IS: Suviseuroilla muhii konflikti: aktivistit levittävät ehkäisy- ja homotarroja - järjestäjät varoittavat rikosseuraamuksista
Suviseurojen kaltaisessa perinteikkäässä uskonnollisessa tapahtumassa on herännyt kova ristiriita, kun aktivistit aikovat liimata alueelle kymmeniä tuhansia tarroja, jotka tukevat ehkäisyn käyttöä ja seksuaalivähemmistöjen oikeuksia. Lestadiolaisuuden ydinoppeja kyseenalaistava mielenilmaus järkyttää järjestäjiä ja nähdään suorana hyökkäyksenä yhteisön toimintaa vastaan. Mielenilmauksen takana on Tarratoimikunta-niminen ryhmä, joka uskoo hitaaseen mutta välttämättömään muutokseen lestadiolaisen liikkeen sisällä. Järjestäjät puolestaan sanovat, etteivät hyväksy ulkopuolisten materiaalia tapahtumaan ja pelkäävät, että tarrat voivat synnyttää aggressiivisia reaktioita.
Jos tulet toisen juhliin liimaamaan seiniin viestejä, joita kukaan ei ole pyytänyt, niin mitä muuta se on kuin sabotaasia? Tässä ei ole kyse mistään rakentavasta keskustelusta vaan yrityksestä horjuttaa toisen vakaumusta keskellä sen pyhintä hetkeä. Jos joku tulisi Pride-kulkueeseen jakamaan Raamattuja ja lappuja 'heteroseksuaalisuuden puolesta', nousisi äläkkä heti. Mutta kun kyse on lestadiolaisista, heidän rajansa saakin ylittää ilman seuraamuksia? Jos yhteisö ei halua ehkäisystä tai transasioista puhuttavan tapahtumassaan, eikö se ole heidän oikeutensa? Missä menee rajanveto, jos tarroilla saa painostaa uskonnollista yhteisöä muuttumaan ulkopuolisten ehdoilla?
Kommentit (2973)
Vierailija kirjoitti:
Montako naispuhujaa suviseuroissa tänä vuonna on?
Paljonko naisia on SRK:n johtokunnassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua mietityttää se, miten tuo aivopesuteoria selitetään niiden osalta, jotka ovat täysin puskista aikuisina "saaneet parannuksen" ja liittyneet vanhoillislestadiolaisuuteen. Itse olen tällainen ja ihmettelen, missä kohtaa se aivopesu tapaht
---
Ja täällä toinen.
Ihan itse kyllä halusin uskoa eikä kukaan minua pakottanut uskomaan.
En tunnista liikettäni noista sanoista.
Osa on niin tyhmiä, ettei edes tarvitse aivopestä. Ja toisaalta ei kukaan ole täysin voinut välttyä VL-opetuks
---
Osallistuin aktiivisesti tähän ketjuun toissapäivänä.
En ole tyhmä. Olin aina todella kapinallinen sekä henkisesti erittäin itsenäinen.
Minua ei yksikään ihminen kyennyt määräämään eikä aivopesemään.
Ei opettajat, ei vanhemmat, ei kukaan.
Miksi sinä et jaksa kasvattaa luonnettasi?
Aikuistu.
Minä olisin muitta mutkitta häipynyt liikkeestä, jos usko ei olisi minua kiinnostanut.
Edelleenkin kysyn: miksi haluat roikkua liikkeessä jossa arvomaailma on täysin erilainen?
Kukaan, ei kukaan pakota sinua uskomaan
Ei Jumala eivätkä ihmiset.
Perustele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aidosti pahoillani, jos sinulle on esimerkiksi jäänyt kipeitä muistoja yhteisössä elämisestä. En ole väittämässäkään, että en uskoisi sen olevan mahdollista. Tässä yhteisössä tehdään ja on tehty virheitä ihan siinä missä kaikkialla muuallakin maailmassa, kun kaksi tai useampi ihmistä vain ovat kanssakäymisessä, ja täydellisistä ihmisistä se ei todellakaan koostu.
Voisitko sanoa tuon lihavoidun ajatuksesi ääneen esimerkiksi seuroissa?
Miksi ihmeessä ei voisi? Siellähän muutenkin jatkuvasti painotetaan sitä, miten syntisiä ja virheellisiä olemme ihan jok'ikinen, mutta että Jeesuksen sovintotyön tähden meilläkin on mahdollisuus pelastua (kuten jokaisella ihmisellä tällä pallolla. Ja toki siellä avaruudessa muuallakin, missä ihmissuvun jäseniä onkaan, ainakin ISS:lla ja muilla avaruusasemil
Eli on ok sanoa, että SRK:n johtokunta tekee virheitä ja syntiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Analyysini:
Totuus asiasta:
He jotka haluavat elää homosuhteessa, tietävät sisimässään tekevänsä väärin.
Syyllisyyttä paetakseen he yrittävät tehdä koko Raamatun tyhjäksi
Tämä ei koske pelkästään veeälliä, vaan koko yhteiskuntaa ja kirkkoa.
Elämme suurta luopumuksen aikaa ennen maailmanloppua.
Uskon, että jos Jumalan Sanaa pidettäisiin kunniassa, koko yhteiskunta ja ihmiset voisivat paremmin.
Verratakaa ja tutkikaa historiaa.
Jumala ja oma kuvansa Aatami elivät Paratiisissa pippelit tuulessa heiluen kuin kaksi miestä. Jumala ei kertomuksen mukaan luonut Eevaa, vaikka kaikille maan eläville osasi luoda kaksi sukupuolta. Miksiköhän näin?
Lähdetään nyt siitä keskuste
---
Eli lähdetään keskustelemaan pippeleistä?
Taas tämä kirkon Malkus - tyyppien alapääpakkoneuroosi.
Olemme eri aaltopituudella vieläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montako naispuhujaa suviseuroissa tänä vuonna on?
Paljonko naisia on SRK:n johtokunnassa?
Molempiin kysymyksiin vastaus on 0.
Vierailija kirjoitti:
Olen aidosti pahoillani, jos sinulle on esimerkiksi jäänyt kipeitä muistoja yhteisössä elämisestä. En ole väittämässäkään, että en uskoisi sen olevan mahdollista. Tässä yhteisössä tehdään ja on tehty virheitä ihan siinä missä kaikkialla muuallakin maailmassa, kun kaksi tai useampi ihmistä vain ovat kanssakäymisessä, ja täydellisistä ihmisistä se ei todellakaan koostu.
Voisitko sanoa tuon lihavoidun ajatuksesi ääneen esimerkiksi
---
Vastaan sivusta:
Minä voisin kysyä milloin tahansa.
Olen tehnyt suoria kysymyksiä puhujille ja aina saanut erittäin vilpittömän, suoran ja hyvin perustellun vastauksen. Vieläpä jopa erittäin lempeästi.
Vierailija kirjoitti:
Onko suviseurojen puhujissa homoja tai transihmi
---
Sinun pitää kysyä heiltä itseltään suoraan ja reilusti.
Vierailija kirjoitti:
Ai lapset on komennettu keräämään tarroja. Alhaista.
Toisaalta heillä on hyvää aikaa tutustua niiden teksteihin :)
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että repivät tarrat heti irti. En voi ymmärtää tuota prideläisten intoa kiusata mui
---
Olen ollut havaitseviani, että monet muutkin, ja ihan epäuskoisetkin ihmiset ovat saaneet tarpeekseen Pride - porukan aggressiivisesta, toksisesta painostuksesta omaan lahkoonsa.
Muuallakin kuin Suviseuroissa.
Te ette kunnioita toisten ihmiset rajoja.
Toivoisin teiltä käytöstapoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomasitteko muuten, että tätä aihetta seurasi kuolemanhiljaisuus vl:ien keskuudessa? Ainoastaan liikkeen ulkopuolinen teologi kommentoi.
https://freepathways.wordpress.com/2012/07/01/puhuvaiset-naiset/
FT, vanhoillislestadiolaisuuden leviämisestä Karjalassa väitellyt tutkija Mauri Kinnunen osoittaa perusteellisessa kirjoituksessaan (Kotimaa24), että lestadiolaisuuden alkuvuosikymmeninä seurapuhujina toimi useita kymmeniä naissaarnaajia: Heidän vaikutuksensa evankeliumin julistamisessa laajeni paikallista toimintaa laajemmalle myös heidän kirjeidensä ja henkilökohtaisen yhteydenpitonsa tuloksena. Siihen aikaan pohjoisen herätys ei ollut vielä organisoitunut eikä järjestäytynyt 
En ole ehdottanut julkisesti, kun tämä asia valkeni minulle vasta muutama päivä sitten. En näe mitään syytä, miksi siitä pahastuttaisiin, että naisia ehdotetaan mihin tahansa, mikä ei ole puhujan-titteliä vaativa tehtävä.
Jos siitä ei kukaan pahastu, miksi vetoat asiaan, jonka sait kuulla vasta pari päivää sitten? Olisit voinut jo vuosikausia puhua sen puolesta, että naiset saavat saman oikeuden saarnata kuin miehetkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua mietityttää se, miten tuo aivopesuteoria selitetään niiden osalta, jotka ovat täysin puskista aikuisina "saaneet parannuksen" ja liittyneet vanhoillislestadiolaisuuteen. Itse olen tällainen ja ihmettelen, missä kohtaa se aivopesu tapaht
---
Ja täällä toinen.
Ihan itse kyllä halusin uskoa eikä kukaan minua pakottanut uskomaan.
En tunnista liikettäni noista sanoista.
Osa on niin tyhmiä, ettei edes tarvitse aivopestä. Ja toisaalta ei kukaan ole täysin voinut välttyä VL-opetuksesta.
Ilmeisesti tyhmyys on sinulle subjektiivinen käsite.
No nyt tuli sitten toinen käsittämätön argumentti: kukaan ei ole voinut välttyä vl-opetuksesta. Aika hyvin on voinut. Nyt ehkä enää ei, kun on netti ja iltapäivälehtien uutisointi ja keskustelut jne. Minä en tiennyt vanhoillislestadiolaisuudesta mitään ja kuvittelin muutenkin, ettei niitä ole ja jos onkin niin joku parinkymmenen hengen outo lahko jossain Lapin perukoilla. Sen verran kiinnosti aihe uskonnontunnilla 80-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Onko suviseurojen puhujissa homoja tai transihmisiä?
Mikään ei estä homoseksuaalia olemasta puhuja, jos hän elää opin mukaisesti. Itse asiassa olen epäillyt tätä joskus jonkun kohdalla.
Luin erittäin mielenkiintoisen kirjan lestadiolaisuuden eriseuroista.
En muista enää tarkkaan, milloin oli ensimmäisten eriseurojen aika, ehkä 1800 - luvun lopulla - 1900 - luvun alussa.
Korjatkaa jos muistan väärin.
Mutta lestadiolaisuudessa on monta eriseuraa ja eikö heillä ole eri kokoontumispaikatkin?
1960 - luvulla tuli käsittääkseni pappiseriseura kirkon kasteopista johtuen.
Nyt on ainakin vanhoillisuudessa yksi uusi eriseura jota nimitän Malkus - eriseuraksi.
Vinkki: teidän ei tarvitse perustaa omaa kokoontumishuonetta.
Ette tarvitse rahaa, koska veronmaksajat maksavat kokoontumisenne ja huoneenne.
Teillä on hienoimmat kokoushuoneetkin, Suomen kirkot.
Kaikki on valmiina. Teillä on oma seurakuntanne missä on turvallinen tila: Malkus, kirkot, useimmat papit sekä piispat.
On se käsittämätöntä jos tuokaan ei kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomasitteko muuten, että tätä aihetta seurasi kuolemanhiljaisuus vl:ien keskuudessa? Ainoastaan liikkeen ulkopuolinen teologi kommentoi.
https://freepathways.wordpress.com/2012/07/01/puhuvaiset-naiset/
FT, vanhoillislestadiolaisuuden leviämisestä Karjalassa väitellyt tutkija Mauri Kinnunen osoittaa perusteellisessa kirjoituksessaan (Kotimaa24), että lestadiolaisuuden alkuvuosikymmeninä seurapuhujina toimi useita kymmeniä naissaarnaajia: Heidän vaikutuksensa evankeliumin julistamisessa laajeni paikallista toimintaa laajemmalle myös heidän kirjeidensä ja henkilökohtaisen yhteydenpitonsa tuloksena. Siihen aikaan pohjoisen herätys ei ollut vi
Jos siitä ei kukaan pahastu, miksi vetoat asiaan, jonka sait kuulla vasta pari päivää sitten? Olisit voinut jo vuosikausia puhua sen puolesta, että naiset saavat saman oikeuden saarnata kuin miehetkin.
Minä en halua mitenkään erityisesti naisia puhujiksi, tai no ehkä lainkaan. Mutta en ole kauheasti laittanut ajatuksia yhdistyksen rakenteelle ja siinä yhteydessä tulin miettineeksi, että myös keskusyhdistyksen johtokunnassa voisi, oikeastaan pitäisi vuonna 2025, olla naisia.
Olen vl-nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs ne tarrat? Kivitettiinkö toisinajattelijat, ihan lähimmäisenrakkaudesta?
No, ainakin muslimit niin takee.
Niin miksi islamin ihmisoikeusrikkomuksiin ei puututa tarroilla tai mielenosoituksilla?
Puututaan, mutta siellä suviseuroillako niin pitäisi tehdä vai miten liittyy nyt aiheeseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko sanoa tuon lihavoidun ajatuksesi ääneen esimerkiksi seuroissa?
Miksi ihmeessä ei voisi? Siellähän muutenkin jatkuvasti painotetaan sitä, miten syntisiä ja virheellisiä olemme ihan jok'ikinen, mutta että Jeesuksen sovintotyön tähden meilläkin on mahdollisuus pelastua (kuten jokaisella ihmisellä tällä pallolla. Ja toki siellä avaruudessa muuallakin, missä ihmissuvun jäse
Eli on ok sanoa, että SRK:n johtokunta tekee virheitä ja syntiä?
Oudompaa olisi ajatella, että ovat täydellisiä?
Vierailija kirjoitti:
Ai lapset on komennettu keräämään tarroja. Alhaista.
Lapset keräävät ROSKIA. Tuskin mitään erillistä tarrapartiota on.
Onko kukaan nähnyt yhtään tarraa edes ja missä?
Jumala ja oma kuvansa Aatami elivät Paratiisissa pippelit tuulessa heiluen kuin kaksi miestä. Jumala ei kertomuksen mukaan luonut Eevaa, vaikka kaikille maan eläville osasi luoda kaksi sukupuolta. Miksiköhän näin?
Lähdetään nyt siitä keskustelemaan.
-winner-