Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Poliisi kohtaa nyt itsetuhoisia ihmisiä enemmän kuin koskaan

Vierailija
18.06.2025 |

"Se, mistä pahoinvoinnin määrän kasvu johtuu, on vaikea kysymys. Kokeneen poliisin mukaan yhteisöllisyys on vähentynyt ja yksinäisyyttä on paljon. Viime vuonna tällaisia tehtäviä koko maassa oli yli 18400. Se on keskimäärin 50 tehtävää vuorokaudessa."

https://www.hs.fi/suomi/art-2000011293190.html

Kommentit (192)

Vierailija
101/192 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksa enää. Kesän jälkeen hyppään ju nan al le.

N.25

Älä viitsi. Olet ihan liian nuori siihen. Kokeile vaikka sitä sähköterapiaakin ensin, moni on saanut avun. 

Olen jo kokeillut sitä kuukauden ajan, ja tuli samalla mukavan kalliiksi. :) Ei auttanut ollenkaan. Olen myös kokeillut masennuslääkkeitä. Ei auttanut ollenkaan. Käyn joka päivä ulkoilemassa, kävelyllä ja syön terveellisesti. En käytä mitään päihteitä. Mikään ei auta. :)

N.25

Entäpä magneettistimulaatiohoito, ketamiinihoito? Oletko käynyt vertaisryhmissä tai onko sinulla muuten sosiaalisia suhteita elämässä? Olet vielä niin nuori, ei kannata luopua elämästä ainak

Jos tosiaan tilanne on tuo että kirjaimellisesti kaikkea on kokeiltu kehotan ottamaan sairaanhoitajan käynneillä suoraan puheeksi vointi ja im suunnitelmat. Heidän tehtävänsä on sitten tarjota tiivimpää apua ja tukea. Olen kuullut ja todistanut myös lähipiirissä kuinka usein iän myötä mielenterveysongelmat lievenevät tai niiden kanssa ainakin oppii paremmin elämään. Itse siis myöd alalla ja sairastanut pakko-oireista häiriötä kymmenisen vuotta. 

Vierailija
102/192 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N.25

Älä viitsi. Olet ihan liian nuori siihen. Kokeile vaikka sitä sähköterapiaakin ensin, moni on saanut avun. 

Olen jo kokeillut sitä kuukauden ajan, ja tuli samalla mukavan kalliiksi. :) Ei auttanut ollenkaan. Olen myös kokeillut masennuslääkkeitä. Ei auttanut ollenkaan. Käyn joka päivä ulkoilemassa, kävelyllä ja syön terveellisesti. En käytä mitään päihteitä. Mikään ei auta. :)

N.25

Entäpä magneettistimulaatiohoito, ketamiinihoito? Oletko käynyt vertaisryhmissä tai onko sinulla muuten sosiaalisia suhteita elämässä? Olet vielä niin nuori, ei kannata luopua elämästä ainak

Kasvukipuja, identiteettikriisi, merkityksettömyyden tunne? Dig deep, do the work.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/192 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan muu yllättynyt, kuin Orpo?

Maailma ei tullut kylään. Maailma tuli jäädäkseen ja toi mukanaan tapansa ja rappionsa. 

Tämä ei ole rahakysymys. Kyseessä on väestön heterogeenisoituminen. Eli emme tunne naapuriamme eikä kanssaihmisiämme.

Vierailija
104/192 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäköhän siihen on johtanut, niin? Olisiko vaikka kaikki ne jutut, mistä me "vihervassarit" ollaan varoiteltu jo vuosikaudet? Oikeistolaispolitiikka ja narskut vallassa, aloitetaan vaikka siitä. Kun päättävissä asemissa olevien ihmisten tavoitteena ei ole edes esittää luovansa kaikkien hyväksi toimivaa yhteiskuntaa, niin en ihmettele yhtään, että joistain tuntuu toivottomalta.

MUTTA tärkeämpi kysymys nyt on se, että mitä tälle voi tehdä. Sanon, että älkää vaipuko epätoivoon. Ihan aidosti, nyt on aivan helvetin vaikeaa monilla, ja jos voisin jotenkin siirtää kaiken sen tiedon, jonka olen itse oppinut psykologiaa ja muuta käsittelevistä kirjoista ja videoista kaikille kärsiville, niin tekisin sen sekunnissa. Kun se nyt ei ole mahdollista niin annan vaan paikan, josta aloittaa. Being Well Podcast, Forrest Hanson on juontajan nimi ja keskustelee siinä joko isänsä tai kumppaninsa kanssa, jotka on molemmat terapeutteja, ja usein on muitakin ammattilaisia heillä siellä vieraina. Rennolla ja lempeällä otteella puhuvat erilaisista mielenterveyteen liittyvistä aiheista, todella laidasta laitaan, ja jokaisen jakson jälkeen on parempi olo ja tuntuu, että sai ihan konkreettisia vinkkejä mistä lähteä tiettyä asiaa purkamaan ja työstämään. Totta kai on paljon muutakin materiaalia tarjolla, mutta ihan aidosti suosittelen lämmöllä aloittamaan tuosta. Kaikilla ei ole varaa tai pääsyä terapiaan saman tien, mutta myös luotettavien lähteiden kautta löydetty tieto auttaa jo paljon.

10 vuotta sitten olin todella syvällä kuopassa. Tiedän miltä siellä tuntuu olla. Tämä on minun yritykseni ojentaa jollekin toiselle tikapuut kiivetä sieltä ulos vähän helpommin ja nopeammin kuin mitä se omalla kohdallani aikoinaan oli. Ollaan kaikki sen arvoisia.

Vierailija
105/192 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan muu yllättynyt, kuin Orpo?

Maailma ei tullut kylään. Maailma tuli jäädäkseen ja toi mukanaan tapansa ja rappionsa. 

Tämä ei ole rahakysymys. Kyseessä on väestön heterogeenisoituminen. Eli emme tunne naapuriamme eikä kanssaihmisiämme.

Epäilen tämän olevan aluekohtaista, koska kokemukseni on täysin erilainen.

Vierailija
106/192 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni pakkohoitoa pitäisi helpottaa. Ihmiselle voitaisiin antaa kuukauden välein pistos lääkettä, joka auttaa oireisiin. Tähän käytetty raha maksaisi itsensä moninkertaisesti takaisin. 

Ensinnäkin: ei ole olemassa sellaista lääkettä (pistos yksinäisyyteen?). Toiseksi: olen niin kyllästynyt tähän nykyiseen hinkuun rajoittaa ihmisten itsemääräämisoikeutta ja vapautta! 

Vierailija
107/192 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäköhän siihen on johtanut, niin? Olisiko vaikka kaikki ne jutut, mistä me "vihervassarit" ollaan varoiteltu jo vuosikaudet? Oikeistolaispolitiikka ja narskut vallassa, aloitetaan vaikka siitä. Kun päättävissä asemissa olevien ihmisten tavoitteena ei ole edes esittää luovansa kaikkien hyväksi toimivaa yhteiskuntaa, niin en ihmettele yhtään, että joistain tuntuu toivottomalta.

MUTTA tärkeämpi kysymys nyt on se, että mitä tälle voi tehdä. Sanon, että älkää vaipuko epätoivoon. Ihan aidosti, nyt on aivan helvetin vaikeaa monilla, ja jos voisin jotenkin siirtää kaiken sen tiedon, jonka olen itse oppinut psykologiaa ja muuta käsittelevistä kirjoista ja videoista kaikille kärsiville, niin tekisin sen sekunnissa. Kun se nyt ei ole mahdollista niin annan vaan paikan, josta aloittaa. Being Well Podcast, Forrest Hanson on juontajan nimi ja keskustelee siinä joko isänsä tai kumppaninsa kanssa, jotka on molemmat terapeutteja, ja usein on muitakin amm

Tähän lisään, että löytyy Youtubesta videoversiona ja esim. Spotifysta ja muualta myös ihan vaan ääniversiona.

Vierailija
108/192 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MUTTA tärkeämpi kysymys nyt on se, että mitä tälle voi tehdä. Sanon, että älkää vaipuko epätoivoon. Ihan aidosti, nyt on aivan helvetin vaikeaa monilla, ja jos voisin jotenkin siirtää kaiken sen tiedon, jonka olen itse oppinut psykologiaa ja muuta käsittelevistä kirjoista ja videoista kaikille kärsiville, niin tekisin sen sekunnissa. Kun se nyt ei ole mahdollista niin annan vaan paikan, josta aloittaa. Being Well Podcast, Forrest Hanson on juontajan nimi ja keskustelee siinä joko isänsä tai kumppaninsa kanssa, jotka on molemmat terapeutteja, ja usein on muitakin amm

Kaksi ensimmäistä lausetta pois niin ihan ok.

Vierailija
109/192 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MUTTA tärkeämpi kysymys nyt on se, että mitä tälle voi tehdä. Sanon, että älkää vaipuko epätoivoon. Ihan aidosti, nyt on aivan helvetin vaikeaa monilla, ja jos voisin jotenkin siirtää kaiken sen tiedon, jonka olen itse oppinut psykologiaa ja muuta käsittelevistä kirjoista ja videoista kaikille kärsiville, niin tekisin sen sekunnissa. Kun se nyt ei ole mahdollista niin annan vaan paikan, josta aloittaa. Being Well Podcast, Forrest Hanson on juontajan nimi ja keskustelee siinä joko isänsä tai kumppaninsa kanssa, jotk

Anteeksi, kolme ensimmäistä. Se on nääs 99% vs 1%, ei oikeisto vs vasemmisto.

Vierailija
110/192 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polttakaa pilveä, ystävät hyvät. Silloin ei huolet paina, vaan voit nauraa hah hah haa!

Vierailija
111/192 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni pakkohoitoa pitäisi helpottaa. Ihmiselle voitaisiin antaa kuukauden välein pistos lääkettä, joka auttaa oireisiin. Tähän käytetty raha maksaisi itsensä moninkertaisesti takaisin. 

Ensinnäkin: ei ole olemassa sellaista lääkettä (pistos yksinäisyyteen?). Toiseksi: olen niin kyllästynyt tähän nykyiseen hinkuun rajoittaa ihmisten itsemääräämisoikeutta ja vapautta! 

Jotkut ei vaan tajua, koska ovat itse niin tottuneita tähän sairaaseen maailmaan. Eivät ehkä ole riittävän älykkäitä tajutakseen miten monimutkaisista asioista on kyse. Mielekkään elämän luominen ei tapahdu millään piikillä, ja ihminen tarvitsee myös terveen yhteiskunnan ja yhteisön ympärilleen. Se on tavoite, eikä pelkästään pahaan maailmaan sopeutuminen. Ne, jotka voi tässä nykyisessä järjestelmässä huonosti, on myös niitä, jotka voisivat oikeasti auttaa yhdessä luomaan tästä maailmasta aidosti hyvän paikan. Jos kuunneltaisiin valtaosaa masentuneista, niin sieltä tulisi äärettömän älykkäitä syitä pahalle ololle. Ja ne on asioita, joita meidän on yhteiskuntana lähdettävä yhdessä ratkaisemaan, ei pelkästään lääkitsemään kemikaaleilla, kun joku reagoi pahuuteen surulla.

Vierailija
112/192 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Hän muistuttaa, että itsetuhoisiin ajatuksiin saa aina apua. Esimerkiksi Suomen Mielenterveys ry:n eli Mieli ry:n kriisipuhelin tarjoaa keskusteluapua kriiseissä ja vaikeissa elämäntilanteissa."

"Saa aina apua"?? 😄

Olen vaikeasti ja pitkäkestoisesti masentunut, itsetuhoinen ja muita mielenterveysongelmia. Olen yrittänyt päästä terapiaan, mutta lääkärin mielestä mä en sitä tarvitse. Käyn kahdesti kuussa puhumassa jonkin sairaanhoitajan kanssa, ja keskustelut on aina niitä samoja hyödyttömiä sairaanhoitajan säälivinkunoita.

N.25

Mun mielestä tuo n 25 vuoden ikä oli raskas vaihe elämässä. Tajusin jotenkin miten p*ska lapsuus mulla oli ja tunsin yksinäisyyttä. Koita sinnitellä, kyllä sä selviät! Sano suoraan sh:lle sun tilanne ja että sä tarviit asiantuntija-apua NYT. Älä luovuta.

Vierailija
113/192 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Demariudesta tuli Marinitusta

kun siitä työläisen kädestä joka välitti ja otti mukaan

tulikin menestystään muiden naamoihin hierova bileprinsessa,

joka canceloi sinut, ellet ylistä.

Ellet älyä hyötyä muista.

Juuri näin ei ole äänestäjille enää vaihtoehtoa tai ketään ketä poliitikkoa äänestää. Marin oli feministeille luotu henkilöhahmo.

Vierailija
114/192 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ei vaan tajua, koska ovat itse niin tottuneita tähän sairaaseen maailmaan. Eivät ehkä ole riittävän älykkäitä tajutakseen miten monimutkaisista asioista on kyse. Mielekkään elämän luominen ei tapahdu millään piikillä, ja ihminen tarvitsee myös terveen yhteiskunnan ja yhteisön ympärilleen. Se on tavoite, eikä pelkästään pahaan maailmaan sopeutuminen. Ne, jotka voi tässä nykyisessä järjestelmässä hu

No sitä uutta järjestelmäähän nuo pahikset nyt rakentavat, myydään sitten rauhana ja rakkautena,  rakkaat massat uskoo ja sitten vasta huomataan mitä korusanat todellisuudessa tarkoittaa. 

Vierailija
115/192 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt oikein ymmärsin niin ensi vuonna en edes ole enää oikeutettu mihinkään tukiin. Toivottavasti olen käsittänyt jotain väärin, sillä eihän tämä näin voi olla. 

Ymmärsit väärin, et ole oikeutettu mihinkään siis yhtään mihinkään. Suomi kuuluu muille.

Vierailija
116/192 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

.

N.25

Miten ajattelit pysyä hengissä kesän, jos et enää jaksa?

Vierailija
117/192 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ei vaan tajua, koska ovat itse niin tottuneita tähän sairaaseen maailmaan. Eivät ehkä ole riittävän älykkäitä tajutakseen miten monimutkaisista asioista on kyse. Mielekkään elämän luominen ei tapahdu millään piikillä, ja ihminen tarvitsee myös terveen yhteiskunnan ja yhteisön ympärilleen. Se on tavoite, eikä pelkästään pahaan maailmaan sopeutuminen. Ne

Global Governance. Koska sitä me näemmä haluamme. 

Vierailija
118/192 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisi voisi auttaa itsetuhoisia vaikka tarjoamalla mahdollisuuden niskalaukaukseen. Miksi pitää hengissä elämäänsä kyllästyneitä luusereita. 

Vierailija
119/192 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N.25

N.25

Onko otettu laajat verikokeet? D-vitamiinin puute ja raudanpuute ovat yleisiä ja aiheuttavat masennusoireita, samoin moni fyysinen sairaus (kilpirauhasen vajaa- ja liikatoiminta, keliakia, diabetes jne). Myös monet lääkkeet aiheuttavat masennusoirei

Alkoholi ihmisiä masentaa ihan tutkittu depresantti.

Vierailija
120/192 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N.25

N.25

Onko otettu laajat verikokeet? D-vitamiinin puute ja raudanpuute ovat yleisiä ja aiheuttavat masennusoireita, samoin moni fyysinen sairaus (kilpirauhasen vajaa- ja liikatoiminta, keliakia, diabetes jn

On otettu ja lääkäri on oikein kehunut kuinka upeat arvoni ovat. Syön myös lisiä. Kaikki on tutkittu eikä mitään fyysisiä ongelmia ole.. 

N.25

Sinuna katsoisin vielä itse ne kokeiden tulokset. Onko arvot oikeasti hyvät? Esim. kilpirauhasen vajaatoimintaa ei moni lääkäri osaa diagnosoida (TSH viitearvojen ylärajalla ei ole hyvä arvo; myös T4V tulee mitata, koska aivolisäkeperäisessä kilpirauhasen vajaatoiminnassa TSH ei nouse), vaan sitä usein hoidetaan masennuksena tms. Ehkä voisit pyytää pääsisitkö psykologin vastaanotolle? Varmaan osaisi paremmin selvittää tilannettasi? Tai vaihtaa lääkäriä, jos nykyinen ei osaa auttaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi seitsemän