Paras kirja IKINÄ?
Kuvaile hieman tyyliä + kerro, miksi se on sinulle rakas!
t. maanantaina kirjastoon
Kommentit (117)
Kirjailijan nimen olen unohtanut minäkin. Siinä oli kyllä hyvää dialogia.
Tosi vaikea sanoa niiden tuhansien kirjojen joukosta, joita elämäni aikana olen lukenut, mikä olisi paras. Ketjussa jo mainitut Tulitikkutyttö ja Lumen taju ovat kolahtaneet. Samoin uusista lukukokemuksista Christian Jungersenin Poikkeus säännöstä. Nuorempana minuun vaikutti erityisesti Jack Kerouacin Matkalla. Se sopi parikymppisen elämänvaiheeseen, jossa itsekin olin koko ajan matkalla, enkä tiennyt minne.... Vielä joitakin hyviä mainitakseni:Hannu Raittilan Canal Grande, Ulla-Lena Lundbergin Marsipaanisotilas ja Anthony Powellin Tanssi ajan pyörteissä -trilogia, joka kertoo ajankuvaa 1920-luvun lontoolaisista seurapiireistä. Tietokirjoistakin löytyisi paljon suosikkeja, samoin ammattikirjallisuudesta, jota tulee nykyisin luettua kaikkein eniten.
mainituista kirjoista,vaikka olen lukenut todella paljon.
Kiitos siis, täytyy suunnata kirjastoon!
Mitähän mulla tulis mieleen..
pienenä suosikki: Ronja Ryövärintytär
nuoruudessa: Zana Muhsen, Myyty
nykyään: Dale Carnegie, Miten saan ystäviä, menestystä,vaikutusvaltaa
Minä olen todella huon nimissä enkä koskaan muista kirjailijaa tai kirjan nimeä, mutta kun joku mainitsi kirjan Lumen Taju jokin liikahti jossain. Jospa joku vielä kertoisi kuka tämä vaikuttavan kirjan kirjoitti?
Samoin Borderliners, oisku suomennettu Rajatiloja tm
. Kuulema myös Hoegin uusin on hyvä.
oli Burnettin kirja, samalta tkijältä myös Pikku Prinsessa, joka myös hyvin koskettava kirja. Minunkin tekisi mieli lukea nuo molemmat uusiksi. Anna-sarja on kaikkien aikojen paras, sen tunnelmaa en ole koskaan päässyt ylittämään lukemalla. Tosin en ole aikuisiällä lukenut, mutta rakas kirjasarja oli. Luen valtavasti, ja tämän ketjunkin talletin kirjanmerkkeihin, nyt on pitkäksi aikaa vinkkejä!
Tällä hetkellä koukuttaa Anna Kortelainen, osaa kirjoittaa historialliseen faktaan perustuvia romaaneja tosi houkuttelevasti, Albert Edefeltin rakastajattaresta kirjoitti kirjan kuin dekkarin.
Luen paljon, ja pienten lasten äitinä monesti sopivaa luettavaa tällä hetkellä ovat joko novellit tai sitten dekkarit. Niitä löytyy paljonkin suosikkeja. Monesti dekkariosastolla jotkut kirjailijat ovat ensin hyviä, ja sitten niihin kyllästyy, esim. Stephen King, hänen parhaansa ovat minusta Uinu, uinu lemmikkini ja Piina.
Tykkään kovasti myös Steinbeckistä, Hemingwaysta, Dostojevskista ja Irvingistä. Erityisen hyvinä pitää myös mainita Haudatkaa sydämeni Wounded Kneehin, kirjailijan nimeä en ikävä kyllä muista.
Samoin ' kauhuromaani' Parfyymi on kyllä ottanut uskomattomasti valtaansa.
Lasten kirjoista tykkään minäkin edelleen, hyviä mm. Astrid Lindgrenin Veljeni Leijonamieli ja Ronja ryövärintytär. Ranskalaisen kirjailijan nimi ei kuitenkaan tule kirjoitetuksi oikein, joten en laita mutta Pikku Prinssisä on loistavaa elämän viisautta (mm. ainoastaan sydämellä näkee hyvin). Tykkään myös Lokki Joonatanista. Rehellisenä sanon myös pitäväni kovasti Harry Pottereista.
Ja unohdan tietysti tie vaikka kuinka monta erinomaista kirjaa.
Tässä jotain kevyitä suosikkeja (ei toki paras IKINÄ) mutta jos jotain kiinnostaisi ei ihan netta muskett -taso, mutta kuitenkin kevyt:
Joanne Harrisin kaikki kirjat
Maeve Binchyn tuotanto
Nyt en ole lukenut yhtään oikein sykähdyttävää aikoihin, vinkkejä voisin ottaa vastaan.
Niin ja lapsille luen, pari tuntia sitten Timo Parvelan Keinulautaa ties monennenko kerran. Oikein hieno ja syvällinen kirja ja lapsetkin tykkää.
Nyt on kesken viimesin Remes, ei tod paras lukemani kirja eikä ihan lähellekään. Ikävä kyllä, ne ekat oli sairaan jänniä!
Oikeastaan aika vaikea kysymys, sillä paras ikäänkuin kouluarvosanoilla ajateltuna ei välttämättä ole se vaikuttavin. Esim. Pottereissa on mielestäni sellaista taikaa ja koskettavuutta, joka kyllä jää jostain kirjallisesti ansiokkaammasta, vaikkapa Johanna Sinisalon Ennen päivänlaskua ei voi -teoksesta puuttumaan.
Tässä siis sellaisia, jotka ovat tehneet suuren vaikutuksen tunnetasolla:
Täällä Pohjantähden alla, Säädyllinen murhenäytelmä (Helvi Hämäläinen; poikkeuksellisesti myös elokuva oli mielestäni hyvä), kaikki Muumi-kirjat, erityisesti Muumilaakson marraskuu, Ursula Le Guinilta Pimeyden vasen käsi (aivan mieletön!), ylipäätään tykkään älyttömästi kaikesta, mitä Le Guin on kirjoittanut. Maarit Verrosen monet kirjat, esim. Luolavuodet, Kylmien saarten soturi.
Ja tietysti, viimeisenä, ehdottomasti, mikäpä muukaan fantasiafanille kuin Taru Sormusten Herrasta. Jännä muuten, että se oli mainittu tässä pinossa vain pari kertaa, vaikka on useissa erilaisissa äänestyksissä ympäri maailmaavalittu suosituimmaksi. Ilmeisesti ei kovin paljoa fantasian lukijoita av:lla?
Aino Kallas: Sudenmorsian
Le Guin: Pimeyden vasen käsi
Herbert: Dyyni (sarja)
Calvino: Halkaistu varakreivi
Dahl: Oswald-eno
Orwell: Eläinten vallankumous
Shelley: Frankenstein
Cunningham: Tunnit
Itsellä kirjaa ei ole mutta nimi "PARAS KIRJA IKINÄ" uskon siihen haluaisin tietää siitä mutta ei ole varaa
Tekijää en muista minäkään, mutta tuo on sellainen kirja, jota muistelen välillä näin aikuisena.. Ja kirja on todella ollut mieleenpainuva, koska olen lukenut niin paljon kirjoja sekä aikuisena että etenkin lapsena. Tekijää en muista minäkään, mutta toisaalta kiinnostaisi lukaista kirja nyt aikuisena uudestaan.. Vai pilaisinkohan koko kirjasta jääneen mielikuvan, jos lukisin sen nyt uudestaan?
Jotenkin tuntuu käsittämättömältä että aikuiset ihmiset ottavat tuon asenteen, että vain tietyn tyyppiset kirjat ovat hyviä ja lähiömammoille sopivat ne " hömppä" kirjat? Kuten joku jo hyvin osuvasti sanoikin, niin kaikille kirjoille on aikansa ja paikkansa. Eikä " hömppä" kirjojen lukeminen tee kenestäkään tyhmempää; lähinnä vaan tuntuu naurettavalta että joku brassailee lukevansa sivistävämpiä kirjoja.