Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko että yli 50v ikäisiä ei enää palkata Suomessa?

Vierailija
11.06.2025 |

Oon 47v ja aloitan uuden ammatin opiskelun syksyllä.

Kommentit (88)

Vierailija
41/88 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei järkeä palkata mummeleita ja papparaisia joiden työteho ja osaaminen on surkeaa nuorempiin verrattuna.

Tämä mummeli juoksee maratooneja. Mitä sä ipana teet? 

Potkin aamulla banaanipuita paljaalla sääriluulla Thaimaan auringossa. Sitten sparrasin ja nyt lepään. 

Mitä sinä teet muuta kuin vittuilet nuorille miehille?

Vittuiletko edelleen kun itä kolkuttaa rajalle, niin alkaako itku että tulkee takaisin pojjaat puolustamaan tätiä jok juoksee maratoonia tuli perseen alla Ruotsiin.

Siinähän juokset.

Vierailija
42/88 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne onnekaat vanhat jotka näyttää vanhalta niin heitä syrjitään ja ovat tosiaan onnekkaita. Paskoja töitä on niin lukemattomia määriä ja sellaisia joita ei kannata tehdä, mutta pakotetaan hakemaan ja kohteliaisuussyistä paskanakki voi osua kohdallesi ja teet täsin pilipalihommia pilipalipalkalla iäkkäänä ihmisenä. 

Lapsille kuuluvia hommia. 

On jännä kun ei työnantajat ja haastateltavat ymmärrä vinkkiä ja vihjettä, että on tähän ikään nähden tultu tehtyä näitä hommia jo...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/88 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen palkannut yli viiskymppisiä ihan parin viime vuoden aikana

IT-alalla palkataan kuusikymppisiäkin, ja muissa Pohjoismaissa huippuammattilaiset jatkavat 70-vuotiaiksi asti. Ei ongelmaa.

Heh heh, tämä on varmaan vitsi. Monessa it-frimassa ollut, ja yt-neuvottelujen tullen järjestään potkittu yli viisikymppisiä ulos. Eikä monet heistä ole koskaan enää alalle työllistyneet. 

Juuri näin. Lisäksi kaikki alat, joissa käytetään hyväksi IT-tekniikkaa, on tekoäly jo vähentänyt työtehtäviä. Eikä tämä taatusti ainakaan vähene! 

Vierailija
44/88 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on mun pelastus. Olen 51, ja jos/kun saan kohta potkut, en tule tekemään enää koskaan töitä. Kiitos!

Olin 53 kun jäin ensin lomautetuksi ja siitä irtisanotuksi. Todella toivon, ettei koskaan enää tarttisi mennä töihin. Tässä viimeisessä työpaikassa oli monta vuotta peräkkäin kolmet yyteet vuodessa. Arvatkaa, oliko ihmiset ihan loppu siihen pelleilyyn? Ja kuulemma sama meno jatkuu edelleen. 

Vierailija
45/88 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei järkeä palkata mummeleita ja papparaisia joiden työteho ja osaaminen on surkeaa nuorempiin verrattuna.

Tämä mummeli juoksee maratooneja. Mitä sä ipana teet? 

Potkin aamulla banaanipuita paljaalla sääriluulla Thaimaan auringossa. Sitten sparrasin ja nyt lepään. 

Mitä sinä teet muuta kuin vittuilet nuorille miehille?

Vittuiletko edelleen kun itä kolkuttaa rajalle, niin alkaako itku että tulkee takaisin pojjaat puolustamaan tätiä jok juoksee maratoonia tuli perseen alla Ruotsiin.

Siinähän juokset.

Sä oot hauska 😄 Et sä sieltä banaanipuus ja halvan pimpsukan luota rintamalle uskalla lähteä. Että kiitos sulle ei mistään. 

Ai mitä mä teen? Kiva kun kysyt.  Reissaan. Kaikki aika maailmassa käytettävissä. 

Vierailija
46/88 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 51 v. ja työelämässä. Viime vuonna hain mielenkiintoista työpaikkaa, johon minulla on koulutus ja kokemusta. Kyseinen työnantajan yleinen linja on, että työpaikkoja haetaan niin, että ikä, sukupuoli tai nimi ei hakuvaiheessa tule rekrytoijalle näkyviin. Sain kutsun haastatteluun, jossa ensimmäisen kahden minuutin aikana kävi selväksi, että haussa oli joku kolmekymppinen (mieluusti mies), eikä 50vee nainen.

Nää anonyymit rekryt on ihan pelletouhua, koska a)CVstä voi päätellä iästä paljonkin, vaikka jättäisi kaikki ajat pois ja b)viimeistään haastiksessa työnantajalle selviää ikä ja sukupuoli. Molempien ajan haaskausta. 

Vierailija
47/88 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole asiantuntija tai oikeasti todella kovilla meriiteillä juuri siihen tieyttyyn työhön niin et pääse edes haastatteluun. Joko työttömänä eläkkeelle asti tai yrittäjäksi.

Vierailija
48/88 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaan vaikuttaa paljon hakijan ammatti. Kysyntä työmarkkinoilla vaihtelee.

Vierailija
49/88 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hienoa että iäkkäiden uudelleentyöllistymisessä on onnistumisia. Kannattaa kuitenkin katsoa tilastoja. Niistä näkyy että yli viisikymppisenä jos on joutnut työttömäksi, uudelleentyöllistyminen on vaikeaa. Olen kuullut kaksi erillistä väitettä työnantajan puolelta 1) emme palkkaa työttömiä 2) emme palkkaa yli viisikymppisiä.

Työntekijän pitäisi siis olla yli viisikymppisenä todella tarkkana. Jos yt:t uhkaavat ja on tunne että "voi osua minuun", kannattaa hakea HETI uusi työpaikka.

Työttömän tilanne on vieläkin vaikeampi. Työnantajan lähtökohta on "siinä on joku vika".

Itse kannatan mallia jossa näille kategorioille annetaan mahdollisuus näyttää että heidät kannattaa työllistää. Tämä tarkoittaa että työnantajalle EI SAA koitua mitään riskiä.  Uskon että määräaikaisten sopimusten salliminen parantaa näiden ryhmien asemaa.

Vierailija
50/88 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei fiksuja ammattilaisia potkita. Sorry mutta jotain osaamattomuutta on heissä ollut, jos eivät edes työllisty uudelleen. Parhaat konkarit revitään käsistä.

kokemusta on

Ei ihan taida pitää paikkaansa. Jos sun esihenkilö istuu toisella puolella Suomea eikä tällä ole sinuun minkäänlaista kontaktia. Lisäksi palkkasi on huomattavasti parempi kuin nuorempien kollegoiden. Lähtö tuli. Tilalla on nyt puolet nuorempi puolella palkalla. Ei siinä auttanut että oli asiakaspalautteiden kärjessä vuosittain. Tämähän oli täysin säästöpohjainen irtisanominen.

Vierailija
51/88 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa no te-virkailija oli sitä mieltä, että kyllä iäkkäitäkin palkataan esim. Mac Donaldsiin ja erääseen toiseen pikaruokapaikkaan.

Sanoin, että olen käynyt noissa paikoissa, enkä ole nähnyt yhtään iäkästä niissä töissä.

Näitä paikkoja hän ehdotti minulle lähemmäs 6-kymppiselle.

Sanoin, että ei sinne oteta töihin. Hän sanoi, että kyllä otetaan.

Vierailija
52/88 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa no te-virkailija oli sitä mieltä, että kyllä iäkkäitäkin palkataan esim. Mac Donaldsiin ja erääseen toiseen pikaruokapaikkaan.

Sanoin, että olen käynyt noissa paikoissa, enkä ole nähnyt yhtään iäkästä niissä töissä.

Samaa mieltä. Enkä edes hakisi. Julaan olen hakenut, kun siellä näyttää olevan kassoilla vanhoja käpyjä. Julahan on Suomessa suhteellisen uusi ketju, niin tuo kielii avoimesta rekrytoinnista. Tutulta kuulin, että myös Motonet arvostaa kokemusta ja ikä ei ole este.

Vierailija
53/88 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haastattelussa tulee sitten selväksi että ei vanhan kannata tehdä näitä, kun ne on opiskelijoille osa-aikaista hommaa eikä täysipäiväistä ja viikkoista. Eli tulot jäisi tosi pieniksi.

Vierailija
54/88 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömälle on varmasti vaikeata löytää työpaikka jos ikäää on 50v tai enemmän. Mutta työpaikan vaihto kyllä onnistuu, minä vaihdoin ketteränä sodarina työpaikkaa viisikymppisenä ja vielä uudelleen kuusikymppisenä.

Vierailija
55/88 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen muutaman vuoden vajaa 50v ja työllistyin heti uuteen paikkaan heti ensimmäisestä hakemuksesta. Tosin, en ollut alan vaihtaja - uskoisin siinä työllistymisen olevan vähän vaikeampaa minkäikäiselle tahansa ellei kyseessä ole ala, jossa vallitsee kova työpula. Oma osaamiseni on melko syvällinen tietyltä aihealueelta ja työtehtävät omalla "tittelitasolla" edellyttävätkin erityisasiantuntijuutta. Osaamistani olen laajentanut oikeastaan vain ydinosaamistani tukeviin aloihin tai en ole ainakaan merkittävissä määrin lähtenyt käyttämään aikaa sellaisen opiskeluun, mistä ei ole minulle ammatillista hyötyä. Tällaisessa kuviossa iällä ei niinkään merkitystä, koska kilpailua ei ole ylenpalttisesti.

Vierailija
56/88 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 51 v. ja työelämässä. Viime vuonna hain mielenkiintoista työpaikkaa, johon minulla on koulutus ja kokemusta. Kyseinen työnantajan yleinen linja on, että työpaikkoja haetaan niin, että ikä, sukupuoli tai nimi ei hakuvaiheessa tule rekrytoijalle näkyviin. Sain kutsun haastatteluun, jossa ensimmäisen kahden minuutin aikana kävi selväksi, että haussa oli joku kolmekymppinen (mieluusti mies), eikä 50vee nainen.

Miten se kävi ilmi?

Vierailija
57/88 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on mun pelastus. Olen 51, ja jos/kun saan kohta potkut, en tule tekemään enää koskaan töitä. Kiitos!

Olin 53 kun jäin ensin lomautetuksi ja siitä irtisanotuksi. Todella toivon, ettei koskaan enää tarttisi mennä töihin. Tässä viimeisessä työpaikassa oli monta vuotta peräkkäin kolmet yyteet vuodessa. Arvatkaa, oliko ihmiset ihan loppu siihen pelleilyyn? Ja kuulemma sama meno jatkuu edelleen. 

Olen varsin kyllästynyt siihen, että ihmiset on koko ajan ongelmajätettä jostain syystä. Nuorena on liian nuori eikä osaa mitään. Sitten on liikaa lapsia väärään aikaan vaikka koko ajan huudetaan että syntyvyys nousuun, pelastakaa maa. Vuodet 37-49 on kelvollista aikaa ja sitten joudatkin kaatopaikalle.  

Vierailija
58/88 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa ihmiset tekevät töitä pitempään kuin ennen ja yli 60-vuotiaatkin saavat vielä hommia. Ei kehitys on ollut päinvastaista kuin oletat.

Vierailija
59/88 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäkää tunkkinne kiireineen.

Vierailija
60/88 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teillä ole suhteita? 50v ja saan valikoida .tänäänkin voin mennä 10 eri paikkaan töihin .

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kolme