Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas piikana mökillä

Vierailija
19.06.2025 |

Sama juttu joka vuosi. Tullaan mökille, jossa meidän perheen lisäksi puolisoni vanhemmat. Puolisoni äiti kyllä tekee paljon (ihan turhiakin asioita), mutta pompottaa minua, kuin piikaa. En siis ajattele, ettei mitään tarvitsisi tehdä, mutta jotenkin tuntuu, että minun aina odotetaan esim. tiskaavan, harjaamaan perunat jne. 

Kommentit (123)

Vierailija
61/123 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja ei taida olla se kaikkein terävin tyyppi...

Noh, kyllä maapallolle mahtuu hitaampiakin .

Vierailija
62/123 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos ens kerralla ostatte kaupasta perunoita joita ei tarttis harjata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/123 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen voi tiskata omat astiansa. Ahdistaa tuollainen.

Peseekö jokainen omat perunansa, paistaa oman pihvinsä, tekee salaatin vai itselleen, lämmittää saunan yhdelle, hakee vettä tasan sen minkä itse tarvitsee, pyyhkii pöydästä omat paikkansa ja keittää yhden kupin kahvia? Voihan ne työt noinkin jakaa mutta vähän työläältä kuulostaa. 

Vierailija
64/123 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu että odotetaan - siis odotetaanko ja käskytetäänkö vai ei? Ja perunoiden pesu onnistuu varmaan mieheltäkin ja tiskauksenkin voi tehdä yhdessä. Tee asialle jotain äläkä valita että "tuntuu"

Miehet kyllä pilkkovat puita ja lämmittävät saunaa ja leikkaavat ruohoa. Voittehan vaihteeksi vaihtaa rooleja?

Todellakin mieluummin noi miesten työt kun keittiöpiian työt. Terveisin nainen joka omalla mökillä tekee kumpaakin mutta noi mainitut miesten työthän on hermolepoa verrattuna kyökkipiian työleiriin. 

Saunan lämmitys valmiilla puilla, neljä ukkoa lämmittää kolme tuntia sitä saunaa ja siinä kuluu kori olutta samalla. Vaihtaisin osat;) 

Vierailija
65/123 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaan ohis, mutta meillä pestään perunat painepesurilla jos tarvitaan isompi määrä. Pesurin tehoa voi säätää ja reikäinen laatikko, että vesi, multa ja kuoret päätyy maahan :D Toinen hyvä on akkuporakone jossa harja, perunat ja vesi ämpäriin ja vesi vaihdetaan muutamaan kertaan kun niitä koneellisella harjalla pyöritellään.

Yritin kerran pestä ison kaupallisen perunoita tuollain painepesurilla. Niin ne potatit lensi naapurin lasten uima-altaaseen. Hävetti.. 

Vierailija
66/123 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu että odotetaan - siis odotetaanko ja käskytetäänkö vai ei? Ja perunoiden pesu onnistuu varmaan mieheltäkin ja tiskauksenkin voi tehdä yhdessä. Tee asialle jotain äläkä valita että "tuntuu"

Minä delegoin perunoiden pesun lapsille, kyllä 4-8 vuotiaat osaa perunoita pyöritellä pesuvadissa vedessä saunan portailla, kun tuota hommaa käskytettiin minulle. Minun ei muuten annettu tehdä muurattuun tulisjaan pihalle tulia makkaroita varten. Hieman huvitti ne ohjeet, miten neuvoivat tulta tehdessään. Itse olisin osannut paremmin, meillä oli lapsuudessani aina vuokramökki kesällä muutaman viikon ja siellä olen opetellut tekemään tulet makkaroita varten avotakkaan jo polvenkorkuisesta saakka. Tuli testailtua vuosien mittaan kaikki mahdolliset ladontatavatkin, että miten saisi parhaan hiiloksen, jos sitä hiilosta ylipäätään jaksoi odottaa. Itse on makkaranuotioon valitsisi puiksi räiskyviä havupuita, olisin tehnyt tulet koivuklapeista. Sai moneen kertaan vielä vääntää rautalangasta, että lapset haluavat paistaa makkaransa makkaratikussa, eikä jollain ritilällä. Se on oma elämyksensä päästä paistamaan niitä itse. Tai kaivelemaan esiin tuhkasta, minne on sattunut tiputtamaan 😇

Vierailija
67/123 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavampaahan se olisi olla vain palveltavana.

Vierailija
68/123 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä delegoin perunoiden pesun lapsille, kyllä 4-8 vuotiaat osaa perunoita pyöritellä pesuvadissa vedessä saunan portailla, kun tuota hommaa käskytettiin minulle. Minun ei muuten annettu tehdä muurattuun tulisjaan pihalle tulia makkaroita varten. Hieman huvitti ne ohjeet, miten neuvoivat tulta tehdessään. Itse olisin osannut paremmin, meillä oli lapsuudessani aina vuokramökki kesällä muutaman viikon ja siellä olen opetellut tekemään tulet makkaroita varten avotakkaan jo polvenkorkuisesta saakka. Tuli testailtua vuosien mittaan kaikki mahdolliset ladontatavatkin, että miten saisi parhaan hiiloksen, jos sitä hiilosta ylipäätään jaksoi odottaa. Itse on makkaranuotioon valitsisi puiksi

Kulttuurieroja/tapaeroja. Meillä arvokasta koivua ei käytetty eikä käytetä makkaran paistoon. Siihen sopii ns.  risut joita joka mökillä on enemmän kuin riittävästi. Hyvän nuotion saa jossa grillata makkarat (jos ei kaasulla tehdä). Koivu on mökin ja saunan lämmitykseen. Eli olet tottunut vuokra mökillä polttamaan koivua surutta ns huvin vuoksi :) 

Vierailija
69/123 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä delegoin perunoiden pesun lapsille, kyllä 4-8 vuotiaat osaa perunoita pyöritellä pesuvadissa vedessä saunan portailla, kun tuota hommaa käskytettiin minulle. Minun ei muuten annettu tehdä muurattuun tulisjaan pihalle tulia makkaroita varten. Hieman huvitti ne ohjeet, miten neuvoivat tulta tehdessään. Itse olisin osannut paremmin, meillä oli lapsuudessani aina vuokramökki kesällä muutaman viikon ja siellä olen opetellut tekemään tulet makkaroita varten avotakkaan jo polvenkorkuisesta saakka. Tuli testailtua vuosien mittaan kaikki mahdolliset ladontatavatkin, että miten saisi parhaan hiiloksen, jos sitä hiilosta ylipäätään jaks

Siellä mökillä oli pelkkiä koivuhalkoja, sellaisia metrisiä halkaistuja tarjolla, joista piti itse tehdä polttopuut. Aika pienestä olen niitä sahaillut pienemmäksi, kirveen käyttöä sai opetella vasta vähän myöhemmin. Nuo mökit olivat työsuhde mökkejä. 

Jos teen makkaranuotion pienille lapsille, niin en siihen laita mitään kipinöitä räiskiviä puita, kun tarkoitus on päästä paistamaan makkaroita äkkiä. Muutaman makkaran paistamiseen riittää neljä pientä koivuklapia, ei siihen tarvitse mitään koko illan hiilloksia. Risuja ja oksia poltellaan vain mummon mökin keittiön liedessä. Niitä tuli lapsena keräiltyä mummolassa käydessä.

Vierailija
70/123 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marttyyrius on narsismin piirre. 

Jep. Hyvin voisi kieltäytyäkin, mutta ei halua, koska sitten voi uhriutua. 

Vierailija
71/123 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä delegoin perunoiden pesun lapsille, kyllä 4-8 vuotiaat osaa perunoita pyöritellä pesuvadissa vedessä saunan portailla, kun tuota hommaa käskytettiin minulle. Minun ei muuten annettu tehdä muurattuun tulisjaan pihalle tulia makkaroita varten. Hieman huvitti ne ohjeet, miten neuvoivat tulta tehdessään. Itse olisin osannut paremmin, meillä oli lapsuudessani aina vuokramökki kesällä muutaman viikon ja siellä olen opetellut tekemään tulet makkaroita varten avotakkaan jo polvenkorkuisesta saakka. Tuli testailtua vuosien mittaan kaikki mahdolliset ladontatavatkin, että miten saisi parha

Ihan fiksua. Mutta moni mökin omistaja on puistaan ja grilleistään tarkka. Ottakaa huomioon ja ymmärtäkää. Lisäksi ne tapaerot. Siksi vieraille ne aputyöt.

Vierailija
72/123 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka omistaa mökin?

Vierailija
73/123 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei nyt perunapesurilla hoidu tämä asia!

Vierailija
74/123 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voisin olla samanlainen piika, kuin vaahteramäen Eemelissä. Mihin pääsisin töihin?

Vierailija
75/123 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitä makaronia perunan tilalta tai riisiä tai tattaria.

Vierailija
76/123 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla päättyi piikana olo tänä vuonna ihan omasta halustani!

Vierailija
77/123 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa höpötys niistä perunoista. 

Kysymys on ihan jostain muusta.

Vierailija
78/123 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja ottaisi mökillä mieluusti lomaa perheensä aiheuttamista tiskeistä ja hommista. " joku muu" voisi tehdä ne.  Äitiys on raskasta.

Missä lasten isä??

Vierailija
79/123 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin on niin, että tiskaus on miniöiden homma. Riippumatta siitä, mitä muuta on tehty yhteiseksi hyväksi.

Itse olen kyllä ihan näppärä tiskaamaan käsin (on tullut elämässäni siinä määrin tehtyä) eli siitä ei ole kyse. Mutta nyppi tuo asenne.

Mutta tarkemmin ilmaistuna _oli_ miniöiden työ. Kaikki päättyy aikanaan. Tässä tapauksessa siihen, ettei edellisen sukupolven kunto enää riitä mökille siirtymiseen. Omasta halustaan eivät tule, koska maasto liian epätasainen. Ja kaikki kunnia edelliselle sukupolvelle, aidosti ovat paljon puurtaneet. Aikanaan niin työssään kuin vapaa-ajallakin.

Ja ap, kiitos, kun muistutit. Pitää sopia tiskausvuorot tälle juhannukselle.

Miniöiden? Eikö yhtä lailla poikien??? Miksei?

Vierailija
80/123 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan anoppilassa. Mun anoppi yrittää passuuttaa minua mutta ei poikaansa. Olen jättänyt mieheni lautasen tyynesti pöydälle äidin korjattavaksi jos ei vie sitä itse koneeseen ja äitinsä katsoo minua kauhuissaan. Ei siis aikuista poikaansa joka jättää likaisen astiansa pöytään.

Anoppi myös neuvoo vain minulle kaikki kotihommat ja ihmettelee kun en tee niitä muuten kuin silloin kun miehenikin osallistuu. Menen vain tyynesti päikkäreille jos mies häviää johonkin ja jätän anopin yksin hääräilemään. En ala so vin istista malleja vahvistamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan neljä