Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysyisin palstalaisilta neuvoja koskien tapailemani daamin käytöstä?

Vierailija
14.06.2025 |

Olemme yli viiskymppisiä. Kumpikin on avioitunut ja eronnut tahollaan. Lapsiakin on. Olemme tapailleet reilut puoli vuotta melkein joka viikonloppu, vuorotellen kummankin luona. Välimatka on pieni haaste, kun toinen asuu maamme länsi- ja toinen itäosassa.

Yhteiset viikonloput ovat olleet mukavia. Meitä yhdistää yhteinen harrastus, jonka parissa tapasimmekin. Mutta yksi asia hiertää minua kovasti. Ja se on syöminen ja suhde ruokaan, tai oikeammin asiat jotka liittyvät syömiseen ja ruokaan.

Tykkään itse ruuanlaitosta ja uskallan kehaista olevani hyvä kokki. Kun teen ruokaa minulle tärkeälle ihmiselle ajattelen sen lahjana ja yhteisenä seikkailuna. Minusta on mukava kokata keittiössä ja samalla jutella ihmisten kanssa, joille teen ruokaa. Saatan pyöräyttää siinä muun ohessa jonkun pienen herkun tai amuse bouchen ja annan ystävieni maistella keitoksiani kun valmistan niitä. Kerron ruuista ja niihin liittyvistä asioista. Olen tottunut tällaiseen jo lapsena, kun isäni valmisti meille itse pyydettyä kalaa tai saaristolaislammasta. Muistan aina ne illat mailla saaressa suvun ja perheen kanssa.

Laitan melkein aina ruuat kun vietämme viikonloppua uuden naisystäväni kanssa. Hän kyllä seuraa puuhiani ja keskustelee kanssani kun jutustelemme niitä näitä. Juomme viiniä ja maistelemme pikkupurtavia.

Mutta sitten hän keksii, että juuri nyt pitää laittaa astioita tiskikoneeseen tai imuroida lattia tai jotain muuta ihan älytöntä. Kesken mielestäni romanttista iltaa, hän äityy siivoamaan keittiötä. Vaikka vakuutan että tiskit pysyvät siinä missä ovat myöhempään iltaan tai vaikka aamuunkin asti, hänen on pakko siivota jokainen asia joka on näköpiirissään. Sama koskee itse syömistä. Kun lopettelemme ruokailua ja juomme viiniä, mikä minusta on mukava hetki leppoisalle rupattelulle tai syvällisemmällekin keskustelulle, seuralaiseni ryhtyy hetimiten siivoamaan pöytää ja korjaamaan astioita ja kaikkea muuta pois. Ootkos jo lopettanut et voisin korjata tän pois? on kysymys konka kuulen aivan liian usein.

Minun iltani on tämän myötä pilalla. Olen sanonut että siivoaminen ei ole prioriteetti vaan yhdessäolo, juttelu ja hyvä ruoka. Olemme vasta tutustumassa toisiimme ja puhuminen pöydän ääressä on tärkeämpää kuin siivoaminen.

Hänen vastauksensa on että ei ne astiat saa lojua pöydällä ja kattilat hellalla, on ne siivottava pois. Ja roskat vietävä ulos ettei ne haise. Ja kaikki laitettava jääkaappiin ettei ne pilaannu. Kun kaikki tämä on tehty ja ruuanmurutkin pyyhitti pöydältä ja imuroitu lattialta, ovat kynttilät jo palaneet loppuun ja keittiön taika kadonnur.

Se saa minut hyvin surulliseksi.

M54

Kommentit (129)

Vierailija
1/129 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiivistä vähän.

Vierailija
2/129 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikesta päätellen ongelmasi ovat pieniä, jos tämä on pahin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/129 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jaksoin lukea loppuun. Varmaan joku lapsuudenkodista opittu pakkomielle, jota ei itsekään tiedosta ja josta on vaikea päästä eroon?

Voisiko sitä ruuanlaittoa tehdä yhdessä? Eikö siinä ole yleensä kaikenlaista kuorimista ja pilkkomista, mihin apukokki voisi osallistua? Jos nainen vain katselee vieresä kun toinen kokkaa, niin voi senkin vuoksi kokea painetta jälkien siivoamiseen.

Vierailija
4/129 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano, että tavoittelet romanttista iltaa eikä nuo raivaamattomat asiat häiritse sinua ja voit tehdä ne vaikka itse myöhemmin.  Vai onko ne jääneet hänelle lopuksi?

Vierailija
5/129 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nainen ei pysty olemaan romanttinen ennenkuin sotkut on siivottu pois.

Vierailija
6/129 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siinä on teillä selkeä persoonallisuusero. Hän haluaa, että asiat siivotaan heti, jotta ei jää siivottavaa myöhemmälle. Sinun mielestäsi asioita ei tarvitse siivota heti. 

Sinun pitää itse päättää, onko ero mielestäsi liian suuri vai pystyykö sen kanssa elämään. Ehkä voitte myös keksiä kompromissin näihin tilanteisiin, joka olisi molemmille ok.

Vierailija
7/129 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syökää kertakäyttöastioista.

Vierailija
8/129 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erilaisia tulkintavaihtoethoja:

-hän haluaa tehdä oman osansa töistä. Sinä olet jo laittanut ruoan, hänen tehtäväkseen jää siis siivoaminen. Ratkaisu: ota hänet mukaan ruoanlaittoon muuksikin kuin yleisöksi.  Sano, että siivoatte yhdessä huomenna. Tai vielä parempi, siivoa etukäteen niin ettei teillä tarvi sinä viikonloppuna enää imuroida.

-hänelle keittiössä ei ole taikaa. Hän haluaisi kokea taikaa jossain ihan muualla, esim siistissä olohuoneessa, twi ylipäänsä jossain siistissä paikassa, jossa tekemättömät työt eivät näy. Ratkaisu: lataa ne käyttyt asiat tiskikoneeseen jo ruoanlaiton aikana ja nouskaa sitten kynttilöinenne olkkariin. Tai makkariin. Tai johonkin.

-Ja joo, ruoat kannattqa laittaa kylmään, ettei ne pilaannu. Mahatauti ei ole romanttinen. Tähän ei mene kauaa.

Vierailija
9/129 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos et osaa itse siivota jälkiäsi samalla kun teet ruokaa niin anna toisen siivota. En voi itsekkään rentoutua ollenkaan jos on sotkua. Itse osaan kokkailla ja laitella tavarat omille paikoilleen samalla ja kun ruoka on valmis ei mitään sotkuja ole. Sinua ehkä harmittaa kun toinen siivoaa ja toista voi harmittaa kun on sotkua. Anna siivota äläkä pilaa tunnelmaa itse.

Vierailija
10/129 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä mielenkiintoinen ilmiö, ja varmasti sinulle kiusallinen. Sun rakkauden osoitus on ruoka, ruuanlaitto ja toiselle mielihyvän tuottaminen. Sama mulla; laitan ruokaa osoittaakseni rakkauttani toista kohtaan. Mun puoliso on ruuan suhteen hyvinkin välinpitämätön, ja sattaa tokaista, että *ei mulle tarvi laittaa ruokaa*. Se tuntuu vähän siltä kuin matto vedettäisiin alta; en laita ruokaa siksi, että pitäisi, vaan siksi että haluan tehdä niin.

Seuralaisesi saattaa myös jotenkin tavallaan kokea sinun intohimon ruuanlaittoon ja sillä kautta tunteiden kanavoimiseen vaikeana, jos hänen oma suhde ruokaan on täysin eri hän ei ymmärrä sitä emotionaalista maustetta, mitä lisäät siihen yhteiseen illalliseen. Ehkä kokee, että hänen on alettava puuhastelemaan jotain muuta korvatakseen sinun vaivannäkösi.

Vierailija
11/129 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa suhteissa on omat ongelmansa, mutta sinulla on toki pieni haitta. Opettele elämään sen kanssa ja hän toki myös opettelee  myös toisenlaisia suhdetapoja. Kompromisseja täytyy toki tehdä puolin jos toisin. Mutta hyvä ja hienoa, että teillä on yhteistä puhuttavaa ja harrastuksia. Se kuulostaa ainakin mielestäni kuin lottovoitolta. Onnea teille molemmille. 

Vierailija
12/129 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallakin teillä on se oma opittu tapa eikä kummankaan tapa ole toista parempi. Ennemin tässä on red flag ettei aikuinen ihminen ymmärrä itse että ihmisillä on erilaisia tapoja vaan alkaa lapsen tavoin kiukuttelemaan, että minun ilta menee pilalle. Et ole sitten tullut ajatelleeksi, että siivoton keittiö aiheuttaa tälle naiselle stressiä eikä pysty rentoutumaan romanttiseen iltaan eli hänen ilta on pilalla jos ei siivota. Taitaa olla niin ettei ap etsi kompromissia tai sitä kuuluisaa kultaista keskitietä kun sovitetaan kahden aikuisen tavat uuden parisuhteen tavoiksi vaan ap toivoo että täällä kommentit sanoisivat naisen olevan kohtuuton ja että heti on tehtävä niin kuin ap haluaa.

Vierailija
13/129 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nainen ei osaa nauttia ja rentoutua hetkestä. Pitää aina vaan suorittaa jotain. 

Vierailija
14/129 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhut kuin ystävästäni joka tapasi kivan miehen vuosi sitten.  Ystäväni on ns vanhapiika jonka keittiö on aina tip top.  Ja tosiaan kun olen hänen luonaan tai ollaan porukalla iltaa istumassa ja ruokailemassa, hänellä on kiire korjata ruuat ja astiat.  Tiskaamaankin alkaa heti käsin.  Järjestää juhlia mielellään mutta aina tämä sama kaava. Olen sen hyväksynyt osana hänen tapaansa toimia.  Toisaalta hänen kotinsa on aina siisti, kysymys miehelle, olisiko sittenkään mukava jos keittiö jää sotkuiseksi?

Vierailija
15/129 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se nainen ei osaa nauttia ja rentoutua hetkestä. Pitää aina vaan suorittaa jotain. 

Mun ex-mies on tuommonen. Ihan järkkyä. Milkainen ihminen alkaa siivota kesken romanttisen illallisen?

Vierailija
16/129 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset on taiteiljoita, toiset on siivojia

17/129 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nainen ei pysty olemaan romanttinen ennenkuin sotkut on siivottu pois.

Ja kynttilä sekä tunnelma sammunut. ..

Outoa käytöstä minusta

Vierailija
18/129 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä hän tuntee halua osallistua, koska ei itse kokkaa. Tekee osansa niin sanotusti. Sinä olet se rento lännen ihminen ja hän jäykkä itäsuomalainen. Ei käytökseltään, mutta siellä päin on tärkeää osoittaa olevansa kunnon ihminen, koska naapurit juoruaa.

Mitä jos keskustelisin tästä suoraan hänen kanssaan? Voisitko ehkä itse ottaa rennommin sillä aikaa kun hän puuhailee tai jopa osallistua, mutta ihan vain pikkuisen, että tekemisen balanssi säilyy. Voithan suukotella ja flirttailla samalla. Siitä sitten kynttilöitä sytyttelemään ja kuhertelemaan sen jälkeen?

Vierailija
19/129 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ota itäsuomalaista. Kulttuurierot ovat selvästi liian suuret.

Vierailija
20/129 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että hänellä on huono omatunto, kun ei osallistu mitenkään. Mikset puhu hänelle?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kahdeksan