Pakko säästää grillijuhlissa, tarvitsen apua
Eli olen luvannut järjestää sairastuneelle ja varattomalle kaverilleni pienet kesäjuhlat taloyhtiön pihalla, mutta nyt itselleni iski kova konkurssi ja velat kaatui päälle. Kutsut on kuitenkin jo lähetetty ja tarjoilut pitäisi saada hyvin hyvin edullisesti.
Sopisiko ihan keitetyt perunat, valmis perhesalaattipussi, esipaistetut patongit ja tuorejuusto? Makkarankin hinta nykyään ihan järjettömän kallis eikä kaikki pysty syömään makkaraa. Juomaksi ihan Fun light -tiivistemehua ja vettä?
Juhlia en siis enää voi perua enkä voi pyytää rahaa tai apuja muiltakaan. Vieraat nyt odottavat varmasti ihan viiniä ja grillilihoja mutta pikavippiäkään ei nyt enää saa. Ja paikalle siis tulossa myös vanhempaa väkeä, joilla todellakaan ole hajua mikä on nyyttärit, enkä voi enää perua vanhoja kutsuja ja lähettää uusia.
Kommentit (272)
Nuo tarjoiluideat kuulostavat aika hintavilta. Jos osaat itse tehdä, tekisin alkuruoaksi jotain kevyttä keittoa ja sitten jotain grillattavaa.
Sinänsä erikoinen ajatus järjestää grillijuhlat ilman grillattavaa, mutta viini sitten kuitenkin kuuluisi siihen.
Kuinka vanhaa väkeä pitää olla, jos ei ymmärrä nyyttäreiden ideaa?
Jos ajatus on porukalla piristää tätä sairasta ihmistä, niin nämä 6e juhlat ovat huonoin idea ikinä. Tehkää jotakin muuta.
Tai grillijuhlat niin että kaikki osallistuvat kustannuksiin. 60 euroakin on todella pieni budjetti 10 hlön grillijuhliin. Ihan naurettava.
Aivan kuin kirjoittajien valtaosalta olisi kadonnut ymmärrys ruoan hinnoista. Laskelmanne ovat epärealistisia.
Eikä näy olevan tajua, mitä kaikkea oheistarviketta tuollaiseen tilanteeseen pitää myös ostaa.
Kukaan, ei yksikään halua grillijuhlissa funlightia hanavedellä ja jotain halvinta, hirveintä, rasvaisinta eineslihapiirakkaa
Peru juhlat. 6 euroa kun ei riitä siihenkään, että ulkoilisitte ja paistaisitte jossain laavulla makkarat.
Mutta voitte tehdä esim tuon niin, että jokainen tuo juomansa ja makkaransa. Se sinun 6e riittää vain kaikkein huonoimpiin ketsuppiin ja sinappiin ja talouspaperirullan tuot kotoa.
Edelleenkään sinulle itsellesi ei riitä 6 eurosta omaa syömistä eikä juomista. Joku säälii, ehkä.
Mutta 6 euroa ei ole mitään, yhtään mitään, kun tänä päivänä teet Suomessa ruokaostoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan täällä pilvin pimein 6e:lla saatu hyviä tarjoiluehdotuksia, ja ap:lla itselläänkin kivoja ideoita. Eikö yhdessä olo ja pikkupurtava ole tärkeämpää kuin jotku hienot kalliit kemut?
Nälkä on varsin tunnelmaa latistava juhlavieras.
No ihan kun se nälkäinen ei voisi siitä kävellä siihen lähikauppaan, että käynpä ostamassa meille makkaraa, tuleeko joku mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Nuo tarjoiluideat kuulostavat aika hintavilta. Jos osaat itse tehdä, tekisin alkuruoaksi jotain kevyttä keittoa ja sitten jotain grillattavaa.
Sinänsä erikoinen ajatus järjestää grillijuhlat ilman grillattavaa, mutta viini sitten kuitenkin kuuluisi siihen.
Hänelle tuli konkurssi yhtäkkiä! ET siis lukenut aloitusta!
Meillä itse asiassa tosin hyvin toimeentuleva perhe, on omat luksushuvilat ja yritys. Silti grillaillaan mökillä perunaa ja halpis makkaraa ja tarjoillaan samaa myös vieraille. En ymmärrä miksi kenenkään pitäisi alkaa ostamaan jotain kallista lihaa, tuoreita mansikoita ja muita herkkuja kaverin kavereille. Siis ihan hyvää hyvyyttään varaton ihminen. Ei meidänkään tarvitse erikseen sanoa tutuille jos pyydämme mökille grillaamaan, että ottakaa sellaista syötävää mukaan kuin haluatte. Tottakai tuovat omat mieluisat syötävänsä ja juotavansa. Moni on nykyään myös kasvissyöjä eli ei se makkara tai itse ongittu ahven kelpaisi muutenkaan. Helpommalla jokainen vieras aina itse pääsee kun tuo mukanaan sellaista ruokaa, mistä itse tykkää ja mitä voi syödä. Ap:n aloituksessa Kyseessä ei ollut edes synttärijuhlat, että kutsutut joutuisivat ostamaan lahjankin tullessaan kahvipöytään. Tulisiko joku oikeasti toisen ihmisen juhliin tyhjin käsin?
Toki jos viralliset kutsut lähettää, niin kannattaa aina loppuun lisätä muistutuksena jos joku käy hitaalla, että Ps. Otathan mukaan grillattavaa ja juomista (jos siis kyseessä grillijuhlat)
Tunnen erään hoikan henkilön joka vihaa grilliruokaa ja melkein kaikkea syötävää, mutta joka juhliin tuo pyytämättä aina jotain herkuttelujuustoja että itsekin pääsee pöydän äärelle seurustelemaan muiden kanssa. Kivempi noin kun olisi pelkkä lasi edessään koko illan.
Mun mielestä itsestäänselvyys, että grillijuhliin emäntä järjestää ne keitetyt perunat, vihersalaatin, salaattikastikkeen, leivän, voin, talouspaperia ja astiat yms. Puitteet. Ja jokainen vieras tuo mukanaan paketillisen makkaraa ja perunasalaattia, kanapihviä, kasvismakkaraa, grillivartaita, jättikatkarapuja, tuoreen ananaksen ja vesimelonin tai mikä nyt on se mieluinen grilliruoka. Tietysti omat juomat myös, joku haluaa juoda energiajuomaa eikä red bull kelpaa vaan pitää olla Batterya, joku haluaa tiettyä erikoisolutta ja joku kylmää valkoviiniä tai joku täyteläistä punaviiniä tai porkkana-täysmehua. Ei ole tarkoitus että 1 kaveriporukasta hoitaa kaikki nämä tutuilleen. Toki jos systeemi menee niin, että aina vuorotellen 1 järjestää grillijuhlat kotonaan niin sitten menisi tasan että tämä emäntä järjestäisi omasta pussistaan vuorollaan aina kaikki vieraille, ja söisi sitten ilmaiseksi muiden luona sen 8 kertaa seuraavina viikonloppuina. Yleensä kuitenkin kaveriporukasta vaan jollain on se kiva mökki järven rannalla tai grillikatos puutarhassaan, ikävä kyllä. Tai joku on laiska järjestämään mitään ja yrittää luistaa omalla vuorollaan ja mennä vain toisten juhliin lokkeilemaan.
Ai kauhee. Jos mut joku kutsuu juhliin, niin en kyllä ymmärtäisi viedä syötäviäni ja juotaviani mukanani ilman erillistä kehotusta. Tuliaisia emännälle totta kai, mutta siis että itsestäänselvästi aina kaikki tuovat juhliin omat syötävät, niin juuei, oon vissiin väärää sukupolvea.
Ei kukaan kaveri voi pahastua, jos laittaa viestin heille että rahatilanne muuttui yllättäen ja olisi toivottavaa jos kaikki voisivat tuoda mukanaan yhteiseksi syötävää, ettei juhlia tarvitse perua. Sitä sairastavaa ihmistä nämä tutut menisivät katsomaan, eivät syömään mitä tehdään joka päivä muutenkin. Sama se säästää se oma päivällinen ja syödä se siellä ystävien seurassa. Ei tule mitään ylimääräisiä kustannuksia vieraille vaikka sitä ruokaa mukaan ottaisivatkin. Joutuisivat muutenkin kotona syömään. Ap:lle puolestaan aivan kohtuuton tilanne ruokkia näitä puolituttuja vain koska haluaa ilostuttaa sairasta kaveriaan.
En tiedä, kuinka taivaan vanhoja sinne on tulossa, kun me noin seitsemänkymppiset tiedämme kyllä, mitä nyyttärit ovat.
Tämä on kyllä surkea provo, tai sitten sinä olet vain yksinkertaisen tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Yhtä erikoinen ajatus on tarjota grillijuhlissa alkuruoaksi keittoa. Entä jälkiruoka? Halpaa grillattavaa kyllä löytyy, mutta aloittajan kannattaisi hiukan harjoitella ennen grillijuhlien järjestämistä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan kaveri voi pahastua, jos laittaa viestin heille että rahatilanne muuttui yllättäen ja olisi toivottavaa jos kaikki voisivat tuoda mukanaan yhteiseksi syötävää, ettei juhlia tarvitse perua. Sitä sairastavaa ihmistä nämä tutut menisivät katsomaan, eivät syömään mitä tehdään joka päivä muutenkin. Sama se säästää se oma päivällinen ja syödä se siellä ystävien seurassa. Ei tule mitään ylimääräisiä kustannuksia vieraille vaikka sitä ruokaa mukaan ottaisivatkin. Joutuisivat muutenkin kotona syömään. Ap:lle puolestaan aivan kohtuuton tilanne ruokkia näitä puolituttuja vain koska haluaa ilostuttaa sairasta kaveriaan.
Toinen vaihtoehto on siirtää juhlat yllättävän esteen vuoksi kuukaudella. Ei tarvitse mainita, että se yllätys oli konkurssi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hänelle tuli konkurssi yhtäkkiä! ET siis lukenut aloitusta!
Luin. Luin myös kommenttisi enkä keksi miten se liittyy omaani.
Jos kutsut jo lähetetty ja vieraiden puhelinnumeroita ei vaikka ole, koska ei voi muutoksista ilmoittaa tai juhlia perua, niin miksi koko porukka ei voisi lähteä sieltä grillijuhlista yhdessä kauppaan, ja sieltä ostaa yhdessä ruokia, että jokainen maksaa jotain? Ylimääräiset ruoat voi juhlien jälkeen jakaa tai jättää emännälle.
Me sovittiin 10 kaverin kanssa tapaaminen viimeksi juna-asemalla kun piti mennä juhliin kaverin luokse, joka sitten laittoikin yhdelle kutsutuista viestin että lähtikin jonnekin reissuun eikä ole kotona. Niin mentiin kimpassa kaikki kauppaan ja ostettiin hedelmiä, juustoja, patonkia, valmissalaatteja, lihapullia, graavilohta ja muuta ja mentiin puistoon piknikille :) Halvemmaksi tuli kuin mennä pitsalle tai Mäkkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtä erikoinen ajatus on tarjota grillijuhlissa alkuruoaksi keittoa. Entä jälkiruoka? Halpaa grillattavaa kyllä löytyy, mutta aloittajan kannattaisi hiukan harjoitella ennen grillijuhlien järjestämistä.
Mitä erikoista siinä on? Ei tule nälkä. Tarjotaanhan grillijuhlissa yleensä salaattiakin.
Pointti on se, että on erikoista ajatella että grillijuhlissa kuuluu olla viiniä koska ihmiset odottavat sitä, mutta grillattavaa ei tarvitse olla.
Ei ole todellakaan mikään olettamus, että kun kutsutaan grillijuhliin niin jokainen tuo omat syömisensä ja juomisensa. Kyllä siitä pitää erikseen mainita. Eri asia, jos on tarkoitus muuten vain grillata yhdessä. Olisi myös tosi outoa, että kutsuttaisiin yhtään mihinkään juhliin ja kun pääsisi paikalle, niin ensimmäisenä mentäisiin koko juhlaväki porukalla lähikauppaan ostamaan tarjoiltavat. 6e ei myöskään riitä yhtään mihinkään, ehkä juuri ja juuri johonkin halpaan itsetehtyyn jälkiruokaan.
Eli kerro tilanteestasi, peru juhlat, järjestä nyyttärit tai hanki jostain lisää rahaa. Kunhan teet jotain, aika iso pettymys sille kaverillekin, jos et edes sille kerro muuttuneesta tilanteestasi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä itse asiassa tosin hyvin toimeentuleva perhe, on omat luksushuvilat ja yritys. Silti grillaillaan mökillä perunaa ja halpis makkaraa ja tarjoillaan samaa myös vieraille. En ymmärrä miksi kenenkään pitäisi alkaa ostamaan jotain kallista lihaa, tuoreita mansikoita ja muita herkkuja kaverin kavereille. Siis ihan hyvää hyvyyttään varaton ihminen. Ei meidänkään tarvitse erikseen sanoa tutuille jos pyydämme mökille grillaamaan, että ottakaa sellaista syötävää mukaan kuin haluatte. Tottakai tuovat omat mieluisat syötävänsä ja juotavansa. Moni on nykyään myös kasvissyöjä eli ei se makkara tai itse ongittu ahven kelpaisi muutenkaan. Helpommalla jokainen vieras aina itse pääsee kun tuo mukanaan sellaista ruokaa, mistä itse tykkää ja mitä voi syödä. Ap:n aloituksessa Kyseessä ei ollut edes synttärijuhlat, että kutsutut joutuisivat ostamaan lahjankin tullessaan kahvipöytään. Tulisiko joku oikeasti toisen ihmisen juhliin tyhjin käsin?
Saituus on sairautta. Onneksi et kuulu tuttavapiiriini.
peru! kotikaljaa muuten ei viiniä tarvi olla. Jos juhlat tms, niin kyllä liha kalapuolikin olisi oltava. Noi mitä ehdotit sopii lisäksi tai ainoana jos muuten kaveri poikkeaa kylään. Onko sulla omaisia joilta nyt lainata, ettei ihan noin nuukaksi menisi. Mutta onhan toi kurjaa nyt. Tsemppiä
Pippuripihvit ei ole halpoja. Ja siis tuossqa ruokalaissa on kermakstike ihan perus jutttu. Eihän toi edes ole mikään grilliruoka.