Miksi miltein aina kun on mies ja nainen autossa niin mies ajaa autoa?
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Minä ajan omalla autollani ja mies ajaa omallaan. Jos mennään miehen autolla, mies ajaa. Jos mennään mun autolla minä ajan.
Sama täällä. Mies ei aja minun autoa ja minä hänen vain poikkeustapauksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On muuten yksi poikkeus, nimittäin Juhannuspäivä, et varmaan nää montaa mieskuskia vaan naiset ajaa.
Sama kyllä huomattavissa Lauantai ja Sunnuntai aamuisin kauppa retkellä, läpi vuoden, ihme jutska...
Tai paluuliikenteessä oli mikä tahansa juhlapyhä tai vaikka hiihtolomaviikot.
Rehellinen syy laittaa mies ajamaan on tämä. Säästän oman autoni dieseliä ja kilometrejä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies ajaa aina koska tykkää ajaa. Minäkin tykkäisin, mutta ajamisesta tulen kipeäksi, joten siksikin hyvä että mies ajaa.
Miten ajamisesta tulee kipeäksi? Kysyn, koska en keksi mitään.
Meillä vaimo ajaa liian hiljaa, siksi ajan itse.
Olen kolaroinut mieheni auton. Mies oli enemmän huolissaan voinnistani kuin autostaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies ajaa aina koska tykkää ajaa. Minäkin tykkäisin, mutta ajamisesta tulen kipeäksi, joten siksikin hyvä että mies ajaa.
Tulee mieleen esim. selkä, niska, lonkka tai jalat muuten. Tai itselläni kun oli olkapääsairaus niin ajaminen oli tuskaa. Joillain kai voi aiheuttaa jopa päänsärkyä.
Vierailija kirjoitti:
Naiset ovat usein niin lokkeja että matkaavat miehen omistamassa autossa.
Aika outoa olis ajella peräkkäin kahdella autolla, mutta sitäkin olen tehnyt kun on isommalla porukalla johonkin menty.
Tule poju pois 1950-luvulta, jolloin vain miehet omistivat autoja.
Sulla tuskin on autoa saati ajokorttia tai naistakaan.
N
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autot on suunniteltu keskikokoiselle miehelle, joten ajoasennon säätäminen naiselle optimaaliseksi on yleensä mahdotonta.
Esim mun autossani turvavyö sahaa koko ajan kaulaa poikki kun yläpidikkeestä loppuu säätövara eikä penkkiä pysty nostamaan. Mulla on lyhyt selkä ja pitkät jalat.
Meillä ajaa se, joka ehtii kuskin paikalle riippumatta kumman autolla liikutaan. Aika tasan menee. Perheessä on yksi iso auto ja yksi pikkuketterä kaupunkiauto. Kahdelle isolle ei ole tarvetta. Kaupunkiin mennään mun pikkuketterällä sähköautolla, koska se vaan on mukavampi ahtailla kaduilla. Pitkään matkaan tai isompaa kuljetuskapasiteettiä vaativiin reissuihin otetaan isompi auto.
Jos mennään miehen autolla mies ajaa, paitsi jos sillä on promilleja niin minä ajan. Mun autolla ajan minä, mies ei osaa ajaa automaatilla.
Kun me mennään esim. pitemmälle matkalle, minä ajan koska otetaan yleensä mun auto. Hassua, ettei mies uskalla antaa mun ajaa omaa autoaan, vaikka mulla on huomattavasti uudempi ja kalliimpi ajopeli. Olen kyllä varmempi kuski kuin hän, mutta nämä järjestelyt ei haittaa kumpaakaan.
Autot ja naiset on tehty ajettaviksi. Ei sotketa rooleja.
Vierailija kirjoitti:
Ajotaitoista naista ei ole vielä syntynyt, joten siksi.
Meidän perheessä mieheni arvostaa ajotaitojani ja mielellään istuu vieressäni ollessani kuski. Mieheni on ajanut vuosikymmeniä paljon työnsä vuoksi ja ajaa edelleen (ei ole kuitenkaan ammattiautoilija) ja on vain tyytyväinen jos joku muu ajaa kuin hän. Toisaalta ei kyllä kenenkään kaahailijan kyydissä halua istua ihan tiurvallisuussyistä (useimmiten nämä ovat miehiä). Nykyään meillä on yksi auto yhteisessä käytössä, aiemmin molemmilla oli omat autot.
Tutkimusten mukaan kyse on miehen miehisestä itsetunnosta, kun auto on yhteinen. Naiset ovat kuitenkin parempia kuskeja, noudattaen liikennesääntöjä paremmin, alentumatta rattiraivoon ja siten välttäen liikenneonnettomuudet.
Suomessa tosiaan poikkeuksellisen yleinen ilmiö että juhlapyhinä naisten annetaan kuitenkin ajaa, miestensä juoppokuskeina.
Vierailija kirjoitti:
Miksi menisi? Meillä ajaa nainen useimmiten, ihan sama kumman autolla ajetaan.
Mikä tämän viestin pointti oikein on? Eihän sulta ihan selvästi kysellä mitään, jos kerta teillä ei mennä tämän yleisimmän kaavan mukaan
Kyllä meilläkin (siis lapsuuden perheessä) äiti ajoi ihan aina. Mutta ei se silti poista sitä, että on huomattavasti harvinaisempaa, että mies istuu vänkärin paikalla ja nainen on ratissa. Ei se toisinpäinkään mikään erityinen ihme ole, mutta paljon harvinaisempaa. Ja sitähän se ap kysyi, että miksi nainen ei aja.
Vierailija kirjoitti:
Minä en halua ajaa, kun mies on kyydissä. Koska tulee liikaa ohjeita, kuten vaihda isommalle vaihteelle, jätä pidempi turvaväli , aja tuolta kun sitten ei tarvitse seistä valoissa, tai ohjeita siitä mihin ruutuun pitää parkkeerata. Mulla on ollut ajokortti yli 30 vuotta, ajan paljon ja ihan normaalisti, olen saanut 2 ylinopeussakkoa koko kortillisena aikana , enkä ole koskaan kolaroinut yhtään autoa millään tavalla. Olen myös ajanut autoa 3 vuotta Moskovassa , kun asuimme siellä.
Mies on saanut useita suuria ylinopeussakkoja sekä autolla, että moottoripyörällä. Hän on myös kolaroinut meiltä 2 autoa, ja kotona asuessaan nuorena myös äitinsä auton. Hän on kuitenkin omasta mielestään ilmeisesti parempi kuljettaja, joten annan hänen hoitaa ajamisen.
Aika jännä, että enemmän ajavalle sattuu enemmän. Mutta kannattaa nyt ottaa onkeensa ainakin siitä pidemmästä turvavälistä. Ymmärrän, että se tuntuu turhalta kun onnettomuuksia ei ole sattunut, mutta eihän sitä satu jos edellä ajavalle ei tule tarvetta jarruttaa täysillä. Ja erittäin, erittäin harvoin sellainen tarve tulee. Tuskin kukaan väheksyy turvavyönkään käyttöä, vaikka olisi ajanut kymmeniä vuosia ilman, että siitä on ollut hyötyä. Mutta mukavampaa kai se on pitää hommat omissa käsissä, eikä luottaa pelkästään tuuriin.
Mies haluaa ajaa, niin ihan sama mulle. Yhdessä, jos ollaan liikenteessä, ollaan useimmiten miehen autolla ja parempi niin, koska se on pienempi kulutukseltaan ja diesel. Itsehän ajan, jos mennään mun autolla.