Onko teillä tällainen käytäntö mökkeilyn suhteen?
Mökille ei saa mennä, jos vanhemmat tai isovanhemmat eivät ole mukana. Kaikki lapsenlapset ovat jo aikuisia ja suurimmalla osalla jo puolisot ja perhettä, joten olisi mukava mennä mökille ihan omalla porukalla. Koko perheellä mökkirakennuksessa on ahdasta, ja aikuisetkin joutuvat nukkumaan tuvassa.
Kun vanhemmiltani kyselee asiasta, he eivät taivu siihen, että ilman heitä menisimme sinne. Mahdollisuus mennä on aina heistä riippuvainen. Ymmärrän, että hehän sen omistavat, mutta tällä tavalla mökistä ei oikein ole ollut iloa meille, koska ensinnäkään aikataulumme eivät aina täsmää.
Olenko itsekäs kun ajattelen, että kyllä aikuisten (30-v.) lasten voi olettaa pitävän mökistä huolta?
Kommentit (273)
Iäkkäällä ja huonokuntoisella (mm. muistisairaus, liikkumisen vaikeudet) äidilläni on kesämökkimme käyttöoikeus ja hyvä niin. Joka viikonloppu ja kesälomamme aikaan hän haluaa lähteä mukaan, vaikka epätasaisessa maastossa liikkuminen, saunassa peseytyminen, ulkohuussin käyttö jne. ovat hänelle erittäin vaikeita. Ymmärrän kyllä, että mökillä seurassa on kiva olla, mutta meille muille äidin läsnäolo on yksi työmaa kun häntä joutuu koko ajan kaikessa auttamaan olipa kyseessä yöllinen vessakeikka, peseytyminen, ruuanlaitto kaasulla ym. ja vahtiminen ettei hän lähde minnekään hortoilemaan tai tipahda laiturilta. Häntä ei voi hetkeksikään jättää yksin. Ja ne hyttyset, ampiaiset, punkit, paarmat jne. joita pakostikin on, ne ovat ihan kauheita ja "raidia" kuluu kun äitini suihkepulloon vähän väliä tarttuu. Kalassa, lenkillä, halkoja hakkaamassa yms. käytävä puolison kanssa vuorotellen kuten myös kaupassa kun äitini ei suostu mukaan. Yöllä nukun äidin makuuhuoneen vieressä laverilla jotta kuulen kun hän lähtee liikekannalle. Ei saa valittaa, ihana että on äiti, mutta olisipa edes yksi mökkiviikonloppu ilman 24/7 päivystystä, olisi se oma vapaus ja rauha. Toki voisin kieltää äitiäni lähtemästä mukaan, mutta siitä vasta se meteli syntyisikin. Koettu on. 🤷
Vierailija kirjoitti:
Ostakaa oma mökki. Heidän mökki, heidän säännöt
juridisesti noin mutta onhan nuo vanhemmat jotenkin todella erikoisia ja - ikäviä. Tosi ikäviä, pikkumaisia vallankäyttäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpäs täällä puhuvat monet omista lapsistaan kuin vieraista ihmisistä. Luulisi että omien lasten kanssa olisi vähintään jonkinlainen sanaton sopimus siitä että puolin ja toisin toista autetaan ja esimerkiksi mökkiä voidaan lainata.
Juuri näin. Lisäksi asiaa voi ajatella ihan taloudelliselta kannalta - on parempi käyttää omaa mökkiä kuin vuokrata ulkopuoliselta, raha pysyy omassa suvussa.
Minun vanhempien mökki on vapaasti minun ja sisaruksiemme käytössä kunhan vain sovitaan. Samoin ajokortti-ikäinen lapsenlapsi tyttöystävineen voi mökkeillä siellä. Vanhempani oikein toivovat, että mökillä on käyttöä kun eivät itse siellä ole.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpäs täällä puhuvat monet omista lapsistaan kuin vieraista ihmisistä. Luulisi että omien lasten kanssa olisi vähintään jonkinlainen sanaton sopimus siitä että puolin ja toisin toista autetaan ja esimerkiksi mökkiä voidaan lainata.
On lapsia ja vanhempia ja on lapsia ja vanhempia. Joillakin on lämpimät suhteet, kuten teillä, onnittelemme! Joillakin taas ei ole, ja todennäköisesti ap:n kaltaisia ihmisiä kismittää, kun osa tutuista on niin hyvissä väleissä omien vanhempiensa kanssa, että saavat mennä mökille, mutta itse ei ole.
Usein "hankaluus" periytyy joko geneettisesti tai mallioppimisen kautta. Sitten onkin vaikea sanoa, onko syy vanhemmissa vai (jo aikuisissa) lapsissa, kun välit ovat huonot tai ainakin niin heikot, ettei mökkeily onnistu.
Toinen tekijä on se, että monille vanhemmille ihmisille - etenkin kaupungeissa ja etenkin kerrostaloissa asuville - oma mökki on Aarre isolla alkukirjaimella. Varsinkin jos se on itse rakennettu. Se on ns. pyhä paikka. Sinne ei välttämättä haluta ominpäin toikkaroimaan edes varmasti tunnollisesti tiedettyjä tuttavia - tai edes omia lapsia. Tai jos lapset menevät niin on kova "jöö" siitä, mitä siellä mökillä saa tai ei saa tehdä.
Lisäksi nuo jo ketjussa mainitut asiat eli maksut, siivoamiset, polttopuut - onko ap koskaan tarjonnut korvausta mökin käytöstä vanhemmilleen? Ehkä se rassaa. Kannattaa kesäisin lukea iltapäivälehtiä, niissä on usein erilaisia ja eri suunnilta tulevia "mökkikokemuksia". Ne voivat olla hyvinkin havahduttavia, esim. siltä osin, että eläkeläiset saattavat olla hyvin pienituloisia mutta aikuiset työssäkäyvät hyvätuloiset lapset eivät sitä tajua vaan odottavat samankaltaista ylläpitoa kuin lapsina. Ja iäkkäät vanhemmat joutuvat pahimmassa tapauksessa pikavippikierteeseen.
Syitä siis on monia, jos iäkkäät vanhemmat eivät lämpene ajatukselle siitä, että aikuiset lapset menisivät heidän mökilleen ilman heitä.
Jos ap haluaa vilpittömästi selvittää, mistä nimenomaan on omien vanhempien kanssa kysymys, kannattaa olla avoin ja kohtelias ja miettiä itse ensin esim. em. näkökohtia.
Mun isovanhemmat rakennutti mökin ja kyllä sitä saivat kaikki lapsensa ja lapsenlapset (jopa me silloin aikoinaan nippa nappa parikymppisenä) saivat käyttää sitä mielin määrin kunhan muistettiin tasapuolisuus. Olivat vaan iloisia aina kun joku ilmoitti lähtevänsä mökille. Yhdessä koko suvun kanssa ei oltu muistaakseni koskaan.
Mutta ikävä kyllä jos sun vanhemmat päättää toisin, niin et voi sille mitään, vaikka tuntuu kurjalta ja järjettömältäkin.
Vierailija kirjoitti:
Arvasin, että tällaisia "neuvoja" tulee vastaan täällä. Tarkoitukseni oli kyllä kysyä muiden mökkiläisten mielipiteitä. Annatteko te mökinomistajina ja vanhempina mökin lastenne käyttöön?
Ap
Rehellisesti sanottuna, kyllä se ottaa päähän, kun mökin käyttö ei ole ilmaista, maksaa pienestä (keskisuurelta) eläkkeestä ylimääräisiä kuluja, kun kulutustottumukset poikkeavat.
Keväällä olivat viikon ja puita meni monta kuutiota, kun grillillä oli niin kylmä ja halusivat ulos lämpöä, samoin sähköä ei säästetä, roskat jätetään mökille, samoin likaiset pyyhkeet, ei siivota jne.
Vierailija kirjoitti:
Meillä hiukan samansuuntainen ongelma, mutta toisin päin.
Mökki on kuolinpesän omistuksessa eli lähisuvun yhteiskäytössä. Joku käy enemmän, toinen vähemmän. Pääomistaja on seitsemänkymppinen äitini. Hän ei uskalla olla mökillä yksin, vaan haluaa sinne aina mukaan joko minut ja meidän lapset tai ainakin meidän lapset. Minä en jaksaisi tai ehtisi työssäkäyvänä ja muitakin harrastuksia omaavana ihmisenä olla joka kesä useita viikkoja putkeen mökillä, vaikka äitini sitä toivoo ja vaatii. Tämä hiukan syyllistävä jankkaus "koska te tulette mökille, eikä liisamaija nyt ainakin voisi mun kanssa tulla, etkö ensi viikollakaan muka vielä ehdi mökille, miten niin pitää töissä käydä..." on aiheuttanut lukuisia riitoja. Ja kun sanon äidille, että hyvänen aika, olet aikuinen ihminen ja sinulla on auto, sen kun menet mökille, niin seurauksena on kiukustunutta tuhinaa. En ymmärrä tätä pelkoa ollenkaan, sillä kysee
Äitisi ei ole ihan normaali, jos on noin pelokas. Toimita se joihinkin muistitutkimuksiin tms. Minun mummuni asui yksin maalaistalossa papan kuoltua, syrjäisessä talossa, eikä pelännyt hetkeäkään. Totesi vaan kysyjille että jos hänet joku yöllä vie, tuo päivännäöllä takaisin.
Toinen mummuni eli leskeksi jäätyään ja eläköityään omalla mökillään 20 vuotta. Oletan että se ei kyllä ollut koko elämässään pelännyt mitään, joten se mummu ei ole hyvä vertailukohta.
Näitä esimerkkejä löytyisi lukemattomia.
Itse pelkään kyllä yksin meidän mökillä, mutta minä olenkin mt-ongelmainen hysteerikko. Ei normaali terve ihminen pelkää olla yksinään.
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin oman mökin tai vuokraisin tarvittaessa. Toisen mökin käyttö tarkoittaa sitä, että olet aina omistajan määräysvallan alla. En tarkoita etteikö niin kuulu ollakin, mutta en haluaisi viettää vapaa-aikaa toisen määräämissä rajoissa. Ylipäänsä mikää yhteisomistus tai -käyttö ei ole viisas ratkaisu.
Mökin vuokraaminen on nykyään tehty todella helpoksi - ja myös edulliseksi. Kun ajattelee, miten paljon rahaa omistajat pistävät mökin ja pihan laittamiseen ja jatkuvaan kunnossapitoon, eivät lomarenkaan tmv. hinnat viikkoa kohti tunnu ollenkaan kalliilta.
Stadissa asuvana mutta maaseudulla viihtyvänä ja mökkeilystä tykkäävänä olen tosi iloinen ja kiitollinen tuollaisista palveluista, joiden ansiosta minun ei tarvitse edes miettiä oman mökin ostamista ja laittamista. Ymmärrän hyvin mökkeilyä harrastavat, mutta omien havaintojeni mukaan se on todella aikaa, työtä ja rahaa syövä elämäntapa. Niinä hetkinä kun "haaveilen" oman mökin laittamisesta, ei mene montaa minuuttia kun järkiinnyn.
Ja tosiaan, muiden (omilla) mökeillä on mukava vierailla, mutta tarkkana pitää olla, että viemisiä on reilusti enemmän kuin itse syö ja juo - ja että ei viivy liian kauaa.
Helpointa on vuokrata mökki täysin ulkopuoliselta taholta, pitää se siistinä ja siivota lähtiessä. Siinä saa sen viikon-kahden aikana kaikki mökkeilyelämän ihanuudet mutta ilman mitään paineita minkään suhteen.
Meillä ei ole mökkiä, mutta talo Espanjassa. Lapset ystävineen saavat käyttää sitä, kunhan sopivat meidän kanssamme, vain meillä on avaimet.
Ihme pyhiä lehmiä tuntuvat olevan autot ja mökit. Meillä lapset saavat lainata autoa jos oma on rikki ja mennä mökille niin kuin haluavat.
Jos jotain sattuu tai menee rikki sitten korjataan, ei kukaan mitään tahallaan riko tai tuhoa. Niin kauan kun henkilövahingoilta säästytään kaikki on korjattavissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
juridisesti noin mutta onhan nuo vanhemmat jotenkin todella erikoisia ja - ikäviä. Tosi ikäviä, pikkumaisia vallankäyttäjiä.
Eihän se mökin käyttö ole ilmaista. Kenen ajattelit maksaa sähkön, polttopuut, jätehuollon, veden (jos kunnallistekniikka), kuka siivoaa mökin.
Suurin osa mökin omistajista on eläkeläisiä, joiden tulot n. 1500-1600€ eli reilut tonni käteen ja esim polttopuut saattavat maksaa 80-120€/m3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö omistajalla ole omistajan oikeus ja valta omistuksiinsa nähden?
Miten on "pikkumaista vallankäyttöä", jos haluaa itse päättää, keitä kakkoskotiin tulee ja milloin?
Ei normaali terve ihminen pelkää olla yksinään? Mökilläkään?
Kyllä ainakin minua hirvittäisi olla ihan ypöyksi kun kaikkea voi sattua olitpa minkä ikäinen tahansa. Kyy voi purra, salama sytyttää tulipalon, karhu ilmestyä pihaan, tulla sairauskohtaus tai kramppi uidessa, kaatua pahasti tai joku päästään vialla oleva tulla ovenkarmit niskassa sisään. Aina mukavampi ja turvallisempi on olla edes kaksin kuin yksin varsinkin maalla jossa mahdollinen apu saattaa olla hyvinkin kaukana. Minusta se on ihan ymmärrettävää varsinkin jos kyseessä vanhempi henkilö.
Perin omilta vanhemmiltani mökin, joka sijaitsee päivän ajomatkan päässä, joten ei tule itse käytyä kovin usein. Esikoiseni perheen päästän oikein mielelläni mökkeilemään keskenään, he kysyvät aina, mitä huoltotöitä pitäisi tehdä, ihan omalla kustannuksellaan niitä myös tekevät ja jättävät aina entistä siistimpään kuntoon ja on varsin hyvä, että syrjässä oleva mökki näyttää siltä, että sitä joku käyttää.
Nuoremman lapsenkin olen antanut käydä, mutta vähän pitkin hampain, koska lapsettomana raahaa sinne aina myös ystäviään ja välillä jää mökki aika hirveään kuntoon ja suoraan sanottuna pelottaa, että joku kerta vielä sattuu jotain. Ymmärrän kyllä, ettei kaikki halua syystää toi toisesta päästää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se mökin käyttö ole ilmaista. Kenen ajattelit maksaa sähkön, polttopuut, jätehuollon, veden (jos kunnallistekniikka), kuka siivoaa mökin.
Suurin osa mökin omistajista on eläkeläisiä, joiden tulot n. 1500-1600€ eli reilut tonni käteen ja esim polttopuut saattavat maksaa 80-120€/m3
Niinpä.
Ap, oletko maksanut tai tarjonnut maksua vanhemmillesi mökin käytöstä silloin, kun olette siellä kaikki?
Jos et, kannattaisiko?
Minusta siellä voi yhtä hyvin olla ilman vanhempia, jos siellä tekee jotain pientä esim. siistii pihaa, imuroi lähtiessään. Ja kustantaa siellä ollessaan omat ruuat ym.
Itse olin aina varpaillani, jos sattui että miehen vanhemmat oli samaan aikaan mökillä. Lopulta lakkasin käymästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten on "pikkumaista vallankäyttöä", jos haluaa itse päättää, keitä kakkoskotiin tulee ja milloin?
Mutta kun nyt ei ole kyse kenestä tahansa puolitutusta vaan omista lapsista ja heidän perheistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun nyt ei ole kyse kenestä tahansa puolitutusta vaan omista lapsista ja heidän perheistään.
Miten se muuttaa asiaa mihinkään suuntaan? Monille mökki on kuin toinen koti. Kai sitä jokainen täysivaltainen aikuinen ihminen saa päättää, ketä hän kotiinsa päästää. Vai nykyäänkö enää ei?
Meillä ei ole mökkiä, mutta appivanhemmilla on. Heidän mökkiä saa lainata koska tahansa. Tämä koskee ihan kaikkia miehen sisaruksia ja heidän perheitään. Myös aikuiset lapsenlapset ovat joskus mökkiä lainanneet. Ollaan oltu siellä oman perheen kesken, appivanhempien kanssa ja miehen sisarusten kanssa. Appivanhemmat ovat itse aika harvoin mökillä ja ovat vain tyytyväisiä, jos joku mökkiä käyttää.
Heillä on ollut joinakin kesänä mökki vuokrattuna ulkopuolisille. Meilläkin tulee aika harvoin käytyä, ehkä kerran kesässä.