Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko että yli 50v ikäisiä ei enää palkata Suomessa?

Vierailija
11.06.2025 |

Oon 47v ja aloitan uuden ammatin opiskelun syksyllä.

Kommentit (88)

Vierailija
1/88 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ja potkulaki tulee voimaan 1.1.2026. 

Vierailija
2/88 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 68 ja eläkkeellä, vieläkin kysellään töihin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/88 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä pääsin töihin, vaikka olin 60v. Toki oli pitkä ura takana tässä  ammatissa. 

Vierailija
4/88 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei järkeä palkata mummeleita ja papparaisia joiden työteho ja osaaminen on surkeaa nuorempiin verrattuna.

Vierailija
5/88 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen palkannut yli viiskymppisiä ihan parin viime vuoden aikana

Vierailija
6/88 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei järkeä palkata mummeleita ja papparaisia joiden työteho ja osaaminen on surkeaa nuorempiin verrattuna.

Viiskymppiset eivät ole mummeleita ja papparaisia.

Vierailija
7/88 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen 68 ja eläkkeellä, vieläkin kysellään töihin

Sama täällä. Olen 66 ja tänään viimeksi sain työtarjouksen. En viitsinyt ottaa vastaan. Teen kuitenkin vielä hommia jos huvittaa ja laskutan niistä hyvin.

Vierailija
8/88 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä sinä et tiedä mitään. Miten kolmekymppisellä voi olla työkokemusta?

Vierailija
9/88 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

IT-alalla palkataan kuusikymppisiäkin, ja muissa Pohjoismaissa huippuammattilaiset jatkavat 70-vuotiaiksi asti. Ei ongelmaa.

Vierailija
10/88 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin työt 64.v, en halunnut mutta ne vaan loppuivat, no eläkkeeseen muutama kuukausi vielä.

Vierailija
11/88 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain 50vuotiaana töitä samalta alalta muutama vuosi sitten. Vakituinen työ.

Vierailija
12/88 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä on vaan numero. Ja jos Suomessa on kerran valtava työvoimapula. Niin kyllä täällä omastakin takaa löytyy työntekijöitä. Mutta se on se palkkaus ilmeisesti se ongelma.

Kun pitäisi saada ilmaisia harjoittelijoita töihin. Tai ainakin niin että valtio, kaupunki tai kunta maksaisi jotain ylimääräistä extraa työntekijän palkkaamisesta yritykselle. 

Vierailija
13/88 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin voi olla tehokas, mutta ammattitaitoakin vaaditaan. 

Vierailija
14/88 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 62v lähihoitaja, enkä kelpaa töihin. 

Vierailija
15/88 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026. 

"Lähtökohtaisesti myöskään sairautta, vammaa tai tapaturmaa ei voida pitää asiallisena syynä irtisanomiselle, mutta ne voivat aiheuttaa sellaisen työkyvyn aleneman, joka muodostaa asiallisen syyn irtisanomiselle."

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/9e9930a8-6f6d-4df2-bdd5-ed8b114d0…

Vierailija
16/88 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me taiteilijat teemme töitä yli 70-vuotiainakin.

Vierailija
17/88 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Esimerkiksi Teollisuusliiton lausunnossa esitetään huoli siitä, että esityksestä ei rajata alisuoriutumisen ulkopuolelle ikääntymisestä johtuvaa heikompaa kykyä suoriutua töistä.

-Erityisesti ruumiillista työtä tekevillä työntekijöillä ikä hidastaa suoriutumista ja aiheuttaa muutoinkin terveyteen perustuvia haasteita suoriutumisessa, Teollisuusliiton lausunnossa huomautetaan."

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/9e9930a8-6f6d-4df2-bdd5-ed8b114d0…

Vierailija
18/88 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otsikossa puhuttiin yli 50-vuotiaista, eli keski-ikäisistä, ei yli 80-vuotiaista vanhuksista. Toki viimeksimainituillakin voi olla osaamista enemmän kuin nuoremmilla.

Vierailija
19/88 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkasin muutama kuukausi sitten lähes kuusikymppisen "superinsinöörin". Sanotaan nyt näin että helmi löytyi kuralätäköstä, jeppe tekee järjestäen +10h päivää "kun muutakaa elämää ei ole", on säntillinen moniosaaja.

Vierailija
20/88 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

IT-alalla palkataan kuusikymppisiäkin, ja muissa Pohjoismaissa huippuammattilaiset jatkavat 70-vuotiaiksi asti. Ei ongelmaa.

Tuota, näin it-alalla yli 20 vuotta olleena sanoisin, että it-ala on tosiasiassa yksi pahimmista ikäsyrjintäaloista. Joo, on jotain hyvin harvinaista erityisosaamista omaavia, tai superhuippuguruja, joita palkataan kuusikymppisinäkin, mutta kyllä suurimman osan perus-osaajista (tyyliin koodannut ikänsä java/javascript webbipalveluita tms) menestys rekrytilanteissa loppuu aika lailla 50 kohdalla, naisilla usein jo 40 jälkeen. 

Toiseksi, tekoäly ja töiden teettäminen halvemmalla kehitysmaissa on vienyt paljon alan töitä, kukaan ei enää oikein suosittele tätä alaa esim. lapsilleen puheilla että varmasti työllistyy. Kyseessä nyt ei ole pelkkä ohimenevä suhdanne, kun on huono aika, ja tämä huono tilanne on muissakin länsimaissa. Ja itse uskon että se on varsin pysyvä, pientä nousua tulee, muttei vanhaa aikaa jolloin oli osaajapula.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi