Pakko säästää grillijuhlissa, tarvitsen apua
Eli olen luvannut järjestää sairastuneelle ja varattomalle kaverilleni pienet kesäjuhlat taloyhtiön pihalla, mutta nyt itselleni iski kova konkurssi ja velat kaatui päälle. Kutsut on kuitenkin jo lähetetty ja tarjoilut pitäisi saada hyvin hyvin edullisesti.
Sopisiko ihan keitetyt perunat, valmis perhesalaattipussi, esipaistetut patongit ja tuorejuusto? Makkarankin hinta nykyään ihan järjettömän kallis eikä kaikki pysty syömään makkaraa. Juomaksi ihan Fun light -tiivistemehua ja vettä?
Juhlia en siis enää voi perua enkä voi pyytää rahaa tai apuja muiltakaan. Vieraat nyt odottavat varmasti ihan viiniä ja grillilihoja mutta pikavippiäkään ei nyt enää saa. Ja paikalle siis tulossa myös vanhempaa väkeä, joilla todellakaan ole hajua mikä on nyyttärit, enkä voi enää perua vanhoja kutsuja ja lähettää uusia.
Kommentit (272)
Vierailija kirjoitti:
Lapsille samat budjettijuhlat tarjonneena mutta maistuuhan ne aikuisillekin:
Hodarikoju grillillä -- Lidlissä halvimmat hodarisämpylät ja nakit, kurkkusalaattia jos rahat riittää, kotona luultavasti on ketsuppia, sinappia ja majoneesi, chilikastike...
kasvissyöjille muualta kasvinakkia, tarkista ruokavaliot niin et osta ylimääräisiä
Jälkiruoka taas Lidlistä: otat keksi- ja karkkihyllyiltä pari halvimman kilohinnan pakkauksia TAI
pari litraa halvinta vaniljajäätelöä kulhoon, kermavaahto vatkaa itse ja hilloa/hedelmiä/kinuskia päälle, sävellä näin jätskistä ns. kakku, lisää mitä makeaa kotoa löytyy. Tai toisiko joku vieras pakastimen tyhjennyksestä marjoja? Sano että unohdit ostaa. Strösselit ja keksinmurut kaikki kotiinpäin. Laita viime hetken viesti tutuimmalle tulijalle.
Itsellä myös tapana hankkia hyvin säilyviä tarjottavia etukäteen punalappualesta, sattuman satoa ja luo ylläribuffetin, ale-
Ei kyllä onnistu tämä kuudella eurolla, kun syöjiä on 8 - 9.
Jos rahaa 6€ juhliin varattu niin mistä muusta voisit nipistää tai voitko myydä jotain tai auttaa vaikka läheisiäsi pesemään ikkunat 20€ vastaan?
Katsoisin tarkkaan myös himasta, että onko sinne unohtunut joku vanha säilyke ananas tölkki kaapin perälle, entäpä oliivipurkki? Onko kilherneitä, tonnikalaa tai papuja? Uunipellinen itseleivottua foccazziaa on myös ihanaa grillikotalle tuotua herkutteluleipää.
Pyytäisin myös toista sairaan kaverin ystävää järjestämään tätä yhteiskokoontumista. Ihan varmasti vaikka kaverit olisivat valmiita auttamaan ruokien ja juomien ostamisessa vaikka 3 eurolla. Joku kavereista voisi auttaa astioissa ja tehdä myös osan syötävistä. Jollain saattaa olla kotona vaikka ylimääräinen viinipullo, joka ei ole omaan makuun mieleinen eli sen voisi tuoda myös jaettavaksi muille. Se jos kesäjuhlien tilaksi on valikoitunut se taloyhtiön pihagrillikota tai vastaava, ei tarkoita että siellä olisi pakko grillata. Pasta-tonnikala-salatti on mainio ruoka kesäjuhliin.
Toki ei ne perunat ja makkaratkaan paljoa maksa. Tai itsetehty coleslaw, jossa kaalia ja porkkanaa. Riittää että joku sairaan ystäväpiiristäni avustaa muutaman euron kanssa tai tekee itse juhliin jotain syötävää.
Pitäisit turpasi kiinni etkä esittäis rahamiestä perseaukisille lokeille.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ylipäätään järjestät juhlia, jos ei varaa satsata niihin, outo juttu
Kutsut oli jo lähetetty ja bileet luvattu. Siis ennen kuin tuli tämä rahallinen isku päin naamaa. En tiedä ovatko jotkut tulleet juhliin jo kauempaakin, jos ei pysty juhlia enää perumaan. Jos ne onkin vaikka huomenna. Ja joku tyhjensi ap:n tilin yllättäen tänään.
Makaroni-majoneesimössö on tosi hyvää. Iso kattilallinen 1€. Tänään oli Cittarissa Atrian hiillosnakkara 1€ paketti. Varmasti myös muita tarjouksia löytyy eli 2€ saa varmaati muualtakin paketin. Leipä on halpaa ja margariini, voit siirtää sitä kauniiseen astiaan, max. 1€. Lisäksi vaikka niitä halpoja lihapiirakoita. Ja coleslaw pari porkkanaa ja pieni pala kaalia.
Raparperia saa nyt ilmaiseksi monien pihalta. Siitä voisi tehdä vaikka ihanan jälkiruokarahkan tai piirakan. Eipä omenaan montaa kymmentä senttiä maksa.
Onniatuu kyllä 6€ saamaan kaikkien mahat täyteen grilliruokaa. Eilä tartte edes ostaa perunoita jos ei halua. Tai vaihtaa makaroni-majoneesikulhon perunoihin.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin joko järjestäisi nyyttärit tai peruisin juhlat. Kuuden euron budjetti on kymmenen hengen juhlaruokailuun aivan tolkuttoman pieni, ja juhliin ainakin mulla menee aina vähän enemmän rahaa kuin olen suunnitellut.
Mutta en kyllä luottaisi siihen, että ihmiset tuovat "joka tapauksessa totta kai" juotavia tai syötäviä mukanaan. En tiedä, millaisia juhlia muut järjestävät, mutta minulla yleensä on tarjoilut ihan kaikille vieraille järjestettynä, ja jos joku tuo jotain, se lähinnä tekee tarjoiluista omituiset (esim. kerran yksi vieras toi sinänsä oikein hyvän leivonnaisen tullessaan, mutta minä olin päättänyt, että päivällisenjälkiruoka on kulhoista syötävä -- eihän siinä auttanut muu kuin laittaa lautasia pöytään torttua tarjolle jälkkärin oheen). Itse en vie kuin tilanteesta riippuen emännälle/isännälle tuliaisia tai juhlakalulle lahjan, jos minut on kutsuttu juhliin. Sellaiset yhdessä suunniteltava illanistujaiset sitten er
Otsikossa ap ilmoittaa että on luvannut järjestää pienet kesäjuhlat sairastuneelle ja varattomalle kaverilleen. Missä vaiheessa onkin 10 henkilöä nyt tulossa?!
Sekä: pienten kesäjuhlien ei tarvitse olla mikään juhlaruokailu.
sivumainintana
Ap mainitsee otsikossa pienet kesäjuhlat, ei grillijuhlia. Silloin tarjottava voi olla mitä vain.
Ap arvelee vieraiden odottavan ihan viiniä ja lihoja, se on hänen ajatuksensa ja olettamuksensa, ei vieraiden vaatimus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin joko järjestäisi nyyttärit tai peruisin juhlat. Kuuden euron budjetti on kymmenen hengen juhlaruokailuun aivan tolkuttoman pieni, ja juhliin ainakin mulla menee aina vähän enemmän rahaa kuin olen suunnitellut.
Mutta en kyllä luottaisi siihen, että ihmiset tuovat "joka tapauksessa totta kai" juotavia tai syötäviä mukanaan. En tiedä, millaisia juhlia muut järjestävät, mutta minulla yleensä on tarjoilut ihan kaikille vieraille järjestettynä, ja jos joku tuo jotain, se lähinnä tekee tarjoiluista omituiset (esim. kerran yksi vieras toi sinänsä oikein hyvän leivonnaisen tullessaan, mutta minä olin päättänyt, että päivällisenjälkiruoka on kulhoista syötävä -- eihän siinä auttanut muu kuin laittaa lautasia pöytään torttua tarjolle jälkkärin oheen). Itse en vie kuin tilanteesta riippuen emännälle/isännälle tuliaisia tai juhlakalulle lahjan, jos minut on kutsuttu juhliin. Sellai
lisäys: sekä paikalle tulee vanhempaakin väkeä, lukumäärää ei kerrota.
Pikakilju on hyvää ja halpaa juotavaa grillijuhliin.
"vanhempaa väkeä, joilla todellakaan ole hajua mikä on nyyttärit" MITÄ horiset!
Olen 70+ ja nyyttäreitä on vietetty kaks tai kuus kertaa, enemmän kuin neljä!
Höpöhöpö!
laitat vaan viestiä perään että "muuttunut tilanne, ottakaa mukaan mitä voitte, nyyttärit"
niin ja pikku lista mitä toivoisit, sämpylöitä, leikkekemakkarapaketti salaattipussi, salaattikastiketta, kurkkua, tomaattia...
EI kannata peitellä asiaa!
Tulee kivat juhlat!
Budjetin mukaan:
paketti lihaa
porkkanoita
perunoita
edullisia keksejä
vesi
funlight
--
TAI
lettukestit
hillo
vesi
fun light
--
TAI
kesäkurpitsaa
porkkanaa
perunaa
nakkeja
vesi
funlight
--
Kyllä onnistuu pienelläkin budjetilla!
Vai iski kova konkurssi! Ihan yllättäen? Kerää pulloja ja hanki toiset 6 euroa, tsemppiä.
grillataan, kauniisti esille, koristeeksi villiyrttejä:
valmiit lihapullat 2pkt (n. 2e)
keitetyt&paistetut perunat (1e)
ananas purkki (1e)
porkkanaraaste (1e)
keksipakkaus (1e)
+ kaapista jos löytyisi ketsuppia lihapullille
itse tehtyjä pikku-pizzoja
(mahdollisuuksien mukaan jos löytyisi kuiva-ainetarvikkeita ruokakaapista tai vieraiden ruokakaapista kuten öljy, suola, hiiva)
täyte: paseerattu tomaatti, tomaatti, juustoraaste, villiyrtit luonnosta
juomaksi vesi, funlight
Facebookiin ilmoitus jossa pyydät tarjottavia. Ihmisillä on yleensä aina jotain syötävää ja juotavaa.
- raikkaat voileivät: päälle siivujuusto, kurkku, villiyrtit
näyttävä, edullisesti saa paljon kun pilkkoo juustosiivut kauniisti, edullisin margariini
- valmis lihapullat
noin 6e
Mä olisin enemmän kuin otettu, ilahtunut ja kiitollinen, jos ystävä laittaisi edes pienetkin kesäjuhlat ja vaikka pienelläkin budjetilla.
Kyllä sä ap saat kivat pikkujuhlat, kivoja ideoita on täällä ketjussa.
nakkivartaat n. 2e
itse tehdyt perunarieskat n. 2e (ko. summalla saa paljon)
itse tehdyt etikkakurkut n. 2e
Ihania juhlia!
En saa lainattua viestiä kunnolla, vastaan tähän kysymykseen:
"Otsikossa ap ilmoittaa että on luvannut järjestää pienet kesäjuhlat sairastuneelle ja varattomalle kaverilleen. Missä vaiheessa onkin 10 henkilöä nyt tulossa?! "
Saattoihan se olla joku muukin kuin AP, joka kirjoitti etusivulla näin: 8-9 aikuista tulossa, lapsia ei tule. Budjetti on käytännössä 0€. Mutta koitan 6€ päästä koska jotain pitää olla tarjolla. Fun lightia löytyy melkein puolikas pullo valmiiksi kotoa. T. Ap"
Lisäksi, jos ollaan ihan tarkkoja, niin otsikossa puhutaan kyllä siitä, kuinka on "pakko säästää grillijuhlissa". Ensimmäisen viestin alussa sitten puhutaan pienistä kesäjuhlista.
Lapsille samat budjettijuhlat tarjonneena mutta maistuuhan ne aikuisillekin:
Hodarikoju grillillä -- Lidlissä halvimmat hodarisämpylät ja nakit, kurkkusalaattia jos rahat riittää, kotona luultavasti on ketsuppia, sinappia ja majoneesi, chilikastike...
kasvissyöjille muualta kasvinakkia, tarkista ruokavaliot niin et osta ylimääräisiä
Jälkiruoka taas Lidlistä: otat keksi- ja karkkihyllyiltä pari halvimman kilohinnan pakkauksia TAI
pari litraa halvinta vaniljajäätelöä kulhoon, kermavaahto vatkaa itse ja hilloa/hedelmiä/kinuskia päälle, sävellä näin jätskistä ns. kakku, lisää mitä makeaa kotoa löytyy. Tai toisiko joku vieras pakastimen tyhjennyksestä marjoja? Sano että unohdit ostaa. Strösselit ja keksinmurut kaikki kotiinpäin. Laita viime hetken viesti tutuimmalle tulijalle.
Itsellä myös tapana hankkia hyvin säilyviä tarjottavia etukäteen punalappualesta, sattuman satoa ja luo ylläribuffetin, ale-leivät pakastan.
Funlightista saa muuten myös mehujäät, tarvit vain jotkut astiat tai muotit ja tikut. Villiyrteille ei kannata naureskella, niistä tai syötävistä kukista saa kauniin kattauksen tai vesikannun koristeet, se hämää jo paljon. Nätit astiat ja pöytäliina ei maksa mitään, jos ne on hankittu jo ennen konkurssia. Panosta. Pidä puhe.