Miksi osa-aikatyöstä haluttiin tehdä kannattamatonta?
Onko se sitten hyödyllisempää ja taloudellisempaa, että porukka on kokonaan työttömänä?
(Katselin yhtä osa-aikatyöpaikkaa ja totesin, ettei se maksa vaivaa, kun olisi ostettava työmatkoja varten auto.)
Kommentit (168)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nokun olette laiskoja ettekä suostu tekemään kokopäivä töitä, nytkun siitä tehdään kannattamatonta niin suostutte tekemään enemmän töitä
Tuskinpa vaan. Koska töitä ei ole, niin en voi niihin suostua.
Ei se nyt noin mene, kyllä niitä on, halitus juuri kertoi että se että ihmiset tekevät osaaikatyötä johtuu vain laiskuudesta, jokaiselle osa-aikaiselle olisi kyllä kokoaikaista työtä tarjolla mutta ei vaan haluta tehdä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katselit yhtä työpaikkaa? No katsele jotain toista, johon ei tarvita autoa.
Mutta eipä siinä mitään, jos et halua osa-aikatyötä, koska sen saa joku toinen, jolle kelpaa.
Tänään katselin yhtä osa-aikaista työtä, ei niitäkään ole montaa tarjolla.
Ap
Ei ole, ei, mutta ihan typerää valittaa, että just siinä paikassa tarvitaan autoa. Minä etsin työpaikkoja joka päivä enkä paljon muuta ehtisi sen lisäksi tehdäkään, jos jokaisesta minulle sopimattomasta työstä pitäisi tehdä palstalle aloitus. Totta kai on paljon paikkoja, joihin just sinä tai just minä ei voida hakea. Näin se vaan on.
Todella moneen paikkaan kulkemiseen tarvitaan autoa tai vaihtoehtoisesti matkalippuja. Jos työmatkakuluja ei ole, niin siinä tapauksessa osa-aikatyö on kannattavaa. Valitettavasti täällä ei sellaisia ole tarjolla käytännössä koskaan. Me kaikki emme asu siellä missä sinä asut.
Jos asut niin syrjässä, ettei pääse liikkumaan ilman autoa, niin sitten otat ne tuet jotka saat ja täytät muodollisuuden vuoksi Kelan ja kunnan vaatimukset. Siinä sivussa yrität elää hyvää elämää. Kukaan yksittäinen työtön ei tässä maassa pysty muuhun vaikuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Täällä osa-aikainen omasta valinnasta ja ihan hyvin tulen toimeen. En ymmärrä mitä minulta puuttuu.
Olisko järki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eipä siinä mitään, jos et halua osa-aikatyötä, koska sen saa joku toinen, jolle kelpaa.
Ap
Ei ole, ei, mutta ihan typerää valittaa, että just siinä paikassa tarvitaan autoa. Minä etsin työpaikkoja joka päivä enkä paljon muuta ehtisi sen lisäksi tehdäkään, jos jokaisesta minulle sopimattomasta työstä pitäisi tehdä palstalle aloitus. Totta kai on paljon paikkoja, joihin just sinä tai just minä ei voida hakea. Näin se vaan on.
Todella moneen paikkaan kulkemiseen tarvitaan
Jos asut niin syrjässä, ettei pääse liikkumaan ilman autoa, niin sitten otat ne tuet jotka saat ja täytät muodollisuuden vuoksi Kelan ja kunnan vaatimukset. Siinä sivussa yrität elää hyvää elämää. Kukaan yksittäinen työtön ei tässä maassa pysty muuhun vaikuttamaan.
En minä asu syrjässä vaan monet työpaikat ovat syrjässä tai niissä on hankalat työajat.
Ap
Koska halutaan yksi tietty ihminen töihin Valtioneuvoston kansliaan tai Ely-keskukseen. Eikö olekin sairasta? Jollakin todella sairas pakkomielle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä osa-aikainen omasta valinnasta ja ihan hyvin tulen toimeen. En ymmärrä mitä minulta puuttuu.
Olisko järki?
Olin ennen Elyllä töissä, mutta se oli määräaikainen pesti. Kyselin kyllä itse jatkoa, mutta siinä vaiheessa vielä jatko oli epäselvää. Kun ei ollut mitään tietoa jatkosta niin sattumalta sitten löysinkin uuden työpaikan ihan muualta. Sanoin sitten etten olekaan kiinnostunut jatkosta ja syyksi että haluan hakea opiskelemaan, mikä sinänsä oli ihan totta. Mistään toisesta työnantajasta en luonnollisestikaan maininnut mitään.
Kului jokunen kuukausi ja pärjäilin ihan hyvin ilman mitään tukia ja silloisen uuden työn palkalla.
Sitten nettiin ilmestyi työpaikka Elyyn, mutta en hakenut siihen, koska olin jo toisella työnantajalla.
Tästä sitten raivostuneena minua alettiin häiriköimään ja savustamaan työstä ulos, mikä on jatkunut tähän päivään saakka. Tämän takia minun työni tippui osa-aikaiseksi joten jouduin hakemaan Kelalta tukea. En siktikään hakenut kyseistä työpaikkaa valtiolta.
Vuosia myöhemmin työllistyn kokoaikaiseksi omaa ansiotani muualle kuin valtiolle töihin. Sitten tuli nettiin avoin työpaikka Valtioneuvoston kansliaan. Taas minua alettiin savustamaan työstä ulos kortistoon työllisestä työttömäksi ja alettiin höiriköimään olan takaa. En siltikään mennyt Valtioneuvoston kansliaan töihin, enkä ikinä mene.
Ja työttömyys on muka omaa syytä.
Aioin hakea te-henkilön neuvosta osa-aikatyötä. Soitin varmuuden vuoksi liittoon kysyäkseni sovitellusta ansiopäivärahasta. Kuukausipalkka oli kyseisessä työssä n. 1000 € luokkaa. Eli noin 11 kk:n sisällä työssäoloehtoni olisi täyttynyt ja ansiosidonnaisen perusteeksi muuttunut tuo 1000 euron kuukausiansio. Tämän lisäksi työnhakuvelvollisuus pysyisi ennallaan. Ei motivoi ei kun 1,5 vuotta eläkkeeseen. Harmi vaan kun töitä haluaisi tehdä.
Perskokkare hallitus jä järkevät päätökset eipä noita ole juurikaan ollut ja se näkyy hurjana työttömyyden kasvuna kiitoksia vaan Satonen.
Vierailija kirjoitti:
Aioin hakea te-henkilön neuvosta osa-aikatyötä. Soitin varmuuden vuoksi liittoon kysyäkseni sovitellusta ansiopäivärahasta. Kuukausipalkka oli kyseisessä työssä n. 1000 € luokkaa. Eli noin 11 kk:n sisällä työssäoloehtoni olisi täyttynyt ja ansiosidonnaisen perusteeksi muuttunut tuo 1000 euron kuukausiansio. Tämän lisäksi työnhakuvelvollisuus pysyisi ennallaan. Ei motivoi ei kun 1,5 vuotta eläkkeeseen. Harmi vaan kun töitä haluaisi tehdä.
Tätä mä en muuten edes huomannut ajatella! Tuollahan saa pahimmassa tapauksessa ansiosidonnaisensa pienemmäksi kuin työmarkkinatuen. Ei helvetti sentään.
Ap
Varsinainen motiivi alkaa nyt paljastua. Syy näyttää olevan se, että kun ei tehdä osapäivää, niin tehdään vastikkeellista sosiaaliturvaa. Yleistuki koitetaan juntata vielä tällä hallituksella vastikkeelliseksi. Kokoomus kyllä keksii porkkanat ja lupaa ensin vaikka sellaisen porkkanan, että ei ole varallisuusrajaa, mutta parin vuoden päästä se sitten tulee. Näin Marinkin saatiin lopettamaan eläkeputki. Sanna meni miinaan ja putken sijaan luvattiin Tanskan mallin mukaisesti ikääntyville sen verran työtä, että voisi uusia ansiosidonnaisen. Kokoomus ja Persut ottivat tämän edun ensimmäisenä sitten pois ja vetivät ikääntyvien työttömien alta maton pois. Nyt kehtaavat vaatia jotain fu cking solidaarisuutta ja osallistumista.
Jos noin on, sen täytyy olla SDP:n ja ammattiyhdistysliikkeen salajuoni, eikö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä mä en muuten edes huomannut ajatella! Tuollahan saa pahimmassa tapauksessa ansiosidonnaisensa pienemmäksi kuin työmarkkinatuen. Ei helvetti sentään.
Ap
Oletko ihan idiootti? Työmarkkinatuki on minimi. Ei kukaan saa ansiosidonnaista, joka on alle sen.
Vierailija kirjoitti:
Sulla nyt onkin ihan eri tilanne kuin jollain 3-kymppisellä. Mutta jos tarkoituksella pysyttelee työttömänä koko ansiosidonnaisen ajan, sen jälkeen (vajottuaan työmarkkinatuelle) on paljon vaikeampaa saada enää yhtään mitään työtä. Toki tällä hetkellä moni ei saa uutta työtä vaikka olisi parhaillaan toisessa töissä. Ellei ole 100% varma (ja kuka voi olla?), että saa töitä ihan milloin haluaa, en suosittelisi odottamaan koko ansiosidonnaista loppuun ennen kuin hakee töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, en myöskään tiedä miksi osa-aika työtä ei saa olla kun se on ainoa työmuoto jota voin tehdä työkyvyttömyyseläkkeellä. No ei tehdä enää mitään sitten, ollaan vaan.
Älä leiki tyhmää. Vaikka kuinka monella on osa-aikatyö, minullakin. Ei sen palkalla elä, mutta onpa vähän enemmän rahaa kuin ilman sitä.
Nokun olette laiskoja ettekä suostu tekemään kokopäivä töitä, nytkun siitä tehdään kannattamatonta niin suostutte tekemään enemmän töitä
Niin, onhan kiva tehdä muutama tunti töitä ja hakea kelalta loput, jää kivasti tota vapaa-aikaakin enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Oletko ihan idiootti? Työmarkkinatuki on minimi. Ei kukaan saa ansiosidonnaista, joka on alle sen.
Itse olet idiootti. Ansiosidonnainen voi hyvinkin olla pienempi kuin työmarkkinatuki, koska siitä maksetaan enemmän veroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
En minä asu syrjässä vaan monet työpaikat ovat syrjässä tai niissä on hankalat työajat.
Ap
Olet sitten jollain erikoisalalla, jos työpaikkasi sijaitsevat aina syrjässä ja työajat ovat hankalia. Ei tule ihan heti mieleen montakaan toimialaa, jossa tuo toteutuisi (leipomon yövuorot ehkä?), joten jos olet itse tarkoituksella päätynyt tuollaiselle alalle, työttömyys on myös osin sinun omaa vikaasi. Ei voi olettaa tai vaatia, että työpaikka tulee sinun luoksesi. Jos on kouluttautunut oopperalaulajaksi, pitää mennä sinne, missä konserttisaleja on, eikä jäädä odottamaan, että omalle paikkakunnalle perustetaan oopperasali.
Suurin osa työpaikoista on siellä missä ihmisetkin, joten todellisuus, jossa ihminen asuu keskellä kaikkea, mutta töitä ei ole, on todella harvinaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Pelkkä työnsaanti on usein autosta kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Osa-aikatyöt tehdäään jatkossa ilmaiseksi. Kokoaikatyöt palkalla ovat sukulaisille.
Vain hölmö palkkaa sukulaisen töihin.
Ihan leikkimielessä laskin ansiopäivärahan 1 000€/kk palkka tuloilla, 868 €/kk näytti laskuri, jos nyt vielä menisi veroa se 25% mikä nyt menee, niin käteen jäisi 651€/kk.
koska ne työpaikat halutaan työttömille orjatyöpaikoiksi, hommia joiden tekemisestä ei tarvi maksaa loisivalle työttömälle yhtään mitään. työttömyys tulee olemaan vankeusrangaistus