Onko että yli 50v ikäisiä ei enää palkata Suomessa?
Oon 47v ja aloitan uuden ammatin opiskelun syksyllä.
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Jaa no te-virkailija oli sitä mieltä, että kyllä iäkkäitäkin palkataan esim. Mac Donaldsiin ja erääseen toiseen pikaruokapaikkaan.
Sanoin, että olen käynyt noissa paikoissa, enkä ole nähnyt yhtään iäkästä niissä töissä.
Näitä paikkoja hän ehdotti minulle lähemmäs 6-kymppiselle.
Sanoin, että ei sinne oteta töihin. Hän sanoi, että kyllä otetaan.
Siis että Mäkkiin töihin? Siellä ei olisi ainakaan sitä riskiä, että tienaisi edes sitä 300 euron suojaosaa, saati sen ylittävää summaa.
Käy välillä vähän pöytiä pyyhkimässä ja sen sellaista ja elää sitten ihan kokonaan Kelan tukien varassa.
Ikäsyrjintä on suomalainen ilmiö ja tosi paha. Luultavasti liittyy siihen, että suomalaiset on myös hyvin kateellisia. Esimiehet ei uskalla palkata itseään kokeneempia, koska pelkäävät tulevansa nolatuiksi. Eräs tosi hyvä ja menestyvän liikkeen omistaja kyllä sanoi, että hänen tärkein tehtävänsä on palkata itseään viisaampia ja osaavia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen palkannut yli viiskymppisiä ihan parin viime vuoden aikana
IT-alalla palkataan kuusikymppisiäkin, ja muissa Pohjoismaissa huippuammattilaiset jatkavat 70-vuotiaiksi asti. Ei ongelmaa.
Palkataan jos olet huippukoodari tai vastava. Kuinka moni on? Oikeasti IT-ala on yksi pahimmista ikäsyrjinnän pesistä. 45v on auttamatta ulkona rekryistä. Se että joku on kaverin firmasta saanut armosta hyvävelityöpaikan ei muuta faktoja.
Vierailija kirjoitti:
Ikäsyrjintä on suomalainen ilmiö ja tosi paha. Luultavasti liittyy siihen, että suomalaiset on myös hyvin kateellisia. Esimiehet ei uskalla palkata itseään kokeneempia, koska pelkäävät tulevansa nolatuiksi. Eräs tosi hyvä ja menestyvän liikkeen omistaja kyllä sanoi, että hänen tärkein tehtävänsä on palkata itseään viisaampia ja osaavia ihmisiä.
Ikäsyrjintä on globaali ilmiö, ei pelkästään suomalainen omituisuus. Ainoa ero on siinä että isommissa maissa on enemmän vaihtoehtoja eli työllistäviä paikkoja. Lisäksi useimmissa maissa jonkinlaiseen yrittäjyyteen kannustetaan, täällä se on suorastaan itse**rha. Lopullinen ja tehokas tapa tuhota oma talous kiitos järjenvastaisen byrokratian.
En jaksa enää edes yrittää hakea.
Työtön +50v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa no te-virkailija oli sitä mieltä, että kyllä iäkkäitäkin palkataan esim. Mac Donaldsiin ja erääseen toiseen pikaruokapaikkaan.
Sanoin, että olen käynyt noissa paikoissa, enkä ole nähnyt yhtään iäkästä niissä töissä.
Siis että Mäkkiin töihin? Siellä ei olisi ainakaan sitä riskiä, että tienaisi edes sitä 300 euron suojaosaa, saati sen ylittävää summaa.
Käy välillä vähän pöytiä pyyhkimässä ja sen sellaista ja elää sitten ihan kokonaan Kelan tukien varassa.
Eikös se 300 euron suojaosa poistettu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei järkeä palkata mummeleita ja papparaisia joiden työteho ja osaaminen on surkeaa nuorempiin verrattuna.
Viiskymppiset eivät ole mummeleita ja papparaisia.
Kognitiiviset taidot alkavat rapautua juuri tuossa iässä. Jos eivät ole mummelipapparaisia niin varmaan saisivat töitä. Mutta miksi eivät sitten saa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei järkeä palkata mummeleita ja papparaisia joiden työteho ja osaaminen on surkeaa nuorempiin verrattuna.
Ja 90% nuorista ei osaa muuta tehdä kuin kysellä että mitä pitikään tehdä,vaikka homma olisi näytetty jo 5 kertaa.
Tämä on kyllä valitettavan totta. Itse en oo vielä edes 50v mutta huomattu on, että minkäänlainen oma-aloitteisuus on aivan vieras konsepti useimmille nuorille ja tämä koskee ihan kaikkia koulutustasoja sillä erotuksella, että vastavalmistuneet maisterit usein kuvittelet itsestään enemmän kuin mitä ovat. Ajatellaan, et nyt kun on tämä tutkinto luettu, niin nyt ei tartte enää tehdä mitään. Voi voi, siitä se opiskelu kuulkaas vasta alkaa. Tutkinto on vasta työkalu siihen tulevan ammattitaidon kartuttamiseen.
Tarkoittaa lähinnä sitä että todellisuudessa eläkeikä alkaa jo 50v, mutta ei ole varaa maksaa eläkkeitä, joten on työttömiä.
Pitää leikata " eläkkeistä" ja ei ole töitäkään. Ei ole varaa edes osa-aikaseen kun suojaosuus poistettiin jne.
Säästöjä, mutta ansaittu eläke jo siinä viisikymppisenä ja ei se ole mikään häpeä. Omat vanhemmatkin meni eläkkeelle päälle viisikymppisenä, kun olivat tehneet töitä ihanpienesä pitäen ja sodankin kokeneet.
Nykyaikana ihmiset menee eläkkeelle aikaismmin, vaikka eläkeikää on virallisesti nostettu, niin ei se sitä oikeasti tarkoita.
Nykyään eläke on työttömyystuki tai sossutuki tai mitä näitä nyt on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se 300 euron suojaosa poistettu?
Poistettiin, poistettiin, mutta pointti oli siinä, miten huonoa palkkaa siellä maksetaan. Kokemusta on, valitettavasti, kultaiselta ysäriltä.
Meidän työpaikalla ne ahkerimmat ja sitkeimmät on juuri näitä +50v. Nuoremmilla ei kestä pää tai koko ajan ollaan sairauslomalla jostain syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen palkannut yli viiskymppisiä ihan parin viime vuoden aikana
IT-alalla palkataan kuusikymppisiäkin, ja muissa Pohjoismaissa huippuammattilaiset jatkavat 70-vuotiaiksi asti. Ei ongelmaa.
Palkataan jos olet huippukoodari tai vastava. Kuinka moni on? Oikeasti IT-ala on yksi pahimmista ikäsyrjinnän pesistä. 45v on auttamatta ulkona rekryistä. Se että joku on kaverin firmasta saanut armosta hyvävelityöpaikan ei muuta faktoja.
Niinpä. Iso alan konsulttifirmahan jäi jossain vaiheessa jopa kiinni siitä, että heidän rekryprosessissaan käytettiin ohjelmistorobottia, joka hylkäsi automaattisesti yli 40-vuotiaiden hakemukset, jos haettu tehtävä oli jotain perus-devaukseen liittyvää tyyliin Software Engineer. Jäivät kiinni, kun robo lähetti "kiitos, mutta ei kiitos"-viestin automaattisesti heti, jolloin joku keksi valittaa, ettei hänen hakemustaan edes käsitelty, koska vastaus tuli alle minuutissa. Firma kuulemma sen jälkeen laittoi 3 päivän ajastuksen siihen väliin, niin ettei ohjelmistorobotin hylkäämät saa heti sitä "valintamme ei tällä kertaa kohdistunut Teihin" -viestiä.
On se sääli kun kyllä minä viisikymppisenä jaksaisin vielä viisi vuotta tehdä nuorekkaasti töitä vähän lyhyemmällä päivällä. Mutta nyt vain pittää odottaa. Viiden vuoden päästä en ennää jaksa samalla tahdilla. Kuusikymppisenä on jo tosi vanha. Turha sitä on valehdella itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kognitiiviset taidot alkavat rapautua juuri tuossa iässä. Jos eivät ole mummelipapparaisia niin varmaan saisivat töitä. Mutta miksi eivät sitten saa?
Koska on kaikenlaisia typeriä ennakkoluuloja, että ovat hitaita, sairastelevat vähän väliä, ovat jääräpäisiä ja sopeutumattomia, eivät tule nuorempien kanssa toimeen. Ja nämä on sellaisia, mitä ei tue mikään tutkimus, pelkkiä ennakkoluuloja. Ainoa faktapohjainen syy yleensä on se, että seniorien palkkapyynnöt on usein isompia kuin juniorimpien, jolloin voidaan valita halvempi tekijä, toivoen että äkkiä se oppii kovaksi osaajaksi.
Oman alan, it-alan, firmat on tässä erityisen pahoja, varsinkin pienemmät firmat, joita usein johtaa nuoret miehet, ja keräävät sinne tiimeihin samanhenkistä porukkaa. Mulle, kun hain keskisuureen alan firmaan 44-vuotiaana, sanottiin suoraan, että heillä haetaan semmoisia kaverityyppejä, joiden kanssa on kiva viettää saunailtoja ja baari-iltoja työn ulkopuolellakin. Että minä 44-vuotiaana naisena en ehkä ole sitten sellainen, joiden kanssa heidän 25-35 v dippamiehet haluaisivat viettää kaljailtaa, tai minä heidän. Joten ei jatkoon.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen 68 ja eläkkeellä, vieläkin kysellään töihin
Suhteilla, eli joku tuttu kysyy sua töihin.
Jos ei olis suhteita, ois eri asia.
Kiva kehua itseä :)
Vierailija kirjoitti:
On se sääli kun kyllä minä viisikymppisenä jaksaisin vielä viisi vuotta tehdä nuorekkaasti töitä vähän lyhyemmällä päivällä. Mutta nyt vain pittää odottaa. Viiden vuoden päästä en ennää jaksa samalla tahdilla. Kuusikymppisenä on jo tosi vanha. Turha sitä on valehdella itselleen.
Varmaan joihinkin fyysisiin töihin alkaa tosiaan olla vanha. Töitä on kuitenkin niin erilaisia, isäni teki insinöörinhommia 70-vuotiaaksi asti kun tykkäsi niistä edelleen kuin hullu puurosta, eikä vielä nyt 80-vuotiaanakaan koe olevansa mitenkään negatiivisella tavalla vanha. Mutta tuskinpa se olisi isäkään pystynyt vaikka raksalla raatamaan 70 veeksi, vaikka tietokoneen näpyttely onnistuikin hyvin.
On syytä muistaa että firmoja ei voi pakottaa muuttamaan rekrytointiaan suosimaan enemmän (tai syrjimään vähemmän) iäkkäämpiä. Ne ratkaisut siihen että pääsisimme Ruotsin kanssa samalle tasolle iäkkäiden työllistymisessä on löydyttävä muilla tavoin.
Hyvin vaikeaa on ollut löytää edes pätkätoitä silloin tällöin
N57v
Vierailija kirjoitti:
On syytä muistaa että firmoja ei voi pakottaa muuttamaan rekrytointiaan suosimaan enemmän (tai syrjimään vähemmän) iäkkäämpiä. Ne ratkaisut siihen että pääsisimme Ruotsin kanssa samalle tasolle iäkkäiden työllistymisessä on löydyttävä muilla tavoin.
Voi. Ikäsyrjintä on laitonta (yhdenvertaisuuslaki).
Ja 90% nuorista ei osaa muuta tehdä kuin kysellä että mitä pitikään tehdä,vaikka homma olisi näytetty jo 5 kertaa.