Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhteisöllisyys kadonnut?

Vierailija
12.06.2025 |

Yhteisöllisyys kadonnut?

Kommentit (144)

Vierailija
121/144 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Nro 112: "Minusta yhteisöllisyys nimenomaan ei ole apua lainausmerkeillä tai ilman. Apu tarkoittaa sitä että joku ottaa passiivisesti tarjotun avun vastaan ja joku päättää miten auttaa tai mihin muut voivat osallistua. Esimerkiksi retket ei välttämättä tarkoita sitä että se oli joku ottaisi sen suhteen vastaan apua vaikka voi järjestelyjen suhteen olla passiivinen. Pikemminkin mä puhuisin yhteisestä tekemisestä johon kaikki osallistuu suunnittelusta ja päätöksen teosta lähtien. Tälläistä yhteisöllisyyttä edelleen on olemassa mutta se pitää tavallaan itse löytää. Kukaan ei tule todennäköisesti vetämään hihasta että Hei tuleppa tähän mukaan."

Mä taas ajattelen hieman tosin. Osittain kyllä olen samaa mieltä kansssi. Siis siinä, että yhteisöllisyys on yhdessä tekemistä. Mutta yhteisöllisyys ei ole sitä, että joku tekee ja muut vaan nauttii sen yhden tekemisistä. Koska jos niin on ja sse yksi ei enää v

Se on varmasti nimenomaan sitä kadonnutta yhteisöllisyyttä että yksi on ryhmän vetäjä tai johtaja ja muut enemmän tai vähemmän passiivista auttavat järjestelyissä. Osaksi juurikin siitä syystä että kukaan ei sellaista pidemmän päälle jaksa. Toinen syy miksi esim. ryhmämatkat on vähentyneet tai paremminkin yhteisöjen koko radikaalisti pienentynyt on nykyajan mahdollisuudet ja vaihtoehdot. Todennäköisesti ei saada kokoon linja-autollista väkeä joka lähtee yhdessä vaikkapa risteilylle. Sen sijaan ehkä syntyy pienempiä porukoita joista yksi lähtee risteilylle, toinen vaellusreissulle ja kolmas ostosreissulle/kaupunki lomalle.

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 122: "Se on varmasti nimenomaan sitä kadonnutta yhteisöllisyyttä että yksi on ryhmän vetäjä tai johtaja ja muut enemmän tai vähemmän passiivista auttavat järjestelyissä. Osaksi juurikin siitä syystä että kukaan ei sellaista pidemmän päälle jaksa. Toinen syy miksi esim. ryhmämatkat on vähentyneet tai paremminkin yhteisöjen koko radikaalisti pienentynyt on nykyajan mahdollisuudet ja vaihtoehdot. Todennäköisesti ei saada kokoon linja-autollista väkeä joka lähtee yhdessä vaikkapa risteilylle. Sen sijaan ehkä syntyy pienempiä porukoita joista yksi lähtee risteilylle, toinen vaellusreissulle ja kolmas ostosreissulle/kaupunki lomalle."

Totta puhut. Ja sitten ongelmana on sekin, että jos yksi sitten lopulta ehdottaa järjestävänsä jotain, 30 on ihan innoissaan tulossa mukaan, mutta lopulta ehkä 5 vaivautuu ilmaantumaan paikalle. Tämähännäkyy nykyisin ihan jo juhlien tai tavallisten illanistujaisten kohdalla. "Kiva kun järkkäät, tulen jos en keksi muutakaan tekemistä". Arvostus sen järjestäjän näkemään vaivaan on laskenut kuin lehmän häntä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/144 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko kyse edes välttämättä mistään arvostuksen laskemisesta vaan siitä ettää ihmisillä on nykyisin niin paljon kaikkea. Maanantai iltana on toi harrastus, tiistaina tuo, keskiviikkoa on lasten kuskaamista harrastuksiin ja ... Viikonloppuna vain ei ehkä jaksa enää lähteä vaikka kuinka olisi kiva että Pirjo-täti järjesti juhlat. Muutama vuosikymmen sitten ne Pirjo-tädin juhlat ehkä oli ainoa tapahtuma/vapaa-ajan meno koko viikolla.

Vierailija
124/144 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomeen on tullut hajota ja hallitse porukkaa muualta.

Joiden elättämiseen suomalaiset raataa niska limassa. Suomalaiset eivät saa enää elää vapaasti omassa maassaan. Ja se verottaa voimavaroja. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko kyse edes välttämättä mistään arvostuksen laskemisesta vaan siitä ettää ihmisillä on nykyisin niin paljon kaikkea. Maanantai iltana on toi harrastus, tiistaina tuo, keskiviikkoa on lasten kuskaamista harrastuksiin ja ... Viikonloppuna vain ei ehkä jaksa enää lähteä vaikka kuinka olisi kiva että Pirjo-täti järjesti juhlat. Muutama vuosikymmen sitten ne Pirjo-tädin juhlat ehkä oli ainoa tapahtuma/vapaa-ajan meno koko viikolla.

Mä kyllä ymmärrän hyvin tämänkin. Mutta kun Pirjo-täti kertoo, että olisi ehkä aikeissa järjestää juhlat, niin kannattaa sanoa hänelle jotain tyyliin "ihan kiva idea, mutta katsotaan nyt"  eikä "siis aivan ihana idea!!!". Koska jälkimmäisessä tapauksessa Pirjo-täti kuvittelee, että tulisit oikein mielelläsi hänen juhliinsa ja vain sairaustapauksissa tai työvuorosi vaihtuessa jättäisit tulematta. Sen sijaan tuossa toisessa tapauksessa hän tietää, että hänen juhlansa eivät nyt ole sun prioriteeteissasi kovin korkealla ja saatat tulla, mutta todennäköisesti et. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joiden elättämiseen suomalaiset raataa niska limassa. Suomalaiset eivät saa enää elää vapaasti omassa maassaan. Ja se verottaa voimavaroja. 

Suomessa ei ole tainnut olla koko kansan kattavaa yhteisöllisyyttä kuin sotien aikana. Silloin oli kaikilla suomalaisilla yhteinen vihollinen eli tuo itänaapuri. Me ollaan alunperin eri alueilla asuvia heimoja, jotka on eri puolilta maailmaa rantautuneet tänne. 500 vuotta sitten ei itäsuomalaisilla ollut yhtään mitään yhteisöllisyyttä länsisuomalaisten kanssa. Itseasiassa ei tästä olen edes kovin kauaa, kun se yhteisö oli vain oman paikkakunnan porukka ja jo 200 km päässä asuva porukka oli "outoja muukalaisia". 

Vierailija
127/144 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska sitä on ollut? 

Vierailija
128/144 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei ole tainnut olla koko kansan kattavaa yhteisöllisyyttä kuin sotien aikana. Silloin oli kaikilla suomalaisilla yhteinen vihollinen eli tuo itänaapuri. Me ollaan alunperin eri alueilla asuvia heimoja, jotka on eri puolilta maailmaa rantautuneet tänne. 500 vuotta sitten ei itäsuomalaisilla ollut yhtään mitään yhteisöllisyyttä länsisuomalaisten kanssa. Itseasiassa ei tästä olen edes kovin kauaa, kun se yhteisö oli vain oman paikkakunnan porukka ja jo 200 km päässä asuva porukka oli "outoja muukalaisia". 

😂😂😂😂

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

😂😂😂😂

Naura vaan, mutta kerropa milloin muulloin Suomessa on ollut koko kansan kattavaa yhteisöllisyyttä.

Vierailija
130/144 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kyllä ymmärrän hyvin tämänkin. Mutta kun Pirjo-täti kertoo, että olisi ehkä aikeissa järjestää juhlat, niin kannattaa sanoa hänelle jotain tyyliin "ihan kiva idea, mutta katsotaan nyt"  eikä "siis aivan ihana idea!!!". Koska jälkimmäisessä tapauksessa Pirjo-täti kuvittelee, että tulisit oikein mielelläsi hänen juhliinsa ja vain sairaustapauksissa tai työvuorosi vaihtuessa jättäisit tulematta. Sen sijaan tuossa toisessa t

Aina on ollut ihmisiä jotka sanoo yhtä ja tarkoittaa toista tai ei rohkene sanoa suoraan että ei tämä nyt se ykkösjuttu ole mutta ei nyt ole muutakaan. En mä tiedä onko heidän määrä lisääntynyt tai onko sillä jotain merkitystä yhteisöllisten ryhmien kokoon.

Kilpailu ihmisten vapaa-ajasta on nykyisin kovaa ja on ihan ymmärrettävää että että Pirjo-tädin juhlat ei ole se top ykkönen. Ei se välttämättä ollut sitä vuosikymmen sittenkään eikä sitä ollut tarvetta edes sanoa ääneen kun sinne haluttiin osallistua kun ei muutakaan menoa ollut. Pirjo-tädin juhlien arvostus oli ehkä yhtä korkealla mutta tänäpäivänä vaan on niitä menoja jotka se kiinnostavuudessa ylittää.

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 131: "Aina on ollut ihmisiä jotka sanoo yhtä ja tarkoittaa toista tai ei rohkene sanoa suoraan että ei tämä nyt se ykkösjuttu ole mutta ei nyt ole muutakaan. En mä tiedä onko heidän määrä lisääntynyt tai onko sillä jotain merkitystä yhteisöllisten ryhmien kokoon.

Kilpailu ihmisten vapaa-ajasta on nykyisin kovaa ja on ihan ymmärrettävää että että Pirjo-tädin juhlat ei ole se top ykkönen. Ei se välttämättä ollut sitä vuosikymmen sittenkään eikä sitä ollut tarvetta edes sanoa ääneen kun sinne haluttiin osallistua kun ei muutakaan menoa ollut. Pirjo-tädin juhlien arvostus oli ehkä yhtä korkealla mutta tänäpäivänä vaan on niitä menoja jotka se kiinnostavuudessa ylittää."

Saatat kyllä olla ihan oikeassa. Ei sinne Pirjo-tädin juhliin olisi aiemminkaan menty, JOS olisi ollut jotain muutakin tekemistä. Tästä tosin voi päätellä, että ihmisillä on nykyisin niin paljon muutakin tekemistä, etteivät he edes kaipaakaan mitään yhteisöllisyyttä. Ja ne, joilla ei ole mitään tekemistä, sitten kaipaisivat edes jotain tekemistä. 

Mä kyllä uskon, että ihmiset, jotka nykyisin kaipaavat yhteisöllisyyttä, haluavat olla nk saamapuolella. Koska kuten joku jo ketjussa kirjoitti, niin tässä maassa on vaikka kuinka paljon erilaisia järjestöjä, joissa voi olla yhteisöllinen. On vain itsestä kiinni, haluaako sellaisiin osallistua. 

Vierailija
132/144 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko edes sotien aikana koko kansaa kattavaa yhteisöllisyyttä. Ehkä paremminkin yhteinen vihollinen. Sen mitä itse ole sota-aikaa tai sodan jälkeistä aikaa käsitteleviä kirjoja lukenut niin ei se elämä välttämättä kovin kattavasti yhteisöllistä ollut. Oli ehkä kylä yhteisöjä joissa tehtii joitakin töitä yhdessä. Evakot eivät esimerkiksi pitkiin aikoihin olleet vällämättä ollenkaan osa paikallista yhteisöä, eikä he edes aina halunneet sitä.

Vierailija
133/144 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekkyys lisääntynyt.

Minä minä minä.

Koska minä haluan hedonistiset ja narsistiset Intersektionaalit.

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 133: "Oliko edes sotien aikana koko kansaa kattavaa yhteisöllisyyttä. Ehkä paremminkin yhteinen vihollinen. Sen mitä itse ole sota-aikaa tai sodan jälkeistä aikaa käsitteleviä kirjoja lukenut niin ei se elämä välttämättä kovin kattavasti yhteisöllistä ollut. Oli ehkä kylä yhteisöjä joissa tehtii joitakin töitä yhdessä. Evakot eivät esimerkiksi pitkiin aikoihin olleet vällämättä ollenkaan osa paikallista yhteisöä, eikä he edes aina halunneet sitä."

Hyvä pointti! Silloinkin yhteisöllisyys oli just niitä kyläyhteisöjä ja "yhteen hiileen puhallettiin" vain siksi, että oli yhteinen vihollinen.

Vierailija
135/144 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tehkää itse sen vinkumanne yhteisöllisyyden eteen jotain muutakin kuin vain vingutte ja odotatte toisten tekevän sen paskasimman työn siinä!

Onko päivänpaiste herännyt ja on ärripurri päällä. Eikö ole krapularyyppyä. Nyyh....

En juo laisinkaan alkoholia ja hereillä ollut jo päivän askareiden parissa aamusta klo 04:50. 

Et sitten tuon parempaa pystynyt näppäimistöltäsi suoltamaan? Kolahtiko kenties noin kovaa? 

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 133: "Oliko edes sotien aikana koko kansaa kattavaa yhteisöllisyyttä. Ehkä paremminkin yhteinen vihollinen. Sen mitä itse ole sota-aikaa tai sodan jälkeistä aikaa käsitteleviä kirjoja lukenut niin ei se elämä välttämättä kovin kattavasti yhteisöllistä ollut. Oli ehkä kylä yhteisöjä joissa tehtii joitakin töitä yhdessä. Evakot eivät esimerkiksi pitkiin aikoihin olleet vällämättä ollenkaan osa paikallista yhteisöä, eikä he edes aina halunneet sitä."

Hyvä pointti! Silloinkin yhteisöllisyys oli just niitä kyläyhteisöjä ja "yhteen hiileen puhallettiin" vain siksi, että oli yhteinen vihollinen.

Lisään vielä tähän, että onko tämä uusi "yhteisöllisyyden kaipuu" lopulta vain kaipuuta vanhaan kyläyhteisöllisyyteen? 

Vierailija
137/144 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jump

Vierailija
138/144 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka yhteisöllisyyttä voi syntyä kun naapurit ja työkaverit vaihtuvat liian usein? 

Opiskelukaveritkin vaihtuu usein ja silti syntyy yhteisöjä opiskelijoiden kesken tai eläkkeelle jääneet tai entiset työkaverit muodostaa yhteisön joka lähtee yhdessä laivareissulle jne.

Harvinaista. 

En mä näe sitä kovin harviaisen tai ehkä mun ympärillä vain sitten on niitä jotka osallistuu monenlaiseen yhteisöllisyyteen. Ei niistä työkavereista tai opiskelukavereista aina varmastikaan osallistu kuin pieni osa tuohon yhteisöllisyyteen.

Sinun ympärilläsi sitten on sellaisia. Monella ei ole. Varsinkin nykyään kun etäopiskelu on muotia ei yhteisöllisyyttä synny samoin kuin ennen.

Vierailija
139/144 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tehkää itse sen vinkumanne yhteisöllisyyden eteen jotain muutakin kuin vain vingutte ja odotatte toisten tekevän sen paskasimman työn siinä!

Onko päivänpaiste herännyt ja on ärripurri päällä. Eikö ole krapularyyppyä. Nyyh....

En juo laisinkaan alkoholia ja hereillä ollut jo päivän askareiden parissa aamusta klo 04:50. 

Et sitten tuon parempaa pystynyt näppäimistöltäsi suoltamaan? Kolahtiko kenties noin kovaa? 

Ei. Kirjoitustyylisi paljastaa, että sinulla on ongelmia. Onko sinulla ystäviä?

Vierailija
140/144 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki varmasti ymmärtää, että netti on syypää tähän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yksi