Päivämatkojen pituudet vaelluksessa?
Helppo maasto tiedossa, paljonko kannattaa kävellä päivässä?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Riippuu todellakin kunnosta. 10 pitäisi kyllä päästä kaikkien. Me pari vuotta sitten juoksimme päivässä hetta-pallaksen, jotkut ovat välillä 3-4 yötä.
Miksi pitäisi juosta? Ymmärrän, jos tarkoituksena on vain kuntoilu. Jos taas haluaa nauttia metsän rauhasta, lyhyet päivämatkat ja yöpymiset kuuluvat asiaan.
Kävelen 5-15 km. Riippuu mistä roikkuu, jään kalastamaan jos joku lampi tai yleensä ranta. En lähde aikataulun kanssa.
Riippu todella paljon maastosta ja varustuksesta ja enne kaikkea kunnosta. Hyväkuntoinen kävelee päivässä kevyen repun tasaisella polulla yli 20 km päivässä, mutta tunturirakassa raskaan rinkan kanssa kymmenessäkin kilometrissä on tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Partiolippukunnassamme on nyrkkisääntö "päivätaipaleeksi ikä kilometreinä samojaksi asti helpossa maastossa". Ja se Haltin ympäristön rakka ei sitten ole sitä helppoa maastoa.
Samoaja-ikävaiheen jälkeen vseltaja-ikäiset painaltavat innoissaan 25 siivujakin, mutta 15-20 km päivässä on ihan asiallinen saalis.
No prkl. Minullahan menee sitten 58 km päivässä!
Se luetun ymmärtäminen? Samoaja on korkeintaan 17v (eli 17 km päivätaival) ja sen jälkeen oman maun mukaan. Toki jos haluat painaltaa 58 km, ihan vapaasti.
(eri)
Mistäpä jonkun samoajan ikärajat tietää, jos ei itse ole partiossa. En tosin tiedä, onko partiossa aikuisia muuta kuin oh
Olin aikoinaan toistakymmentä vuotta partiossa enkä ole kyllä koskaan mistään samoajista kuullutkaan. Oli sudenpentuja ja vartiolaisia. Ilmeisesti joku pienen piirin juttu.
Ikäluokat ovat muuttuneet sitten tuon ajan, jolloin olit partiossa.
Kaikilla on ne päivänsä, ja sun on tänään.
ja nettitrollihan tarkoittaa ihmistä joka on eri mieltä kanssasi
Paljon reppu? 25 kg reppu, lapin kivikossa, 13 km päivä, 2-3 km tunti. Jalat on betonia seuraavana aamuna. Hyvät valmistelut. Kerran näin turkulaisia nuotiolla, oli ajaneet yön, aamulla vaeltaan, illalla nuotiolle, jaloista lähti nahat, olivat raahanneet olutta ja makkaraa 20 km. Hyvät jutut oli, mutta EI näin. Itellä brenat ja kuivamuonat, 1.5 kg teltta ym
20 km / päivä onnistuu huonompi kuntoiseltakin. Itse olen muuten sohvaperuna, mutta silti menee vaelluksella +20 kg rinkan kanssa tuollaisia päivämatkoja. Parhaimmillaan meni yli 30 km päivässä, vaikka välillä oli rakkaa ja paljon korkeuseroja. Oli kyllä jalatkin paskana sen jälkeen, mutta aina ne yön aikana on palautuneet.
Hei, eihän ole tarkoitus pusertaa kaikkia voimia sinne reitille. Eikös se leiriytyminen, nuotioruoka jne ole se juttu, eli siihenkin pitää jättää voimia. Omat reissuni 10-20 per päivä, riippuu säästä, maastosta, vuodenajasta jne. Ja varaudu varapäivällä, jos sää menee kamalaksi. Ruuat myös varapäivälle!
Ai tunnet pelkkiä rosvoja ja sossupummeja?
Sehän riippuu siitä, kuinka paljon on ylipainoa. Lihava ei jaksa mennä ilman reppuakaan kuin 5km.
Vierailija kirjoitti:
Paljon reppu? 25 kg reppu, lapin kivikossa, 13 km päivä, 2-3 km tunti. Jalat on betonia seuraavana aamuna. Hyvät valmistelut. Kerran näin turkulaisia nuotiolla, oli ajaneet yön, aamulla vaeltaan, illalla nuotiolle, jaloista lähti nahat, olivat raahanneet olutta ja makkaraa 20 km. Hyvät jutut oli, mutta EI näin. Itellä brenat ja kuivamuonat, 1.5 kg teltta ym
Juuri näin. Just tuli parinapäivänä vaellettua, 30km vaihtelevassa kohtuu vaikeassa maastossa, 20kg repun kanssa. Tuo 15km matka mentiin reilusti alle 3 tunnissa taukoineen. Kyllä tuo otti aika koville, keskisyke 145. Jos tuon saman matkan tekee vaikka 6 tunnin aikana, niin tilanne on aivan toinen.
Ei matka tapa vaan vauhti.
Lopettakaa tämä hölynpölykeskustelu!
Olin aikoinaan toistakymmentä vuotta partiossa enkä ole kyllä koskaan mistään samoajista kuullutkaan. Oli sudenpentuja ja vartiolaisia. Ilmeisesti joku pienen piirin juttu.