Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jotkut PYSÄHTYVÄT kiihdytyskaistalle rampissa?

Vierailija
15.06.2025 |

Siinä pitää painaa aina kaasu pohjaan niin kovaa kuin lähtee, jotta pääsee muun liikenteen sekaan!

Kommentit (165)

Vierailija
141/165 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isolla osalla kuskeja ei ole minkäänlaista tilannetajua tai pelisilmää toimia liikenteessä turvallisesti ja jouhevasti. Päinvastoin, omalla muka turvallisella toiminnalla (esim pysähtyä kiihdytyskaistalle) vaarannetaan niin itsensä kuin muidenkin turvallisuus. Mitä luulette jos inssiajossa pysäytätte auton kiihdytyskaistan päähän, että pääseekö testistä läpi?

Teknisesti ottaen kolmion takaa tullessa pysähtyminen ei ole virhe. Se ei ole järkevää, mutta ei laitontakaan.

Vierailija
142/165 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks "kiihdytyskaista" ainakin on vaan joku 15metriä ja jos sieltä just tulee autoja, en ole tollo ja mene eteen,muuten he joutuu jarruttaa. Saatan ihan etana vauhtiin madella sen,kun muut ajaa ohi niin sit pääsen siihen. Ja ennen sitä on suojatie,jos siinä just jotain täytyy väistää, ei siinä vasta saa kun ykkösvaihteen suojatien jälkeen ja se tie mihin liitytään on 60 tie.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/165 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on joku onnettoman lyhyt ramppi ruuhka-aikana niin mieluummin pysähdyn kun ajan kaidetta päin tai jonkun kylkeen.

Joissakin paikoissa kiihdytyskaistat on tosi lyhyitä. Auton kiihtyvyyden pitäisi olla melkeinpä formula 1:en luokkaa jotta muun liikenteen sekaan pääsee turvallisesti.

Mulla on 184 heppainen hybridi corolla ja ei mitään ongelmaa kiihdyttää edes noilta lyhyiltä rampeilta,joten ei siihen mitään tehokasta autoa tarvii.

Corolla 🤣. Noloa. 

Itse olet nolo sinä kusenhajuinen bensalenkkari

Vierailija
144/165 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanaa! Se ratkaisee useimmiten sujuvuuden.

Vierailija
145/165 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran edessäni oli koppimönkijä, joka pyrki Helsingissä Kannelmäen kauppakeskuksen liittymästä Kehä I:lle. Olin ihan varma, että ei suju hyvin kun se ajoi niin hitaasti. Jätin siihen kunnolla väliä.

Koppimönkijä aiheuttikin äkkijarrutuksia ja viime hetken väistämisiä, kun se vaihtoi kaistaa Kehä I:lle autojen eteen ilmeisesti katsomatta (luotti kai siihen, että kun laittaa vilkun niin voi heti kääntää rattia ja että kaikki väistäisivät ja jarruttaisivat). Muistan tuon monen vuoden takaa, koska tilanne oli vaarallinen ja onnettomuus oli lähellä.

Onneksi olin jättänyt siihen koppimönkijään kunnolla väliä, niin ei itse oltu vaarassa.

Ei ole mitään järkeä mennä koppimönkijällä ajamaan Kehä I:lle tai millekään moottoritielle, jossa on paljon nopeampaa liikennettä. Hitaille ajoneuvoille on vaihtoehtoisia reittejä, jotka ovat turvallisempia kaikille osapuolille.

Puhukaa lastenne kanssa liikennesäännöistä ja turvallisesta ajamisesta ennen kuin annatte niiden ajaa koppimönkijöillä! Tai ennen kuin annatte autonne 17-vuotiaalle, jotta hän saisi ajaa "poikkeusluvalla". Autokoulussa kerrottu oppi on tuskin tarttunut päähän kaikille.

Vierailija
146/165 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus joutunut pysähtymään tuolla tavoin, kun ei kerta kaikkiaan yksikään autoista antanut tilaa vaan olisi joutunut peltiä kolistelemaan.

Minä olen ajanut yli 30 vuotta päivittäin pahimpaan ruuhka-aikaan pk-seudun kehien ja länsiväylän jne rampeista enkä ole joutunut kertaakaan lyömään liinoja kiinni kiihdytyskaistalla. Autoissa on ollut tehoa 75hv ja 195hv välillä eikä tuolla ole mitään vaikutusta asiaan ellei nyt suorastaan 28hv rättärillä yritä neljän ruuhkan sekaan.

En itse asiassa tajua miten tuollainen tilanne voisi edes tulla eteen kenellekään jolla ylipäätään on ajokortti eikä ole vielä niin dementoitunut että oman järjen kun pitäisi jo sanoa että se pitää mennä luovuttamaan (bussilla) poliisiasemalle oman ja muiden turvallisuuden takia.

Hesoissa annetaan tilaa, jos sulla

Missä on Hesoi? Ei löytynyt Google Mapsista.

Vierailija
147/165 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran joku hölmö oli parkkeerannut Kehä I:n Tuusulantielle lähtevän kiihdytyskaistan oikean puoleiselle ajokaistalle ja vielä räntäsäässä. Oli aika pienestä kiinni että en ajanut perään ja sain ujutettua itseni vasemmalle kaistalle muiden autojen lomaan. Ei kaveri tainnut tajuta miten lähellä oli hengenlähtö kun ei ollut mitään mahdollisuutta jarruttaa ennen kuin auto tuli näkyviin.

Vierailija
148/165 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Missä on Hesoi? Ei löytynyt Google Mapsista?"

Vietnamissa. Hanoin lähellä.

Vierailija
149/165 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran joku hölmö oli parkkeerannut Kehä I:n Tuusulantielle lähtevän kiihdytyskaistan oikean puoleiselle ajokaistalle ja vielä räntäsäässä. Oli aika pienestä kiinni että en ajanut perään ja sain ujutettua itseni vasemmalle kaistalle muiden autojen lomaan. Ei kaveri tainnut tajuta miten lähellä oli hengenlähtö kun ei ollut mitään mahdollisuutta jarruttaa ennen kuin auto tuli näkyviin.

Unohtui sanoa että olin Mercedes E 220d 4maticilla liikenteessä mikä on onneksi aika turvallinen auto jos sattuu joutumaan kolariin. Äkkijarrutuksessa on todella hyvä tehostus mutta se toimii vain kun olosuhteet ovat hyvät.

Vierailija
150/165 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isolla osalla kuskeja ei ole minkäänlaista tilannetajua tai pelisilmää toimia liikenteessä turvallisesti ja jouhevasti. Päinvastoin, omalla muka turvallisella toiminnalla (esim pysähtyä kiihdytyskaistalle) vaarannetaan niin itsensä kuin muidenkin turvallisuus. Mitä luulette jos inssiajossa pysäytätte auton kiihdytyskaistan päähän, että pääseekö testistä läpi?

Teknisesti ottaen kolmion takaa tullessa pysähtyminen ei ole virhe. Se ei ole järkevää, mutta ei laitontakaan.

Moottoritiellä se on laitonta 

Vierailija
151/165 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus kiihdytyskaista puuttuu. On vain kolmio. Tai jopa STOP merkki. /  Tietyöt siis kyseessä. 

Ja monesti nähty tämäkin, että jos tiellä on syystä tai toisesta ruuhkaa, niin suomalainenhan ei jätä hesaria enempää väliä edellä ajavaan varsinkaan ramppien kohdalla. Koska joku voisi päästä liittymään sieltä rampista siihen jonoon Hänen ETEENSÄ! Niinhän ei saa tehdä. 

Joten mikäpä siinä sitten kuin pysyhtyä vilkku päällä kun kaista loppuu ja jäädä odottamaan että joku ottaa peukun pois pepusta ja päästää jonoon odottelemaan. Toinen vaihtoehto kun on ajaa kylkeen. 

Vierailija
152/165 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin ihmettelin, kunnes viime viikolla noin kävi. Kiihdytyskaista ei ollut edes erityisen lyhyt, mutta joku pallopää päätti kerta kaikkiaan estää pääsyn eteensä. Pakko siinä oli tehdä päätös sitten hidastaa. En nyt ihan pysähtynyt, mutta melkein. Sitten tietty jarruteltiin edessä, kun liityin taakse.

Kun voisikin luottaa, että kaasua vaan ja sekaan, niin aina pääsee. 

Miksi et sitten mennyt suosiolla sen auton taakse?? Ehkä hän yritti tehdä tilaa taakse, jossa olisi ollut sinulle enemmän tilaa. Ja tuskin myös sen auton perässä ollut auto kiihdytti.

Joskus näkee sellaisia pöhköjä, jotka hidastaa vauhtia kun yrittää liittyä motarille kiihdytyskaistalta. Siinä sitten hetken ajat idiootin kanssa rinnakkain, kunnes painat kaasua ja menet sen eteen.

Moottoritietä ajavat: Älkää tehkö mitään ylimääräisiä kuvioita, kyllä täältä sinne sekaan pääsee. Kiihdytyskaistaa tulevaa ei tarvitse väistää. 

Vierailija
153/165 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus kiihdytyskaista puuttuu. On vain kolmio. Tai jopa STOP merkki. /  Tietyöt siis kyseessä. 

Ja monesti nähty tämäkin, että jos tiellä on syystä tai toisesta ruuhkaa, niin suomalainenhan ei jätä hesaria enempää väliä edellä ajavaan varsinkaan ramppien kohdalla. Koska joku voisi päästä liittymään sieltä rampista siihen jonoon Hänen ETEENSÄ! Niinhän ei saa tehdä. 

Joten mikäpä siinä sitten kuin pysyhtyä vilkku päällä kun kaista loppuu ja jäädä odottamaan että joku ottaa peukun pois pepusta ja päästää jonoon odottelemaan. Toinen vaihtoehto kun on ajaa kylkeen. 

Itselle ei siis ole käynyt näin. Mutta olen nähnyt. Ja päästänyt joskus sieltä kaistalta tulijan eteeni kun ei ole muilta onnistunut. 

Vierailija
154/165 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myös teen aina tilan eteeni kiihdytyskaistalta tulijoille, saatan myös "väistää" ohituskaistalle jos olen muutenkin ohittamassa letkaa.

Vierailija
155/165 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jollain litraisella korppusahalla vaan ei paukut riitä että saisi rampin päähän tarvittavan nopeuden !

Mulla oli ford fiestassa 1.0 kone ja helposti riittää tehot rampeilta liittymisiin.

Vierailija
156/165 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jollain litraisella korppusahalla vaan ei paukut riitä että saisi rampin päähän tarvittavan nopeuden !

Kyllä nekin kiihtyy, pitäisi vain uskaltaa painaa sitä kaasupoljinta ja kepittää vaiheita. Pikkukoneesta pitää ottaa ne täpötehot ulos kierroksilla.

Mutta ei mummelit osaa.

t. pikkukirpullakin ajellut

Ei se 60 heppainen litran vw polo vaan oikeasti kiihdy vaikka kuinka polettaa.

Vierailija
157/165 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siihen jonoon pääsee hitaammallakin kinnerillä. Se on uskalluksesta kiinni. Yhteispeliäkin tarvitaan, mikäli siihen kyetään.

Oletko tosissasi ystävä hyvä?

En ole ystäväsi, enkä hyvä, mutta tosissni olen.

Voit tietenkin halutessasi esimerkein osoittaa kuinka pahasti olen väärässä.

Voi voi sinua höpönassua, ystäviä me olemme ainiaasti.

Vierailija
158/165 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imekää nakkiani toverit.

Vierailija
159/165 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus kun on oikein aran tuntuinen kuski edessä liityntärampille tultaessa, niin saatan itse hidastaa hieman (varmistaen tietysti ensin mitä takana tapahtuu) jotta minun ja edessä ajavan arkailijan väliin kasvaa hieman suurempi väli. Näin voin aloittaa järkevän kiihdyttämisen pidemmän matkan päästä ja pääsen sulavammin muun liikenteen sekaan.

Mutta en toki pysähdy siihen rampille, en varsinkaan jos takana on liikennettä.

Vierailija
160/165 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep