Taas piikana mökillä
Sama juttu joka vuosi. Tullaan mökille, jossa meidän perheen lisäksi puolisoni vanhemmat. Puolisoni äiti kyllä tekee paljon (ihan turhiakin asioita), mutta pompottaa minua, kuin piikaa. En siis ajattele, ettei mitään tarvitsisi tehdä, mutta jotenkin tuntuu, että minun aina odotetaan esim. tiskaavan, harjaamaan perunat jne.
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei ole mökkiä. Tuntuu olevan pelkkä riesa ja työleiri kaikille jossa kaikkia vituttaa.
Ei ole kun oma mökki.
Vierailija kirjoitti:
Selvä oletus taas, nk nuoret juhlisivat ja äitien/anoppien pitää passata, ostaa tarjottavat,katsoa lapset kun on kerrankin vapaata ja kesäjuhla. Aamuyöstä vielä rauhoittelevat lapset ja yrittävät ehkä mennä väliin kun alkaa aamuyön laskuhumalan välienselvittely: äitis kehtaas pyytää tiskaamaan tai ees raivaamaan pyytää vaikka on juhannus.
Ai eikö isien ja appien?
Vierailija kirjoitti:
Ollaan anoppilassa. Mun anoppi yrittää passuuttaa minua mutta ei poikaansa. Olen jättänyt mieheni lautasen tyynesti pöydälle äidin korjattavaksi jos ei vie sitä itse koneeseen ja äitinsä katsoo minua kauhuissaan. Ei siis aikuista poikaansa joka jättää likaisen astiansa pöytään.
Anoppi myös neuvoo vain minulle kaikki kotihommat ja ihmettelee kun en tee niitä muuten kuin silloin kun miehenikin osallistuu. Menen vain tyynesti päikkäreille jos mies häviää johonkin ja jätän anopin yksin hääräilemään. En ala so vin istista malleja vahvistamaan.
Hah, aivan kuin minä nuorena miniänä. Jos miehet menivät ulos juomaan olutta, en todellakaan jäänyt kyökkiin kuorimaan perunoita vaan menin mukaan ja avasin myös kaljan :) Kauhuissaan katsoivat sekä naiset että miehet, mutta onneksi oli nuorena pokkaa ja jos miehet polttivat sikarit eivätkä älynneet tarjota minulle niin minä kohteliaasti vain pyysin.
Mökin töistä osallistuin mielelläni saunan lämmitykseen, verkkojen laskemiseen ja nostamiseen, grillaamiseen, puutarhatöihin, siivoamiseen ja jopa huussin tyhjennykseen, mutta keittiöhommat jätän miehelleni.
Aika noloa, jos ei ymmärretä itse tarjoutua tiski- ja perunanpesuhommiin, vaan isäntäväki joutuu pyytämään apua.
Sitä vielä ihmettelin, miksi tiskivuoro osuu aina samalle henkilölle, vaikka koko perheen kanssa ollaan mökillä. Onko lapset niin pieniä, että isän pitää vahtia niitä koko ajan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna tiskien ja pottujen olla, hae itsellesi vaikka pizzaa ja sellaisia eväitä ettei tiskiä tule. Sitten voit sanoa että ne tuskaa ketkä sitä tiskiä tekevät ja ne harjaa perunat joka niitä aikoo syödä.
No ap:n muksuthan sitä tiskiä tuottaa, miksi anopin pitäisi tiskata?
Ne tiskaa ketkä tiskiä tekevät
Meilläpä mies osti mökin ihan omana projektinaan, sanoin tuolloin jo etten ole mikään mökkeilyihminen ja minusta ei saa mitään lomanviettoseuraa sinne, vaan viihdyn kaupungissa ja vanhassa omakotitalossammekin riittää täällä puuhaa ihan tarpeeksi.
Nyt uhriutuu miten hankalaa on käydä sähköttömällä ja vedettömällä mökillä saaressa ainoana aikuisena ja veneilytaitoisena neljän lapsensa kanssa ja anelee minua sinne avuksi. Kaiken kukkuraksi lapset eivät siis edes ole meidän yhteisiä vaan miehen aiemmasta liitosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvä oletus taas, nk nuoret juhlisivat ja äitien/anoppien pitää passata, ostaa tarjottavat,katsoa lapset kun on kerrankin vapaata ja kesäjuhla. Aamuyöstä vielä rauhoittelevat lapset ja yrittävät ehkä mennä väliin kun alkaa aamuyön laskuhumalan välienselvittely: äitis kehtaas pyytää tiskaamaan tai ees raivaamaan pyytää vaikka on juhannus.
Ai eikö isien ja appien?
Isät ja apet sammuneet, vanhemmat naiset nuo sukujuhlat ovat selvin päin ja katsovat kaikkien perään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaan anoppilassa. Mun anoppi yrittää passuuttaa minua mutta ei poikaansa. Olen jättänyt mieheni lautasen tyynesti pöydälle äidin korjattavaksi jos ei vie sitä itse koneeseen ja äitinsä katsoo minua kauhuissaan. Ei siis aikuista poikaansa joka jättää likaisen astiansa pöytään.
Anoppi myös neuvoo vain minulle kaikki kotihommat ja ihmettelee kun en tee niitä muuten kuin silloin kun miehenikin osallistuu. Menen vain tyynesti päikkäreille jos mies häviää johonkin ja jätän anopin yksin hääräilemään. En ala so vin istista malleja vahvistamaan.
Hah, aivan kuin minä nuorena miniänä. Jos miehet menivät ulos juomaan olutta, en todellakaan jäänyt kyökkiin kuorimaan perunoita vaan menin mukaan ja avasin myös kaljan :) Kauhuissaan katsoivat sekä naiset että miehet, mutta onneksi oli nuorena pokkaa ja jos miehet polttivat sikarit eivätkä älynneet tarjota minulle niin
Toivottavasti olet lapseton. Äitisi siis passasi sinut niin ettet viitsi ja osaa tehdä mitään ja oketat muiden palvelevan sinua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja ottaisi mökillä mieluusti lomaa perheensä aiheuttamista tiskeistä ja hommista. " joku muu" voisi tehdä ne. Äitiys on raskasta.
Missä lasten isä??
Anopiltaan aloittaja odottaa täyspalvelua ettei hänen rarvitsisi rehdä mitään. Ei mieheltään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah, aivan kuin minä nuorena miniänä. Jos miehet menivät ulos juomaan olutta, en todellakaan jäänyt kyökkiin kuorimaan perunoita vaan menin mukaan ja avasin myös kaljan :) Kauhuissaan katsoivat sekä naiset että miehet, mutta onneksi oli nuorena pokkaa ja jos miehet polttivat sikarit eivätkä älynneet tarjota minulle niin
Siis oletko mies ja miehen kanssa aviossa? Vävyksi yleensä kuitenkin sanotaan pojan miespuolista puolisoa. Tai oletko aikonut virallisesti hakeutua mieheksi miesten joukkoon.
Yks tuttu muutti sukupuoltaan naiseksi, on edelleen vaimonsa kanssa naimisissa. Eivät kai jouda kaljaa napsimaan kun on tenavaikäinen lapsi.
Muistan kun menin eka kerran miehen sukujuhlaan, sellanen serkkukokous mukaan lukien heidän vanhempansa, omat appikset ei ollut mukana. Yritin kyhjätä miehen kyljessä mutta hän vei vähän syrjemmälle ja opetti että menet vaan naisten kanssa, ne on ihan kivoja naisia, se kuuluu tapoihin. No niin tein, olivat kivoja, saunottiin, laiteltiin kahvit, otettiin vähän naisten juomia ja illalla sitten koko porukalla grillin ympärille syömään ja juomaan. Lapsia ei ollut tapaamisessa.
Siitä olen ollut tarkka, aina selvinpäin kun on alaikäisiä porukassa. Joskus vaikka ainoana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah, aivan kuin minä nuorena miniänä. Jos miehet menivät ulos juomaan olutta, en todellakaan jäänyt kyökkiin kuorimaan perunoita vaan menin mukaan ja avasin myös kaljan :) Kauhuissaan katsoivat sekä naiset että miehet, mutta onneksi oli nuorena pokkaa ja jos miehet polttiv
Toivottavasti olet lapseton. Äitisi siis passasi sinut niin ettet viitsi ja osaa tehdä mitään ja oketat muiden palvelevan sinua?
Minähän luettelin tuossa ison listan töitä mitä olen valmis, halukas ja taitava tekemään. Sellaista käytöstä en kuitenkaan hyväksy että johonkin ikävään hommaan, kuten perunankuorintaan yritettiin laittaa aina minut, vieras. Olisin sitäkin joskus voinut tehdä, omalla vuorollani, jos vuorot olisi jaettu tasan miesten ja naisten kesken. Näin ei kuitenkaan tehty ja se on törppöä käytöstä naispuolista vierasta kohtaan,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah, aivan kuin minä nuorena miniänä. Jos miehet menivät ulos juomaan olutta, en todellakaan jäänyt kyökkiin kuorimaan perunoita vaan menin mukaan ja avasin myös kaljan :) Kauhuissaan katsoivat sekä naiset että miehet, mu
Vieraan on helpompi kuoria perunoita kuin tehdä hommia joissa pitää kaappeja vääntää.
Mutta eipä mitään, se on juhannuksena kiva sanoa, en tiskaa, en kuori perunoita, juon kaljaa, huussinalustan voisin tyhjentää. Se kun on juhannuksena jo tehty.
Valitettavasti vielä tänäkin päivänä on oletuksena, että naisten on oltava aktiivisempia ja osaavampia kotitöissä. Tämä osa on langennut minulle jotenkin luonnostaan jo nuoresta asti. Ennen oli niin, että meninpä minne vaan kyläilemään; vanhempien luokse, anoppilaan, sinne sun tänne, niin aina piti siivota, laittaa ruokaa, pestä pyykkiä jne. Jos meille tuli vieraita, niin tietenkin minä olin se joka passasi. Kerran osallistuin puolituttujen juhliin kutsuttuna, niin jouduin raatamaan keittiössä. Ei siinä ollut aikaa drinkki kädessä istuksia. On minulla vähän onneakin ollut, koska puoliso on osallistunut anoppilassa ja vanhempieni luoma kaikkeen muuhun, mutta ei ruoanlaittoon. Olisipa joskus mukava mennä vierailemaan ja tulla passattavaksi. Parissa ystäväperheessä näin on jopa tapahtunut vuosien aikana vastavuoroisesti.
Olin mieheni kalastuskaveri, metsästyskaveri, yhdessä teimme piha/puutarhatyöt, ominaisempaa minulle kuin neulominen tai hienot täytekakut.
Mutta ilman muuta oli selvää, seurueissa miehet kalastivat keskenään, ajoivat nurmet, kantoivat halot.
Teatterina jäin naisen rooliin tekemään nk naistentyöt, tarjottavat , tiskit. En tunkenut veneeseen mukaan tsi kärräämään kottikärryillä puita tai ottamaan miesten olusia.
Elämä on vaan joskus sellaista, joskus otetaan rooli.
Vierailija kirjoitti:
Jos aloittajalla on kaksi lasta ja mies ja menevät anoppilan mökillä jossa on anoppi ja appi, eikö ole selvä että suuremman porukan henkilö myös vastaa porukkansa aiheuttamasta työmäärästä? Jos appiperhe vielä kustantaa ruuat ja mökin kustannukset?
Vuokramökilläkin jonkun olisi se perheensä ruokittava ja tiskattava.
Ja se on jostain syystä vaan naisen tehtävä?
Vierailija kirjoitti:
Osta valmiiksi pestyjä perunoita ja kertakäyttö astioita tuliaisiksi
Problem solved
Kerran erehdyin viemään sisaren mökille valmiiksi pestyjä varhaispottuja. Kuittia tuli, että olen laiska kun ostan niitä. Ei vissiin saa päästä helpommalla edes saarimökillä ilman juoksevaa vettä. Ei vaan saa. Kärsiä pitää ja rehkiä. En ymmärrä miksi, olen sillä lailla yksinkertainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos aloittajalla on kaksi lasta ja mies ja menevät anoppilan mökillä jossa on anoppi ja appi, eikö ole selvä että suuremman porukan henkilö myös vastaa porukkansa aiheuttamasta työmäärästä? Jos appiperhe vielä kustantaa ruuat ja mökin kustannukset?
Vuokramökilläkin jonkun olisi se perheensä ruokittava ja tiskattava.
Ja se on jostain syystä vaan naisen tehtävä?
Ei piä tehdä lapsia jos ei ole valmis kantamaan vastuuta. Liian moni kuitenkin perheen hankkii ja sit kiukuttelee kun "joku muu" ei juhannuksenakaan ees palvele vaan ittekin pitäis jotain tehdä.
Aloittaja ei odota mieheltään tai muilta miehiltä mitään ,vain anopilleen loukkaantunut, mikä piika minä olen. Tuon penskani tänne ja sie anoppi vaadit taloustöitä. Kyläänhän myö tultiin. (Ja ruokakin oli huonoa.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu että odotetaan - siis odotetaanko ja käskytetäänkö vai ei? Ja perunoiden pesu onnistuu varmaan mieheltäkin ja tiskauksenkin voi tehdä yhdessä. Tee asialle jotain äläkä valita että "tuntuu"
Miehet kyllä pilkkovat puita ja lämmittävät saunaa ja leikkaavat ruohoa. Voittehan vaihteeksi vaihtaa rooleja?
No näähän on ne kivoimmat hommat. Grillaako ne myös?
Grlllaa, olisi kamalaa siinä kuuman grillin ääressä paistella ruokia. On hyvä että on miehiä siihen hommaan.
Minä ottaisin automaattisesti nuo (jostain kumman syystä miehille määritellyt) työt. En edes osaa kokata.