^^MAALIT 2007^^ vko13
Ja täältä linkin takaa löytynee se ihan eka pino..
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9887103&p=&mpage=1&tmode=…
Kommentit (71)
Hei vaan!
Voisinkohan minäkin liittyä tähän seuraan vauvantuoksuiseen? On niin kiva lukea samassa tilanteessa olevien juttuja, itsekin koitan kirjoittaa, vaikka meidän neiti onkin aika syliapina, enkä ole vielä ratkaissut kannettavalla kirjoittaminen/vauva sylissä dilemmaa..(onko luovia vienkkejä?:)
Esikoiseni täytti siis tänään 8 päivää, ja olen ihan supersekaisin onnesta! Vaikka tuossa viikko ennen laskettua aikaa kirjoittelinkin huolikysymyksiä tännekin siitä, kuinkahan sitä äitinä pärjää, tuleeko kiintymystä vauvaa kohtaan, ja kuinka kamalaa onkaan varmaan synnytys yms, niin ne huolet on poispyyhittyjä kun tyttö tuli syliin. Asiaa auttoi vielä se, että synnytys meni supernopeasti ja helposti, isältä jäi eväätkin siinä tohinassa syömättä. Tai siis kamalaahan se tuska oli, mutta samantien sen kivun unohti. Kättärillä synnytettiin, hyvät jäi muistot.
Ainoa pikkasen kurja juttu meidän arjessa on se, että mun maito ei näytä riittävän neidille, vaan olemme antaneet lisämaitoa.. Jo sairaalassa alettiin antaa, kun paino tippui niin, ja kotona koitettiin jonkin aikaa ilman lisää, mutta tyttö huusi nälissään yötpäivät, vaikka oli rinnalla jatkuvasti. Nyt annan aina rintaruokinnan jälkeen lisää maitoa, jos näyttää haluavan: euvolan täti neuvoi, että 20min puoli, ja sitten jos maistuu vielä enemmän niin lisää. Mutta kurja olo vähän, kun ajattelin että minäkin oikein suihkuaisin maitoa koko kylän tarpeisiin. Vauveli osaa onneksi imeä kumpaakin, tissä ja pulloa, ts. ei ole laiskistunut eikä tappele rinnalla. Ja hyvä puoli tässä on se, että yöunet on meillä kummallakin kohtuulliset, kun syödään kaksi kertaa yössä (tosin noin 1,5-2h kerralla) eikä nonstoppina kuten alussa. Se pullohuikka opn aika iso aina imetyksen lopussa, joten kyllä hänellä vielä nälkä on rinnan jälkeen. SItten kun ei enää pullo maistu, hän lopettaa. Onko kellään muulla tämmöistä osaimetystä menossa? Maitoa näyttää onneksi riittävän tähän tahtiin, voisiko olla, että sitä jopa alkaa tulemaan lisää, kun äidin kunto kohoaa nukuttujen tuntien mukaan ja imutehokin vauvelilla kasvaa? Paino on onneksi kohonnut kiitettävästi. Oli niin reppana rimpulajalka toinen. Vähän olen jopa itkeskellyt tätä imetysjuttua, kun kaikki oppaat yms on täynnä täysimetystä melkoisen fanaattisesti. Mutta kai se on tärkeintä että vauva kasvaa ja voi hyvin. Ja että sillä on äiti, joka ei ole psykoosissa unenpuutteen takia :)
Itkemisestä vielä: Huvittavaa on muuten se, että jotkut vastasivat siihen mun huolikysymykseen ihanilla vauvarunoilla (kiitos!) ja aattelin silloin että no onpas tuosta nyt hyötyä..no, nyt kun on itsellä nyytti sylissä, niin mä en voi edes lukea lapsirunoja, kun alan vollottamaan onnesta. Moisen reaktion aiheutti kyllä myös mm Nyt-liitteen vihkivalajuttu! Eli tunteet on pinnassa, ja itku maistuu ties mistä syystä..(voi ukkoparkaa..)
Mutta onnea siis kaikille vauvautuneille maaliskuulaisille! Nautitaan, kohta ne menee jo kouluun...
Ihan ensiksi Kanelille:apikaalinen, apicalis = kärjessä sijaitseva, kärki-
No hitsi, nyt en kerennytkään muuta, vauva heräs....palaan paremmalla ajalla!
t.kolomonen+typy 2 vko+1pv
ihan ekaks KANELILLE;
Meillä kuulu sivuääni kanssa, maanantaina ollaan menossa ultraan (kai?) kutsussa oli että keuhkojen röntgen ja labroja sun muuta..mutta kyllä kai se ultrakin.
Mulla on itselläni isän puolelta suvussa kulkevana ollu tuo mainitsemas reikä, ihan vaaraton jollei ole hirmusen suuri (siis tosi jätti, ja harvoin sellasia onkaan). Se on kuulema joka vauvalla, mutta menee umpeen usein ennen syntymää, joillain se vaan jää auki pidemmäksi aikaa ja tekee tuon sivuäänen, aikanaan se sitte umpeutuu ittekseen.
Hii..luin kyllä vaihteeks koko pinon mutten muista enää mitään..äitiysdementiaa??
Ulkoilusta oli ainakin, me käytiin jo toisen kerran ulkoilemassa tänään :) jipiaijee! Päällä oli body ja potkarit niinku kotona yleensäkin ja lisäks myssy ja kevytvanupuku. Vaunuissa oli se äitiyspakkauksen makuupussi..lisäks tietty vaunujen läpät kiinni..laitoin lähtiessä kylpymittarin vaunuihin ja se näytti puoles välis lenkkiä 27 astetta, niska ei kuitenka hionnu ni annoin olla..hyvin näytti nukkuvan..
Mut nyt tää lähtee ettii ittellee syömistä ennenkun vauva päättää haluta kans..
Tappert ja Puksu 12pv
Ja tervetuloa sekä uudet että vanhat maalisvauvojen äidit! :)
Meillä oli tänään neuvolakäynti. Poika sitten kasvaa ihan hurjaa vauhtia. Viime viikolla oli tullut 200g/2 pvässä, nyt viikossa 300g ja sen kyllä tuntee jo käsivarsillakin. Ihanaa silti, en valita. ;)
Aika menee äkkiä ja tuntuu, että koko ajan on uusi aamu ja uudet puuhat. Jos itse malttaisin pysyä kotona niin ehtis täälläkin kirjotella..
Tänään kävin lääkärissä. Piti käydä varmistamassa, että onko kaikki ihan kohillaan. Eilen illalla tuli sellai kananmunan kokonen hyytymä alapäästä ja kaameesti verta. On kuulemma ihan ok. Noh, kohtukin alkoi taas supistella imettäessä sen jälkeen, joten on kait tässä sitten taas vähän parempi parantua. Selittyi ne vatsakivutkin sillä..
Pojalla on ollut jonkun verran nyt kitinää ja vähän välillä meinaa väsähtää, vaikkei tuo edes paljon vielä vitise. Sydäntä raastaa vaan pienetkin itkut ja jatkuva kitinä raastaa jo hermojakin.
Ollaan annettu kupla-ainetta kaks kertaa päivässä ja neuvolassa sanottiinkin, että kannattaa antaakin säännöllisesti. Viikon kuluessa pitäis alkaa näkymään vaikutus. Toivon kovasti, että auttais. Ja relatippoja sit lisäks, jos tuntuu tarvitsevan.
Huomenna poika 14pv ja saadaan alottaa D-vitamiini ja leikata kynsiäkin jo. Niin se aika rientää..
Ihanaa, kun saa käyttää tot mein vauvan nimeä jo. Neuvolassa ja vakuutusyhtiössä tänäänkin sitä käytin ja voi vitsi. Jotenkin niin ihana tunne. :) Teillä joillain meneekin sit vähän pidempään. Hyvää kannattaa odottaa..
Nyt pitää mennä käymään suihkussa, kun tässä talossa tulee vielä lämmintä vettä. Illemmalla ei enää tule, kun kaikki muutkin asukkaat änkevät sinne samaan aikaan. Poikakin nukkua tuhisee niin on hyvä hetki mennä.
Mukavaa illanjatkoa kaikille! :)
Papu ja Hermanni 13pv
laitetaankos teidätkin listalle jos laitetaan niin pistäkääs vauvelin syntymätiedot tänne niin lisäilen ne mukaan
Onpa sitä virkeä olo sitten. Poika herätti kerran, kolmelta, syöttämään ja nukkui muuten iloisesti kymmenestä seitsemään. Näitä öitä lisää, kiitos! =) Tuolla hän jo tuhisee taas unosia..
Itse päätin, että nyt tehdään sitä ja tätä ja tota. Ainoa, jonka jätän vielä myöhemmälle on tuo ikkunoiden pesu. Sitä siirrän siihen saakka, kunnes ulkona on yhtä lämmin kuin sisällä. Meille paistaa aurinko KOKO päivän ikkunoista sisään, joten sitä +50asteen ulkolämpötilaa ootellen.. ;)
Aletaan miehen kanssa täyttelemään vauvakirjaa kohta. Vähän kuvia tulostetaan koneelta mukaan ja täytetään nyt se mitä vielä voidaan täyttää. :) ONKO TEILLÄ VAUVAKIRJOJA?? Meillä on kaikista lapsista täytetty, mut jotenkin se ajan myötä on jäänyt ja ne 3-vuotiaan tarinat on jo tyhjillään. Tosin eihän ne enää mitään vauvoja edes ole.. Mut muistoina ois kiva, jos jaksais muistaa silloinkin vielä täyttää.
Mutta täällä on kerrankin kaikki niin hyvin ja kivasti, ettei ole mitään ihmeitä kerrottavaa. Tavallista perhe-elämää vain. :)
Nauttikaahan ihanista ilmoista ja ulkoilkaa paljon!
Papu ja Hermanni 14pv
Mä olen ihan pihalla tossa imetys asiassa. Kun neiti on tissillä se menee aina siihen et se haluaa nukkua.No mistä mä tiedän milloin vaihtaa rintaa kun on vaan kiinni siinä ekassa ja nukkuu ja imeskelee samalla?? Auttakaa te viisaammat!!!!
Muuten menee ihan hyvin,mä kun olen ihan täys amatööri ton imetyksen kanssa.
Eilen kävi neuvolatäti kotona punnitsemassa ja katsomassa neitiä.
Meillä kun paino laski 200g sairaalassa, ni nyt paino oli 3280g eli melkein ollaan saatu syntymäpaino 3340g takas.
En ole niin kovin huolissani enää tuosta painosta, näyttää tyttö saavan ihan tarpeeksi tuota maitoa.
Poikakin on jo täysin hyväksynyt pikkusiskonsa.Haluaa ottaa syliin,silittelee ja antaa pusuja poskelle.
Itsellä on jotenkin haikee olo kun poika on jo niin iso, ja me oltiin niin pitkän aikaa vaan me, ja nyt meitä on yksi lisää.
Kai nää mun tuntemukset menee hormonien piikkiin.
Neiti heräs:)
Palailen taas paremmalla ajalla!!!
Hanan
Vauva on ollut toistaiseksi helppohoitonen. Syö, kakkaa ja nukkuu. Herää syömään n. 4 h välein, ei turhia itkeskele, ainoastaan nälkäänsä. Rintamaito ei vieläkään riitä, vaikka pumpun mukaan sitä tulee molemmista rinnoista yht. 50-60 ml/kerta (en siis pääse vielä navettaan lypsylehmäksi). Nania annetaan sitten pullosta imetyksen jälkeen. Vauva imee hienosti sekä rinnasta että pullosta, paitsi rinnat on välillä niin tiukilla, ettei vauva meinaa saada kunnon otetta. Mikähän kumma siinäkin on, että oikeassa rinnassa imuote tuppaa aina olemaan väärä. Vasemman kanssa ei ole ongelmia.
G: kuinka paljon noin suunnilleen teidän vauvat syö kerralla?
Meidän vauvalla näyttää menevän kerralla 60-80 ml, riippuen siitä milloin on viimeksi syönyt. Esikoinen söi tuon ikäisenä kerrallaan 30-50ml, mutta tämä vauva onkin lähes kilon painavampi kuin isoveljensä oli.
Terveydenhoitaja tulee tänään katsomaan vauvaa. Jälleen kerran uusi terkka, sijaisen sijainen...
Pyykit odottaa kuivumaan laittamista, joten mentävä on.
rimma ja poika 10 pvää (aika menee tosi nopeesti nyt kun vauva on mahan ulkopuolella!)
HANAN;
Mulla kans tuo tissitakiainen ja pohdiskelin tot samaa asiaa. Päädyin tähän:
Kun lapsi nukahtaa ja lutkuttaa tissiä (sen huomaa kyllä meneekö sitä maitoa vai ei) niin otan ihan reippaasti pois vaan ja paan sänkyyn nukkumaan. Oletan, että osaa imeä kyllä kunnolla sitten kun on nälkä.
Seuraavan kerran, kun syö niin aloitan suoraan toisesta eli ei ime tyhjäksi toista ja sit jatka toisesta vaan molemmista vuorotellen niin pysyy joku tasapaino. Ja jos toinen on täydempi vielä taas seuraavalla syöntikerralla, vaikka juuri tästä söi niin jatkan tästä täydemmästä uudelleen. Neuvolasta asiaa kysyin käydessäni ja sanoi, että juuri näin kannattaa tehdäkin tällaisen nukkujan kanssa.
Itse annan myös tuttia suuhun, jos homma menee siihen, että herra haluaa tissille vain nukahtaakseen (jolloin meinaa tukehtua siihen hurjasti pursuavaan maitoon, kun ei sillä ole aikomustakaan niellä sitä) ja toistaa tätä kolme kertaa eli selkeästi nälkä ei ole. Nukahtaa sitten hyvin tuttia imeskellen.
Toivon, että tosta sait selkoa ja että ois jotain apuakin! :)
RIMMA;
G: Meillä vaavi syö luultavasti noin 80ml kerralla. Siis silloin kun hyvin syö. Mut saattaa syödä kyllä ihan tunnin sisällä reilu 100ml. (On siis pari kertaa pullosta meilläkin syöty.) On aika syöppö.. :D
Itse oon lypsänyt ja vaan valuttanut ulos sitä maitoa ja yhtenä aamuna, kun valuttelin niin tuli 10min aikana 80ml ja tämän jälkeen rinta oli sen verran ¿löystynyt¿, että lapsi sai siitä kiinni hyvin.
Jaahas, nyt on meillä ruokailuaika. :)
Hananin tavoin meilläkin tuo vauva on melkoinen tissitakiainen. Sitten kun nukahtaa tissille ja lasken sänkyynsä niin herra herää ja vaatii päästä takaisin syliin! Oikein kunnon nukkujaksi herraa ei voi syyttää, eilen aamupäivällä nukkui ensin kyllä 3 t ja sitten söi tunnin ja nukkui vaunuissa taas pari tuntia, mutta ilta ja yö meni plörinäksi: Herra oli tissillä klo 16.30-05.00!!! Välillä vaan ilmoitti kun äiteen piti toiselle tissille vieressään herraa siirtää. Viideltä lopulta annoin ensin tuttelia 40 ml ja sitten vielä hetken päästä vähän lisää kun herra vaati. Poika nukkuikin ihan kokonaista tunnin ennen kuin taas halusi maitoa. Tosin sitten nukahti hetkeksi vielä tissille kunnes noustiin seitsemän pintaan. Kun sama tississä roikkuminen jatkui annoin 40 ml korviketta ja hetken päästä herra joi vielä 60 ml ja sen jälkeen nukahti lopulta pidemmille unille joskus yhdentoista maissa, vielä nukkuu ja tehtiin jo vaunulenkkikin ja oltiin ulkona muuten esikoisen kanssa, vauva tietysti mukana.
Eipä tuo rinnalla roikkuminen muuten häiritsisi mutta kun esikoista pitää hoitaa kanssa, ei neitiä voi ihan huomiotta jättää. Siksi päätin nyt hyvällä omalla tunnolla siirtyä osittaisimetykseen, jos joku kehtaa mua useammankin 12 tunnin imetysmaratonin jälkeen syyttää liian vähästä yrittämisestä niin univelkaisena en kyllä mene vannomaan mitä teen...
Eli maalismarlan tavoin meillä on ollut aika nonstoppia tämä imetys tähän asti. Kyllä olisin toivonut että tällä kertaa täysimetys olisi onnistunut mutta mennään nyt näin, täytyy myöntää että harmittaa tämä ja on jotenkin epäonnistunut olo, mutta mieli olisi vielä alakuloisempi jos esikko jäisi vallan vauvan varjoon. Pitää hattua nostaa neidille kun on niinkin hyvin jaksanut katsoa vauvaa äidin syliin kiinni kasvaneena.
Piti vielä kamalasti kommentoida kaikkea mutta jostain syystä en muista enää mitään...
Kaisu ja Poika 3 vko 1 pvä
Hurjia määriä teidän lapset syö! Tulee taas huoli omasta pienokaisesta. vauva todellakin imee rinnalla vain muutaman minuutin. Pullosta saan annettua n. 20ml maitoa, jonka jälkeen sylkee kaiken suusta pois. Laitoin juuri pulloon nannia 40 ml (vain!) n. 10 ml imi, jonka jälkeen alkoi sylkeminen (eli työntää maidon ulos suusta). Pulloon jäi 10ml ja pukluliina oli märkä, joten eipä sinne maitoa mennyt kuin tuo 10ml :( Ja tyttö on kuitenkin jo 5 viikkoinen!! Toista rintaa oli imenyt n. tuntia aiemmin hetken, joten en uskoisi, että niin kylläinenkään oli. ja joka kerta sama asia, että vain 10-20 ml saa menemään pullosta. Ja aina hereillä ollessaan on itkuinen. Hetkeäkään ei viihdy sitterissä tai lattialla. Sylissäkin itkee, ellei hyssytä koko ajan.
Pitäisikö minun olla huolissaan? Vai voiko kaiken laittaa vatsavaivojen piikkiin? (joita kyllä on).
Mutta tosi pieniä määriä meidän tyttö syö, teidän vauvoihin verrattuna.
Ajattelin tänään ostaa erimallisia tuttipullon tutteja (nyt meillä nuk) ja koettaa sitäkin.
caius taas huolissaan :((
CAIUS;
Ootko varma ettei napero vedä rinnasta suuria annoksia. Meillä ainakin jos mulla on rinta täys niin hetkessä on poju kylläinen, jos taas on " tyhjempi" rinta niin imeskelee ja nukkuu tissi suussa iät ajat.
Pullosta meillä vedellään (kerään päivän mittaan imetyksen aikana toisesta valuneet pulloon) kerralla liki 100ml, ja nälkä on sen jälkeen jo reilun tunnin päästä..helppoa maitoa.
Lueskelin tossa " yleiseltä" puolelta että pesevät vauvan vaatteet erillään muusta pyykistä. Teettekö tekin niin??? Ei mulle ole kukaan koskaan mitään sanonu moisesta..oon viskonu vaippaharsot ja pukluset vaatteet sun muut omien vaatteiden kanssa samaan 40-50 asteen pesuun ja pessy hajusteettomalla pesuaineella..puhdasta on tullu..miks ne pitäs pestä erillään??
Kyllä mä noi vaippaharsot taas jossain välissä pyöritän 95 asteessa, mut en tosiaan joka kerta. Teenkö mä nyt taas jotain väärin??
Ääh, saatii eilen kutsu maanantaille sairaalalle keuhkoröntgeniin ja labroihin 9.50, tänään tuli kutsu sydämen ultraan myös maanantaille - klo 17.30!! JÖSSES, luuleeko ne että mä jumitan kaupungissa koko päivän pikkusen kanssa??!! Itku..kai mun on ajettava ees taas tuota 30km:n matkaa, enhän mä voi kaupunkiinkaan jäädä hengailemaan!
Uuup..nyt kuuluu ähinää
Tapperttiini ja Puksutti
Imetyksestä: mä teen kans niin, että annan vaan toisen rinnan, jos siihen nukahtaa. Sit seuraavalla kerralla aloitan toisesta. Niin mulle sanottiin myös Kättärillä. JOs toinen rinta tuntuu kovin täydeltä, sitä voi sitten pumpata tyhjäksi. Laitoksella tehtiin syöttöpunnitus ja sillon neiti sai yhdestä rinnasta n.30ml ja puolituntia viihtyi rinnalla. Nyt taitaa mennä pikkasen enempi ja aikaa n. 20min. Tuttia ei Hippu huoli, eikä uponnut tissimaito pullosta annettuna eli automaattisena imetyskoneena pitää taas toimia, kuten viimeekskin. Saas nähdä huoliiko tämäkään tuttia ennen kun rinnasta luopuu.
G: minkä merkkisiä tutteja teillä on käytössä.
Tappi: mä en pese vauvan vaatteita erikseen, muuten saisin pyöritää konetta 24h.
Mä meen moikkaamaan noita odotuslaisia.
-m-
CASSU;
Pakko myöntää, että mä olisin kyllä huolissani noin vähästä syömisestä.. :( Olen nyt jo, jos Herppu ei syö kuin viitisen minuuttia usean tunnin aikana. Kysy asiasta neuvolasta, jos kovasti huolestuttaa..? Voihan se olla, että jos neiti syö usein niin pärjää sillä? Ja voihan sitä olla pieni mahalaukkukin? Kai?? Kato, koitan lohduttaa.. Höh. :(
TAPPI;
Mä lueskelin kans tot pyykkihommaa, otsikon verran ja pudistelin päätäni. Mies sanoi, että pitää sitä joku vastustuskyky lapselle kehittää ja pestä edes pyykit samassa meidän muiden pyykkien kanssa. :D
Noh, keskimmäisen pyykit pesin erillään, kunnes oli puolivuotias. Pesin kuitenkin samalla pesuaineella kuin omanikin, joten siten koneessa ne vähät pesuainejäämätkin oli samoja ja en mitään iho-oireita tosiaan huomannut.
Nyt pesin vaavin vaatteet erillään sen eka kerran, kun joskus viime vuoden puolella niitä valmiiksi laittelin ja se oli se ainoa kerta. Pestään ihan suht tavallisella pesu- ja huuhteluaineilla ja iho on kuitenkin ihan kunnossa, ainakin vielä. Toivon siis kovasti, ettei tämä mein pesutyyli mitenkään vaikuta vaavin hyvinvointiin, mut en mä kyllä jumalavita ala odottamaan, että noita pieniä kuteita tulee koneellinen täyteen, tai edes puolikas. Siihenhän menee ikuisuus!
P.S. Soita sinne sairaalaan ja kysy kumpaa aikaa on mahis siirtää.. *vinkvink* Jos ovat joustamattomia niin sit ovat, mut on ihan järjetöntä sekä ajaa sitä matkaa ees taas kaks kertaa päivässä että myöskin olettaa, että sä pienen vauvan kanssa siellä koko päivän odottelet.
Me käytiin pojan kanssa kaupoilla. Tossa ihan lähellä vaan, mut silti meni lähes puoltoista tuntia. Oli oikein mukavaa. Poju nukkui koko matkan ja nukkuu vaunuissa edelleenkin eteisessä. Eipä sillä ollut päällä kuin potkarit ja body, pipa, tumput ja makuupussissa köllötteli, sekin auki. Oli kyllä sitten tuo vaunukopan ¿kansi¿ siinä päällä suojana ja hyttysverkko (johon toiv. suurin osa tiepölypaskasta jäis kiinni..). Niskasta kokeilin matkalla niin lämmin oli, mut ei hikinen ja se riittää mulle. Hitsi, kun pääsis itse sinne vaunuihin makaamaan ja testaamaan, että miten lämmin siellä on. Kamalan vaikea välillä arvioida noita.
MASULI;
Meillä tutteja on MAM-merkkisiä. Niitä ollut molemmilla kahdella niin saa kolmaskin tyytyä. En ala siihen rumbaan, että etsin etsimällä sitä mikä kelpaa (sori vaan) eli jos ei kelpaa niin on ilman. Toki meillä se hyvä puoli, että hyvin harvoin Hermanni tarvii mitään tuttia ja imee sitä sitten silloin, kun sen antaa. :)
Pullot meillä on niitä kaupan tavallisia, Ainuako ne on?? Hyvin kelpaa nekin tutit siihen maidon kittaamiseen. :)
ONKO TEISTÄ KUKAAN KOSKAAN KÄYTTÄNYT VAUVAA VYÖHYKETERAPIASSA?? Onko ollut apua? Kun meille sitä kehotettiin kokeilemaan heti, jos vaikuttaa siltä, että vauvalla on koliikkia tai muuten masuoireita niin, ettei vanhemmilla konstit ja hermot riitä. Siitä kuulemma kovasti apua ja nyt mietinkin, että mistä ihmeestä sitä sitten saa ja paljonko maksaa? Luultavasti ihan helvetisti.. (Sori sanavalinta..)
Papu: mun kaverilla oli molemmat tytöt koliikkivauvoja ja hän kävi vyöhyketerapiassa. Auttoi. Muistaakseni nuoremmalla muutaman kerran jälkeen, kun menivät heti oireiden ilmaannuttua. Taitaa tosin tämäkin olla niitä " toiselle auttaa, toiselle ei" .
-m-
siis..PAPU;
Laita vaunukoppaan se kylpylämpömittari ni saat selkeet lukemat vaunujen lämmöistä. Helpompi itselle hahmottaa kun näkee lukemat. Ja joo, aion tosiaan soittaa sinne sairaalalle het aamusta, en mä aio jumittaa kaupungissa koko päivää, saati ajella eestaas..
Mistä te tiedätte että rinta on tyhjä??
Onks teil niinku jotku " fuel/empty" mittarit jossain vai??
Puksu imee niin pätkittäin ja irrottaa välillä etten tosiaan tiedä onko hää nyt sit kylläinen, tissi tyhjä vai piteleekö vaan taukoa. Joskus kokeilen pumpun kanssa eikä sieltä paljoa enää tule, mutta lapsen imuhan onkin ihan eri juttu..
Tappert ja Puksutti
Tyttö (3370g, 50cm, pipo 36cm) syntyi maanantaina ja tänään päästiin kotiin. Vointi on mitä mainioin ja tyttö on aivan ihana ;). Pino oli niin pitkä, että luen sen tässä ajan kanssa ja kirjoittelen taas kun kerkeen!!
Minä vähän laiskasti olen nyt viime aikoina pinoutunut... On meinaa ollut tätä kotiaskaretta aika lailla!!!
Tuntuu että sitä ei kerkee tehdä kaikkea, mitä suunnittelee yhdelle päivälle sitten millään... ei riitä vuorokaudessa tunnit ei.
Miulla siis oikeesti rasittava " vaiva" . Joka raskauden ajan ja varsinkin synnytyksen jälkeen iskeny hirmunen siivous vimma... siis että pitää koti pysyä siistinä ja suhtkoht puhtaana. No, kuraa... sitähän tulee sisään oikein roppakaupalla ja muutenkin kun tuota pyykkiä riittää ja sit nuo ruoan laitot sun muut... Hulluahan se on häärätä tällee, mut kun en maha itelleni minkään :)
Mutta kivahan se on kun siistiä on, mies vaan kattelee vähän kieroon vieressä kun pyyhin pöytää sata kertaa päivässä ja heilun joka päivä imurin kanssa alakerrassa hiekanmurujen kimpussa... Ja hyvä jos kuulemma lautasen kerkee tyhjäks syödä, etten jo ota sitä tiskiin ihan nenän alta ;)
No joo... mutta meillä siis arki pyörähtänyt hyvin käyntiin. Joitain ihan pikkuisia massu vaivoja on ollut... mutta tosiaan TODELLA VÄHÄISIÄ. Sitä vaan iskee sellanen pikku paniikki välillä, kun poika alkaa tihrustaa tai karjasee massua muutaman kerran kunnolla et nyt se koliikki alkaa... Kun meillä keskimmäisellä oli ja todella huuti aina ja jatkuvasti :( Kurjaa se oli ja aika neuvottomaksi silloin itsensä tunsi. Ne massu vaivat meillä helpotti tosi myöhään (olisko ollu puolen vuoden kieppeillä) ja nukkumaankin öisin oppi vasta 11 kuisena. Siispä nyt suorastaan nautitaan tästä meidän kuopuksen vauva arjesta!!!
Veikat on ottaneet vauvan vastaan hyvin ja välillä ovat ehkä hieman liiankin innokkaita apureita... mutta suloisia ne on kun hääräävät ja autteleevat äitiä vauvan hoidossa.
Yöt meille on mennyt myös tosi hyvin tähän saakka. Syö n. 2-3 tunnin välein ja jatkaa unia.. tosin, syöminenkin kyllä tapahuu silmät kiinni :)
Päivällä on sellaiset 3 tuntia valveilla ja syö sitten välillä aika tiheäänkin... ja sitten taas jaksaa nukkua sen 3 tuntia.
Ulkona kun ollaan oltu näillä ihanilla keväisillä ilmoilla useampi tunti päivässä, siellä uni maittaa hyvin!
Tapille : Samassa meillä ainaski pyörii vauvan vaatteet ja muun perheen... en kerkeis tosiaan miekään muuten muuta tekee, kun pesemään pyykkiä!
caius-75: Teillä taitaa olla vatsavaivainen vauva :( Olen vähän ulalla, kun en kamalasti ole nyt päässyt lukemaan näitä vauva puolen juttuja... Oletko kokeillut cuplatonia tai disflatyliä?! jos niistä vähän saisi helpoitusta. Rela tipat kanssa saattaa hyvinkin auttaa, niitä vaan saa jonkin aikaa antaa ennen kuin vakutus näkyy. Meillä tosiaan keskimmäinen oli vatsavaivainen ja silloin nuo kaikki tuli meille tutuiksi! Syömisistä vielä, että onko vauvalla paino kuitenkin noussut hyvin? Rinnasta saattaa hyvinkin saada enemmin, mitä itse uskoisi. Meillä keskimmäinen silloin vatsavaivoja huutaessa söi sitä tissiä " suruunsa" ja sitten söi itselleen vaan huonomman olon... pulautteli tosi paljon.
Mutta kannattaa neuvolasta kysäistä tuosta jos yhtään mietityttää!
Muta nyt tää lähtee nukkumaan... ekana pitää vielä tankata tuota mein " Auvoa" jotta äitikin saisi nukkua vähän pidemmän aikaa :)
t. K@tju ja " Auvo" huomenna 3 vk
No nyt ehdin minäkin tälle puolelle.. Kivaa kun täällä on näin paljon tuttuja :)
Meillä poika nukkuu näin aamulla ja päivällä tosi pitkiä pätkiä ja sitten vain välillä syökäsee ja jatkaa. Illalla on sitten hereillä pidemmän pätkän ja melkein nyt ollut 23 aikaan kun alkaa yöunille ja nekin menee noin 3-4h pätkissä.. ihan hyvin siis menee!
SYÖMISESTÄ: Kyllä meillä poitsu syö aika paljon kerrallaan, nyt hänellä ikää viikko ja saattaa imeä rintaa ja vielä pullostakin hörppästä 40ml ihan kevyttä..vielä ei ihan tuo rintamaito riitä, johtuu siitä että maito huonosti taitaa erittyä..synnys oli loppuvaiheessa niin raju, verta meni sen 3L.. en ole vielä kirjoitellut tuota mun synnytystä tuonne mutta kuitenkin se veren menetys vaikuttaa tähän maidon eritykseen vaikka hyvin tuota maitoa kuitenkin tuntuu tulevan mutta kestää ennen kuin sitä tulee tilalle kun poika syönyt tyhjäksi. Luulen että tarve hänellä on noin 60ml kerrallaan jotta oisi tyytyväinen.
VAATTEIDEN PESU: Pesen erillään, vielä ainakin kun sitä nyt on ollut tässä mitä pestäkkin, että ihan vauvan vaatetta tullut se koneellinen mutta sitten kun alkaa olla yksittäisiä bodyja ja potkareita niin pesen ne muun pyykin joukossa..aina tehnyt näin eikä ole nuo lapset tuosta kyllä mitenkään kärsineet ;)
Sinna ja poika 7vrk
No niin nyt pääsin tänne vauva puolelle kun tuppaan aina klikata tuonne
odotus puolelle se kun tuntuu niin kotoisalta vielä monen kuukauden jälkeen.Meidän neiti on nyt 2vkoa ja 3 päivää ja on niin ihana kaikkien
mielestä veli ja sisko jaksavat hoitaa pussata on tämä vauva mukavaa kaikkine vatsannipistyksistä pulautuksiin.Neiti herää kerran yössä syömään eli yöt on mennyt ihan kivasti,ainoastaan paino ei ole lähtenyt
nousemaan vaan on laskenut lähtöpainostakin vielä 100g.torstaina on painokontrolli neuvolassa.Meidän neidin tiedot saa kanssa siirtää.Nyt täytyy lopetella jälkikasvu odottaa välipalaa.
zappe