Miksi osa-aikatyöstä haluttiin tehdä kannattamatonta?
Onko se sitten hyödyllisempää ja taloudellisempaa, että porukka on kokonaan työttömänä?
(Katselin yhtä osa-aikatyöpaikkaa ja totesin, ettei se maksa vaivaa, kun olisi ostettava työmatkoja varten auto.)
Kommentit (168)
Jatkossa ei ole enää Kelan peruspäivärahaa, joten kannattaa ne jäsenmaksut maksaa kiltisti. Yleistuki on jatkossa harkinnavarainen ja siihen tulee erilaisia ehtoja, mitä ansiosidonnaiseen ei tule. Tietysti jos ei ole mitään omaisuutta, niin yleistukea on kuitenkin haettava ja sitä saa. Jos on, niin ei saa.
Vierailija kirjoitti:
"Ansiosidonnaista voi saada ihan yhtä vähän ja veroprosentti on kovempi miinus jo maksetut jäsenmaksut = ei mitään järkeä maksaa kassan jäsenmaksua."
Miksi jankkaatte ansiosidonnaisesta? Se loppuu aikanaan. Sen jälkeen on pelkkä peruspäiväraha eivätkä kaikki saa sen päälle muita tukia.
Ansiosidonnaisen jälkeen ei tule peruspäivärahaa, vaan työmarkkinatukea ja sitäkin vain ensi vuoden alkupuolelle. Sitten se muuttuu yleistueksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ansiosidonnaista voi saada ihan yhtä vähän ja veroprosentti on kovempi miinus jo maksetut jäsenmaksut = ei mitään järkeä maksaa kassan jäsenmaksua."
Miksi jankkaatte ansiosidonnaisesta? Se loppuu aikanaan. Sen jälkeen on pelkkä peruspäiväraha eivätkä kaikki saa sen päälle muita tukia.
Ansiosidonnaisen jälkeen ei tule peruspäivärahaa, vaan työmarkkinatukea ja sitäkin vain ensi vuoden alkupuolelle. Sitten se muuttuu yleistueksi.
Jengiä voi viedä kuin kusinäytettä, kun ei tiedetä mitä ovat ja mitä eroa on ansiosidonnaisella, peruspäivärahalla, työmarkkinatuella, yleistuella, kodinhoidontuella, vanhempainrahalla, asumistuella, asumislisällä, toimeentulotuella ja harkinnanvaraisella toimeentulotuella. Kaikki ovat vain samaa sossurahaa jota sossu jakaa kaikille tuosta vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa-aikatyö kerryttää työssäoloehtoa, jolloin ansiosidonnainen ei lopu, mutta kutistuu naurettavan pieneksi. Siksi.
Elät jossain oudossa maailmassa, jossa muita vaihtoehtoja ei ole kuin ansiosidonnaisella eläminen.
Mutta jos sinusta on kaikkein mukavinta elää ansiosidonnaisen jälkeen peruspäivärahalla, niin sitten on. Minusta on mukavampaa saada sen päälle osa-aikaisen palkkaa, vaikka sovitellun takia tuen määrä vähenee. Minä saan enemmän eikä tarvitse kituuttaa eikä valittaa. Minä en koko ajan mieti miten paljon tulen saamaan ansiosidonnaista, koska tavoitteeni ei ole elää tuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa-aikatyö kerryttää työssäoloehtoa, jolloin ansiosidonnainen ei lopu, mutta kutistuu naurettavan pieneksi. Siksi.
Elät jossain oudossa maailmassa, jossa muita vaihtoehtoja ei ole kuin ansiosidonnaisella eläminen.
Mutta jos sinusta on kaikkein mukavinta elää ansiosidonnaisen jälkeen peruspäivärahalla, niin sitten on. Minusta on mukavampaa saada sen päälle osa-aikaisen palkkaa, vaikka sovitellun takia tuen määrä vähenee. Minä saan enemmän eikä tarvitse kituuttaa eikä valitta
Et siis vieläkään tajua mistä on kyse.
Vuonna 2014 tuli tämä jo lopetettu suojaosa, tein sitä ennen osa-aika työtä ja oli kannattavampaa löydä töissä kuin olla kotona. En ole ikinä ollut tilanteessa etteikö edes osa-aika työ kannattaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus päätti että kun siitä tulee kannattamatonta, kaikki alkaa tekemään täyttä työviikkoa.
Työttömien ei todellakaan kannata osa-aikatyötä tehdä. Siksi niitä tekeekin opiskelijat, eläkeläiset, kotihoidontuella olevat ja muut.
Miksi minulle olisi kannattavampaa saada pelkkää peruspäivärahaa kuin saada sen päälle palkkaa, jolla kustannan esim. kuukauden ruuat?
Et saa palkkaa peruspäivärahan päälle.
Mitäköhän se työpaikalta tililleni tuleva raha on, jos ei palkkaa?
Se vähentää päivärahan määrää eikä tule päivära
Oi, kerro minulle jotain mitä en tiedä. Et edelleenkään vastannut, miksi minulle olisi kannattavampaa saada pelkkää peruspäivärahaa kuin saada sen päälle palkkaa, jolla kustannan esim. kuukauden ruuat?
Ansiopäiväraha ei ole sossurahaa. Sen rahoitus koostuu pääosin maksetuista jäsenmaksuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos sinusta on kaikkein mukavinta elää ansiosidonnaisen jälkeen peruspäivärahalla, niin sitten on. Minusta on mukavampaa saada sen päälle osa-aikaisen palkkaa, vaikka sovitellun takia tuen määrä vähenee. Minä
Et siis vieläkään tajua mistä on kyse.
Tajuan oikein hyvin, että sinä mietit koko ajan vain ansiopäivärahaa, etkä huolisi osa-aikatyötä. Minusta se on lyhytnäköistä ajattelua. Jossain vaiheessa se tonninkin ansiopäiväraha muuttuu pelkäksi peruspäivärahaksi. Mutta jos se sinulle käy, niin hyvä homma. Ehkä minä saan jonkun sellaisen työn, jota sinä et kelpuuta.
Te jotka olette osapäivätöissä ja saatte ansiosidonnaista tai saatte Kelan työttömyystukea, montako työnhakuvelvollisuutta teillä on kuukaudessa? Työnhakuvelvollisuushan on pakollinen, että ylipäätänsä saa mitään tukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, ja tämänkö takia jonkun pitkäaikaistyöttömän ei esim. viisi vuotta sitten kannattanut ottaa vastaan osa-aikatyötä? "En voi kun vuonna 2026 tulee yleistuki!!!"
Peruspäiväraha ja työmarkkinatuki taitavat olla ihan saman suuruisia, joten niiden saajille on yhdentekevää, mikä nimitys on. Velvoitteetkin samat viranomaisten silmissä.
Jos perusteena TODELLA olisi ollut se, että ei muka kannusta tekemään täyttä työviikkoa, olisi laittaneet aikarajan, vaikkapa vuoden osa-aikatyö, että työttömän olisi kannattanut hakea edes osa-aikatyötä. Osa-aikatyöstäkin olisi edes työkokemusta kertynyt, mutta tuskinpa orpon pilaamalla työssäoloehtolailla sitäkään siitä kertyisi.
Nyt osa-aikatyö ja keikkatyö pilattiin kaikilta. Sellaisella osa-aikatyöllä ei yksinään elä, mutta nyt ei saa tukeakaan siihen, joten sitä ei ole mahdollista tehdä. Korkeintaan jos jollain on kokoaikatyössä oleva puoliso, niin voi suunnilleen harrastuksikseen tehdä osa-aikatyötä.
Mutta eihän tässä TODELLA ollut edes kyse muusta kuin halpamaisesta kyykytyksestä, jo muutenkin vaikeassa tilanteessa olevien elämän lisävaikeuttamisesta!! Toivon että orpo konnajoukkioineen joutuu vielä vastuuseen näistä pahuuden teoistaan!!!
Vierailija kirjoitti:
Te jotka olette osapäivätöissä ja saatte ansiosidonnaista tai saatte Kelan työttömyystukea, montako työnhakuvelvollisuutta teillä on kuukaudessa? Työnhakuvelvollisuushan on pakollinen, että ylipäätänsä saa mitään tukia.
Yleensä riippuu siitä työntekijästä, suurimmalla osalla on kaksi, minulla ei yhtään
Vierailija kirjoitti:
Minulla on yksi per 3 kk, tosin uusia velvoitteita ei ole tullut tänä vuonna. Viime vuonna minulla oli kaksi osa-aikatyötä ja velvoite ihan sama. Kun toinen työ loppui, TE-toimiston täti yritti huijata ja määrätä minulle useamman velvoitehaun. Sanoin ettei käy, koska sellaista määräystä ei ollut aiemminkaan, kun minulla oli vain yksi työ. Hän joutui sitten perääntymään vaatimuksistaan.
Viime vuoden syksyllä hän väitti, että Suomessa on työttömiä noin 50 000, joten koska avoimia paikkoja on suunnilleen saman verran, tilanne on oikein hyvä työttömän kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Nyt osa-aikatyö ja keikkatyö pilattiin kaikilta. Sellaisella osa-aikatyöllä ei yksinään elä, mutta nyt ei saa tukeakaan siihen, joten sitä ei ole mahdollista tehdä. Korkeintaan jos jollain on kokoaikatyössä oleva puoliso, niin voi suunnilleen harrastuksikseen tehdä osa-aikatyötä.
Osa-aikatyön päälle voi saada soviteltua päivärahaa, joten lakkaa valehtelemasta, että mitään tukea ei ole. Joku lääkäri ei tietenkään saa, koska tienaa jo yhdessäkin päivässä riittävästi.
Jos sinun mielestä esim. 700 euron osa-aikaisella ei elä, miten elät noin 500 euron työmarkkinatuella? Riittääkö se jotenkin paremmin, kuten Jeesuksen viisi leipää ja kaksi kalaa?
Toivottavasti 10 vuodessa ollaan siirrytty jonkinlaiseen yleistukeen jolla ei kyykytetä, kun säästöni loppuvat.
naapurin rouva teki "osa-aikatyötä" ja laskutti loppupäivästä sinua ja minua. Eli haki sossusta tuet pienen palkan lisäksi. Teki muuten itse asiassa etänä koko ajan päivätyötä. Työnantajan kanssa siis tällainen diili. Typerä työntekijän kannalta, kun ei eläkettäkään paljon kerrytä, mutta puoli-ilmainen työntekijä työnantajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa-aikatyön päälle voi saada soviteltua päivärahaa, joten lakkaa valehtelemasta, että mitään tukea ei ole. Joku lääkäri ei tietenkään saa, koska tienaa jo yhdessäkin päivässä riittävästi.
Jos sinun mielestä esim. 700 euron osa-aikaisella ei elä, miten elät noin 500 euron työmarkkinatuella? Riittääkö se jotenkin paremmin, kuten Jeesuksen viisi leipää ja kaksi kalaa?
Tuo 200 euroa (vähintään) menee auton pitämiseen ja työhön kulkemiseen, joten lopputulos on +-0.
Se vähentää päivärahan määrää eikä tule päivärahan päälle.