Kysyisin palstalaisilta neuvoja koskien tapailemani daamin käytöstä?
Olemme yli viiskymppisiä. Kumpikin on avioitunut ja eronnut tahollaan. Lapsiakin on. Olemme tapailleet reilut puoli vuotta melkein joka viikonloppu, vuorotellen kummankin luona. Välimatka on pieni haaste, kun toinen asuu maamme länsi- ja toinen itäosassa.
Yhteiset viikonloput ovat olleet mukavia. Meitä yhdistää yhteinen harrastus, jonka parissa tapasimmekin. Mutta yksi asia hiertää minua kovasti. Ja se on syöminen ja suhde ruokaan, tai oikeammin asiat jotka liittyvät syömiseen ja ruokaan.
Tykkään itse ruuanlaitosta ja uskallan kehaista olevani hyvä kokki. Kun teen ruokaa minulle tärkeälle ihmiselle ajattelen sen lahjana ja yhteisenä seikkailuna. Minusta on mukava kokata keittiössä ja samalla jutella ihmisten kanssa, joille teen ruokaa. Saatan pyöräyttää siinä muun ohessa jonkun pienen herkun tai amuse bouchen ja annan ystävieni maistella keitoksiani kun valmistan niitä. Kerron ruuista ja niihin liittyvistä asioista. Olen tottunut tällaiseen jo lapsena, kun isäni valmisti meille itse pyydettyä kalaa tai saaristolaislammasta. Muistan aina ne illat mailla saaressa suvun ja perheen kanssa.
Laitan melkein aina ruuat kun vietämme viikonloppua uuden naisystäväni kanssa. Hän kyllä seuraa puuhiani ja keskustelee kanssani kun jutustelemme niitä näitä. Juomme viiniä ja maistelemme pikkupurtavia.
Mutta sitten hän keksii, että juuri nyt pitää laittaa astioita tiskikoneeseen tai imuroida lattia tai jotain muuta ihan älytöntä. Kesken mielestäni romanttista iltaa, hän äityy siivoamaan keittiötä. Vaikka vakuutan että tiskit pysyvät siinä missä ovat myöhempään iltaan tai vaikka aamuunkin asti, hänen on pakko siivota jokainen asia joka on näköpiirissään. Sama koskee itse syömistä. Kun lopettelemme ruokailua ja juomme viiniä, mikä minusta on mukava hetki leppoisalle rupattelulle tai syvällisemmällekin keskustelulle, seuralaiseni ryhtyy hetimiten siivoamaan pöytää ja korjaamaan astioita ja kaikkea muuta pois. Ootkos jo lopettanut et voisin korjata tän pois? on kysymys konka kuulen aivan liian usein.
Minun iltani on tämän myötä pilalla. Olen sanonut että siivoaminen ei ole prioriteetti vaan yhdessäolo, juttelu ja hyvä ruoka. Olemme vasta tutustumassa toisiimme ja puhuminen pöydän ääressä on tärkeämpää kuin siivoaminen.
Hänen vastauksensa on että ei ne astiat saa lojua pöydällä ja kattilat hellalla, on ne siivottava pois. Ja roskat vietävä ulos ettei ne haise. Ja kaikki laitettava jääkaappiin ettei ne pilaannu. Kun kaikki tämä on tehty ja ruuanmurutkin pyyhitti pöydältä ja imuroitu lattialta, ovat kynttilät jo palaneet loppuun ja keittiön taika kadonnur.
Se saa minut hyvin surulliseksi.
M54
Kommentit (129)
Älä sotke niin vi tus ti, ap. Laita tiskit koneeseen sitä mukaa kun sitä tulee.
Surkean kokin tunnistaa siitä ettei se osaa toimia näin.
Nähty, koettu. Ja sitä paskaa pitää vielä kehua ja ylistää ettei se loukkaannu.
Voit työntää pyllyys ne amuse bouchet, setä.
Jos et osaa pitää keittiötä siistinä, älä leiki kokkia.
Ketään ei kiinnosta sun Patakakkonen.
Siinäpä on taas torttua väännetty Hertta-sarjan malliin jokunen iltapuhde.
Onkohan ap:llä romanttinen sulkakynä?
Älä sotke niin paljon, että toisen pitää siivota jälkiä.
Ehkä hän kokee että ei voi olla laiskana kun laitat ruokaa vaan hänenkin pitää antaa oma työpanoksensa. Selitä hänelle kantasi joskus kun tilanne ei ole ns. päällä.
Toinen vaihtoehto on että on pakkomielteinen siivoaja ja/tai hänelle on opetettu että sotkut raivataan heti. Mieheni perheessä on aina tehty näin, meillä taas tiskit saivat joskus jäädä lojumaan.
Sotketko? Käytätkö kokkaamiseesi hirveän määrän kippoja ja kuppeja, patoja, pannuja, lastoja, lusikoita? Jotka sitten lojuvat ympäri keittiötä? Oletko varma, että väsäämäsi pöperöt miellyttävät daamiasi? Innokkaan ruuanlaittajan show saattaa oikeasti olla todella rasittavaa, eivätkä kaikki välitä erikoisista ruokalajeista.
Ehkä sinun keittiöshowsi ei vaan puhuttele tätä naista.
Vierailija kirjoitti:
Kaikesta päätellen ongelmasi ovat pieniä, jos tämä on pahin.
Siivouspakkomielle rasittaa ihan kaikkia läheisiä.
Asia on ihan selvä. Hän yrittää välttää sitä romanttisuutta, mitä yrität rakentaa, ehkä sitäkin mihin se johtaa.
Ei kaikki naiset kaipaa romantiikkaa. Itse koen sen kiusallisena. Tuntuu kuin minua pidettäisiin kanana, jota voi pissata linssiin. Jotenkin yliampuvaa noi kynttilätkin.
Jo on vanhanaikaista kieltä. "Daami". "Amuse bouche". Tarinan pohja varmaan jostain ennen 1970-lukua kirjoitetusta lähteestä?
Ja tarinan loppu sitten on lapsellinen kuin kolmivuotiaalla. Kun ei toinen leiki mukana tyhmää fantasiaa, alkaa alahuuli väpättää ja "ilta on pilalla".
No, sen naisen ilta on pilalla kun koko illan joutui katselemaan narsistin showta ja keittiö on tuhottu.
Paistinpannulla päähän ap:ta.
Kannattaa siivota huusholli ennen ruoanlaittoa. Ruoka kyllä säilyy hyvänä sen aikaa että kattilat ja pannut on pesty/laitettu koneeseen ja työtasot pyyhitty. Ruoan jälkeen astioiden laitto koneeseen on nopea homma. Sitten voi rentoutua. En itsekään tykkäisi jättää siivoamista seuraavaan aamuun, on kiva herätä puhtaaseen keittiöön.
Vierailija kirjoitti:
Voit työntää pyllyys ne amuse bouchet, setä.
Jos et osaa pitää keittiötä siistinä, älä leiki kokkia.
Ketään ei kiinnosta sun Patakakkonen.
Amuse bouche 😂🤣
Kuulostat rasittavalta, ap. Ei kaikkia kiinnosta keittiöteatteri tai mitkään amuse bouchit.
Jos mulle osuis tuollainen pelle kohdalle, lähtisin katsomaan telkkua tai nukkunaan. Mä en jaksa palvoa kenenkään ruuanlaittoa.
Sählätköön showmies keskenään kunhan siivoaa jälkensä ja häipyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikesta päätellen ongelmasi ovat pieniä, jos tämä on pahin.
Siivouspakkomielle rasittaa ihan kaikkia läheisiä.
Sotkeminenhan sen aiheuttaa, possupoika.
Mua alkoi kiinnostaa, mikä mahtaa olla se yhteinen harrastus, jossa tapasitte?
Onkohan ap enää linjoilla, ei vastaile mitään. Huhuu, ap!
Noin muuten voin sanoa, että mä en kauan katselisi ruokasnobbailua ja keittotaitohifistelyä. Eli vaikka olisi komea ja fiksu mies,
tämmöiset päivälliset/illallisetmolisi mulle liikaa. Olen pragmaattinen syöjä, jolle riittää aistinautinnoksi se, että nälättää. Silloin maistuu vaikka ihan ruisleipä. "Naurettavaa" kokkailla pari-kolme tunti jotakin annosta, kun kaikki ravinto koostuu rasvasta, proteiinista ja hiilihydraateista, noin pääpiirteissään. Kuitua unohtamatta! 😏
Ei yhtään parempi kuin aiemmatkaan novellisi.
Nää kokkia leikkivät ääliömiehet tekee hirvittävän sotkun ja sen siivoaa nainen.
Miehillä on hinku romanttiseen fantasiaroskaan, naisilla taas on jalat maassa koska meillä ei ikinä ole ollut varaa romanttiseen haihatteluun, jossa meiltä lähtee pahimmillaan henki.