Perhe hylkää vaikeassa elämäntilanteessa - kokemuksia?
Olen saanut aikuisilta lapsiltani ja mieheltä sellaisia kommentteja, että he eivät halua enää kuulla, kun olen vaikeuksissa läheisen sukulaisen kanssa. Olen aina ajatellut, että perhe tukee, mutta eihän ne mitään tue. Jään yksin enkä pysty purkamaan tätä ns. päätyyn asti läheisteni kanssa. Ajattelen, että sitten pääsisin jaloilleni. Mutta olen liian raskas ja rasittava. Ammattiapuun en luota enkä jaksa sellaiselle vyyhtiä alkaa auki kerimään. Tunnen siis itseni jotenkin epäkelvoksi monellakin tasolla. Ystävältänikin pyysin anteeksi, että olen häntä kuormittanut. Hän onneksi sanoi, että haluaa olla tukena. En ole itsekään tätä tilannetta halunnut. Enkä koskaan ajatellut, että voisin tuntea näin syvää pettymystä omaan perheeseeni.
Kommentit (130)
En ole ikuisuusvalittaja. Olen itse asiassa positiivinen ihminen, hyvässä kunnossa, varakaskin. Nyt tämän vaikean tilanteen kanssa olen huomannut, että kelpaan vain ilman huolia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitos näistä palautteista. Päätin juuri, että otan avioeron ja pidän etäisyyttä sekä aikuisiin lapsiini ja sukulaiseeni. Mielummin siis yksin kuin syyllistettynä.
Ap
Eikö se riitä jos katkaiset välit sukulaiseesi ja ryhdyt itse mukavaksi terveeksi äidiksi?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos näistä palautteista. Päätin juuri, että otan avioeron ja pidän etäisyyttä sekä aikuisiin lapsiini ja sukulaiseeni. Mielummin siis yksin kuin syyllistettynä.
Ap
Oletko pohtinut onko sinussa itsessäsi narsistisia piirteitä?
Kukaan ei jaksa määräänsä enempää. Sinäkin olet ennemmin hylkäämässä perheesi kuin hakemassa ammattiapua tai pistämässä selkeät rajat narsistin touhuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ainakin jankkaaminen, aina muista ihmisistä vian hakeminen ja uhriutuminen viittaisi siihen.
Vierailija kirjoitti:
En ole ikuisuusvalittaja. Olen itse asiassa positiivinen ihminen, hyvässä kunnossa, varakaskin. Nyt tämän vaikean tilanteen kanssa olen huomannut, että kelpaan vain ilman huolia.
Ap
Kun liitetään nuo aikaisemmat valitusvirtesi niin sä taidat olla hyvin myrkyllinen ihminen. Et ole luultavasti kovin kaukana siitä sun narsistisesta lähisukulaisesta. En yhtään ihmettele, että muut eivät jaksa sinua kuunnella. Toivon sun perheellesi jaksamista eroprosessissa, siitä tulee helvettiä heille.
Aivan mahtava keskustelu! Olen saanut jo tosi monta mielenterveyttäni kyseenalaistavaa kommenttia ja nyt olen itsekin narsisti. Tätä juuri tarkoitan. Olen aika mykistynyt.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ei. Jos sulla on omgelmia narsistin kanssa niin hae ammattiapua. Mistä ihmeestä keksit, että lastesi kuuluisi auttaa sua "päätyyn asti" asiassa, joka on monelle ammattilaisellekin liian vaikea? Hae narsismiin erikoistunutta ammattiapua. Ja aloita sulkemalla ko narsisti ulos elämästäsi, mitä pikemmin sen parempi.
Eivät ihmiset voi katkaista ainoaan lähiomaiseen aina yhteyttä täysin. Tai vähemmän yhteydessä ellei muutu.
Eivätkö? Jos se sairas lähiomainen sairastuttaa sinutkin ja lopulta koko perheesi?
Sekä estää muut terveet ihmissuhteet. Mutta joo, itsensä ja elämänsä uhraaminen sairaan läheisen eteen on mahdollista, onneksi ei pakollista. Hyvä, että ap:n läheiset osaavat suojella itseään.
Vierailija kirjoitti:
Aivan mahtava keskustelu! Olen saanut jo tosi monta mielenterveyttäni kyseenalaistavaa kommenttia ja nyt olen itsekin narsisti. Tätä juuri tarkoitan. Olen aika mykistynyt.
Ap
Mitä sukua se narskusukulainen on sinulle?
Vierailija kirjoitti:
Ap
Joo. Jossain kohtaa tulee piste kun sietokyky ylittyy ja mahdollistaminen loppuu. Olet kuin alkoholisti, joka odottaa muiden hyväksyvän juomisen.
Toinen juttu on se, että tosiaan olet voinut valita ihmisiä, joille kelpaat vain ilman huolia. Siihen ei ole muuta ratkaisua kuin etsiä sellaisia, joille kelpaat kokonaisena. Niitä toisia et voi muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ymmärrä oma vastuusi tästä tilanteesta. Nyt vaan valitat, että et mahda narsistille mitään ja perheesi ei jaksa sinua tukea.
Jos heillä ei ole taitoa tukea sinua?
Vierailija kirjoitti:
Mutta entä jos minun ei tarvitsisi uhriutua, vaan saisin perheeltäni tukea ja voimaa ratkaista asia. Eikö ole sama olla yksin, jos vaikeuksissa perhe ei tue ja kulje rinnalla, vaan ostan kuuntelijan jostain terapeutista.
Ap
Eivät muut voi tehdä ratkaisua puolestasi. Älä liikaa turvaa muihin. Sinun on itse otettava vastuu elämästäsi ja hyvinvoinnistasi. Tee joku päätös ja lopeta jahkaaminen. Narsistit eivät muutu. Kun päätös on valmis, tee suunnitelma miten etenet. Siinä vaiheessa voit kysyä tukea omaisilta, jotta saat suunnitelmasi vietyä läpi.
Oleellista on muutos. Että menet eteenpäin. Kukaan ei jaksa kuunnella valituksia ihmiseltä, joka ei tee mitään olosuhteiden muuttamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Naura, niin maailma nauraa kanssasi. Itke, niin saat itkeä yksin. Vanha sanonta.
Sukupiirre, ap kärsii vaikeasta sukulaisesta ( äiti, sisarus, serkku?) Ja on itse se vaikea sukulainen puolisolleen ja lapsilleen.
Pystyvätkö lapset katkaisemaan ketjun.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ehkä kukaan ei ole sanonut sinulle totuutta aiemmin.
Tuen saaminen on yllättävän vaikeaa ihan kaikille.
Eivätkö? Jos se sairas lähiomainen sairastuttaa sinutkin ja lopulta koko perheesi?