Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi laihdutuslääkkeet nähdään niin isona uhkana? Lihavuus ei ole ilmaista. Se voi johtaa diabetekseen, nivelten rasittumiseen, kipuihin

Vierailija
12.06.2025 |

Eikö yhteiskunta säästä rahaa, jos lihavuus on vähäisempää?

Lihavuus on kuitenkin yhteydessä moniin muihin sairauksiin ja voi rasittaa niveliä ja selkää ja vaikuttaa työkykyyn ja olotilaan.

Varmasti haittojakin lääkkeillä on ja pitää valita kenelle lääkkeistä on hyötyä ja kenelle haittaa. 

Kommentit (106)

Vierailija
41/106 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa lihavista on täysin itse syyllisiä lihavuuteensa.

Vierailija
42/106 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos meille diabeetikoille (itsellä 1 tyypin diabetes) riittää niitä lääkkeitä ensin (siis ne eivät ole mitään lihavuuslääkkeitä vaan niissä on sekin "haittavaikutus" että toimivat niin) en näe mitään syytä siihen ettei niitä voi myös lihavuuteen (joka on aina itse aiheutettua joten turha tulla selittään että lääkkeet lihottavat koska ne eivät yksinkertaisesti voi sisältää sitä kilokalorimäärää minkä ihminen päivittäin tarvitsee tai että jokin sairaus lihottaa. Ei lihota). T: mies joka painaa 68 kg ja on 179 pitkä (ihan sairaalassa punnittu ja mitattu).

Mihin sinä sitä lääkettä tarvisit? Kyse ei ole DM I-lääkkeestä ja II-tyypissäkin se on hoitoa tukeva lääke, jonka vaikutus tulee isolta osalta sen laihtumisen kautta. Eikö olisi järkevämpää ne ihmiset jo ennen kuin diabetes puhkeaa, eikä vasta puhkeamisen jälkeen? Kansantaloudellisesti parasta olisi hoitaa ylipainoiset, joilla esidiabetes tai sukurasite ja estää diabeteksen puhkeaminen. Mutta se ei tuo moralistista iloa kenellekään, joten sitä ei populisti ikinä kannata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/106 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on itse kilonsa hankkinut niin sitten pitäisi itse olla myös kilojen kadottamisesta vastuussa eikä odottaa valtion avustusta. 

Valtio ei avusta lihavuuslääkkeiden hankkijaa laisinkaan. Päinvastoin kun kerää alvit sekä lääkärikäynnistä että lääkkeestä. 

Vierailija
44/106 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kallistahan tuo on ja myös jatkossakin syötävä. Ei tuo köyhää koske.

Onko kyse siis rahasta tai kateudesta, jos vain osalla on taloudellisesti mahdollista aloittaa hoito?

Kateus.

Vierailija
45/106 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihinkähän nämä laihdutus"lääkkeet" johtaa, kun kuluu pidempi aika..

Kasvaa toinen pää selkään?

No mitäpä väliä sillä on, KUHA on laiha!

Vierailija
46/106 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ozempic ei taatusti ole terveellistä, näkyy näistä käyttäjistä. Ikääntyneet 20 vuotta.

Se on laihtumisen vaikutus.

Voi saada Ozempic-kädet.

Vierailija
47/106 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihinkähän nämä laihdutus"lääkkeet" johtaa, kun kuluu pidempi aika..

Kasvaa toinen pää selkään?

No mitäpä väliä sillä on, KUHA on laiha!

Mutku se on palstan miehille ainoa asia, jolla on merkitystä,  kun he miettivät, voiko naiseen rakastua. Minkäs teet.

Vierailija
48/106 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusia lääkkeitä hypetetään aina mediassa, ja niiden tehoa liiottellaan ilman kunnollista pitkän aikavälin tutkimusnäyttöä tai käsitystä siitä, miten ne vaikuttavat elimistön toimintaan ja eli järjestelmiin pitkällä aikavälillä. Näillä laihdutuslääkkeillä on merkittävä markkinapotentiaali ja niiden aggressiivinen markkinointi peittää alleen kaiken terveen kritiikin ja skeptisyyden.

Lisäksi ne ovat yhteiskunnalle äärimmäisen kalliita, joten ilman panostusta lihavuuden ennalta ehkäisyyn niillä on hyvin marginaalinen kansanterveydellinen merkitys. Ja kun ihmiset saadaan uskomaan nappien ihmeelliseen voimaan, ei yhteiskunnantarvitse motivoitua ennaltaehkäisemään erityisesti lasten lihomista. 

Vierailija
49/106 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on tänään tungettu liukuhihnalta ketjuja ainakin aiheista lihavuus, transsukupuolisuus, lastensaannin ihanuus, tummaihoisten vastenmielisyys ja Venäjän sota. Onko näiden kaikkien takana sama kahjo, vai onko tämä palsta joku magneetti pakkomielteisille jauhaajille?

Tällä palstalla on paljon ihmisiä, jotka voivat todella pahoin. Osa oksentaa aamusta iltaan huonoa oloaan tänne.

Onneksi tämän palstan kirjoittajat eivät edusta valtavirtaa, vaan ovat todella pikkiriikkinen vähemmistö, jollaisiin tavallinen ihminen törmää lähinnä täällä. 

Olen tätä ihmetellyt. En ole nähnyt tälläisiä ihmisiä missään koko elämäni aikana.

Vierailija
50/106 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä vältytään puuttumasta lihavuuden syihin. On ihan ok syödä itsensä 200 kiloiseksi koska ongelmaan on lääke. 

No tuota, kun se lääke juurikin korjaa yhden juurisyyn, suolistohormonien epätasapainon.

Vierailija
51/106 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä vältytään puuttumasta lihavuuden syihin. On ihan ok syödä itsensä 200 kiloiseksi koska ongelmaan on lääke. 

No tuota, kun se lääke juurikin korjaa yhden juurisyyn, suolistohormonien epätasapainon.

Älä nyt ole noin harhoissas. Oikea ravinto tekee saman asian, mutta kun monikaan ei halua syödä siten kuin ihminen tarvitsee, sitten kuvitellaan lääkkeen korjaavan asian.

Mä en tajua tätä oikean ravinnon vastustusta.

Vierailija
52/106 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi on pelko että joku pääsee liian helpolla? Mikä riski siinä on?

Vierailija
53/106 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on itse kilonsa hankkinut niin sitten pitäisi itse olla myös kilojen kadottamisesta vastuussa eikä odottaa valtion avustusta. 

Ei kaikki niihin kelakorvauksia saa

Itseaiheutetut keuhkosyövät ja verenpainetaudit ja muutkin hoidetaan verovaroin.

Ei niihin lihavuuslääkkeisiin saa minkäänlaista apua yhteiskunnalta, mikä on todella outoa kun miettii kuinka yhteiskunnan varoin hyysätään juoppoja ja narkkareita 

Vierailija
54/106 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni ainakin osa kritisoi lääkehoitoa ihan sen takia, että se saattaa olla liian helppo ratkaisu, joka ei tuo loppuelämän tuloksia. Mutta tietenkin sekin on vain mutuilua ja jonkun yksilön kohdalla lääkkeet voivat auttaa alkuun ja sitten joskus kun käytön lopettaa pystyykin jatkamaan uutta elämäntapaa. Onhan nää laidutuslääkkeet verrattain uutta, että sinänsä ymmärrän, että joku muutosvastaisuuttaan ja tietämättömyyttään vastustaa sitä, että tähänkin asiaan tuodaan lääke vaikka iät ja ajat laihduttaminen on ollut mahdollista ilmankin. Itse en jaksa kiihkoilla mihinkään suuntaan. Jokainen tehköön kuten parhaaksi katsoo, lääkkeillä tai ilman.

Olisi "jännä" kuulla mitä nuo hullut ajattelevat silmälaseista, kun ei tarvitse siristellä tai enää mennä

No menee sitten silmäleikkaukseen. Armeniassa missä nyt olen maksaa 2000 euroa per silmä ja toipumisaika on noin 2 vuorokautta silmältä. Vaihtavat koko linssin siihen hintaan ja tämä on silmälääkärin toteamus viime joulukuulta. Luultavasti löytyy myös halvempia paikkoja. Katsos se ei koske köyhää mutta suomalainen silmälääkärini ei suositellut leikkausta.

Vierailija
55/106 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ozempic ei taatusti ole terveellistä, näkyy näistä käyttäjistä. Ikääntyneet 20 vuotta.

Se on laihtumisen vaikutus.

Voi saada Ozempic-kädet.

Minäkin haluaisin sellaiset!

Vierailija
56/106 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko tuo edes yhteiskunnalle kalliiksi, jos ihminen maksaa itse lääkkeen ilman Kela-korvausta?

Vierailija
57/106 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei laihdutuslääkkeisiin saa valtion avustusta. Taidat olla tyhmänpuoleinen

Vierailija
58/106 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kallistahan tuo on ja myös jatkossakin syötävä. Ei tuo köyhää koske.

Onko kyse siis rahasta tai kateudesta, jos vain osalla on taloudellisesti mahdollista aloittaa hoito?

Jos lihavuuslääkkeellä on sivuvaikutuksia ei ole kyse kateudesta. 

Joku kyseenalaisti jossain johtuuko silmien heikkeneminen Ozempicista vai diabeteksesta. Molemmissa sama riski, ei tietoa miksi. Aiheuttaako diabeteksen hoitoon käytetty lääke muussa käytössä diabeteksen kaltaista haittaa? Vai eroaako silmäongelma?

Ravintoainepuutoksiakin on uutisoitu

Vierailija
59/106 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen laihtuu kyllä elämäntaoamuutoksella, jos oikeasti on valmis ja halukas siihen. Ei vain ole itsekuria monilla enää mihinkään.

Syödään ja mässytetään ruokia ja välipaloja pitkin päivää. Tehdään kuolemaa, jos ruokailun väli venyy kolmeen tuntiin.  Ns viralliset ravintoterapeutit sanoo, että pitää syödä viisi kertaa päivässä ja ylimääräisiä välipaloja voi syödä tarpeen mukaan. Ihmiset syövät ihan liikaa. Nauretaan esim kotipizzan pizzoille, kun ne on niin pieniä lättyjä. Niissä pienissä lätyissä on kuitenkin yli 1000 kcal. 

Vierailija
60/106 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei laihdutuslääkkeisiin saa valtion avustusta. Taidat olla tyhmänpuoleinen

kyllä tyhmä on juurikin näiden lääkkeiden käyttäjä. Lääketeollisuus vetää suuret rahat. 

Oikea ravinto olis ok, mutta eihän se ole trendikästä.

Tarkoitan sillä oikealla ravinnolla lajin mukaista, en "suositusruokaa"

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän