Onko kellän ollut LAPAMATOA?
Kommentit (76)
Ei ole ollut....tietääkseni.
Mutta todellakin miksi ei suomalaisissa voisi olla nykyaikana loisia?
Ihmiset matkustavat enemmän ja tänne matkustetaan alkeellisista oloista. Oloista joissa loistartunnat yleisiä.
Erehdyksiä voi sattua tehtaissa ja kaupoissa ja lihaa ja kalaa ei pakasteta kunnolla. Ihmiset eivät enää tiedä, että naudanlihakin tulee pakastaa kunnolla jos sen syö puoliraakana. Raakaa kalaa syödään ja mätiä ei pakasteta.
Matkoilta voi saada jotain alkueläimiä.
Kun ihmisellä on jotain oireita ei kukaan ehdota loistartuntaa syyksi sillä eihän niitä enää ole.
Minusta tämä on niin epätieteellistä kuin vain voi olla. Todellinen tilanne selviäisi vain jos asiaa tutkittaisiin oikeasti.
Minusta meillä on vitsi nimeltä terveydenhuolto.
Vierailija kirjoitti:
Voiko se oikeasti muka kiivetä kurkusta ylös? Vai onko tämä taas jotain legendaa.
En tiedä voiko lapamato, mutta kyllä niitä muita matoja on jotka sen voi tehdä.
:D
1948 jouduin sairaalaan jossa huomasivat minussa olevan lapamadon. Matokuurin tuloksena ulostin 10 x oman pituuteni matoa : 13 m. Aina oli nälkä ja monesti heikotti. Tapana oli syödä nuotilla paistettuja kaloja. Myös kihomatoja oli minulla paljon, tulivat ulostuksen mukana uloskin, peräaukko kutisi usein. Kouluun vietiin ulostusnäyte ja sieltä myös lääkkeet kihomatoon.
Hei tulevaisuudesta! Muistan vieläkin elävästi, kun aikoinaan meidän kissa oksensi ja siltä tuli ulos joukko lapamatoja. Yksi oli oikein litteä ja leveä ja varmaan monta metriä pitkä. Mun syöminen loppui siihen paikkaan. Äiti otti madot vessapaperilla pois lattialta ja työnsi vessanpönttöön. En uskaltanut vähään aikaan mennä vessaab, kun pelkäsin, että madot ja varsinkin se pitkä ja leveä hyökkää pöntöstä ja menee takapuolen reiästä sisään. Vieläkin kauhulla muistelen sitä tapausta, kun näin ne madot. En voi kunnolla katsoa lapamatonjen kuvia muistamatta tuota tapausta ja aina tunnen jonkinlaista kauhua.
Laiskamato on tuttu, oisko serkku tolle lapamadolle?
nuklaoli yjlu ajj.abs suinsb perseestgö 😂😂😂😚😚
Mulle iski paniikki. Joutuuko sen itse repimään ja vetämään peppureiästä ulos???
Mulle iski paniikki. Joutuuko sen itse repimään ja vetämään peppureiästä ulos???
Vierailija kirjoitti:
peräsuolesta sellainen erittäin pitkä pituinen valkoinen rihmamainen juttu. Soitin sairaalaan kysyäkseni että mitä tehdään, kun on juuri punnertanut ulos lapamadon. Hoitaja totesi, että ei voinut olla se, koska sitä ei periaatteessa enää ole olemassa. On poistettu jo tautiluokituksistakin. En sitten tehnyt mitään. Edelleen olen itse sitä mieltä, että oli lapamato
Olin ollut vuotta aiemmin eksoottisesssa lomakohteessa, jossa ei kyllä syöty mitään raakoja ruokia mutta periaatteessa kai sieltä olisin voinut sen saada.
Oireista: Ei mitään oireita.
Mä taisin just pyörtyä.. sun ois pitäny pistää se johonkin rasiaan ja viedä lääkäriin näytille..
Vierailija kirjoitti:
Se on suolinkainen, joka yöaikaan käy kurkussa.
T. Biologi
Hyi stna miks mä luen näitä juttuja?
Vierailija kirjoitti:
alle seittemänkympisellä enää nykyaikana niitä ole? Oireenahan siinä on vatsakivut ja laihtuminen ja lopulta se mato tulee perseestä ulos... *puist*
Jos/kun se tulee perseestä ulos niin oliko se siinä? Vai jääkö elimistöön heisimadosta/lapamadosta toukkia tai munia tms?
Voiko se tulla ulos suun kautta?
Vierailija kirjoitti:
Se on suolinkainen, joka yöaikaan käy kurkussa. T. Biologi
Eli. Mitä tää tarkoittaa?
Mulla oli just aamulla joku valkoinen limaklöntti suussa ja "kaavin" sen pois tuolta poistetun viisaudenhampaan kolosta. Olin suihkussa niin tiputin sen limaklöntin vaan viemäriin veden Mukana, mutta samalla tuli ajatus että ei prkl Oliko Mulla suussa lapamato. Voiko se tosiaan pesiä yöllä suussa? Joku kirjoitti ettei tulisi suuhun kun vatsan mahahapot, mutta enhän mä tiedä missä se elää ylipäänsä suolistossa.
Mulla oireena ollut lihaskipua ja -särkyä, erit niska ja pää.
Tuli vaan mieleen, että ovatkohan esim nämä kylmäsavustetut haukifileet turvallisia? Voiko tällaisestakin tuotteesta saada lapamadon:
https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/pirkka-kylmasavust-haukifilee-120g-…
Minulla oli kerran lapamato, jota pidin lemmikkinä sitten kun sain sen äherrettyä ulos ahterista. Ihan leikkisä veijari vähän huono oppimaan mitään sen ihmeempiä temppuja mutta ihan pätevä lemmikki näin muuten.