Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muumien malli perhe-elämästä

Vierailija
19.06.2025 |

Muumipappa hylkäsi perheensä ja kun suostui takaisin, makoilee riippumatossa ja polttelee piippua. Jos häntä huvittaa niin hän ottaa ja lähtee seikkailuihinsa. Eräässä kirjassa muumipappa potee miesflunssaa ja kaikkien on palveltava kun hänellä on kurkku kipeä. Ja Muumimamma tekee kotona kaikki kotityöt. Säilöö, leipoo, siivoaa, pakkaa retkieväät.  

Oletteko koskaan pistäneet merkille? Luetteko näitä kirjoja lapsillenne? Häiritseekö se ketään (muuta)? Minä en ole koskaan tykännyt muumeista joten en lapsille niitä lukenut. Yhtä näistä kokeiltiin äänikirjana, se jossa muumimamma ja muumipeikko etsivät pappaa joka paikasta maan ääristä, mutta jäi kesken. 

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä oli joku laittanut kirjallisuuden ystävät face-ryhmään avauksen, oli yllättävän monia muitakin jotka ei pitäneet muumeista. Tai tuosta muumipapan lorvailusta. 

Siloiteltu kiiltokuvaversio käy lapsille, mutta alkuperäisiä en ymmärrä. 

No minäpä selitän. Tove on Muumi-kirjoissaan käsitellyt sellaisia asioita ja epäkohtia karikatyyrin keinoin, mikä ei tuohon aikaan ollut vielä sallittua muuten. 

Ei tunnu monelle olevan sallittua vielä nytkään, yllättävän moni hermostuu ajatuksesta että iskä lähtee. 

Vierailija
22/77 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai nyt on tovekin teidän hampaissa. olette sairaita. 

Missä helvetin hampaissa? Tove kirjoitti ihan suoraan että pappa lähti, ja mamma ja lapsi etsivät perheen isää vaikka mistä. 

Missä hampaissa siinä ollaan? Hän itse kirjoitti hyvin raadollista kuvausta perhe-elämästä. Se mikä tässä on pilannut nämä tarinat, on kaupallistaminen lasten saduiksi. Ennemminkin Tove on joutunut markkinavoimien hampaisiin. Eihän nykymuumeja edes tunnista alkuperäisistä. Laulut on pelkkää sokerihattaraa, "hei muuuumit" muumeilta elämää oppia voi, hei muuuumit!" 

Se että näistä alkuperäistarinoista ei jonkun mielestä saisi edes puhua, siitäkö Tove sitten tykkäisi, että ne on muokattu tunnistamattomiksi? 

Miksi sua ärsyttää niin kovasti, että näitä alkuperäistarinoita luetaan kuten ne on kirjoitettu? 

te tulkitsette niitä kuin pirut. saadaan TÄSTÄKIN asiasta joku miesongelma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä oli joku laittanut kirjallisuuden ystävät face-ryhmään avauksen, oli yllättävän monia muitakin jotka ei pitäneet muumeista. Tai tuosta muumipapan lorvailusta. 

Siloiteltu kiiltokuvaversio käy lapsille, mutta alkuperäisiä en ymmärrä. 

No minäpä selitän. Tove on Muumi-kirjoissaan käsitellyt sellaisia asioita ja epäkohtia karikatyyrin keinoin, mikä ei tuohon aikaan ollut vielä sallittua muuten. 

Ei tunnu monelle olevan sallittua vielä nytkään, yllättävän moni hermostuu ajatuksesta että iskä lähtee. 

Vierailija
24/77 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hylkäsi perheensä? Kerropa tarkemmin, ap!

En muista kirjan nimeä, mutta pappa oli lähtenyt (ei kerrotu minne), ja muumimamma lapsen kanssa etsi tätä pappaa vaikka mistä. Lue itse ne kirjat, jos et usko? Pitääkö sulle kaivaa valmiiksi pureskeltu esimerkki nenän eteen, luuletko että keksin? :D 

Lapsille kerrotut animaatiot ovat aivan erilaisia kuin ne alkuperäistarinat 

Oletko aina yhtä ksipää vai tuottaako liikaa vaikeuksia kertoa kirjan nimi?

Vierailija
25/77 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiusasi tämä jo lapsena jotenkin, kun olin omassa kodissa nähnyt miten äiti oli turhautunut isääni, joka oli muuten hyvä mies, mutta kotoaan oppinut ettei miehen kuulu koskea esim. ruoanlaittoon tai kotityöhön - vaikka molemmat kävi täyspäivätyössä kodin ulkopuolella. Mä usein ajattelin jo jonain 8-vuotiaana, että en halua koskaan naimisiin koska naisen osa on olla kotiorja sen lisäksi että joutuu tekemään töitä muualla. Ja sitten muumit yritti jotenkin idyllisoida tuon kuvion, näyttää mallia jossa naisen kuuluu suorastaan omasta tahdostaan ja hymyillen vaan hyväksyä osansa vastata kaikista kotitöistä.

Vierailija
26/77 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En muista kirjan nimeä, mutta pappa oli lähtenyt (ei kerrotu minne), ja muumimamma lapsen kanssa etsi tätä pappaa vaikka mistä. Lue itse ne kirjat, jos et usko? Pitääkö sulle kaivaa valmiiksi pureskeltu esimerkki nenän eteen, luuletko että keksin? :D 

Niin, tarkoittanet kirjaa Muumit ja suuri tuhotulva?

Onko sinulla yleisestekin tapana vittuilla?

Vittuiluun vastataan vittuilulla, mitä oikein luulit? Turha  yrittää uhriutua enää jälkikäteen, kun alkuperäinen kysyjä kompastui mukanokkeluuteensa. 

Joku toinen kertoikin että se kyseeessä oleva kirja on Hattivattien salaisuus. 

Vierailija
27/77 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua kiusasi tämä jo lapsena jotenkin, kun olin omassa kodissa nähnyt miten äiti oli turhautunut isääni, joka oli muuten hyvä mies, mutta kotoaan oppinut ettei miehen kuulu koskea esim. ruoanlaittoon tai kotityöhön - vaikka molemmat kävi täyspäivätyössä kodin ulkopuolella. Mä usein ajattelin jo jonain 8-vuotiaana, että en halua koskaan naimisiin koska naisen osa on olla kotiorja sen lisäksi että joutuu tekemään töitä muualla. Ja sitten muumit yritti jotenkin idyllisoida tuon kuvion, näyttää mallia jossa naisen kuuluu suorastaan omasta tahdostaan ja hymyillen vaan hyväksyä osansa vastata kaikista kotitöistä.

diipadaapa. ei mene läpi

Vierailija
28/77 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muumit ovat syntyneet 40-luvulla. Niistä on tunnistettavissa Tove Janssonin perhe-elämä. Molemmat hänen vanhemmistaan olivat ammattitaiteilijoita, mutta äiti joutui silti tekemään kaikki kotityöt.

Vierailija
29/77 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muumeissa on myös erilaisia, voimakkaita naiskuvia. Mamma on kuvaus sen ajan naisista. Papalle myös ns.naureskellaan monissa kirjoissa esim.muumipappa ja meri ja mamma kyllästyykin häneen siellä saarella ihan kunnolla. Muumeissa on myös todella rikasta kieltä ja ihan ehdottomasti kannattaa lukea niitä kirjoja myös lapsille (vaikka eivät olekaan varsinaisia lastenkirjoja).

Mamma, Niiskuneiti ja Pikku Myy. Vilijonkka. Pikkumyy on vahva, mutta ilkeä. Vilijonkka vain päällepäsmäri. Niiskuneiti oli niin tyhjäpäinen ja turhamainen.

Muistan elävästi etten lapsena kokenut muumeja omakseni, kun näistä kukaan ei tuntunut omalta. En samaistunut näistä keneenkään.

Vierailija
30/77 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan lukenut tai katsonut muumeja. Ja muumit eivät ole ihmisiä, vaan mielikuvitusolentoja mielikuvitusmaailmassa.

Et varmaan ole lukenut muutenkaan, jos olisit, tietäisit että lukeminen kannattaa aina. Kehittää mielikuvitusta ja antaa pohtimisen aihetta.

Vierailija
31/77 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä helvetin hampaissa? Tove kirjoitti ihan suoraan että pappa lähti, ja mamma ja lapsi etsivät perheen isää vaikka mistä. 

Missä hampaissa siinä ollaan? Hän itse kirjoitti hyvin raadollista kuvausta perhe-elämästä. Se mikä tässä on pilannut nämä tarinat, on kaupallistaminen lasten saduiksi. Ennemminkin Tove on joutunut markkinavoimien hampaisiin. Eihän nykymuumeja edes tunnista alkuperäisistä. Laulut on pelkkää sokerihattaraa, "hei muuuumit" muumeilta elämää oppia voi, hei muuuumit!" 

Se että näistä alkuperäistarinoista ei jonkun mielestä saisi edes puhua, siitäkö Tove sitten tykkäisi, että ne on muokattu tunnistamattomiksi? 

Miksi sua ärsyttää niin kovasti, että näitä alkuperäistarinoita lue

te tulkitsette niitä kuin pirut. saadaan TÄSTÄKIN asiasta joku miesongelma.

Eihän niitä tarvitse mitenkään tulkita, että näkee millainen lusmu muumipappa oli. Ensimmäisessä kirjassa kerrotaan aivan sanasta sanaan, että muumipappa on lähtenyt ja jättänyt muumimamman yksin lapsen kanssa. Ei siinä ole mitään tulkintaa. Ihan faktuaalinen tapahtuma. 

Lue itse, niin huomaat, ettei tarvita mitään tulkintoja. Tove on kirjoittanut näin. 

Tällaista toimintaa ei ole millään aikakaudella hyväksytty, ja sellaista on silti aina tapahtunut. 

Vierailija
32/77 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vittuiluun vastataan vittuilulla, mitä oikein luulit? Turha  yrittää uhriutua enää jälkikäteen, kun alkuperäinen kysyjä kompastui mukanokkeluuteensa. 

Joku to

Joku kysyi kirjan nimeä ja tulkitset sen heti vittuiluksi? Vau, olet siis oikeasti ksipää ja täysi mulkku.

Vierailija
33/77 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko aina yhtä ksipää vai tuottaako liikaa vaikeuksia kertoa kirjan nimi?

Mikä sulle tuottaa tässä vaikeuksia? On se sanottu jo varmaan kolme kertaa että Hattivattien salaisuus. Ja jos ei osaa ketjua lukea, niin käytä googlea tai AI:ta. Vai eikö tuollainen kuspää osaa? 

Vierailija
34/77 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

diipadaapa. ei mene läpi

Mikä ei mene läpi? Että jotkut on fiksumpia, jo lapsena, ja ajattelevat itse, ja kyseenalaistavat näkemäänsä? Minä ajattelin myös noin, mulla oli paska perhe ja samaa mallia näin myös muumeissa. Enkä halunnut koskaan naimisiin. 

Vierailija
35/77 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sua ärsyttää

faktuaalinen tapahtuma muumikirjassa. äly hoi,ymmärrys älä jätä.

Vierailija
36/77 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

diipadaapa. ei mene läpi

Mikä ei mene läpi? Että jotkut on fiksumpia, jo lapsena, ja ajattelevat itse, ja kyseenalaistavat näkemäänsä? Minä ajattelin myös noin, mulla oli p

höpötihöpönpöö,ei mene läpi

Vierailija
37/77 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vittuiluun vastataan vittuilulla, mitä oikein luulit? Turha  yrittää uhriutua enää jälkikäteen, kun alkuperäinen kysyjä k

Joku kysyi kirjan nimeä ja tulkitset sen heti vittuiluksi? Vau, olet siis oikeasti ksipää ja täysi mulkku.

Heh. Tyyli jolla kysyttiin, oli kettuileva. En ole tullut keskustelupalstoille ekaa kertaa. Noin kysyen, kysymys on tarkoitettu vittuiluksi. Siinä kyseenalaistettiin aloitus. Sen ymmärtää jokainen. Ja ainoa joka haukkuu ja nimittelee muita, on sinä: Vau, olet siis oikeasti ksipää ja täysi mulkku.

Lue ja sisäistä, millä tyylillä itse täällä riipustelet. 

Vierailija
38/77 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeisto propagandaa muutenkin nuo kirjat ja sarjakuvat. Muumimamma on pelkkä kotiäiti, Niiskuneiti on ns. "stereotyyppinen blondi", Pikku Myy on rasavilli kakara, Muumipappa on oikeasti todella huono perheen isä ja tarinoiden ainoa vahva ja seikkailullinen hahmo on Muumipeikko, joka mitä ilmeisemmin on Janssonin selfinsertti.

Vierailija
39/77 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin muumit ovat näköjään yhtä pyhä teksti kuin raamattu. Ei mitään kritiikkiä tai edes kysymyksiä saa esittää. Uskomatonta. Oikeasti uskomatonta. On kyseessä satu, mutta mitään siitä voi sanoa. 

Vierailija
40/77 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täl jengil on päät niin syvällä toistensa transperseissä että eivät näe vahinkoa mitä aiheuttavat omalle asialleen.