Menossa tuttavaperheen mökille, mitä tuliaisiksi?
Nykyään on niin tarkkaa ettei loukata isäntäväkeä huonoilla tuliaisilla, mitä meidän pitäisi siis viedä?
Kommentit (137)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä sääntö on, että tuot enemmän juomaa ja ruokaa, kuin mitä sinä ja mukanasi mahdollisesti tuleva perhe juo ja syö.
Itse en ymmärrä tätä. Miksi pitäisi maksaa siitä, että käy kylässä?
No, sen takia, että et ole ehkä ainut mökkivieras kesänä. Ok, jos se mökin omistaja on rikas toimitusjohtaja jolla on rahaa kuin roskaa ja voi kestitä porukkaa siellä kesän. Mutta jos on normaalia palkansaajia, niin Suomen kustannustaso on sellainen, että porukka joutuu seuraavana kesänä miettimään ketä voidaan ja kuinka paljon kutsua mökille, kun ei ole varaa, jos mökkivieraat tuo viinipullon, kahvipaketin ja yhden piirakan, mutta parin päivän aikana syövät ja juovat 200 euron edestä.
Älä mene, pääset helpommalla ja vähemmän valitusta jälkikäteen.
Kori kossua ja kori vissyä per. henkilö... parasta A-luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän kannattaisi kysyä isäntäväeltä, mitä he toivovat saavansa.
Oletteko yötä, silloin omat petivaatteet, veisin myös oman tyynyn.
Minulla on kauniita paperiserviettejä ainakin 50 pakettia. Niistä voisi toki askarrella kaikenlaista, esim niitä voi liimata (kun purkaa ne niin, että jää käteen vain ohut kuviollinen kerros) johonkin vaikka kaakelin tms pintaan. Kuivuttua käsitellään vaikka jollain läpinäkyvällä liimalla tai lakalla.
Paperiservettejä? Niitäkö siellä sitten yhdessä syödään? Mites sapuskat, kaljat ja viinat yms?
Eiköhän isäntäväki ole noin lähtökohtaisesti varautunut ruoan ja juoman puolesta. Jotain pientä lisää voi toki viedä jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä sääntö on, että tuot enemmän juomaa ja ruokaa, kuin mitä sinä ja mukanasi mahdollisesti tuleva perhe juo ja syö.
No, sen takia, että et ole ehkä ainut mökkivieras kesänä. Ok, jos se mökin omistaja on rikas toimitusjohtaja jolla on rahaa kuin roskaa ja voi kestitä porukkaa siellä kesän. Mutta jos on normaalia palkansaajia, niin Suomen kustannustaso on sellainen, että porukka joutuu seuraavana kesänä miettimään ketä voidaan ja kuinka paljon kutsua mökille, kun ei ole varaa, jos mökkivieraat tuo viinipullon, kahvipaketin ja yhden piirakan, mutta parin päivän aikana syövät ja juovat 200 euron edestä.
Sen ymmärrän, että viedään ruoat mukana jos yövytään, mutta miksi pitäisi tuoda ENEMMÄN kuin mitä itse ja porukkani syö ja juo?
Minä kyllä suosittelisin kysymään tuttavaperheen emännältä, ihan siis sellaista, mikä on käytännössä hyödyksi.
Varmaankin ruoka, kun sinne kuitenkin syömäänkin olette menossa.
Kaarretaan pihaan perjantai alkuiltana ilman ennakkoilmoitusta. Tuomisina voikukkaseppele ojanpientareen kukista tehtynä ja kahvipaketti. Kurkkua kuivaa jo ja grillin antimetkin maistuisivat koko perrheelle. Viikko taitaa vierähtää ainakin, eikä olla tipattomalla, hox.
T: Larus canus
Loukkaavaa on, jos et tunne tuttavaperhettä ja täältä kyselet vinkkejä,mehän tiedetään mistä tykkäävät.
Älä mene. Mitä saat siitä, Kannattaako ja just toi kun mitä siten vie, vaikka voisi viedä hyvinkin kunnolla jotain, niin aina tunne onko nyt varmasti ookoo.
Riippuu oletko vain päiväkahvin verran, silloin suolaista ja makeaa hyvää kahvipöytään. Mutta jos jo alat olemaan yötä tilanne onkin muu. Sinähän syöt. Yhteistä ruokaa,mutta jos sinua on vain yksi kpl ja heitä viisi henkilö, sun pitäisi viedä koko sakille ruuat.
Aina voi kysyä- saako rehellisen vastauksen- Mitä voisin tuoda. Jos oikein inttää, täällä on liiaksi ruokaa, niin sitten viet 2 viinipulloa, laudeliinaa, servettiä, no onko mansikat jo liian kalliit..Kotikaljaa menee aina ruuan kanssa ja sopii holittomillekin. kukkaamppeli,pyyheliinat, saunasaippuat.
Älä jää sinne lojumaan, piipapahda vain. max 1 yö. Mutta jos ruokaa, siinä onkin se pulmaa, monelleko, heidän makunsa mistä just he tykkää, ei tota ei totoa. Ellet niin muista mistä he tykkää.
Lihaa ja onko riitävästi. Sekin on vähän nuljua ,jos olet omissa eväissä ellei ole niin hemmetin vaikea ruokavalio, silloin se menisi just läpi..
Salaattitarpeet, hedelmäsalaattitarpeet aina ok,mutta kohta alkaa valitus-halvimmilla rehuilla luuli makaavansa täällä, vaikka obs-olisit vienyt lihaaaaaa-kin.
Vuokraa mökki ,pääset helpommalla. Max oman siskon mökille meno ehkä ok.
Oot sie menosa yksin sinne, tuliaisrahoilla söisit hyvin ittekses. Ja kesällä mansikkakakkukahville päiväselti ok,.
No kerrohan vähän mietteitäs ja vastauksia. Ja kivaa kesää sulle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sit pitää kommunikoida. Tuodaanko ruokaa,tuodaanko lakanat ja pyyhkeet,mitä shampoota sulla siellä on,saako käyttää vai tuoko omat.? Kutsuja osaa varmasti avata suunsa tarjoaako ruuat,sanooko et tuokaa omat saunakaljat vai pitääkö tullessaan tuoda ruokaa sen edestä mitä itse syö.
kerro mikä olisi sun se laadukas esim valkoviini,merkki,hinta. hintahan ei aina ratkaise. aina juhlapäivinä lehissä vinkkejä,että kympin hinnalla saa yllättäjän. mutta mua kiinnostaisi sun valkkarimerkki. ja onko se ruualle vai seurustelujuomaksi.
itse tykkään kotikaljastakin etennii lihruokien kanssa, se sopii holittomillekin. myös oluet lihan kanssa.
Jos olisit tulossa yöksi niin itse toivoisin että vieras tuo lakanat ja pyyhkeet (mökillä ei voi pyykätä), pullon viiniä tms. + omat saunajuomat ja jotain suolaista ja makeaa (esim. paketti pihvejä ja mansikoita). Minä tarjoan loput.
Vierailija kirjoitti:
Kahvia, mansikoita, jotain grillavaa ja viiniä. .
Kaikkea näitä? Jos isäntäväki on kutsun itse ilmoittanut ja kyseessä on päivävierailu? Mitä isäntäväki sitten tarjoaa?
Mitä ihmeen viininlitkijöitä täällä on?
Vierailija kirjoitti:
Juustolajitelma ja keksilajitelma
Pikku naposteltava yhdeksi iltapalaksi ei todellakaan riitä, etenkään jos mökillä yövytään. Siinä isäntäväki joutuu tarjoamaan monet ateriat ja saa vaivoikseen vielä ison kasan pyykkiä. Sillä lakanoita ja saunapyyhkeitä ette varmaankaan vaivaudu mukananne viemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen ymmärrän, että viedään ruoat mukana jos yövytään, mutta miksi pitäisi tuoda ENEMMÄN kuin mitä itse ja porukkani syö ja juo?
Se ylimenevä osuus on se tuliaisosuus ja sillä vain varmistetaan, että on tuotu oikeasti riittävästi. Kun meillä on kolme pariskuntaa mökillä, niin meillä on yhdet tutut, jotka tuo on aina omat nakkinsa, pullon viiniä ja sixpackin oliutta. Eli omat ruuat ja juomat. No, yllätys, kun sitten kun on hyvää grillilihaa pöydässä, niin ne omat tuliaiset ei oikein maistukaan ja toki saavat sitten sitä grillilihaa, jota sitten muille ei riitäkään ihan tarpeeki. Ja toki heillä on oletus, että salaatit perunat, aamiaiset ja iltapalat tulee talonpuolesta, Ja se heidän viinipullo ja sixpack on nopeasti juotu jo ensimmäisenä iltana kun pari yötä ollaan, joten sitten heille toki tarjotaan juomat ja he juovat lopulta kolme kertaa enemmän kuin mitä itse toivat.
Kuinka olet menossa niin tuntemattomien ihmisten mökille, ettet osaa itse päätellä, millaisista tuliaisista voisivat pitää?
Kannattaa jättää menemättä, pieleen menee kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Pussillinen viinaa Alkosta, aina mieluinen tuliainen ja on sitten illoiksi tekemistä
Juuri näin.
Viinaa pitää viedä tuliaisiksi paljon.
Viina se tuttavatkin tiellä pitää.
Minä toivon ruokaa ja juomaa. Siis mitä ihminen itse haluaa syödä ja juoda, mutta tietty jaettavaksi. Ja viinin pitää olla laadukasta, ei mitään halpaa.
Suomalaisten ongelma on tuliaisten heikko laatu.