Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko että yli 50v ikäisiä ei enää palkata Suomessa?

Vierailija
11.06.2025 |

Oon 47v ja aloitan uuden ammatin opiskelun syksyllä.

Kommentit (88)

Vierailija
21/88 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan vähän mitä tekee. Miltä alalta sulla on kokemusta ja mikä on tämä uusi ammatti?

Vierailija
22/88 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen palkannut yli viiskymppisiä ihan parin viime vuoden aikana

IT-alalla palkataan kuusikymppisiäkin, ja muissa Pohjoismaissa huippuammattilaiset jatkavat 70-vuotiaiksi asti. Ei ongelmaa.

Heh heh, tämä on varmaan vitsi. Monessa it-frimassa ollut, ja yt-neuvottelujen tullen järjestään potkittu yli viisikymppisiä ulos. Eikä monet heistä ole koskaan enää alalle työllistyneet. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/88 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei palkata. Ei pääse enää edes haastatteluun.

Vierailija
24/88 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on mun pelastus. Olen 51, ja jos/kun saan kohta potkut, en tule tekemään enää koskaan töitä. Kiitos!

Vierailija
25/88 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ICT-alalla raja on 40v.

Vierailija
26/88 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihmisestä. Onko verkostoa, mikä on terveydentila, onko työhistoriaa jne. Jos on työkokemusta koko elämän ajalta vain vähän, tuskin kukaan enää viisikymppisenäkään palkkaa.

Vierailija
27/88 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 51 v. ja työelämässä. Viime vuonna hain mielenkiintoista työpaikkaa, johon minulla on koulutus ja kokemusta. Kyseinen työnantajan yleinen linja on, että työpaikkoja haetaan niin, että ikä, sukupuoli tai nimi ei hakuvaiheessa tule rekrytoijalle näkyviin. Sain kutsun haastatteluun, jossa ensimmäisen kahden minuutin aikana kävi selväksi, että haussa oli joku kolmekymppinen (mieluusti mies), eikä 50vee nainen.

Vierailija
28/88 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen 68 ja eläkkeellä, vieläkin kysellään töihin

Jep, muurareille on aina töitä.

Vierailija
29/88 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri 58v sai just viran. Eli riippuu ammatista ja ihmisestä, joku saa, joku ei.

Vierailija
30/88 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Esimerkiksi Teollisuusliiton lausunnossa esitetään huoli siitä, että esityksestä ei rajata alisuoriutumisen ulkopuolelle ikääntymisestä johtuvaa heikompaa kykyä suoriutua töistä.

-Erityisesti ruumiillista työtä tekevillä työntekijöillä ikä hidastaa suoriutumista ja aiheuttaa muutoinkin terveyteen perustuvia haasteita suoriutumisessa, Teollisuusliiton lausunnossa huomautetaan."

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/9e9930a8-6f6d-4df2-bdd5-ed8b114d0…

No jos ei kykene tekemään töitään niin mikäs järki sen on tehdä niitä ja rikkoa itseään lisää?

Vierailija
31/88 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt 61v. ja aloittanut kolme uutta vakinaista työsuhdetta 54 ikävuoden jälkeen. Palkan noustessa joka kierroksella. It-ala.

Vierailija
32/88 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

IT-alalla palkataan kuusikymppisiäkin, ja muissa Pohjoismaissa huippuammattilaiset jatkavat 70-vuotiaiksi asti. Ei ongelmaa.

Heh heh, tämä on varmaan vitsi. Monessa it-frimassa ollut, ja yt-neuvottelujen tullen järjestään potkittu yli viisikymppisiä ulos. Eikä monet heistä ole koskaan enää alalle työllistyneet. 

Ei fiksuja ammattilaisia potkita. Sorry mutta jotain osaamattomuutta on heissä ollut, jos eivät edes työllisty uudelleen. Parhaat konkarit revitään käsistä.

kokemusta on

Vierailija
33/88 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 53v ja jäänyt työelämästä pois ihan huvikseen. Mutta vähintään kerran kuussa  soitetaan ja tarjotaan töitä.

Vierailija
34/88 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasemmistolaiset palkataan aina. Olen työhaastatteluun ja työhakemukseen ilmoittanut että olen halukas tekemään töitä 9e päiväkorvauksella ja työttömyystuella ilmaiseksi.

Aina palkataan vasemmistolainen kommari.

Mainostan oikein että kanntan kommunismia ja että jokainen ihminen tekisi työt työttömyysturvan varassa alasta riippumatta. Tukemalla tätä toimintaa moni työpaikka muuttuu tämmöiseksi ajan myötä kun vain tarpeeksi ahkeria vasemmistolaisia löytyy sorvin ääreen. 

Poikani on lentäjä ja hän kannattaa samaa systeemiä vaikka tuloihin tulisi reilu usean tonnin pudotus.

Vierailija
35/88 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei palkata. Ei pääse enää edes haastatteluun.

Eikä työvoimakoulutuksiin. Virkailija naurahti, kun näki kuinka moneen koulutukseen olin hakenut. Kuulemma turha lähetellä hakemuksia niihin.

M54

Vierailija
36/88 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri 58v sai just viran. Eli riippuu ammatista ja ihmisestä, joku saa, joku ei.

Tuottavassa työssä ei ole mitään virkoja. Virassa olevien palkat maksetaan verovaroista.

Vierailija
37/88 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota, näin it-alalla yli 20 vuotta olleena sanoisin, että it-ala on tosiasiassa yksi pahimmista ikäsyrjintäaloista. Joo, on jotain hyvin harvinaista erityisosaamista omaavia, tai superhuippuguruja, joita palkataan kuusikymppisinäkin, mutta kyllä suurimman osan perus-osaajista (tyyliin koodannut ikänsä java/javascript webbipalveluita tms) menestys rekrytilanteissa loppuu aika lailla 50 kohdalla, naisilla usein jo 40 jälkeen. 

Toiseksi, tekoäly ja töiden teettäminen halvemmalla kehitysmaissa on vienyt paljon alan töitä, kukaan ei enää oikein suosittele tätä alaa esim. lapsilleen puheilla että va

Meillä on firmassa paljon vanhoja ukkoja sulautettua C-koodia vääntämässä, itselläkin tuli 56 vuotta täyteen, enkä ole edes vanhin. Nuoria tuntuu olevan hankala löytää näihin hommiin. Ihan muutama harjoittelija joskus käy ja on sitten otettu töihinkin.

Vierailija
38/88 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei järkeä palkata mummeleita ja papparaisia joiden työteho ja osaaminen on surkeaa nuorempiin verrattuna.

Tämä mummeli juoksee maratooneja. Mitä sä ipana teet? 

Vierailija
39/88 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin lähtemään yt:den jälkeen monen +55 v kollegan kanssa suuryrityksestä. Ulos laitettiin useita kymmeniä. 30 - 40-vuotiaat ovat työllistyneet hyvinkin, me +55 v olemme joko työttöminä tai osa-aikaisena. Alan työpaikkoja täysillä tunneilla ei ole oikeastaan tarjolla lainkaan. Vuoden työhaun jälkeen olen aika kyllästynyt lähettämään hakemuksia tosimielessä ja yritän näin yli 60 v lusmuilla eläkeikään saakka.

Vierailija
40/88 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä keski-ikäisiä jo aika paljon syrjitään työnhaussa vaikka nuoret ovat usein juuri niitä tiheään tahtiin työpaikkaa vaihtavia, että 50 vuotiaasta saa paljon varmennin vaikka sen 15-18 vuotta palveluksessa olevan.

Yleensä 50 vuotiailla ei ole myöskäään enää pieniä lapsia, eivätkä he ole sitä kautta koko ajan sairaana, poissa ja muuten vain ruuhkavuosien uuvuttamia.

Tämä on suuri omituisuus, että tätä ei huomioida, itse en tämän takia palkkaisi ketään ruuhkavuosien ikäistä tai jotain järjettömiä 35v bilehirmuja, jotka keskittyt kaikeen muuhun, kuin siihen työntekoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi