Päivämatkojen pituudet vaelluksessa?
Helppo maasto tiedossa, paljonko kannattaa kävellä päivässä?
Kommentit (64)
Me saatetaan mennä joskus 5km, joskus 10km. Harvoin sen enempää. Leirissä oleilu ja kalastus on meidän juttu. En edes jaksaisi 20 km.
Partiolippukunnassamme on nyrkkisääntö "päivätaipaleeksi ikä kilometreinä samojaksi asti helpossa maastossa". Ja se Haltin ympäristön rakka ei sitten ole sitä helppoa maastoa.
Samoaja-ikävaiheen jälkeen vseltaja-ikäiset painaltavat innoissaan 25 siivujakin, mutta 15-20 km päivässä on ihan asiallinen saalis.
Vierailija kirjoitti:
Onko sauvat pakolliset? Yhelle retkelle mihin oon menossa on varusteluottelossa sanottu että sauvat mukaan
Amerikkalaisten markkinamiesten höpöjuttuja kun jotain pitää saada myytyä. Jalat riittää.
Vierailija kirjoitti:
Partiolippukunnassamme on nyrkkisääntö "päivätaipaleeksi ikä kilometreinä samojaksi asti helpossa maastossa". Ja se Haltin ympäristön rakka ei sitten ole sitä helppoa maastoa.
Samoaja-ikävaiheen jälkeen vseltaja-ikäiset painaltavat innoissaan 25 siivujakin, mutta 15-20 km päivässä on ihan asiallinen saalis.
No prkl. Minullahan menee sitten 58 km päivässä!
Me mentiin 20 km päivässä Lapissa, ja siinä oli myös jyrkkiä nousuja. Riippuu varmaan vaelluksen kokonaispituudestakin. Jos on pidempi reissu niin suosiolla 10-15 km päivä.
Minä tykkään sellaisesta 10-15 kilometrin päivälenkeistä jos on rinkka täynnä ruokaa ja pitää päivän vedetkin kantaa. Tasamaalla pärjää pitemmänkin mutta on hyvä tiedostaa, että väsyessä vammariski kasvaa eli liian pitkät päivämatkat ovat jo turvallisuusnäkökulmastakin huonoja koska vaeltaessa avun saanti voi olla vaikeaa. Kesällä kun on lämmin myös nestetarve lisääntyy eli nestemäärät ovat isoja ja senkin puolesta en missään nimessä suosittele vasta-alkajalle kunnosta riippumatta mitään yli 15 kilometrin lenkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se luetun ymmärtäminen? Samoaja on korkeintaan 17v (eli 17 km päivätaival) ja sen jälkeen oman maun mukaan. Toki jos haluat painaltaa 58 km, ihan vapaasti.
(eri)
Jos ei kahtakymmentä kilometriä vähintään jaksa päivässä mennä niin kannattaako edes lähteä mihinkään
Maastostahan se riippuu. Jos etenee 3 km/h vauhtia ja kävelee 7-8h plus tauot niin päivässä parikymppiä menee. Sen yli alkaa mennä urakoinniksi.
Vierailija kirjoitti: Haluat provota TAAS tätä samaa. Ei siinä mitään. Samat vastaukset tulee.
Heh, hyvä pointti! :)
Intissä eksyttiin (krh) porukalla, päivän mitta oli siin jtn. 30 kilsaa. .... Myöhemmin aloin kävelyharrastuksen, se paras päivä oli 38-39. Tuumasin, et jumanlessön, mähän oon paremmassa kunnossa kuin intissä!'
Vierailija kirjoitti:
Maastostahan se riippuu. Jos etenee 3 km/h vauhtia ja kävelee 7-8h plus tauot niin päivässä parikymppiä menee. Sen yli alkaa mennä urakoinniksi.
Jatkan ja vähän korjaan itseäni. Ja jos pysähtelee ja ottaa kuvia, ja ylipäänsä nauttii luonnosta, niin tiputtaisin haarukkaan 15-20 km/päivä ja pitäisin sitä kahtakymmentä maksimina.
Eli ketjun perusteella 18km on ihan realistinen matka kulkea päivässä. Varsinkin ilman suurempia kantamuksia, koska tarkoitus ei ole yöpyä. Sitä olen siis miettinyt. 10 km saatan kävellä ihan tavallisella kävelylenkillä metsässä.
Vierailija kirjoitti:
Eli ketjun perusteella 18km on ihan realistinen matka kulkea päivässä. Varsinkin ilman suurempia kantamuksia, koska tarkoitus ei ole yöpyä. Sitä olen siis miettinyt. 10 km saatan kävellä ihan tavallisella kävelylenkillä metsässä.
Nyt mä näkisin, et oot, pena, asian ytimessä :)))
Eli pystyt kantaa oma kulutuksen mukana. (sissi on sika siviilissäkin, röh! :))))
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt mä näkisin, et oot, pena, asian ytimessä :)))
Eli pystyt kantaa oma kulutuksen mukana. (sissi on sika siviilissäkin, röh! :))))
Mitä?
4km tunnissa niin kauan kuin huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
4km tunnissa niin kauan kuin huvittaa.
Joillain vaellusreiteillä maastot on sellaasia, notta 3 km tunnissa on pare vauhti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa luki samoajaksi asti, eli 15-17 vuotiaaksi asti km / ikä. Tuon iän jälkeen sitten varmasti se 15-25 km / päivä kunnosta ja maastosta riippuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se luetun ymmärtäminen? Samoaja on korkeintaan 17v (eli 17 km päivätaival) ja sen jälkeen oman maun mukaan. Toki jos haluat painaltaa 58 km, ihan vapaasti.
(eri)
Mistäpä jonkun samoajan ikärajat tietää, jos ei itse ole partiossa. En tosin tiedä, onko partiossa aikuisia muuta kuin ohjaajina tms.
Myös eri
10-13km