^^MAALIT 2007^^ vko13
Ja täältä linkin takaa löytynee se ihan eka pino..
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9887103&p=&mpage=1&tmode=…
Kommentit (71)
Ihan ensimmäisenä oikein paljon onnea nyyttinsä saaneille, ihan halausten kera...
MÖHKIS: Kävin nopsaan eilen, vai olikohan toissa päivänä lueskelemassa meidän pinoa tuolla odotus-puolella ja ihmettelinkin kun sinua ei siellä näkynyt... Nyt sitten selvisi syykin!! Onnea!! Eikö se teidän esikoinen ollutkin poika?? Voin kyllä ollakin niin laho latvasta et muistan väärin...
G: Meillä on MAM- merkkisiä tutteja. Niitä on ollut esikoisellakin, enkä oikeastaan osaa katsoa muita tutteja kaupan hyllystä. Ne on ollut minusta hyviä!! Minusta oli myös kivaa, et ne suunnitteli sen uuden tuttimallin viimekesänä. Sen mikä ei haudo lapsen suun ympärystä... Olin siihen oikein tyytyväinen, kun ei tullut näppyjä suun ympärille pahimpaankaan helleaikaan. Nyt tämä meidän uusi tulokas on vaan todella huono syömään tuttia...
Meidän pojalle tulee tänään ikää jo 4 viikkoa. Aika on mennyt ihan todella nopsaan. Enkä ole pitkään aikaan pinoutunutkaan, kuten K@tjukin mainitsi et kotiaskaretta riittää!! :)
Nyt selvästi jo huomaa ettei ole enää niin vasta synytnyt. Into (sanomme häntä Intoksi, kun on niin innokas syömään tissiä ja syntyi niin nopsaan) alkaa jo seurailemaan ympäristöä ja ei nuku enää koko aikaa... Hän on oikein kiltti tapaus, ei turhia itkeskele.
Aluksi oli vähän totuttelemista vaipan vaihdossa sun muissa kun hän painoi melkein kilon vähemmän kuin veikkansa!! Nyt on kuitenkin kasvanut jo hurjaa vauhtia. Neuvolatätikin kävi kotikäynnilla Inton ollessa 2 viikon ikäinen ja painoa oli tullut melkein kilo lisää!!
Isoveli on ottanut uuden tulokkaan hyvin vastaan, mutta minusta tuntuu et on kuitenkin vielä niin pieni ettei ihan kaikkea ymmärrä. Luulenpa myös ettei tuollainen vähän reilu vuoden ikäinen napula osaa vielä oikein mustasukkainenkaan olla... :)
Tappert se kirjoitteli pyykinpesusta... Ei meillä pestä vauvapyykkiä erillään muusta pyykistä. Meillä käytetään muutenkin hajusteetonta pesuainetta ja en koe sitä enää tarpeelliseksi...
Mutta nyt pitää taas mennä jatkamaan hommia... :)
Mukavaa viikonloppua kaikille!!
Hanna ja Into 4 vko
ps: Joudun huomenna lähteä evakkoon poikien kanssa, kun isäntä pitää myöhästyneet varpajaiset...
Mä yritän opetella vauvan kanssa liinailua, mutta heikoin tuloksin. Kitisee ihan niinkun isosiskokin aikoinaan, eikä pitäis liinan olla liian tiukalla tai löysällä. Rengasliinaan taas humpsahtaa liian syvälle. Pitääköhän mun taas odotella kuukausi tai kaks ennenkun sujuu.
Onko muita, jotka liinailee?
-m- ja Hippu
Täällä sitä sitten tosiaan ollaan. Pitää välillä käydä vilkuilemassa tuota odotuspuolen pinoakin mutta näyttää kutistuvan :) Osasta maaliksesta taitaa tulla huhtikuisia mutta sehän ei tahtia haittaa.
Tappert ja joku muukin mietti imetysasioita. Minä syötän vuorotellen aloittaen molemmista. Joskus vauva ei syö kuin toisen rinnan ja toinen jää pullolleen maitoa. Olen sinnitellyt mutta voisihan sitä pumpatakin tyhjemmäksi niin ei vuoda eikä pingota.
Ei minulla ainakaan mitään fuel-mittaria ole ;) mutta hyvä idea sinänsä, voisikohan sellaisen asennuttaa jossain??
Kädellä tunnustellen tunnen mikä on maitotilanne, alkuunhan nämä amberssonit ovat jo parin tunnin syönnin jälkeen ihan kovat ja pinkeät mutta aikaa myöten se kyllä tasoittuu eli vaikka rinnat ovatkin " pehmeät" niin todennäköisesti siellä maitoa on vaikkei siltä tuntuisikaan.
Ja vauvan imusta huomaa meneekö maitoa vai ei.
Mulla tulee ainakin vielä ihan ylituotantoa, vauva vetää kulauksilla ja se aiheuttaa ilmavaivoja. Maitoa tulee ihan suihkuten... Olenkin nostanut olalle röyhtäisemään useamman kerran ja yrittänyt syöttää vähän pystyasennossa jottei kuplisi ihan niin paljoa.
Keskiviikkona käytiin neuvolassa ja painoa oli tullut oikein mukavasti. Viikossa 400 g joka on kuulemma oikein hyvä.
Tyttö nukkuu hyvin, aamupäivästä enemmän kuin iltapäivästä. Yöllä herää syömään kerran tai kaksi mutta sitä iloa tuskin kauaa jatkuu...
Oli vähän omanapainen juttu, anteeksi siitä.
Z ja pikkuinen 13 päivää
Käytän tilaisuuden hyväksi ja pinoudun :)
Pojat kaikki päikkäreillä, pienimmäinen tuuskuttaa tyytyväisenä rattaissa pihalla...
Ihan alkuun ONNEA tasapuolisesti kaikille nyyttinsä saaneille!!! Suurimmalle osalle jääneet nuo onnittelut henk.koht. toivottamatta...
Mukavaa kun alkaa olla kivasti lössiä täällä puolella ja eiköhän nuo viimesetkin maalimasut tuolta pian perästä saavu :)
Hanna_N : Meinasin huhuilla siuta, mutta huomasinkin että olit kirjoitellut teidän kuulumisia. Kiirettä tosiaan on pidellyt täälläkin! Se menee yllättävän nopsaan tuo päivä näitten lasten kanssa... sitä kun koittaa huomiota tasapuolisesti jakaa ja imettämässä saa olla niin tiuhaan ja ulkoilut ja pakolliset kotihommat... niin ilta se vaan jo on ja sitten ei enää jaksakkaan mitään... vieraitakin vielä muutamia tulossa, kaikki vauvan katsojat ei ole vielä ennättäneet käydä.
Ristiäisiä tässä suunnitellaan kovasti. Pidetään ne 15.4. eli parin viikon kuluttua. Poika on sitten 5 viikkoinen ja ei ole kummilla vielä kamalan iso urakka kannatella tuota kössikkää. Muutenkin halutaan ne pian " pois alta" . Saadaan pojalle nimi ja niinpoispäin...
Kärsiikös kukaan muu näpyistä?! Siis koko raskauden ajan oli kasvot oikeen nätit... tai siis eihän nää nyt niin somat ole koskaan olleet ;)
Mutta siis iho tosi hyvässä kunnossa... mutta nyt synnytyksen jälkeen taas... kamalia finnejä :( :(
Mutta, mutta... en nyt sitten taas muista pitikö johonkin vielä kommentoida... oikeesti, miulla lahoaa pää kohta kokonaan!!! Tuntuu, että ihan simppelit asiat on jotenki niin hankalia ja mitään ei muista... hyvä ettei lapsia sentään ole tullut hukattua mihkään :) Taitaa mennä väsymyksen ja hormoonien heilahteluiden piikkiin ;)
AURINKOISTA VIIKONLOPPUA KAIKILLE!!!
t. K@tju ja " Auvo" 3vk
Kyselit muita liinailijoita. Täällä yksi! Minä en onnistunut edellisen lapsen kanssa liinailussa, silloin minulla oli rengasliina. Nyt minulla on pitkä trikoinen liina, jota käytän päivittäin. Se on ehdoton apu minulle, vauvan vatsavaivojen vuoksi. Siinä viihtyy oikein hyvin. kehtosidonnasta ei pitänyt, joten siirryin suosiolla ristisidontaan, jossa vauva siis pystyasennossa, ja siinä meidän " ilona" viihtyy. Usein nukahtaakin siihen. Siidonnan tuleekin olla jämäkkä, jotta tukee hyvin vastasyntynyttä. Mutta tosiaan rengasliinasta meidän keskimmäinen ei pitänyt (enkä itsekään). Liinaile vaan MASULI ahkerasti, niin vauvasi tottuu liinaan. Yleensä meinaan kaikki vauvat pitävät liinasta :) Aloita pienistä hetkistä, silloin kun vauva on hyväntuulinen.
Nyt en ehdikään enempiä kirjoitella, kotityöt kutsuvat :)
Caius ja ilona 5vkoa ja 2 pvää
Möhkis: Ihania uutisia,onneksi olkoon oikein todella paljon sinulle ja koko perheelle!!!
Meidän neiti on tänään yhden viikon vanha:::)))
Heti ekax vaatteiden pesusta.
Silloin kun poika syntyi pesin ihan automaattisesti ne vaatteet erillään meidän muista pyykeistä, ja kun poika oli saanut vähän enempi ikää, ni sitten vasta rupesin pesemään pyykit yhes muitten kanssa.
Nytkin olen pessyt tytön vaatteet ja harso erikseen. Mä olen kyl sellanen koneen suurkuluttaja et meil kone rummuttaa pari-kolme kertaa päivässä.
En mä nytkään ole aatellut pestä noita vaatteita kovinkaan kauaa erikseen,mut ainaskin nyt tän ekan kuukauden ja kattoo nyt sitten.
Sitten joku ( anteeksi tosi paljon mut en nyt muista nikkiä :( ) oli suorittant vauvan kanssa oikein kunnon rinta maratoonin.
Mä en kyllä pysty oleen mikään lypsykone 24h.Yöllä olen kyllä ihan pokalla antanut suoraan korviketta,kun neiti herää joskus 3-4 välillä, ni en viitti ruveta toista huudattamaan, ja samalla herättämään poikaa joka nukkuu viereisessä huoneessa.
Tyttö on niin agressiivinen, jos ei saa maito just heti eikä melkein.Aamulla kyllä heti pakotan rinnalle, ja sit päivälläkin tietty kun heräilee syömään.
Mulla ei ole hajuakaan kuinka paljon sitä maitoo menee imetessä,mutta pulloon sitä ei pumpattuna kyl heru paljoo *piip* kaan.
Yö syötöllä pullosta menee 80ml aika tasasesti, ja sitten saankin nukkua noin kahdeksaan asti,mikä onkin sitten taas sopiva hetki herätä pojan päiväkodin suhteen.
Sitten seuraa kakka tiedustelu:
Pitäisikö mun olla huolissani jos neiti ei kakkaa kuin kerran päivässä?Mitään muistikuvaa pojan suhteen ei ole tuliko sitä kakkaa alussa kuinka usein.Tuntuu vaan niin oudolta et vain yx kerta olis tarpeen????
Jep, sellasta nyt tällä kertaa.
Hanan
Cassu: sidonta on musta ihan oikee (mulla on Huggiksen video) ja tarpeeks napakka, muttei kuitenkaan tiukka. Kehtosidonnassa ei neiti viihdy pätkääkään ja siks mäkin kokeilin sitä ristisidontaa. Mutta kun neiti ei halua pitää päätä liinan sisällä, vaan seurailee mun kasvoja tai ympärilleen ja sit mun pitää kuitenkin vielä tukea päätä. No kaipa se tästä. Ja just kun saan neidin liinaan, niin taas pitää syöttää. Isosisko viihtyi kyllä rengasliinassa sitten vanhempana (eli löytyy mulla sekin).
Tosta syöttämisestä. Alussa meni hyvin, nyt on pari yötä taas imuteltu parin tunnin välein. Olisko tää taasen sitä maidon heruuttamis syömistä? Sellanenkin oli kyllä laitoksella ja pari päivää kotiin tulon jälkeen. Miten ein yhtään muista edellisestä tällasta (no joo isosisko oli koko ajan kyllä viimesen päälle tissittelijä).
Meillä ristiäiset 22.4. ja edelleen mietitään etunimeä tai 2 vaihtoehtoa on, muttei osata päättää.
Teen tänään kavereille broisku-pasta salaattia ja nopeatekoista jäätelökakkua, namii... ;D
Heippati taas.
-m- ja Hippu
Meillä tyttö kakkaa välillä vaan kerran päivässä ja sit se onkin sellanen " takaraivokakka" . Välillä tulee sit useamman kerran.
-m-
HANAN;
Säkö sitä kakka-asiaa pohdit? Sain sairaalasta kotihoito-ohjevihkon jossa mainitaan että vauva kakkaa joko joka vaippaan (niinkun meillä), kerran päivään TAI kerran viikkoon!! TAI mitä tahansa siltä väliltä..ja kaikki on ihan normaalia. Se pissan määrähän on se tärkeempi mittari syömisen suhteen.
MÖHKIS;
Et sitte sinäkää odotellu sinne huhtikuulle.. ONNEA!!
KOIRALLISET HOI;
miten teillä menee?? Miten koirat on suhtautunu uuteen tulokkaaseen?? *Utelias..minäkö??* Meillä ajuria ei juurikaan enää kiinnosta, lappalaista jonkin verran, mutta hyvässä mielessä. Eniten vauva kiinnostaa silloin kun on nukkumassa äp-laatikossa pinniksessä, ja sinne ei näe..tuhinan aiheuttaja pitäs nähdä mutta kun ei yllä.
Koirien haukkuminen ei edes herätä lasta..tosi hassua, kai hää on jo nii tottunu haukuntaan ettei herää tuttuun ääneen. Ajuri kulkee vaunujen rinnalla ihan siedettävästi (kunhan muistaa olla varuillaan), toista en oo uskaltanu vielä edes kokeilla..
ENTÄ KESTOVAIPPAILIJAT??
Miten on homma lähteny rullaamaa? Meillä kestoillaan päivät ja ollaan kertiksillä yöt (mäkun en öisin vaippaa vaihda jollei ole tosi pakko). Päivisin on harso ja pul-kuori - ja hyvin toimii. Mä en ainakaa koe mitenkä rasittavaks tuota..ja jos siltä alkaa tuntua ni siirryn sitte kertiksii hetkiseks.
Miten te taitatte ne harsot jos niitä on käytössä? Yritin ite sitä saakutin leija-taitosta tai mikä lie, ja se oli ihan karmeen iso ja kömpelö..en tainnu ihan osata. Nyt ollaa taitettu pötkö joka on avattu jonkun matkaa pepun takaa ja taitettu eteen, näpsyllä näpsästy kiinni ja sitte pul-kuori päälle. Ohivuotoja ei oo toistaseks ollu kun kertiksillä :) Popoliinin kuori joka oli äp toimii meillä parhaiten vaikka se onki tosi iso..muutama myllymuksujen 5-10kg vaippakuori on kans käytössä mut ovat reisistä jotenki hölmöjä..aina sitä harsoa joutuu tunkemaa sinne kuoren alle piiloo.
Mutta mites teillä muilla??
Mitähän vielä oli...öööö..VAUVAN IHO-ASIAA!
Miks Puksuttimelta lähtee ranteista ja kasvoista ja nilkoista nahkaa? Tuntuu et mitä enempi rasvaan ni sitä enempi irtoo..sellanen pieni valkee hipsu ilmaantuu ja sitä kun pyyhkäsee niin leviää ja leviää ja ohut kerros pintaihoa rullautuu pois. Muualta ei lähde kun noista taipeiden kohdista ranteissa ja nilkoissa ja sitte nenän päältä, siitä silmien välistä. Iho ei vaikuta kuivaltakaan mutta silti sitä irtoo..MIKSI? Ollaa laitettu vauva-öljyä, pebanthenia, hoitorasvaa...ja silti vaan.
SECTIOIDUT;
Kauanko tää mokoma nostokielto kestää? Mulle ei kukaa sairaalalla sanonu ja eri lähteet antaa eri aikoja kahesta vkosta kuuteen viikkoon..siis mitään järkkypainavaahan ei saa nostaa ainaka kuukauteen mutta entä tälläset kauppakassit ja vauva+turvakaukalo tyyliset??
Jooh, mut nyt lapsonen uinailee joten mä taidan lähtee käväsee kaupassa..mies saa hoitopestin :)
Tappert ja Puksu 2vkoa jota Leeviksi kutsutaan
No nyt on taas herkkuja vedetty napaan niin paljon, et ihan öklöttää... Ystäväni kävi kylässä ja toi rotinaleivoksia... :) Mulla on ihan mieletön makean himo koko ajan!! Olenko ainoa???? Suklaata varsinkin tekee koko ajan mieli...
MASULI: Meillä ei esikko pitänyt yhtään kantoliinassa olosta ja niin on valitettavasti asian laita nytkin tällä uudella tulokkaallakin. Minä en jaksa vatvoa edestakaisin... Joten nyt myyn kantoliinan sitten pois!! Turhaan se tuolla kaapissa seisoo käyttämättömänä, kun ostajaehdokaskin löytyy... Harmi!! :)
K@TJU: Kiva että joku minuakin täällä kaipaili... :) No onkos nimi jo päätetty?? Meillä ristiäiset on 13. toukokuuta. Se on äitienpäivä ja mulla on silloin synttärit... Kaikki juhlat saa kerralla hoidetuksi!! Mulla on nimi jo valmiina, mutta nyt pitää vaan isäntä enää suostutella!! Tiedän et ei tule olemaan helppoa, mut periksi en anna... :)
TAPPI: Meillä ollaan kestoiltu päivisin... Suurimmaksi osaksi käytän kyllä kertiksiä, mut muutaman kestovaipan olen päivisin aina käyttänyt. Olen pitänyt eniten Fuzzy Bunzeista ja sinne sisälle olen sitten laittanut hamppuimun. Ne ovat toimineet hyvin ja vielä ilman reunavuotoja!! Miten ihmeessä selviät öisin niin vähäisillä vaipan vaihdoilla?? Minä ajattelin olla laiska ja vaihdan vaipan vaan pakon edessä. Meidän Into-vauva on kuitenkin niin vaativaa sorttia et ähisee sängyssään, jos vaippa on märkä...
Siis täh, onko mulla mennyt ihan ohi??!! Siis tehtiinkö sulle sektio??
Nyt kyllä iski taas tämä äitiysdementia ja en muista enää mitä muuta mulla oli kirjoiteltavaa...
Hanna
KATJU; Sama vika kuule täälläkin.. Eli tuo tajuton siivousvimma. Koko ajan pitäis tehdä kovasti kaikkea ja kaikki pitää olla ihan tiptop ja jos ne jo on niin sekään ei tunnu riittävän vaan sit pitää ryhtyä siirtelemään ihan huonekaluja jne. Vois melkeen jo sanoa, että tää on ihan sairasta!
HANAN; Jostain luin, että riittää kun vauva kakkaa kerran viikossa. Et eiköhän se ole erittäin hyvä asia, jos kakkaa sen kerrankin päivässä. En kyllä haluis nähdä sitä määrää, joka tulee, jos kerran viikossa vaan kakkii.. Meillä kun poika vetäsee joskus kymmenen tunnin jälkeen vasta kakat ja sitä sitten pursuaa vaipasta ulos vähän joka suunnasta, useimmiten pitkin selkää. Eli mä kannatan sitä kakka per vaippa- systeemiä.
MÖHKIS; Onnea paljon sinullekin, vihdoin viimein se neiti sieltä putkahti sitten.
TAPPI; Ei mullakaan oo hajuakaan, että miks noilta ipanoilta lähtee sit nahkaa, mutta mä en oo rasvannut yhtään, kunei ole käsketty. Eli saa olla kuiva ja irrota jne. Kyllä neuvolasta ois käsketty rasvaamaan, jos sitä pitäis rasvata. Ainakin mein terkka pitää huolen näistä asioista. Ja kun kylvetään kaks kertaa viikossa kera kylpyöljyn niin samalla tavalla se nahka irtoaa, vaikka on juuri otettu öljyä ihon pintaan ja pitäis olla pehmeä jne. Eli antaa irrota, sanon minä!
Ja vaikkei mua ole sektioitu niin en silti uskalla rehkiä ja nostella edes kaukaloa vauvan kanssa, vaikka synnytyksestä on jo kaks viikkoa. Terkka käski levätä sellaset 8vkoa kaikessa rauhassa ja näinpä aion tehdäkin.
Tänään pesin ikkunat ja oon siitä tosi ylpeä (se ei siis ole rehkimistä!), sillä oon odottanut energiaa siihen hommaan noin kaks kuukautta. Nyt se tuli ja on hyvä mieli. Poika ei nukkunut koko päivänä kunnollaan, kun joku masukipru tais olla taas. Nyt sitten on nukkunut kaks tuntia. Lähdettiin ulkoilemaan ja nostin vaunuihin niin heti simahti. Siellä nukkuu vieläkin eteisessä. Kamalan kylmä oli ulkona mulla niin piti tulla kotiin jo puolentoista tunnin lenkin jälkeen.
Mut nyt lähden katsomaan mitä kaikkea telkku tarjoaa tänään. On kova into maata loppupäivä (tai siis ilta) ja nauttia. Huomenna on het aamusta leivottava kakkupohja, kun on ne nimijuhlat sunnuntaina. Ihanaa, kohta saa huudella sitä nimeä ihan rauhassa eikä tarvi enää salailla.
Mukavaa viikonlopun alkua kaikille!
Papu ja Hermanni 15pv
TAPPI: Kyselit siitä ihon hilseilystä... Se on aivan tavallista. Neuvolan täti sanoi, et eniten sitä esiintyy yliaikaisilla vauvoilla. Meidän muksu se syntyi 17 päivää ennen laskettua aikaa ja hänelläkin iho hilseili alussa. Sain neuvon, ettei sitä kannata rasvailla. Se häviää ihan itsestään, kun se kuollut ihosolukko on poistunut... Meillä hyvin auttoi siihen myös kylvettäminen (ilman mitään kylpyöljyjä tmv).
Hanna ja Into-poika
Mä unohdin lisätä kaikki hymynaamat tonne tekstin väliin.. :(
Mut HANNA.. Mulla on ihan tajuton makeanhimo kans. Suklaata menee ihan kipeenä ja huom, mä en normisti edes paljoakaan välitä koko suklaasta! Karkkia menis koko ajan. Mies osti just yli kilon säkin tänään, täytyy oikein hillitä itseään, ettei kerralla sitä syö. Hampaat joutuu huomioimaan useammin, tulee sen verran enempi mässytettyä.
Onkohan siitä miten suuri vaara vauvalle?? Että mahtaako saada liikaa sokeria? Pulskistuu? Mitä vielä? Koska luultavasti tää himokin on just siks, että se ei oo mitenkään hyväks herkutella ja se ois ns. kielletty..
TAPILLE vielä... Meillä iho hilseilee myös taipeista ja kainaloista. Esikon kohdalla taipeet menivät aika pahankin näköiseksi, kun oli aina kosteat pissistä... Paras kikka siihen on ollut vauvaöljy ja talkki! Eli pyyhin vauvaöljyisellä vanulapulla ekaksi ja sitten sipasen siihen päälle railun kerroksen talkkia tai perunajauhoa... Auttaa!!!
HANNA_N;
Juujuu, käynnistys ei tuottanu ainootakaan supparia eikä mitää muutakaan ja lääkäri puhkas kalvot..kun ei sekä auttanu asiaa ni vaihtoehtoja ei ollu. Kirjottelin just käynnistyksestä tonne synnytyspuolelle mein pinkkaa.
VAIPOISTA;
Niih..Jätkä nukkuu öisin niin sikeesti etten raati repiä ylös vaipanvaihtoon, siks meillä saattaa hvyänä yönä riittää illalla laitettu kertis koko yön, illalla n klo 23 kertis päälle ja takas kestoihin aamulla kuuden tienoilla..ei poika mitään valittele. Herää syömään joskus kahden-kolmen välillä ja puol unessa syö, en raati herätellä kirkkaammalla valolla ja kantelemalla eestaas. Aamulla onki sitte litsläts vaippa..viimeyönä taisin vaihtaa kun tuntu että oli vuotanu ohi. Päivisinkin vaihtelen aina syötön jälkeen vaan eli kestoja kuluu joku 5-6 päivässä. Onks se niinku vähän vai??
Tappitaatti lähee kattoo joko Leevi nousis vaipanvaihtoon ja maidolle
Täällä ollaan taas. Poika pääseekin jo viikonlopun aikana kotiin, jos kaikki vaan menee niin hyvin kun tähän asti :)
Tosin ensi viikolla sitten takaisin, kun sitten laseroidaan simmut poikulaiselta. Ihanaa se on kumminkin, että saadaan edes muutamaksi päiväksi pikkumies kotiin.
Täällä onkin jo komeat pinot. Alkaa vissiin olemaan vimosia vaille valmis tuo maaliskuisten odotus :)
Poika jaksoi jo tänään hiukan seurustellakin mamin kanssa. Se oli oikein mukavaa, kun näkee sillä tavalla selvemmin, että toinen on jo toipumaan päin. En tiedä kirjoitinko siitä jo, mutta poika kastettiin ennen leikkausta. Tosi nätti oli tilaisuus, vaikkei meitä ollutkaan kuin poika, minä, mies ja kaksi kummia. Sairaalapastori oli tosi mukava. Selvästikin oikeassa duunissa.
Onnea vaan kaikille jotka on tänne puolelle päässeet siirtymään. Toivottavasti loputkin tulee pian perässä.
... tulee aina mentyä tuonne odotuspuolelle ensin :)
Mistähän sitä alottais... jos onnittelis tännekkin puolelle kaikkia jo vauvautuneita, en ole oikein laskuissa pysynyt, mutta vielä näytti silti odotuspuolellakin pino olevan.
Kanelilla näytti olevan samanlainen pulauttelija kuin meilläkin. Ensin syödään henkeä haukkoen ja sitten pulautellaan puolet pois ja kohta onkin taas nälkä :/ Aika hassua kun pumpulla ei isommin maitoa irtoa(jonkin verran olen kyllä pakastellut), mutta kun tuo pieni on tissillä niin on äidiltä paidat ja jopa housutkin välillä märkänä kun maitoa tulee vaikka muille jakaa ja melkeinpä sitä pojullekki saa paitaa vaihtaa kun on maitosuihkussa käynyt :/
Meillä on muuten öisin menny vähän perhepedin puolelle, kun itse nukahdan juuri kun mietin, että pitäs poju viedä omaan sänkyynsä takaisin. Mutta sanoinkin miehelle, että jos poju nukkuu vieressä hyvin, mutta toisaalta jos taas joudun juoksemaan koko ajan oman sängyn ja pinniksen väliä, niin valitsen mieluummin sen perhepedin, koska siten saan itsekin nukuttua. Nukun edelleenkin ihan sujuvasti mihin aikaan pävästä tahansa.
Sivuääniä meidän pojulta kuului ekana päivänä, mutta kun lääkäri(eri kuin eka päivänä) alkoi niitä kuuntelemaan, ei niitä löytynytkään, eli reikä oli mennyt kiinni, tai sitä ei ollut ollenkaan.
Milloinkas teillä on jälkitarkastus? Neuvolan täti käski varata sitten kun jälkivuoto on loppunut, viimeistään 12 viikon kuluttua !!! ???? siis öö... kesäkuussa ? Ennen juhannusta ? Tuntuu hieman pitkältä aika ja toki soittelen aikasemmin sinne jos vuoto ei siihen mennessä ole loppunut, eihän tässä pysy jaloillaan jos sitä vuotaa juhannukseen asti. Tosin vuoto on jo aika olematonta, mutta jos satun hieman enemmän kävelemään tms. niin heti lisääntyy... liekkö tuokaan ihan normaalia. Meilläkin neuvolan täti käski siihen jälkitarkastukseen asti ihan vaan kävellä, ei mtn tiukempaa urheilua ennen sitä. En tosin tiedä, kun en kysellyt onko mun repeämillä jotain tekemistä tän jutun kanssa ?
Ristiäiset meillä menee hieman pitkälle, eli vasta toukokuun puoleen väliin(eli yli 2 kk:n ikäinen poju silloin on), mutta ainakin pappi on mieluinen! Minäkö muka vaativa ? ;) Nimi on tosin jo valmiina ja meillä se on miehen ehdotus.
Mutta nyt pikasesti pesulle, että poju saa iltapalan ennenku tarvii alkaa huutamaan.
t. punkeli ja poju 18pv
Meillä oli kotikone jumissa pitkän aikaa joten en päässyt oikein kunnolla nettiin, mutta välillä miehen koneelta surffailin kyllä kaikkien kuulumisia. Lyhyesti nyt ennen nukkumaanmenoa.... heräsin just vauvan vierestä ja syön tässä yöpalaa :-)
IHO HILSEILEE meilläkin, eli just tollai kuten Tappi kuvailit, pieniä nahansuikaleita lähtee, ja minäkin jo panikoiduin että onks tääkin nyt allergikko kuten esikoinen ,mutta sitten neuvolan th sanoi että normaalia, ikäänkuin se iho kesii pois.
SUKLAATA menee hurjasti, mutta muuten ei maita oikein mikään, sellainen vähän huono olo tai jotenkaan vaan se ruoka ei uppoa, vaikka on karmea nälkä koko ajan. Onko muilla tätä? Rautaa syön ja mielestäni olen tosi hyvässä kunnossa muuten ,mutta on tosi vaikea syödä ja juoda riittävästi. Maidontuotantokin tuntuu olevan tosi nihkeää verrattuna esikoisen aikaan, ja minä kun en korviketta ala antaa enenn kuin äärimmäisessä hädässä, koska esikoinen oli tosi allerginen, niin pelkään tän kakkosen olevan myös..... Maidon kanssa siis vähän tappelen vielä, ja imettelen tosi tiuhaan vauvaa, jotta maitoa vaan hänelle riittäisi, koska toiveissa olisi täysimettää 6kk ikään.
KAKKAA meillä tulee joka päivä useasti, eli hyvin toimii. Mahavaivoja ei ole ollut (KOP KOP KOP) ollenkaan, mikä on UPEAA ja tuntuu todella luksukselta, koska esikko tosisaan oli allerginen ja huusi meillä yötä päivää kuukausitolkulla. On tuntunut uskomattomalta että tämä vauva nukkuu rauhallisesti, öisin vetää noin klo 22-03 unta putkeen ja sitten syö 2 h välein japäivälläkin nukkuu yhden pitkän unipätkän , useimmiten puolenpäivän jälkeen alkaa ja koisaa noin 4 tuntia. Sitten ilta ollaankin koko ajan tissillä.....
RISTIÄISET meillä on 2 vkon päästä eli silloin tyttö on tasan 5 vkoa. 15.4. siis. Nimi on päätetty, eikä hänestä tullutkaan se mikä oli mun lempparitytön nimi ollut aina :-) Ei vaan ollut yhtään sen näköinen, heh heh... Tarjoilut tilaan osan valmiina ja kakun +pikkuleivät tekee tytön kummitäti. Itselle jää sitten vaan paikkojen laittaminen kuntoon, siivoilut sun muut. Kävin jo ostamassa esikoispojallekin (pian 4v) kauluspaidan ja housut, ja itselleni hameen juhlia varten, joten kaikki on ihan kunnossa, kukkakaupasta tilasin 2 kimppua pöytiin. Innolla odotetaan ristiäisiä.
En muista mitä muuta piti kirjoitella, ai niin JÄLKITARKASTUKSESTA Punkeliko oli kirjoitellut. Tosi pitkälle menee jos teillä 12 vkon päässä tsekataan? Eikös se 6-7 vkoa ole virallinen ja jos ei jälkitarkastuksessa käy, ei Kela maksa enää niitä äippärahoja tai jotain, siis siitähän lähtee joku lappu sinne? vai oonko ihan keksinyt tän päästäni.... JOka tapauksessa itselleni lääkäritarkastusaika katsottiin neuvolasta suoraan niin että on tasan 7 vkoa synnytyksestä.
Toivotaan että ihanat aurinkoiset kelit jatkuvat ja kirjoitellaan tiiviisti tänne listalle edelleen!
TAPILLE vielä piti sanoa, että eihän se teidän Puksu mikään jätti ollut, mielenkiinnolla odotin Puksun syntymää, muistatko kun kirjoteltiin isoista sf-mitoistamme....? Meidän likka sitten yllärit tekikin, kun kokoarviot oli että max 3.8kg mutta tod.näk 3.5kg , ja olikin ISOMPI kuin esikoisemme , eli tyttö oli syntyessään 4130g ja 51,5cm, tosi jötikkä siis :-) Ja mulla oli sf-mitta pienempi kuin esikoista odottaessa, joten itsekin odotin ettei ihan se nelikiloinen tulis sieltä, vaikken pientäkään odottanut... hah, toisin kävi ja iso likka pullahti. No, helposti se kävi, kahdella ponnistuksella maailmaan, ja 2 tikkiä, mutta ei siitä sen enempää.
Sandi ja tyttö 110307
Ihana herätä auringonpaisteeseen,olo on kovin energinen,vaikka neiti valvottikin yöllä vatsavaivojen takia.Meillä siis th kävi torstaina ja tytön paino oli noussut 400g 9 pvä:ssä.Paino siis nosee,vaikka pulauttelua on enemmän kuin tarpeeksi.
NIMIASIAA:Ristiäiset pidän toukokuun lopulla,nimi ei vain ole vielä varma.Yritän kovasti katsoa miltä vauva näyttää.On tämä vaikeeta,lapsen pitää kuitenkin elää nimen kanssa pitkä tovi...
PYYKEISTÄ:En tosiaan pese vauvan pyykkejä erikseen,kone pyörii muutenkin tarpeeksi.Käytän hajustamatonta pesuainetta ja miedosti hajustettua huuhteluainetta,ei ainakaan vielä vauvan iho reagoi huuhteluaineeseen.
IHO-OIREET:Meilläkin iho on pintakuiva,enkä ole sitä rasvannut.Nilkkoja rasvasin aluksi,kun iho li niin kuiva etä halkeili,mutta nyt sekin on parempi.
G PAINOSTA JA LIIKUNNASTA:Kuinka teillä lähtenyt paino laskuun ja maha hävinnyt?Oleteko jo alkanut harrastamaan liikuntaa?
G:Itselläni ei jäänyt laitokselle kuin muutama kilo,mutta onneksi vauhti on parantunut imettäessä.Paino on siis pudonnut n.7kg(kaiken kaikkiaan niitä tuli noin 15),vatsa on melkei vetäytynyt.Matkaa kuitenkin on vanhoihin housuihin,reidet ovat vielä mukavan tukevat...Olen aloittanut liikkumisen lähinnä vaunuja työnnellen,mutta ajattelin että rankempi liikunta aloitetaan kuukausi synnytyksestä(nyt 2 viikkoa mennyt).Suuret on suunnitelmat,kuinkahon käy..?
Olipa taas asiaa,nyt tilaa muille!
tityli ja tyttö
" sydäntiedoista" . Sinänsä on olo vauvan suhteen huojentunut, koska painoa kertyy hyvää vauhtia. Ja lääkäri sanoi, että jos tulisi sydämen vajaatoiminnan oireita, niin se vaikuttaisi juuri tuohon painnonnousuun. (vauva ei jaksaisi imeä, hikoilisi herkästi, huulet sinertäisi jne) Odotellaan sinne kuuden viikon kontrolliin ja ihmetellään sitten lisää..
Nyt onneksi nukkuu tuossa sohvalla. On pian eka viikko oltu ilman miestä, keskimmäisen kapsen ja vauvan kanssa, ja aika haasteellista on ollut. Meidän 2v 8kk vanha isoveli on tahtokävelijä, eli kauemmas leikkipuistoihin en uskalla lähteä ilman seisomalautaa (joka vielä odottelee huutonetissä). Ja vähän arveluttaa sekin, että jos vauva herää huutavaan nälkään, niin ulkona ei ole vielä tarpeeksi lämmintä imettämiseen (saa pian rintatulehduksen)..
PYYKEISTÄ: pestään vauvan vaatteet sikin sokin muiden kanssa. vaippapyykit, puklurätit jne kakkapyykki on sitten erikseen.
Onnea kaikille uusille maalisvauvoille!