Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi osa-aikatyöstä haluttiin tehdä kannattamatonta?

Vierailija
19.06.2025 |

Onko se sitten hyödyllisempää ja taloudellisempaa, että porukka on kokonaan työttömänä?

(Katselin yhtä osa-aikatyöpaikkaa ja totesin, ettei se maksa vaivaa, kun olisi ostettava työmatkoja varten auto.)

Kommentit (168)

Vierailija
81/168 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt osa-aikatyö ja keikkatyö pilattiin kaikilta. Sellaisella osa-aikatyöllä ei yksinään elä, mutta nyt ei saa tukeakaan siihen, joten sitä ei ole mahdollista tehdä. Korkeintaan jos jollain on kokoaikatyössä oleva puoliso, niin voi suunnilleen harrastuksikseen tehdä osa-aikatyötä.

Osa-aikatyön päälle voi saada soviteltua päivärahaa, joten lakkaa valehtelemasta, että mitään tukea ei ole. Joku lääkäri ei tietenkään saa, koska tienaa jo yhdessäkin päivässä riittävästi. 

Jos sinun mielestä esim. 700 euron osa-aikaisella ei elä, miten elät noin 500 euron työmarkkinatuella? Riittääkö se jotenkin paremmin, kuten Jeesuksen viisi leipää ja kaksi kalaa?

Tuo 200 euroa (vähintään) menee auton pitämiseen ja työhön kulkemiseen, joten lopputulos on +-0

Tiedät ihan tasan tarkkaan, ettei kaikilla työttömillä ole tuo tilanne. Suomalaisista 70% asuu kaupungeissa. Mutta jos nämä autottomat tulevat toimeen peruspäivärahalla, niin ongelma on ratkaistu. Ainoa velvollisuus heillä on täyttää kerran kuussa Kelan hakemus ja vastailla työllistämistoimista vastaavan kunnan virkailjan soittoihin. Turha heidän on valittaa siitä, ettei osa-aikatyö ole kannattavaa. 

Vierailija
82/168 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallitus päätti että kun siitä tulee kannattamatonta, kaikki alkaa tekemään täyttä työviikkoa.

Ja työnantajat oikein riensi tarjoamaan kaikille vakkari työsuhteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/168 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

naapurin rouva teki "osa-aikatyötä" ja laskutti loppupäivästä sinua ja minua. Eli haki sossusta tuet pienen palkan lisäksi. Teki muuten itse asiassa  etänä koko ajan päivätyötä. Työnantajan kanssa siis tällainen diili. Typerä työntekijän kannalta, kun ei eläkettäkään paljon kerrytä, mutta puoli-ilmainen työntekijä työnantajalle.

Ehkä sinä olet hankkinut sille potkut ja rouva joutui sinun pakkomielteesi takia kortistoon. Sinä olet aiheuttanut haitan joten sinä sen haitan maksat poiskin.

Vierailija
84/168 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt osa-aikatyö ja keikkatyö pilattiin kaikilta. Sellaisella osa-aikatyöllä ei yksinään elä, mutta nyt ei saa tukeakaan siihen, joten sitä ei ole mahdollista tehdä. Korkeintaan jos jollain on kokoaikatyössä oleva puoliso, niin voi suunnilleen harrastuksikseen tehdä osa-aikatyötä.

Osa-aikatyön päälle voi saada soviteltua päivärahaa, joten lakkaa valehtelemasta, että mitään tukea ei ole. Joku lääkäri ei tietenkään saa, koska tienaa jo yhdessäkin päivässä riittävästi. 

Jos sinun mielestä esim. 700 euron osa-aikaisella ei elä, miten elät noin 500 euron työmarkkinatuella? Riittääkö se jotenkin paremmin, kuten Jeesuksen viisi leipää ja kaksi kalaa?

Tuo 200 euroa (vähintään) menee auton pitämis

Tiedät ihan tasan tarkkaan, ettei kaikilla työttömillä ole tuo tilanne. Suomalaisista 70% asuu kaupungeissa. Mutta jos nämä autottomat tulevat toimeen peruspäivärahalla, niin ongelma on ratkaistu. Ainoa velvollisuus heillä on täyttää kerran kuussa Kelan hakemus ja vastailla työllistämistoimista vastaavan kunnan virkailjan soittoihin. Turha heidän on valittaa siitä, ettei osa-aikatyö ole kannattavaa. 

Minä asun kaupungissa ja joutuisin tuon kyseisen osa-aikatyön takia hankkimaan auton. Ja ihan sama juttu on monessa muussakin hommassa, sijainti on sellainen, että se vaatii oman auton käyttöä tai useamman erilaisen matkalipun ostamista (tämä vaihtoehto on usein ihan mahdoton, koska matka-ajasta tulee tolkuttoman pitkä).

Ap

Vierailija
85/168 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen tämän takana olevan sen ajatuksen, että kokoaikatöitä olisi tarjolla vaikka kuinka paljon, ja ihmiset sitten siirtyisivät tekemään kokoaikatyötä. Muutama vuosi sitten joka tuutista toitotettiin, että nyt on suuri työvoimapula ja töitä kyllä riittää. Tilanne on kuitenkin muuttunut. Töitä ei enää juurikaan ole.

Vierailija
86/168 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä osa-aikainen omasta valinnasta ja ihan hyvin tulen toimeen. En ymmärrä mitä minulta puuttuu.

Ei ainakaan vapaa-aikaa. Mullakin juuri sopivasti duunia, että jää sen 18-20 vapaapäivää kuussa. 

- yökkö, 2300-3000 nettotuloilla kuussa

Vierailija
87/168 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, en myöskään tiedä miksi osa-aika työtä ei saa olla kun se on ainoa työmuoto jota voin tehdä työkyvyttömyyseläkkeellä. No ei tehdä enää mitään sitten, ollaan vaan.

No miten hallituksen päätökset vaikuttavat tk-eläkeläisen työhön?

Eli saat eläkkeen ja jos käyt lisäksi töissä, saat palkkaa.

Osa-aikaisen työttömyysetuuteenhan nämä päätökset purivat?

Takana oli sjatus, että liian moni leppoistelee tarkoituksella osa-aikatyössä nauttien samalla sosiaalietuuksia, jotka on tsrkoitettu tilapäiseen työttömyyden tai työajan lyhenemisen tuomaan ahdinkoon.

Tämä vääristi työmarkkinoita soten, että työnantajat alkoivat tarjota enemmän osa-aikatöitä, joillain aloilla kokoaikatyö on jopa harvinaista.

Vierailija
88/168 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla syyllä halutaan ikuinen koeaika:

- saadaan helpommin pois toiselta työnantajalta ja tadaa saadaan helpommin palkattua valtiolle.

Paitsi ei se noin mene. Ihminen ei ole mikään pelinappula shakkilaudalla, joka vaan siirretään toisesta ruudusta ja laitetaan toiseen ruutuun. Ihminen ei ole tuotantoväline eikä sätkynukke.

Ihmisillä on oma tahto, tunteet, omat aivot, omat mieltymykset ja toiveet ja ne ei välttämättä ole laisinkaan samat kuin sinulla.

Ei ketääm ihmistä laiteta. Jos ei halua valtiolle töihin niin sitten ei mene valtiolle töihin. Ei vaikia kuinka savustettaisiin muualta pois. 

Vierailija
89/168 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen tämän takana olevan sen ajatuksen, että kokoaikatöitä olisi tarjolla vaikka kuinka paljon, ja ihmiset sitten siirtyisivät tekemään kokoaikatyötä. Muutama vuosi sitten joka tuutista toitotettiin, että nyt on suuri työvoimapula ja töitä kyllä riittää. Tilanne on kuitenkin muuttunut. Töitä ei enää juurikaan ole.

Työvoimapula oli paljolti näistä osa-aikaisista. Tai hyvin harvoista työpaikoista. Tiedän aloja, joilla on pula työvoimasta, mutta niitä työntekijöitä ei tarvita montaa.

Konepajalla voi olla pula parista  taitavasta manuaalikoneistajasta, ammatti, johon ei enää kouluteta ja taitajat alkavat olla eläkkeellä tai turpeessa.

Vierailija
90/168 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, en myöskään tiedä miksi osa-aika työtä ei saa olla kun se on ainoa työmuoto jota voin tehdä työkyvyttömyyseläkkeellä. No ei tehdä enää mitään sitten, ollaan vaan.

No miten hallituksen päätökset vaikuttavat tk-eläkeläisen työhön?

Eli saat eläkkeen ja jos käyt lisäksi töissä, saat palkkaa.

Osa-aikaisen työttömyysetuuteenhan nämä päätökset purivat?

Takana oli sjatus, että liian moni leppoistelee tarkoituksella osa-aikatyössä nauttien samalla sosiaalietuuksia, jotka on tsrkoitettu tilapäiseen työttömyyden tai työajan lyhenemisen tuomaan ahdinkoon.

Tämä vääristi työmarkkinoita soten, että työnantajat alkoivat tarjota enemmän osa-aikatöitä, joillain aloilla kokoaikatyö on jopa harvinaista.

Ei, mä olen osa-aikatöissä, koska valtio on yrittänyt savustaa töistä pois ja valtio itse on aiheuttanut minulle osa-aikatyön. Alunperinhän se oli kokoaikatyö, mutta valtiolla on jokin sairas pakkomielle saada minut keinolla millä hyvänsä valtiolle takaisin töihin.

Paitsi että en suostu tulemaan valtiolle töihin. Ei mulla edes ole alan koulutusta, en opiskele kyseistä alaa eikä aikomuksenakaannole tehdä kyseisen alan tehtäviä IKINÄ enkä koskaan muutenkaan ole halunnut valtion virkamieheksi. Koskaan. En ole edes virkamiestyyppinen ollenkaan.

Sitäpaitsi olen vaihtanut alaa yli 13 vuotta sitten eikä aikomuksenakaan ole palata vanhaan.

Vierailija
91/168 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä muistutan ulkonäötä jotain Päivi Lipposta ja jollakin Lipposella on jokin sairas pakkomielle. Luulee, että kaikki Päivin näköiset ovat samanlaisia helppoheikkejå.

Vierailija
92/168 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa-aikatyöt tehdäään jatkossa ilmaiseksi. Kokoaikatyöt palkalla ovat sukulaisille.

Tai sitten työnantajien on pakko lisätä osa-aikaisten tunteja, kun kenenkään ei kannata tulla osa-aikaiseksi. Mikä on vaan ihan hyvä juttu.

Vierailija
93/168 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallitus päätti että kun siitä tulee kannattamatonta, kaikki alkaa tekemään täyttä työviikkoa.

Sepä kun onnistuisi, sanoisi vain työnantajalle että 37.5 h/viikko alan tekemään ja pulinat pois.

Vierailija
94/168 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon siirtynyt valtiolta toisiin tehtåviin yksityiselle puolelle jo aikoja sitten eikä mulla ole aikomustakaan olla jossain politiikka tai valtioalalla muutenkaan töissä.

Ei mulla edes ole mitään erikoisosaamista enkä ole koulutukseltani yhteiskuntatietelijä niin vähän kummalliselta tuntuu tuo sairas pakkomielle saada minut valtioolle töihin varsinkin kun sinne alunperin itse EN ole edes hakeutunut millään tavalla.

Vierailija
95/168 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja työnantajat oikein riensi tarjoamaan kaikille vakkari työsuhteita.

Itse asiassa meillä on työtunnit lisääntyneet, kun työnantaja ei halua nyt palkata jostain syystä paljoa osa-aikaisia. Osa-aikainenkin työpaikka voi olla muuten vakkari. 

Vierailija
96/168 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ansiosidonnaista voi saada ihan yhtä vähän ja veroprosentti on kovempi miinus jo maksetut jäsenmaksut = ei mitään järkeä maksaa kassan jäsenmaksua."

Miksi jankkaatte ansiosidonnaisesta? Se loppuu aikanaan. Sen jälkeen on pelkkä peruspäiväraha eivätkä kaikki saa sen päälle muita tukia. 

Ansiosidonnaisen jälkeen ei tule peruspäivärahaa, vaan työmarkkinatukea ja sitäkin vain ensi vuoden alkupuolelle. Sitten se muuttuu yleistueksi.

Okei, ja tämänkö takia jonkun pitkäaikaistyöttömän ei esim. viisi vuotta sitten kannattanut ottaa vastaan osa-aikatyötä? "En voi kun vuonna 2026 tulee yleistuki!!!"

Peruspäiväraha ja työmarkkinatuki taitavat olla ihan saman suuruisia, joten niiden saajille on yhdentekevää, mikä nimitys on. Velvoitteetkin samat viranomaisten silmissä. 

Nimenomaan on iso ero oletko työmarkkinatuella vai peruspäivärahalla. Peruspäiväraha ei ole tarveharkintaista ja voit tehdä vaikka pörssikauppaa sen ohella. Työmarkkinatuella se vähennetään tuesta. Työmarkkinatuella myös aktivointitoimet ovat voimakkaampia ja vaatimukset kovempia esimerkiksi työkokeilujen ja pupukurssien suhteen. Työttömiä on kolmea kastia, vaikka kaukaa katsottuna kaikki ovat työttömiä. Kaikki työttömät eivät kuitenkaan ole köyhiä, eivätkä kaikki työttömät ole työkykyisiä, eivätkä kaikki työttömät ole sohvalla makaavia työnvieroksujia.

Vierailija
97/168 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mutta ala on aivan väärä. En ole yhteiskuntatieteilijå koulutukseltani enkä halua olla poliitikko, diplomaatti tai valtion virkamies. Minä itse valitsen oman alani ja se ei todellakaan ole politiikka ja valtio.

Vierailija
98/168 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sepä kun onnistuisi, sanoisi vain työnantajalle että 37.5 h/viikko alan tekemään ja pulinat pois.

Pikkuhiljaa, pikkuhiljaa.

Vierailija
99/168 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun osa-aikatyöstä ei saa taloudellista hyötyä ja työssäkäynnistä aiheutuvat kulut kasvaa, niin useampi on haluton tekemään osa-aikatyötä. Seurauksena työvoimapula ja lisääntynyt työstä kieltäytyvien joukko, joten tarvitaan lisää keppiä työttömille.

Vähän samaan tapaan kuin tapahtui opiskelijoiden asumislisän kanssa. Opiskelijat siirrettiin yleisen asumistuen piiriin, jolloin asumistukimenot kasvoivat. Tarvittiin säästöä ja pienennettiin asumistuen määrää. Opiskelijat siirrettiin takaisin asumislisän pariin. Lisäbonuksena leikattu asumistuki nosti toimeentulotukimenoja, joten tämän perusteella saatiin peruste leikata kovalla kädellä toimeentulotuen asumismenoja. Nyt hyväksytään teoreettinen vuokramaksimi, jolloin  merkittävä osa vuokrasta maksetaan toimeentulotuen perusosalla.

Ensin kasvatetaan kuluja ja sitten niiden kasvanneiden kulujen ja sen avulla nostetun lynkkausmielialan perusteella pätkitään köyhää.

Vierailija
100/168 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta muutos oli hyvä. Jos olet työtön niin sitten olet työtön ja sinun pitää pärjätä sillä rahalla minkä saat. Oli ihan hullua että saat työttömyyskovauksen lisäksi tienata vähän ilman että tuet laskee. Eihän tuolla yhtälöllä porukka edes halunnut kokopäivätöihin kun vähällä työllä sait riittävästi rahaa. Työttömät pitivät vielä hyvin huolen etteivät tehneet enempää kuin juuri sen ettei tuet laske. Tämä myös vääristi työmarkkinoita kun osa-aikaisia työntekijöitä oli tarjolla yleinen kyllin. Ne jotka nyt kitisee ettei töitä ole niin kyllä niitä taas kohta on ja silloin on hyvä että porukkaa kiinnostaa oikeat työtöt eikä vain tukieurojen maksimointi.