Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perhe hylkää vaikeassa elämäntilanteessa - kokemuksia?

Vierailija
15.06.2025 |

Olen saanut aikuisilta lapsiltani ja mieheltä sellaisia kommentteja, että he eivät halua enää kuulla, kun olen vaikeuksissa läheisen sukulaisen kanssa. Olen aina ajatellut, että perhe tukee, mutta eihän ne mitään tue. Jään yksin enkä pysty purkamaan tätä ns. päätyyn asti läheisteni kanssa. Ajattelen, että sitten pääsisin jaloilleni. Mutta olen liian raskas ja rasittava. Ammattiapuun en luota enkä jaksa sellaiselle vyyhtiä alkaa auki kerimään. Tunnen siis itseni jotenkin epäkelvoksi monellakin tasolla. Ystävältänikin pyysin anteeksi, että olen häntä kuormittanut. Hän onneksi sanoi, että haluaa olla tukena. En ole itsekään tätä tilannetta halunnut. Enkä koskaan ajatellut, että voisin tuntea näin syvää pettymystä omaan perheeseeni.

Kommentit (130)

Vierailija
21/130 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sinulla on hankala sukulainen? Etkö voi vain katkaista välejä häneen? 

Vierailija
22/130 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta entä jos minun ei tarvitsisi uhriutua, vaan saisin perheeltäni tukea ja voimaa ratkaista asia. Eikö ole sama olla yksin, jos vaikeuksissa perhe ei tue ja kulje rinnalla, vaan ostan kuuntelijan jostain terapeutista. 

Ap

Jos olet saman miehen kanssa tai kumppanin, hän ei osaa tukea enempää. Hänellä ei ole kykyä siihen. Joku muu osaa psykologiaa ja välittämisen tässä asiassa. Jos et ole tyytyväinen mieheen tiedät mitä tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/130 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori ap, ei ole samanlaisia kokemuksia.

Vierailija
24/130 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei. Jos sulla on omgelmia narsistin kanssa niin hae ammattiapua. Mistä ihmeestä keksit, että lastesi kuuluisi auttaa sua "päätyyn asti" asiassa, joka on monelle ammattilaisellekin liian vaikea? Hae narsismiin erikoistunutta ammattiapua. Ja aloita sulkemalla ko narsisti ulos elämästäsi, mitä pikemmin sen parempi.

Vierailija
25/130 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä perhe tukee ja kuuntelee, sitä varten läheiset ovat. En osaa sanoa, miksi sinulla läheiset kieltäytyvät. Ehkä asiassa on muutakin.

Vierailija
26/130 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta entä jos minun ei tarvitsisi uhriutua, vaan saisin perheeltäni tukea ja voimaa ratkaista asia. Eikö ole sama olla yksin, jos vaikeuksissa perhe ei tue ja kulje rinnalla, vaan ostan kuuntelijan jostain terapeutista. 

Ap

Miksi riitelet, ilmeisesti sukulaisen kanssa?  Etkö vaan voi jättää pitämättä yhteyttä?  Ei kai kannata vaikka sisaruksenkaan kanssa enää riidellä kummalla enemmän legoja lapsena jos itelläänkin jo aikuiset lapset.  

Oma periaate: lapset on ,aikuisia ja maailmalla, heillä oma elämä, samoin minulla.  Yritän mahdollisimman vähän olla haitaksi. Eivät he ole mikään likasankoni, lääkärini, psykologini.

Vierailija
27/130 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkennuksena vielä: tilanne oman perheen kanssa on siis sellainen, että tällä hetkellä en puhu vaikeuksistani heille. Ja olen päättänyt ottaa jälleen kerran etäisyyttä narsistisukulaiseeni. Mutta hän keksii aina uusia kuvioita saadakseen hallinnan itselleen. En siis pysty vaikka haluaisin napsauttamaan tilannetta tasaiseksi. Ja tässä tilanteessa aloin pohtia, että kun en saa voimia perheeltäni, niin onko syy sius minussa että sellaista edes odotan. Onko läheisimmätkin ihmissuhteet vain helppoa elämää varten. Kaikki vaikeammat asiat pitää ulkoistaa ammattiauttajalle?

Vierailija
28/130 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukulaiseni on narsistinen persoona, joka syyttää minua kaikesta. Mutta olen sitten varmaan läheisriippuvainen. Tätä juuri tarkoitan. Miksi syyttää ja diagnosoida minua. Olen niin väsynyt tähän itsekin.

Ap

Sukulainen?  Älä oo sen kanssa tekemisissä.  Ei mun iso suku ainakaan , jos jonkun kanssa eri mieltä tai ei tykkää, näe kuin vanhemman polven hautajaisissa.  

Vierailija
29/130 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasva aikuiseksi! Vika on sinussa, eikä perheessäsi. 

Vierailija
30/130 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi ei. Jos sulla on omgelmia narsistin kanssa niin hae ammattiapua. Mistä ihmeestä keksit, että lastesi kuuluisi auttaa sua "päätyyn asti" asiassa, joka on monelle ammattilaisellekin liian vaikea? Hae narsismiin erikoistunutta ammattiapua. Ja aloita sulkemalla ko narsisti ulos elämästäsi, mitä pikemmin sen parempi.

Eivät ihmiset voi katkaista ainoaan lähiomaiseen aina yhteyttä täysin. Tai vähemmän yhteydessä ellei muutu.

Vierailija
31/130 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkennuksena vielä: tilanne oman perheen kanssa on siis sellainen, että tällä hetkellä en puhu vaikeuksistani heille. Ja olen päättänyt ottaa jälleen kerran etäisyyttä narsistisukulaiseeni. Mutta hän keksii aina uusia kuvioita saadakseen hallinnan itselleen. En siis pysty vaikka haluaisin napsauttamaan tilannetta tasaiseksi. Ja tässä tilanteessa aloin pohtia, että kun en saa voimia perheeltäni, niin onko syy sius minussa että sellaista edes odotan. Onko läheisimmätkin ihmissuhteet vain helppoa elämää varten. Kaikki vaikeammat asiat pitää ulkoistaa ammattiauttajalle?

Jos sulla ei mitään taloudellista sidettä niin yksinkertaisesti kaikki yhteys poikki.  Ei kukaan jaksa jos sulla päähänpinttymä jauhaa narsistista kun näet lapsiasi.  

Vierailija
32/130 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mikä on sallittu aika, kun ihmisellä voi olla vaikeuksia. Kuukausi vai kaksi vai vuosi vai 20 vuotta. Entä jos välissä on hyviä, huolettomia aikoja? Nollautuuko laskuri?

Ap

Kuulostat niin rasittavalta, että ei ihme jos perheelläsikin alkaa tulla mitta täyteen. Marttyyri marttyroi narsisteista ja surkeista sukulaisista, yhyy.

Vierailija
33/130 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, oletko niitä ihmisiä, joilla on aina ongelmia? On ne lapsuuden vaikeudet joista jauhat, se ikävä exä, josta edelleen jaksat valittaa ja sitten tietysti ne elämään normaalina osana kuuluvat vaikeudet? Tätä samaa vuosikymmenestä toiseen?

Ei sitä kukaan jaksa, jos aina on niin hirveän vaikeaa. Siinä sairastuu nekin, jotka ovat vilpittömästi yrittäneet sinua auttaa. Tuon tyyppiminen vaikeuksien haaliminen ja etenkin se, ettet kykene päästämään niistä irti, viittaa siihen, että sinulla on jonkinlainen mielenterveysongelma tai persoonallisuuden häiriö.

Hae oikeasti ammattiapua. Ei maallikoita ole ratkaisemaan jatkuvaa vaikeuksien kierrettäsi. 

Vierailija
34/130 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos näistä palautteista. Päätin juuri, että otan avioeron ja pidän etäisyyttä sekä aikuisiin lapsiini ja sukulaiseeni. Mielummin siis yksin kuin syyllistettynä.

Ap

Vierailija
35/130 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kukaan ei jaksa loputtomiin saman asian vatvomista, jos et ole itse valmis tekemään mitään ratkaistaksesi asian.

Kuulostat jankkaajalta, joka itsepäisesti haluaa muuttaa kaikki muut ympäriltään, vaivautumatta miettimään, miten voisi itse muuttua/muuttaa tilannetta.

Vierailija
36/130 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukulaiseni on narsistinen persoona, joka syyttää minua kaikesta. Mutta olen sitten varmaan läheisriippuvainen. Tätä juuri tarkoitan. Miksi syyttää ja diagnosoida minua. Olen niin väsynyt tähän itsekin.

Ap

Varmaan jo sanottu sataan kertaan, että ainoa keino saada se härvellys loppumaan elämässä, on nollakontakti narsistiin.

Olen itse saanut osani heistä enkä enää siedä heitä elämässäni enkä myöskään jaksa yhtään antaa kenenkään tuoda narsistia elämääni edes välillisesti joutumalla katsomaan ja kuuntelemaan sitä draamaa. Siinä voin tukea, jos joku haluaa irti narsistista.

Narsistin jättäminen on vaikeampaa kuin toimia perheesi edellyttämällä tavalla, mutta mieti nyt itse tosissasi, kumpi on oikeasti sinulle itsellesi terveellistä.

Vierailija
37/130 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö aikuisen lapsen velvollisuus ole joskus kysyä minulta, miten jaksan. 

Ap

Ei ole. Ja etenkin, jos kyse on jostain ikuisuusongelmasta sinun narsistivanhempasi kanssa, sitä suuremmalla syyllä ei ole. Sinut on narsistivanhempi parentifikoinut ja siksi sinä kannat hänestä (sairaalla tavalla) huolta. Sinun lapsesi ei ole sinun vanhempasi, vaikka sinä olet oman vanhempasi.

Vierailija
38/130 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, oletko niitä ihmisiä, joilla on aina ongelmia? On ne lapsuuden vaikeudet joista jauhat, se ikävä exä, josta edelleen jaksat valittaa ja sitten tietysti ne elämään normaalina osana kuuluvat vaikeudet? Tätä samaa vuosikymmenestä toiseen?

Ei sitä kukaan jaksa, jos aina on niin hirveän vaikeaa. Siinä sairastuu nekin, jotka ovat vilpittömästi yrittäneet sinua auttaa. Tuon tyyppiminen vaikeuksien haaliminen ja etenkin se, ettet kykene päästämään niistä irti, viittaa siihen, että sinulla on jonkinlainen mielenterveysongelma tai persoonallisuuden häiriö.

Hae oikeasti ammattiapua. Ei maallikoita ole ratkaisemaan jatkuvaa vaikeuksien kierrettäsi. 

Tämä. Tuollaista elämänasennetta ei kestä kukaan läheinen.

Varsinkin kun noihin vaikeuksiin kiinni jääminen ja niistä jankkaaminen on ihan oma valintasi.

Vierailija
39/130 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos näistä palautteista. Päätin juuri, että otan avioeron ja pidän etäisyyttä sekä aikuisiin lapsiini ja sukulaiseeni. Mielummin siis yksin kuin syyllistettynä.

Ap

Eli sinä, sinä, sinä. Kuka on narsisti?  Kun sinua ei huvita olla positiivinen puoliso, mukava äiti ja mummi, sehän on oma valintasi.  Vaadit toisilta, älä itse anna mitään vaan valita, riitele, valita, riitele .

Sinä olet lapsiisi nähden aikuinen jos olet nk "täyspäinen".  Ei heidän tarvitse ruveta äidiksesi, psykiatriksi, hohoojaksesi.

Vierailija
40/130 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Etäisyys = nollakontakti

2. Yleensä kaltaisellasi ihmisellä suurin piirtein kaikki ihmissuhteet ovat sellaisia, missä ei saa tukea. Terapian jälkeen ehkä toisin.

3. Onko sinulla ammattiapua?

4. Oletko katsonut Youtuben irti narsistista -videoita?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi