Paras kirja IKINÄ?
Kuvaile hieman tyyliä + kerro, miksi se on sinulle rakas!
t. maanantaina kirjastoon
Kommentit (117)
Ei mun ehdoton lempikirja, mutta yks niistä, jotka on viimeisten vuosien aikana sykähdyttäneet. Hurja tarina, jossa joutuu itse miettimään elämänarvoja. Vaikka oli välillä vähän pitkäveteinen, loppu palkitsi. Suosittelen!
Kafkan Oikeusjutussa kirja aukes mulle ihan uudella tavalla. Eniveis, yks ehdoton suosikkini on edelleen George Orwellin Puilla paljailla. Jotenkin niin hirtehistä kertomaa ja ilmeisesti miekkosen itsensä kokemaa. :)
Tykkään lukea Austenia ja Shakespearea alkukielellä, sekä sitten vähän tuntemattomampia kirjailijoita, kuten Fred d' Aguilar. Mutta se Orwell omassa luokassaan.
ja se on niin kalpeakin verrattuna näihin esikuuviinsa, kuten evelyn Waughin Menneeseen Maailmaan. Ihan kuin tarttilata olis jäänyt hiffaamatta, että college yläluokan dekadenssi on vaan se kehyskertomus, jonka alla kuljetetaan se tarina.
saman aikaan surullinen, hauska ja helppolukuinen, ei voi jättää käsistään. Kuitenkin kohtuullisen hyvin kirjoitettu (voitti Pulitzerin kirjallisuuspalkinnon). Kertoo lapsiperheen arjesta, kurjuudesta 30-luvun Irlannissa pojan silmin.
Ja jos joku nyt tulee sössöttämään nähneensä sen leffana ja oli tosi hyvä niin sanon vaan että kiva.
Olen vasta aloittanut lukemaan yhtä, mutta kirjoittajana on aivan huippu!
Kokeile Hesarin klassikkokirja arvontakonetta. Tulee mielenkiintoisia ehdotuksia!
Odotas hetki, käyn etsii sulle linkin.
Eivät vain oikein aukene minulle. Osaan arabiaakin, ei siinä mitään. Mutta tuntuu, ettei tarinassa ole mitään järkeä, tai itse asiassa tarinaa ei ole, vain sanoja pötkössä.
Hesarin kriitikolta lainaan nämä, allekirjoitan ne, jotka olen lukenut (neljä), joten tuskin noi loputkaan kovin huonoja on! Nämä siis Jan Blomstedtin valintoja.
* Italo Calvino: Näkymättömät kaupungit
* Denis Diderot: Rameaun veljenpoika
* Nikolai Gogol: Kuolleet sielut
* Takeshi Kaiko: Kesän pimeys
* Milan Kundera: Naurun ja unohduksen kirja
* Joel Lehtonen: Henkien taistelu
* Curzio Malaparte: Kaputt
* Robert Musil: Mies vailla ominaisuuksia
* Vladimir Nabokov: Lahja
Lisäksi tykkäsin tosi paljon Sinuhesta.
Jos mennään enemmän viihdeosastolle, Virpi Hämeen-Anttilan ja Jarkko Sipilän kirjat toimivat.
Tykkään myös noista jonkun mainitsemista Singerin kirjoista, jotenkin vereviä tarinoita. Ja sitten on näitä muitakin:
- Garpin maailma (kummallisia odottamattomia käänteitä)
- Torstai on toivoa täynnä (hassuja päähänpistoja)
- Kauriin kääntöpiiri (mahdotonta seksiä)
- Futurologinen konferenssi (erikoisia ajatuksia herättävä tarina)
ja näiden kirjoittajien muitakin kirjoja
jne
Huonoin on ollut (et varmaan löydä edes mistään, toivottavasti):
- Norsunluinen sateenvarjoteline
mutta pakko sanoa että tuo Sinuhe ei kyllä minuun ole kolahtanut mitenkään erityisesti. Olihan se ihan luettava mutta ei juuri enempää. Piti vielä muutaman vuoden päästä lukea se uudestaan mutta ei se edelleenkään ollut minun kirjani.
Paras mielestäni kaikista, Taivaanlaitumet.
Tällä hetkellä ekana keikkuu Westön Missä kuljimme kerran. Mikä kieli, mikä tarina. Irvingin Ystäväni Owen Meany on rakas. Garpin maailma myös. Olemisen sietämätön keveys on unohtunut vähäksi aikaa, siinä paljon totuutta ihmisestä. Isabel Allenden Henkien talo. Se pitääkin nyt vielä aikuisempana lukea vielä kerran.
Sitten on helmiä, kirjoja, joita en halua jakaa. Joista kerron vain harvoille, tai vaikenen kokonaan. Kirjoja, jotka ansaitsisivat suuremman huomion, kaiken huomion mitä pystyvät saamaan ja joista silti en kerro. Haluan kuvitella ne omikseni.
Tämä kolahti minuun jo 20 vuotta sitten ja olen lukenut sen ainakin 10 kertaa. Yhteiskunnallista murrosta, naisen asemaa, romantiikkaa ja riutuvaa rakkauttakin sopivassa sekoituksessa.
Oli mun mielestä aika huono. Kuulemma huono suomennos.
jonka jaan vain ja ainoastaan harvoille ja valituille :)
Eikä sitä onneksi kovin moni edes osaa arvostaa. Ehkä just siks en puhu siitä, että ketuttais jos muut teilais, jotka ei ehkä osaa ymmärtää sitä...
Romantiikkaa, draamaa, ahdistusta, elämänviisautta. Ei tuossa järjestyksessä. Sattuu sydämeen.
Muita suosikkeja mm. Donna Tarttin Jumalat Juhlivat öisin (vai mikä tämän kirjan nimi on suomeksi, Secret History?) ja Täällä Pohjantähden alla mikä nyt ainakin pitäisi kuulua ihan yleissivistykseenkin.
Sivistystä av:lle! Yllättävää että vastaukset olleet noin hyviä! Lisää!