IS: Suviseuroilla muhii konflikti: aktivistit levittävät ehkäisy- ja homotarroja - järjestäjät varoittavat rikosseuraamuksista
Suviseurojen kaltaisessa perinteikkäässä uskonnollisessa tapahtumassa on herännyt kova ristiriita, kun aktivistit aikovat liimata alueelle kymmeniä tuhansia tarroja, jotka tukevat ehkäisyn käyttöä ja seksuaalivähemmistöjen oikeuksia. Lestadiolaisuuden ydinoppeja kyseenalaistava mielenilmaus järkyttää järjestäjiä ja nähdään suorana hyökkäyksenä yhteisön toimintaa vastaan. Mielenilmauksen takana on Tarratoimikunta-niminen ryhmä, joka uskoo hitaaseen mutta välttämättömään muutokseen lestadiolaisen liikkeen sisällä. Järjestäjät puolestaan sanovat, etteivät hyväksy ulkopuolisten materiaalia tapahtumaan ja pelkäävät, että tarrat voivat synnyttää aggressiivisia reaktioita.
Jos tulet toisen juhliin liimaamaan seiniin viestejä, joita kukaan ei ole pyytänyt, niin mitä muuta se on kuin sabotaasia? Tässä ei ole kyse mistään rakentavasta keskustelusta vaan yrityksestä horjuttaa toisen vakaumusta keskellä sen pyhintä hetkeä. Jos joku tulisi Pride-kulkueeseen jakamaan Raamattuja ja lappuja 'heteroseksuaalisuuden puolesta', nousisi äläkkä heti. Mutta kun kyse on lestadiolaisista, heidän rajansa saakin ylittää ilman seuraamuksia? Jos yhteisö ei halua ehkäisystä tai transasioista puhuttavan tapahtumassaan, eikö se ole heidän oikeutensa? Missä menee rajanveto, jos tarroilla saa painostaa uskonnollista yhteisöä muuttumaan ulkopuolisten ehdoilla?
Kommentit (2973)
Vierailija kirjoitti:
Jos tietää Lars Levi Laestadiuksen taustasta, tietää hänen saaneen uskonsa Marialta. Tällaisia uskon ketjua eteen päin vieviä saavat naisetkin tosiaan olla. Puhua kaikkialla puhujakorokkeen ulkopuolella uskosta omat näkemyksensä, saarnata evankeliumia jne.
En tiedä yhtään, millainen rakenne tuon ajan yhteisöissä on ollut. Onko ollut naispappeja vai ei ja jos oli,miksi ne katosivat myös evankelisluterialisesta kirkosta ja koska?
Kuka on sulkenut naiset pois puhujakorokkeilta vl-liikkeessä, kun he liikkeen perustajan mukaan sinne kuuluvat?
Vierailija kirjoitti:
Huomasitteko muuten, että tätä aihetta seurasi kuolemanhiljaisuus vl:ien keskuudessa? Ainoastaan liikkeen ulkopuolinen teologi kommentoi.
https://freepathways.wordpress.com/2012/07/01/puhuvaiset-naiset/
FT, vanhoillislestadiolaisuuden leviämisestä Karjalassa väitellyt tutkija Mauri Kinnunen osoittaa perusteellisessa kirjoituksessaan (Kotimaa24), että lestadiolaisuuden alkuvuosikymmeninä seurapuhujina toimi useita kymmeniä naissaarnaajia: Heidän vaikutuksensa evankeliumin julistamisessa laajeni paikallista toimintaa laajemmalle myös heidän kirjeidensä ja henkilökohtaisen yhteydenpitonsa tuloksena. Siihen aikaan pohjoisen herätys ei ollut vielä organisoitunut eikä järjestäytynyt enempää Ruotsissa kuin Suomessakaan. Liike ei ollut myöskään vielä pirstoutunut erillisiksi ryhmiksi.
Lars Levi Laestadiuk
Ehkä suurin osa niistä vl:ista on ollut viime päivinä ja vielä tämän vklp:n siellä suviseuroissa eivätkä ole ehtinyt kaikkeen kommentoimaan.
Tämä aika on ahdistavan hätäinen. Siis ylipäätään, tämä ei liity nyt erityisesti edes tämän ketjun aiheeseen.
Pitäisi olla 24/7 tavoitettavissa, vastaamassa muutaman minuutin sisällä viesteihin, aina puhelimen ääressä
Pieni toivomus kaikille uskontoon, ikään, sukupuoleen, tai muuhunkaan katsomatta: annetaan toisillemme hiukkasen enemmän aikaa ja muistetaan, että tässä jokaisella palstalle kirjoittavallakin on myös muu elämänsä siinä ohessa (ainakin toivottavasti)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomasitteko muuten, että tätä aihetta seurasi kuolemanhiljaisuus vl:ien keskuudessa? Ainoastaan liikkeen ulkopuolinen teologi kommentoi.
FT, vanhoillislestadiolaisuuden leviämisestä Karjalassa väitellyt tutkija Mauri Kinnunen osoittaa perusteellisessa kirjoituksessaan (Kotimaa24), että lestadiolaisuuden alkuvuosikymmeninä seurapuhujina toimi useita kymmeniä naissaarnaajia: Heidän vaikutuksensa evankeliumin julistamisessa laajeni paikallista toimintaa laajemmalle myös heidän kirjeidensä ja henkilökohtaisen yhteydenpitonsa tuloksena. Siihen aikaan pohjoisen herätys ei ollut vielä organisoitunut eikä järjestäytynyt enempää Ruotsissa kuin Suomessakaan. Liike ei oll
Kiitos vastauksesta! Onko sinun mielestäsi naisten puhujaoikeuden poistaneella liikkeen johtokunnalla enemmän kompetenssia kuin Lars Levi Laestadiuksella? Jos, niin miksi?
Minulla ei ole riittävästi tietoa, millainen puheoikeus naisilla on ollut kirkossa ja miten ja miksi ja koska se poistui. Naisillahan on siis vl-liikkeesä oikeus olla äänessä uskonasioista seurapuheen ulkopuolella. Nainen voi mennä eteen puhumaan omia näkemyksiään koko seurakunnalle tänäänkin. Tarvitsisin lisää tietoa pystyäkseni keskustelemaan kunnolla, jotta pystyisin muodostamaan käsityksen ja mielipiteen.
Vierailija kirjoitti:
Olen aidosti pahoillani, jos sinulle on esimerkiksi jäänyt kipeitä muistoja yhteisössä elämisestä. En ole väittämässäkään, että en uskoisi sen olevan mahdollista. Tässä yhteisössä tehdään ja on tehty virheitä ihan siinä missä kaikkialla muuallakin maailmassa, kun kaksi tai useampi ihmistä vain ovat kanssakäymisessä, ja täydellisistä ihmisistä se ei todellakaan koostu.
Voisitko sanoa tuon lihavoidun ajatuksesi ääneen esimerkiksi seuroissa?
Miksi ihmeessä ei voisi? Siellähän muutenkin jatkuvasti painotetaan sitä, miten syntisiä ja virheellisiä olemme ihan jok'ikinen, mutta että Jeesuksen sovintotyön tähden meilläkin on mahdollisuus pelastua (kuten jokaisella ihmisellä tällä pallolla. Ja toki siellä avaruudessa muuallakin, missä ihmissuvun jäseniä onkaan, ainakin ISS:lla ja muilla avaruusasemilla).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
FT, vanhoillislestadiolaisuuden leviämisestä Karjalassa väitellyt tutkija Mauri Kinnunen osoittaa perusteellisessa kirjoituksessaan (Kotimaa24), että lestadiolaisuuden alkuvuosikymmeninä seurapuhujina toimi useita kymmeniä naissaarnaajia: Heidän vaikutuksensa evankeliumin julistamisessa laajeni paikallista toimintaa laajemmalle myös heidän kirjeidensä ja henkilökohtaisen yhteydenpitonsa tuloksena. Siihen aikaan pohjoisen herätys ei ollut vielä organisoitunut eikä järjestäytynyt enempää Ruotsissa kuin Suomessakaan. Liike ei oll
Oletko ehdottanut tätä julkisesti? Mitä tapahtuisi, jos ehdottaisit?
En ole ehdottanut julkisesti, kun tämä asia valkeni minulle vasta muutama päivä sitten. En näe mitään syytä, miksi siitä pahastuttaisiin, että naisia ehdotetaan mihin tahansa, mikä ei ole puhujan-titteliä vaativa tehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs ne tarrat? Kivitettiinkö toisinajattelijat, ihan lähimmäisenrakkaudesta?
No, ainakin muslimit niin takee.
Niin miksi islamin ihmisoikeusrikkomuksiin ei puututa tarroilla tai mielenosoituksilla?
Oliko ev.lut-kirkossa naispappeus Lars Levi Laestadiuksen aikaan? En kysy tätä ärsyttääkseni vaan siksi, että yritän hahmottaa asiaa paremmin. Naispappeus tuli muistaakseni ev lut kirkkoon (takaisin vai ensimmäistä kertaa) joskus 80-90 -luvun taitteessa?
Jos tietää Lars Levi Laestadiuksen taustasta, tietää hänen saaneen uskonsa Marialta. Tällaisia uskon ketjua eteen päin vieviä saavat naisetkin tosiaan olla. Puhua kaikkialla puhujakorokkeen ulkopuolella uskosta omat näkemyksensä, saarnata evankeliumia jne.
En tiedä yhtään, millainen rakenne tuon ajan yhteisöissä on ollut. Onko ollut naispappeja vai ei ja jos oli,miksi ne katosivat myös evankelisluterialisesta kirkosta ja koska?
Kuka on sulkenut naiset pois puhujakorokkeilta vl-liikkeessä, kun he liikkeen perustajan mukaan sinne kuuluvat?
Kuka on vienyt ihmisoikeudet musliminaislta ja -lapsilta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
FT, vanhoillislestadiolaisuuden leviämisestä Karjalassa väitellyt tutkija Mauri Kinnunen osoittaa perusteellisessa kirjoituksessaan (Kotimaa24), että lestadiolaisuuden alkuvuosikymmeninä seurapuhujina toimi useita kymmeniä naissaarnaajia: Heidän vaikutuksensa evankeliumin julistamisessa laajeni paikallista toimintaa laajemmalle myös heidän kirjeidensä ja henkilökohtaisen yhteydenpitonsa tuloksena. Siihen aikaan pohjoisen herätys ei ollut vielä organisoitunut eikä järjestäytynyt 
Minulla ei ole riittävästi tietoa, millainen puheoikeus naisilla on ollut kirkossa ja miten ja miksi ja koska se poistui. Naisillahan on siis vl-liikkeesä oikeus olla äänessä uskonasioista seurapuheen ulkopuolella. Nainen voi mennä eteen puhumaan omia näkemyksiään koko seurakunnalle tänäänkin. Tarvitsisin lisää tietoa pystyäkseni keskustelemaan kunnolla, jotta pystyisin muodostamaan käsityksen ja mielipiteen.
Poistun tunniksi, muutamaksi koneen äärestä eli en pysty jatkamaan tätä keskustelua ihan heti, vaikka saisinkin lisäinformaatiota ketjuun.
Vierailija kirjoitti:
Oliko ev.lut-kirkossa naispappeus Lars Levi Laestadiuksen aikaan? En kysy tätä ärsyttääkseni vaan siksi, että yritän hahmottaa asiaa paremmin. Naispappeus tuli muistaakseni ev lut kirkkoon (takaisin vai ensimmäistä kertaa) joskus 80-90 -luvun taittee
---
Naispappeudesta kiisteltiin kirkollisissa piireissä kauan, ehkä vuosikymmeniä, ennen kuin he saivat naispappeuden. Miksi eivät saaneet?
Siksi, että Raamatussa sanotaan, että nainen vaietkoon seurakunnassa. Siinä syy, ei muuta.
Miksi niin on, me emme välttämättä tiedä.
Nykyisen menon takia erosin kirkosta. Kirkon seinät eivät ihmistä tee autuaaksi.
Päätelkää tämä itse: Suomen kirkko on nyt rappiotilassa. Entä jos yksi syy on, että naispapeista on tullut hössöttäviä tätejä joille ei niinkään merkitse Raamattu eikä Raamatun Sana mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
FT, vanhoillislestadiolaisuuden leviämisestä Karjalassa väitellyt tutkija Mauri Kinnunen osoittaa perusteellisessa kirjoituksessaan (Kotimaa24), että lestadiolaisuuden alkuvuosikymmeninä seurapuhujina toimi useita kymmeniä naissaarnaajia: Heidän vaikutuksensa evankeliumin julistamisessa laajeni paikallista toimintaa laajemmalle myös heidän kirjeidensä ja henkilökohtaisen yhteydenpitonsa tuloksena. Siihen aikaan pohjoisen herätys ei ollut vi
Voi, kaikin mokomin!! Ei sinun tarvitse edes erikseen ilmoittaa.
(Minua välillä oikeasti jopa säälittää nykyajan ihmiset (itseni mukaan lukien...), kun pitäisi olla heti perustelemassa, jos ei samalla sekunnilla olla vastaamassa. Pitäisi aloittaa uusi eri ketju tätä keskustelua varten. Aihe ainakin minua koskettaa ja mietityttää usein. Ikään kuin ihmiset olisivat unohtaneet, että ennen kuin ottaa kantaa asiaan tai vastaa viestiin tai mitä tahansa, voi joutua pohtimaan asiaa, miettimään miten asian sanoisi, jne jne.
Miksi nykyaikana on - monessa asiassa - usein sellainen olettama, että vastaus tulee välittömästi? Jotenkin asiaa ei ikään kuin "saisi" pohtia, oletetaan että ihminen ehtii ja osaa vastata aina täysin viiveettä.
Mutta, tämä menee nyt sivuraiteille, pitää aloittaa uusi erillinen ketju 😅)
Mua alkoi just huvittaa kun tajusin miksi se pikkupoika niin rivakasti haki sen tarran pois. Pussi täyttyi, tietäjät tietää :)
T. Entistä kotiyhteisöä suvaitseva ex-vl
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta etkö tajua että nämä henkilöt on vaiennettu jo moneen kertaan aiemmin. Ei ole tilaa keskustelulle. Ihmisoikeuksista! Kuulut kulttiin, herää pahvi!
Hehän eivä tähän "kulttiin" kuulu, joten miksi he tunkevat kanssani keskustelemaan ihmisoikeuksista?
Ehkäpä juuri siksi, että he kuuluvat kuin kuuluvatkin liikkeeseen, vaikket sinä hyväksykään heitä mukaan.
Se, ettei hyväksy jonkun toimintaa, ei tarkoita, etteikö hyväksyisi häntä ihmisenä. Yhdistyksissä ja yhteisöissä on tietyt säännöt, joida on noudatettava.
Vl haluaa taas huomauttaa, että tämä henkilö ei ole vl. Ainakaan 99% varmuudella. Tuo ei kuulosta liikkeen tavalta ajatella ja ilmaista asioita.
Miten se menikään? Liikkeessä on täydellinen ajattelun ja ilmaisun vapaus? Kukaan ei kyttää?
Vierailija kirjoitti:
Minua mietityttää se, miten tuo aivopesuteoria selitetään niiden osalta, jotka ovat täysin puskista aikuisina "saaneet parannuksen" ja liittyneet vanhoillislestadiolaisuuteen. Itse olen tällainen ja ihmettelen, missä kohtaa se aivopesu tapaht
---
Ja täällä toinen.
Ihan itse kyllä halusin uskoa eikä kukaan minua pakottanut uskomaan.
En tunnista liikettäni noista sanoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua mietityttää se, miten tuo aivopesuteoria selitetään niiden osalta, jotka ovat täysin puskista aikuisina "saaneet parannuksen" ja liittyneet vanhoillislestadiolaisuuteen. Itse olen tällainen ja ihmettelen, missä kohtaa se aivopesu tapaht
---
Ja täällä toinen.
Osa on niin tyhmiä, ettei edes tarvitse aivopestä. Ja toisaalta ei kukaan ole täysin voinut välttyä VL-opetuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Mua alkoi just huvittaa kun tajusin miksi se pikkupoika niin rivakasti haki sen tarran pois. Pussi täyttyi, tietäjät tietää :)
T. Entistä kotiyhteisöä suvaitseva ex-vl
Lisäksi lapsia oli erityisesti kehotettu keräämään tarrat pois, ei pelkkiä roskia.
Analyysini:
Totuus asiasta:
He jotka haluavat elää homosuhteessa, tietävät sisimässään tekevänsä väärin.
Syyllisyyttä paetakseen he yrittävät tehdä koko Raamatun tyhjäksi
Tämä ei koske pelkästään veeälliä, vaan koko yhteiskuntaa ja kirkkoa.
Elämme suurta luopumuksen aikaa ennen maailmanloppua.
Uskon, että jos Jumalan Sanaa pidettäisiin kunniassa, koko yhteiskunta ja ihmiset voisivat paremmin.
Verratakaa ja tutkikaa historiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
---
Ja täällä toinen.
Osa on niin tyhmiä, ettei edes tarvitse aivopestä. Ja toisaalta ei kukaan ole täysin voinut välttyä VL-opetuksesta.
Eikä se ole mikään ongelma, että joku täysivaltaisena aikuisena valitsee vanhoillislestadiolaisuuden. Ongelma on se, että liikkeen parissa kasvaa lapsia ja nuoria, jotka eivät ole valinneet syntymistään lahkoon, eivätkä voi välttyä kuulemasta homojen ja transihmisten demonisointia, helvetillä pelottelua, ja naisten pakottamista synnytyskoneiksi.
Montako naispuhujaa suviseuroissa tänä vuonna on?
Oletko ehdottanut tätä julkisesti? Mitä tapahtuisi, jos ehdottaisit?