Vanhempani kertoivat, että 70-luvulla lääkäriin pääsi heti, jos sinne oli tarvetta mennä.
Eli ennen vanhaan lääkäriin pääsi heti, nykyään joutuu odottamaan vaikka kuinka pitkään.
Mitä ihmettä on tapahtunut?
Kommentit (138)
Erikoissairaanhoito oli lapsen kengissä 70-luvulla. Lääkärit ehti keskittyä perusterveydenhuoltoon. Ei ollut terapiaa eikä masennusta...
Silloin ei menty pikkuvaivojen takia lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei päässy, itse jouduin terkkarilla odottamaan 6 tuntia vaikka angiina oli kauhea. Aina meni joku juoppo ohitse kiireellisenä.
Nyt ei varmaan puhuttu päivystyksestä. Päivystyksessä angiina ei ole ihan ekana hoidettavien listalla.
Ei ollut silloinkaan erillisiä lääkäreitä päivystyspotilaille tai ajan varanneille. Taidat olla keskimääräistä yksinkertaisempi.
Missä on sellainen päivystys, mihin voi varata ajan?
Lääkärin työnkuva oli toisenlainen. Silloin hoidettiin enemmän potilaita. Nyt kun seuraan meidän lääkärien työtä niin suuri osa päivästä menee kaiken maailman lausuntojen tekemisiin ja toimistotöihin. Joka helkutin asiaan vaaditaan lääkärin monisivuisia lausuntoja. Tutkimuksia tehdään ihan eri tahtiin ja nekin pitää lääkärin käydä läpi. Juridisesti joka asia pitää kirjata potilasoikeuksien vuoksi. Ennen riitti kun kirjattiin käsin parilla lauseella potilaskäynti. Sama työnmuutos koskee hoitajia.
Maailma on mennyt paljon monimutkaisemmaksi ja kaikki tuo muu työ vie aikaa varsinaisesta potilastyöstä.
Edelleen pääsee heti jos viitsii maksaa
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon 70-luvulla oli vanhuksia suhteessa työväestöön? Entä nykyään?
Nykyään myös nuorissa on paljon huollettavia. Työttömiä on paljon. Puhutaan huoltosuhteesta ja se on Suomessa kaiketi maailman huonoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei päässy, itse jouduin terkkarilla odottamaan 6 tuntia vaikka angiina oli kauhea. Aina meni joku juoppo ohitse kiireellisenä.
Nyt ei varmaan puhuttu päivystyksestä. Päivystyksessä angiina ei ole ihan ekana hoidettavien listalla.
Ei ollut silloinkaan erillisiä lääkäreitä päivystyspotilaille tai ajan varanneille. Taidat olla keskimääräistä yksinkertaisempi.
Terveysaseman päivystykseen varataan aika.
70-luvulla lääkäri tuli jopa kotiin.
Ennen oli vanhuksia ja muita sairaita. Lääkärit olivat silloin tehokkaampia ja tekivät töitä enemmän. Nyt lääkärit tekevät töitä silloin kun huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveysaseman päivystykseen varataan aika.
Höpö höpö.sinne mennään jonottamaan.
Nykyään on luulosairaita ja ihmiset menevät yksinäisyyttään lääkäriin, kun ei ole normaaleja kohtaamisia enää.
Vierailija kirjoitti:
Erikoissairaanhoito oli lapsen kengissä 70-luvulla. Lääkärit ehti keskittyä perusterveydenhuoltoon. Ei ollut terapiaa eikä masennusta...
Psykiatrian paikkojen määrät olivat paljon suuremmat kuin nykyään. Nykyään vain murto-osa siitä. Eli kyllä vaan oli psykiatrian hoitoa nykyistä enemmän. Lääkkeet eivät olleet vain yhtä hyviä kuin nykyisin.
Olen kerran tarvinnut lääkäriä viimeisen 35 vuoden aikana. Se tapahtui tässä helmikuussa ja pääsin lääkäriin tunnin päästä ja sain hoitoa. Menin päivystykseen ja pääsin aika pian. En tied miten muut ihmiset pääsee hoitoon mutta pääsin aika pian itse.. Olen 50 v mies.
Vierailija kirjoitti:
Enennen ei lääkäriin menty pienten vaivojen takia, eikä aina edes isompien.
No sain ajan aknen vuoksi parin päivän päähän, 80-luvun puolivälissä. Ei ne lääkkeet hirveästi auttaneet, mutta kuitenkin. Ja sain ihan järkeviä ohjeita. Pahan aknen ja vesirokon jälkeen, olen vanhojen valokuvien perusteella ollut ok.
Lääkärit käyttää ajan kirjaamiseen ja tietojärjestelmiin. Ollaan menty kehityksessä taaksepäin.
Niin, nykyisin vanhat mielisairaalat on tyhjillään tai muutettu asunnoiksi. Potilas hoidetaan reseptillä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on jossain määrin ihan totta. Ennen ei ollut edes ihmeellisiä hoitokeinoja, eikä niin kattavaa erikoissairaanhoitoa. Isoäidiltäni leikattiin syöpä pois suoraan terkkarissa, eipä tulisi nykyään kuuloonkaan. Ennen peruslääkäreiden osaamistaso oli paljon parempi. Ei 70-luvulla lähetetty potilata erikoislääkärille poskiontelon punkteeraukseen vaan se osattiin tehdä itse. Nykyään lääkäreiden koulutukseen sisäänottoa on vastoin yleistä luuloa kasvattu, budjetti on pienempi per opiskelija eikä kaikkea tarvittavaa opeteta kunnolla. Tämä johtaa siihen, että potilaat ja peruslääkärit pyörivät läheterumbassa. Ennen ei myöskään ollut kankeita potilastietojärjestelmiä, joiden kanssa tappeluun kului aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä nykymenosta, mutta Turussa taisi olla 00-luvun loppupuolella systeemi, että päivystys aukesi joskus klo 15 tai 16 ja sinne piti soittaa. Sai sellaisen suunnilleen ajan, milloin tulla paikalle, ei tarvinnut tuntikausia siellä paikan päällä jonotella. Jos halusi jo päivällä lääkäriin, niin silloinkin soiteltiin ja hyvällä onnella sai ajan jopa samalle päivälle. Jos ei, niin sitten piti mennä tuonne päivystykseen. Vähän myöhemmin rupesi toimimaan akuuttivastaanotto päivällä, mihin varattiin myös aika. Hoitaja tutki ja pyysi lääkärin paikalle, jos katsoi, että tarvitaan lääkäriä. Se oli tosi hyvä systeemi. Jos tuonne ei enää aikoja ollut, niin sitten joutui TYKSin päivystykseen jonottamaan.
-ohis-
Vierailija kirjoitti:
Näin oli 80 luvullakin. Lääkäreitä oli joka kylässä. Jos ei useampaa niin ainakin yksi. Ei ollut yksityisiä lääkäriasemia joissa on 100 lääkäriä yhdellä paikkakunnalla. Ahneus. Rahaa on enemmän kuin koskaan, mutta se keskittyy pienelle porukalle.
Eivät lääkärit halua asua nykyään pienissä kylissä. Nykyään kahtiajako on niin syvä eivätkä monet lääkärit halua kasvattaa lapsiaan paikassa, jossa ei ole heille tulevaisuutta eikä puolistolle töitä - ellei puoliso ole lääkäri.
Nyt soitetaan ensin sairaanhoitajalle ja muutaman vuoden päästä suoraan saattohoitajalle. Kehitys kehittyy.