Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Melatoniini on maailman paras lääke

Vierailija
15.06.2025 |

Melatoniini on maailman paras lääke

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan humpuukia, ei toimi.

Vierailija
42/65 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain reseptilistaan myös melatoniinia, vp-lääkkeiden päälle. Hain vain vp-lääkkeet. Melatoniinia meinasivat sairaalassa toipuessani laittaa syömään, mutta minua ei vaivaa unettomuus, vaan untani häiritsi silloin uniapneasta kärsivä huonekaveri 97dB kuorsauksineen. Osasi nukkua hiljaa juuri silloin kun yöhoitaja oli kierroksellaan. 

Kotona nukun 8-9h sikeästi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain reseptilistaan myös melatoniinia, vp-lääkkeiden päälle. Hain vain vp-lääkkeet. Melatoniinia meinasivat sairaalassa toipuessani laittaa syömään, mutta minua ei vaivaa unettomuus, vaan untani häiritsi silloin uniapneasta kärsivä huonekaveri 97dB kuorsauksineen. Osasi nukkua hiljaa juuri silloin kun yöhoitaja oli kierroksellaan. 

Kotona nukun 8-9h sikeästi.

Tämähän se on. Olosuhteet vaikuttaa nukkumiseen. Turvallisessa ympäristössä, viileässä ja pimeässä nukkuu parhaiten.

Vierailija
44/65 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole lääke. Mutta toimii hyvin mulla. Lääkärin määräyksellä 6mg (tupakoin) 1,5 tuntia ennen sänkyyn menoa niin tulee uni.

Vierailija
45/65 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole lääke. Mutta toimii hyvin mulla. Lääkärin määräyksellä 6mg (tupakoin) 1,5 tuntia ennen sänkyyn menoa niin tulee uni.

Tupakoit melatoniinia? Hah, melekosta

Vierailija
46/65 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua se ei auttanut lainkaan. Kahta erilaista testasin, yhtä tehottomia molemmat.

Vierailija
47/65 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua se ei auttanut lainkaan. Kahta erilaista testasin, yhtä tehottomia molemmat.

Näin se menee, kuten lääkkeidenkin kanssa. Jokainen ollaan yksilöitä...tätä joutuu jankkaamaan potilaille lähes päivittäin.

Vierailija
48/65 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin se menee, kuten lääkkeidenkin kanssa. Jokainen ollaan yksilöitä...tätä joutuu jankkaamaan potilaille lähes päivittäin.

Yksilöllistä hoitoa pitäisi saada, siinä on parantamisen varaa

Vierailija
49/65 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin on, itselläni auttaa unettomuuteen.

Vierailija
50/65 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin on, itselläni auttaa unettomuuteen.

Auttaa itselläänkin

Vierailija
51/65 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auttaa jnkv. Syön pitkävaikutteista 1,9 mg. Välillä herään nukuttuani 6 tuntia. Se on hieman liian vähän. Auttaiskohan isompi annostus?

Eiköhän tämä ole yksilöllistä. 2mg voi aloittaa. Mikä lie edes maksimi annosmäärä, mitä voi ottaa. Itellä 2-4mg on sopiva määrä.

"Vastaaja Timo Partonen

LT, psykiatrian dosentti, tutkimusprofessori

Melatoniinin annos on 0,1-10 mg ennen nukkumaanmenoa. Melatoniini otetaan kerta-annoksena. Yli 10 mg:n annos ei tavallisesti enää lisää melatoniinin tehoa. Tämän takia 10 mg:n annosta ei yleensä kannata ylittää."

https://www.terve.fi/kysymykset/melatoniinin-enimmaisannos

Vierailija
52/65 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kellään kokemusta melatoniinista suihkeena?

Vierailija
53/65 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Magnesiumsitraatti auttaa unettomuuteen.

Ei auta, olen kokeillut. Olen kokeillut myös A,B,C,D,E-vitamiineja, sinkkiä, rautaa, mangaania, kromia, seleeniä ja jotain muutakin vielä. Ei toimi. Tumma suklaa ei toimi, eikä pahkinät.

Itseäni jatkaen: Magnesiumoksidia kokeilin tänään. Reilun puolen tunnin jälkeen tabletin otosta kylmät jalat lämpenivät oudosti. Saa nähdä miten yö menee. Pitäkää peukkuja, kerron huomenaamuna miten kävi.

Melatoniinista olen sitä mieltä, että se on huuhaata. Vaikken ole itse kokeillut, enkä taida kokeillakkaan.

Vierailija
54/65 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttaa vahva vihreä tee pari tuntia ennen nukkumaan menoa. Jostain syystä vihreä tee väsyttää minua.

Vierailija
55/65 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melatoniinivalmisteissa on eroa. Oon kokeillut monia valmisteita, kunnes löysin hyvän melatoniin joka auttaa. 

Vierailija
56/65 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkoa viestiin 53: Illalla menin nukkumaan klo 21, kuuntelin radiota pari tuntia ennenkuin nukahdin. Sitten heräsin vilkkaasta painajaisesta klo 3. En saanut enää unta. Olen nyt aamulla yllättävän virkeä, vaikka yö meni noin huonosti. Minulla magnesium tuntuu näköjään enemmänkin piristävän kuin rauhoittavan.

Meni vähän ohi aiheen, anteeksi siitä. Jatkakaa melatoniinista keskustelua.

Vierailija
57/65 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon syönyt vuodesta 2016 unettomuuteen.

No arvaa onko toiminut?

Varmasti on, koska olet noin kauan sitä syönyt. Eihän kukaan syö toimimatonta lääkettä.

Vierailija
58/65 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle ei toimi melatoniini lainkaan. Aivan sama, kuin ottaisin vaikkapa leipäpalan. Vaikutus nolla.

Ja kyllä, olen kokeillut pisimmillään jopa puoli vuotta putkeen joka yö ja unet yhtä paskaa vain.

Sama täällä. Arvaa ketuttaako kun joku antaa neuvoksi unettomuuteen kokeilla melatoniinia tai jotain hiivatin kamomillateetä. Lääkäriin jos menet, niin saat jotain ketipinoria tai vastaavaa. Ennemmin olen ilman lääkkeitä yön valvoneena kuin täysin tokkurassa seuraavan päivän.

Vierailija
59/65 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lääkärit jostain jankkaavat, niin oikeiden ja toimivien unilääkkeiden väärinkäyttöpotentiaalista. Niitä ei määrätä nykyään kellekään, koska jokainen voi olla väärinkäyttäjä. Kun potilaan unettomuus ei hoidu käypä hoidon mukaisesti, nostetaan kädet ilmaan. Yksilöllisyys on lääkäreiden ymmärryksestä kaukana.

Vierailija
60/65 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lääkärit jostain jankkaavat, niin oikeiden ja toimivien unilääkkeiden väärinkäyttöpotentiaalista. Niitä ei määrätä nykyään kellekään, koska jokainen voi olla väärinkäyttäjä. Kun potilaan unettomuus ei hoidu käypä hoidon mukaisesti, nostetaan kädet ilmaan. Yksilöllisyys on lääkäreiden ymmärryksestä kaukana.

Kyllä määrätään. Mutta ei taviksille. Tietyt tyypit saa ihan mitä tahansa reseptillä. Elon Musk saa ketamiinia reseptillä.