Perhe hylkää vaikeassa elämäntilanteessa - kokemuksia?
Olen saanut aikuisilta lapsiltani ja mieheltä sellaisia kommentteja, että he eivät halua enää kuulla, kun olen vaikeuksissa läheisen sukulaisen kanssa. Olen aina ajatellut, että perhe tukee, mutta eihän ne mitään tue. Jään yksin enkä pysty purkamaan tätä ns. päätyyn asti läheisteni kanssa. Ajattelen, että sitten pääsisin jaloilleni. Mutta olen liian raskas ja rasittava. Ammattiapuun en luota enkä jaksa sellaiselle vyyhtiä alkaa auki kerimään. Tunnen siis itseni jotenkin epäkelvoksi monellakin tasolla. Ystävältänikin pyysin anteeksi, että olen häntä kuormittanut. Hän onneksi sanoi, että haluaa olla tukena. En ole itsekään tätä tilannetta halunnut. Enkä koskaan ajatellut, että voisin tuntea näin syvää pettymystä omaan perheeseeni.
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
Kiitos 114, kun avaat ajatuksiasi. Minä mietin samaa, että onko se blokkaaminen vielä raskaampaa tämän narsistisukulaiseni kanssa kuin edes jonkinlaiset välit. Mutta tunnen jääneeni niin yksin. Ymmärtän toki, että perheeni on kurkkua myöten täynnä ja itse asetan rajat sukulaiseni käytökselle. Mutta vaikka kävisin minkälaiset terapiat, niin se ihminen edelleen on olemassa. On jo uhkaillutkin esimerkiksi työnantajalleni ilmoittamisesta (no tuskin työnantajaani olisi edes kiinnostanut jotkut riitaisat viestit) enkä tiedä mitä voisi tulevaisuudessa tapahtua. Ehkä myös säälin häntä kaikessa vihassani. Ja kyllä, joskus epäilen, että olenko vaan käsittänyt asiat väärin ja tehnyt kärpäsestä härkäsen.
Kiitos ymmärtäväisistä viesteistä. Esim. pariterapia kuulostaa hyvältä.
Ap
Tulet aina olemaan yksin, koska nautit sukulaiselta saamastasi huomiosta ja siitä, miten voit läheisillesi valittaa omista tunteistasi. Olet niitä, joilla on ongelma, mutta ei vähäisintäkään halua sitä ratkoa, mutta selittää ja valittaa sitäkin enemmän. Sinua ei saa neuvoa, koska et ole neuvoja vailla, ainoastaan huomiota. Olet perheelle raskas taakka, he eivät jaksa enää kuunnella sitä, miten olet mielessäsi tehnyt tuosta sukulaisesta elämäsi tärkeimmän ihmisen, jonka varjoon kaikki muu jää.
Se ihminen on olemassa terapiaa ennen, sen aikana ja terapian jälkeen, mutta terapiassa on tarkoitus muuttaa sinun ajatusmalliasi uhrista tasavertaiseksi aikuiseksi. Vaikuttaa siltä, että et halua muutosta, koska silloin et enää saisi esittää uhrin roolia ja terapiassa voisi selvitä sekin, ettei sukulainen edes ole narsisti, sinä vain olet huomionhakuisena kehittänyt hänestä sellaisen kuvitelman.
Et sinä sääli sukulaistasi, sinä säälit itseäsi, jolta ollaan nyt palstan ohjeissa viemässä mahdollisuus olla keskipiste. Pariterapiasta tuskin on apua, jos et mene sinne sen sukulaisen kanssa, puolisosi ja perheesi ovat viattomia siihen, millaisia tunteita olet itsellesi kehittänyt.
Mikä se sun vaikea elämäntilanne on? Et kertonut siitä mitään, kerroit vain sukulaisestasi.
Vierailija kirjoitti:
Mikä se sun vaikea elämäntilanne on? Et kertonut siitä mitään, kerroit vain sukulaisestasi.
no se että roikkuu siinä sukulaisessa.
Vierailija kirjoitti:
Sukulaiseni on narsistinen persoona, joka syyttää minua kaikesta. Mutta olen sitten varmaan läheisriippuvainen. Tätä juuri tarkoitan. Miksi syyttää ja diagnosoida minua. Olen niin väsynyt tähän itsekin.
Ap
Koska sinä itse päätät olla tuossa jamassa ja yrität vielä orjuuttaa perheesikin siihen. Olet törkeä.
Ap, etkö muka hahmota, että sinä itse olet nyt omalle perheellesi samanlainen painajainen kuin se sukulainen on sinulle?
Minun siskoni toimi tismalleen kuin sinä. Roikkui narsistisessa äidissämme ja kuormitti sitten minua valittamalla ja syyllistämällä minua siitä, että minä olin katkaissut välit ko narsistiin heti kun täytin 18.
Siskoni kävi äidilläni joka viikonloppu ja soitti joka sunnuntai-ilta itkupuhelun joka kesti tuntitolkulla.
Ei sinulla ole mutään oikwutta piinata omia lapsiasi noin!!
Ap, ainoastaan sinä itse voit ratkaista tilanteen. Muu perheesi ei ole vastuullinen jatkuvasti kuuntelemaan valitustasi asiasta, jolle et itse ole tekemässä mitään. Jos sinun on pakko puhua asiasta, käänny ammattiauttajan puoleen. Tavallisille ihmisille toisen ihmisen jatkuvan märehtimisen kuuntelu on liikaa. Pahimmassa tapauksessa sekä puolisosi että lapsesi joutuvat hakemaan ammattiapua kuunneltuaan sinua. Hyvä ihminen, katkaise kierre ja hae itse sitä apua, jos et kykene asiaa muuten ratkaisemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ei. Jos sulla on omgelmia narsistin kanssa niin hae ammattiapua. Mistä ihmeestä keksit, että lastesi kuuluisi auttaa sua "päätyyn asti" asiassa, joka on monelle ammattilaisellekin liian vaikea? Hae narsismiin erikoistunutta ammattiapua. Ja aloita sulkemalla ko narsisti ulos elämästäsi, mitä pikemmin sen parempi.
Eivät ihmiset voi katkaista ainoaan lähiomaiseen aina yhteyttä täysin. Tai vähemmän yhteydessä ellei muutu.
Mitä sekoilet? Ap:lla on mies ja aikuisia lapsia! Ei häirikkö edes ole ainoa sukulainen. Enkä kyllä sitäpaitsi näe miksi ei muka siinäkin tilanteessa voisi katkaista välejä.
Miten muka ihmiset eivät voi katkaista yhteyttä täysin ainoaan lähiomaiseen? Täällä on ollut kyseinen tilanne jo vuosia.
Kuulostat nyt itse todella raskaalta uhriutujalta.
Ei tuollasten kanssa sellaiset onnistu. Välit poikki vaan.
Sinä olet itse sairaalla tavalla riippuvainen tuosta uhriudesta. Piehtaroit siinä.