ja SINNA;

Ei ole meille tosta öljystä annettu tollasta ohjetta. Kätilö meillä nimenomaan suositteli jotain öljyä, mut pakko ei ole joka kerta laittaa. Näin ne infot vaihtelee.

Ja ulkoilu me aloitettiin reilun viikon iässä, kun ulkona lämpöä oli sillon n.10 astetta. Päällä näillä säillä on ihan tavalliset vaatteet eli body, potkarit, sukat, pipo, tumput ja sit makuupussissa köllöttelee. Vaunukopan suoja on myös ollut päällä, mut makuupussi on siellä alla auki. Ja ihan on niska ollut lämmin eli ei ainakaan kylmä taikka edes hiki ole (enää) ollut. Tuli meinaan kokeiltua jo noita haalareita ja ne oli ihan liikaa..

Vierailija
68/71 |
31.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin meille sen kasvupinon mistä oli puhetta. Kertokaa mielipiteitä onko tarpeeksi selvä? Ja kaikki halukkaat eikun listan jatkoksi tai tänne pinoon tieto niin lisään mukaan.

Täällä on tällä viikolla ollut huono uninen neiti. Yöllä saa pari tuntia istua ennenkuin neiti asettuu nukkumaan takaisin. Välillä huutaa sen pari tuntisen. On vaan vissiin yliväsynyt eikä meinaa asettua nukkumaan.

Onko teillä muitten vauvoilla hormoninäppylöitä. Meidän neitillä on ihan älyttömästi. Iho menee vielä älyttömän kuivaksi on kuin hiekkapaperia. Rasvaillut olen nyt kyllä reilusti. Naama on ihan punainen niistä näppylöistä.

Dumle ja neiti

Vierailija
69/71 |
31.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
70/71 |
31.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää pari päivää kotona on ollut yhtä hulinaa, kun vieraita on rampannut...

En ole ehtinyt pinoutumankaan vaikka olen lumassa käynyt, maito on noussut päähän asti, joten en muista mistä oli puhetta :).

Ainakin kyseltiin mitkä tutit on käytössä, mä ostin nukin tutin kun se on niin mukavan pieni ja anatomisesti muotoiltu. Meillä poika ei tykännyt mamin tuteista.

Pyykkejä pesen sekä erikseen, että muiden vaatteiden seassa. Ei käytetä omiin vaatteisiin hajusteetonta pesuainetta.

Hormooni näppylöitä on tosi paljon, murrosikä jo syntyessä kun viihtyi niin kauan masussa ;).

Kotona on lähtenyt menemään hyvin. Poika on siskostaan ylpeä ja käy aina siskostaan tykkäämässä. Silmät pitää olla selässäkin, kun välillä pitää siskoa kiusata tai tykätä hieman kovakouraisesti... Mustasukkaisuuttakin on ja äitiä pitää kokeilla muutaman kerran päivässä.

Maitoa tulee aivan hirveästi ja välillä meinaa tyttökin tukehtua, aamulla imetyksen jälkeen pumppailin vajaassa kymmenessä minuutissa pumpullisen maitoa, lähinnä yhdestä rinnasta, enkä edes lähellekään tyhjäksi pumpannut! Onneksi tääkin tasottuu.

Tyttö on nukkunut kuin enkeli, mutta eilen illalla näyttikin sitten masuvaivan merkkejä ja tänään ollut samaa vikaa, kävin siis ostamassa disflatyyliä ja rela-tippoja, en vain tiedä miten niitä antais kun pitäis antaa maidon seassa ja näin runsaalla maidontuotannolla ei huvittais pullosta syöttää. Imemisen tarve on kova (onneksi tutti kelpaa) ja sylissä pitäis olla koko ajan, viime yönä suostui nukkumaan vain vieressä. Tyttö on kyllä valloittanut sydämen, uskomatontan miten paljon sitä lapsiaan rakastaa <3.

Eilen muuten ulkoitiin koko porukalla, oli tosi ihanaa päästä ulos. Mahtavaa kun kaikki raskauden vaivat on takana ja nyt vointi on loistava!

Hieman sekavaa ja omanapaista juttua, mutta tyttö tuossa hinkuu syliin :).

Möhkis ja Adalmiimi 5vrk (poika risti siskonsa Adalmiimiksi :))

Vierailija
71/71 |
31.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä molemmat pienet on yöunilla, ja mies lähti kavereidensa kanssa juhlimaan varpajaisia, joten täällä sitä heti koneella, tuntuu ettei tänne muuten meinaa ollenkaan ehtiä, ihan pikaisesti aina välillä lukemassa tätä palstaa ja sähköpostia, mut että vielä yrittää kirjoittaa jotakin;)

Meillä neiti on jo kovasti kasvanut, hymyilee ihanasti, ja muutaman kerran jo vähän jutellutkin:) Tytsy syö tasaisesti, päivällä n. neljän tunnin välein, ja yöllä on nyt jo muutamana yönä herännyt enää kerran, illalla syö 21-22, ja sit kolmen aikaan, ja seuraavan kerran sit vasta aamulla 7-8 välillä, sopii hyvin mulle, neiti tietää ett äiti on jo vanha, ei se enää öitä jaksa kukkua;)

PAINO on mulla laskenut 3 kiloa alle lähtöpainon, mut mulle ei kyllä tullutkaan kun 4,5 kg koko raskausaikana. LIIKUNNASTA kävelyllä ollaan käyty muutama kerta viikossa koko perheen voimin, ja pari kertaa oon käyny jo sauvojenkin kanssa, ihanaa kun taas jaksaa tehdä jotain.

PYYKKI meillä pestään kaikki samassa, sitä nimittäin riittää kun asukkaita on taloudessa kuusi. Kuivausrummusta haaveilen, vaikka eihän se kesällä ole niin tarpeen kun pyykit saa ulos, mut jos sit syksyllä.

Ja karkkilakko joka on mulla pysynyt aina tosi hyvin, on nyt rapsahtanut pahemman kerran. Sairaalassa ollessa annoin itselleni luvan syödä suklaata, ja siihen se sit loppui, suklaata menee täälläkin ja paljon... Tarttis ottaa itteä niskasta kiinni, mut sen himon täytyy olla jotain hormooneihin liittyvää, vai mitä?!

Meillä ei itsellä oo koiraa, mut hyvien ystävien koira, joka odotusaikana makasi mun masun päällä tuntikaupalla, niin nyt kun ollaan vauvan kanssa kyläilty, on koira ihan sekaisin, se ei oikeesti tiedä miten päin se olisi, niin kovasti pieni kiinnostaa.

Ristiäisissä aion tarjota juustoista pasta-kanakeittoa kera leivän ja juoman, ja makeaa puolta on sit vadelmakakkua ja pullakranssi. Meillä puolet vieraista tulee kauempaa, ni musta on ihan kiva ett on joku ruoka, ja keittoa on vaivaton tehdä isomallekkin porukalle. Ristiäiset me pidetään kirkossa, ja jatkot siellä seurakuntasalissa, on sit astiat ja kaikki sieltä.

Vauvan kasvulista näytti ihan selkeältä ja kivalta, pitääkin vielä käydä lisäämässä eiliset mitat siihenkin pinoon.

T Petriina ja neiti, 6 viikkoa