Nuoret aikuiset, kysykää neuvoja vanhoilta ihmisiltä!
Uskaltakaa kysyä neuvoja niin työ- kuin muuhun elämään. Juuri ne, jotka voisi eniten auttaa, ei ole niitä jotka alkaa neuvoa pyytämättä.
Olen 60 v ja tapaan työni kautta paljon parikymppisiä nuoria. Olisi heille paljon annettavaa jos joku kysyisi joskus. Näen heidän tekevän virheitä, isompia ja pienempiä. Vaikkapa valitsevan ammatteja, joilla ei ole tulevaisuutta tai tukeutuvan manipuloivaan henkilöön. Olisin valmis mentoroimaan ja tukemaan pidemmälläkin tähtäimellä henkilöä, joka on siihen valmis. Jopa rahallisesti sitten kun henkilön vilpittömyys ja halu kehittyä on selvä.
Nuoret, meidän vanhempien elämänkokemus ja resurssit ovat tarjolla niille, jotka ovat valmiita ottamaan vastaan. Valmius osoitetaan kysymällä ja olemalla kiinnostuneita. Vastineeksi ainakaan minä en halua muuta kuin kunnioitusta ja vuoropuhelua. Jonain päivänä toivon, että voin lisätä testamenttiini tällaisen lupaavan nuoren, joka tarvitsee varoja päästäkseen jonkin esteen yli.
Kommentit (49)
Nro 41: "Nämä johtajat saattavat tarvita lastenhoitajaa, hyvää kirvesmiestä tai vaikka valokuvaajaa tai harjoittelijaa. Kyllä kontakti ja suositus on arvokas heillekin, sillä muuten ei olisi mitään saumaa päästä näiden ihmisten lähipiiriin. Ja vielä arvokkaampaa on se, että opastan vaikkapa sitä valokuvaajaa palvelujensa parempaan markkinointiin."
No montako kertaa nämä johtajat ovat kyselleet sulta lastenhoitajaa, hyvää kirvesmiestä tai vaikka valokuvaajaa tai harjoittelijaa? Tai edes kertoneet sulle, että tarvitsisivat sellaista, mutta et ole tuntenut ketään, jota olisit voinut suositella? Eikähän niillä johtajilla ole ihan itsekin osaamista palkata jotain tarvitsemiinsa hommiin. Ja jos ei ole, niin sihteeri voi etsiä lastenhoitopalveluita yms tarjoavia yrityksiä.
Minun kokemukseni mukaan ihmiset kyllä pyytävät neuvoja, jos kokevat sinulla olevan jotain annettavaa. Minä olen vasta 35 mutta kyllä minulta töissä nuoremmat tulevat kysymään kaikenlaista esim miten päästä esihenkilöksi, miten hoitaa konfliktitilanne työkaverin kanssa jne. Neuvon ja mentoroin kun pyydetään, mutta kysymättä en ala viisauksia jakelemaan. Ihmiset yleensä haluavat hoitaa asiat omalla tavallaan.
Ap tässä. Tiesin ketjua aloittaessa, että siihen tulee satamaan erilaisia yleistyksiä vanhemmista ihmisistä. Ikäänkuin oltaisiin kaikki samanlaisia, jämähtäneitä, pohalla jne.
Olenko siis jämähtänyt, kun olen viimeisen viiden vuoden sisään vaihtanut työtä, alaa, asuinpaikkaa, hankkinut lemmikin jne. Olen käynyt kursseja ja johto kysyy neuvojani tietyissä asioissa. Teen somea ja käytän tekoälyä. Jämähtänyt? Työkaverini ovat lähes kaikki minua nuorempia ja arvostan kaikenikäisiä. Otan ideoita ja opastusta vastaan kaikenikäisiltä.
Ehkä uskaltaisin sanoa, että yleistäminen ja lokerointi on nimenomaan nuoren ihmisen piirre, juuri tämän ajan nuoren. Halutaan pysyä vain omanikäisten piirissä, koska...Niin miksi? En tiedä varmaa vastausta. Pelätäänkö sitä, että on läpinäkyvä? Nuoret on monelta osin läpinäkyviä vanhemmille ihmisille, koska me ollaan käyty läpi jo kyseinen ikä. Ihan vaan siksi, ei muuta syytä.
Vierailija kirjoitti:
Kun vain tietäisi, kenen neuvoja kannattaisi kuunnella. Isä aina sanoi, että valitse se, mitä haluat, kyllä elämä kantaa. Äiti oli pessimisti ja kehoitti opiskelemaan jotain sellaista, mihin en ikinä olisi päässyt koulumenestykseni perusteella.
Muutkin neuvot olivat enemmän tai vähemmän yhtä tyhjän kanssa. Moni ei tajunnut työmarkkinoiden muuttuneen ajoista, kun itse aloittivat. Eivät, vaikka edelleen olivat työelämässä.
Niinpä sitten tein omat ratkaisuni ja hyvin on mennyt viimeiset 35 vuotta.
Iskäsi oli oikeassa, unelmia kannattaa seurata.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Nro 41: "Nämä johtajat saattavat tarvita lastenhoitajaa, hyvää kirvesmiestä tai vaikka valokuvaajaa tai harjoittelijaa. Kyllä kontakti ja suositus on arvokas heillekin, sillä muuten ei olisi mitään saumaa päästä näiden ihmisten lähipiiriin. Ja vielä arvokkaampaa on se, että opastan vaikkapa sitä valokuvaajaa palvelujensa parempaan markkinointiin."
No montako kertaa nämä johtajat ovat kyselleet sulta lastenhoitajaa, hyvää kirvesmiestä tai vaikka valokuvaajaa tai harjoittelijaa? Tai edes kertoneet sulle, että tarvitsisivat sellaista, mutta et ole tuntenut ketään, jota olisit voinut suositella? Eikähän niillä johtajilla ole ihan itsekin osaamista palkata jotain tarvitsemiinsa hommiin. Ja jos ei ole, niin sihteeri voi etsiä lastenhoitopalveluita yms tarjoavia yrityksiä.
Turha taitaa olla laittaa tätä rautalankaa sulle, kun näyttää olevan kova tarve osoittaa jotain sen sijaan että haluaisit oppia. Se menee niinpäin myös, että jos mulla on hyvä tyyppi tiedossa, niin laitan sanan kiertämään. Eihän se minimissään ole kuin yksi Linkedin postaus. Laitan siinä oman maineeni vaakalaudalle, että tyyppini on tosiaan hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Aina ne nuoret luulevat tietävänsä kaiken.
On kuitenkin monella alalla että pitkä kokemus tuo hiljaista tietoa, jota ei välttämättä opita kirjoista. Hyvä esimerkki aivokirurgi Hernesniemi, leikkasi vaikeita tapauksia ympäri maaailman vielä 80 vuotiaana ja opetti nuorempia kirurgeja
Jokaista 80-vuotiasta aivokirurgia kohden on aika monta seniiliä, jotka kännissä ohjeistavat it-alalle, koska ovat autuaan tietämättömiä, että se kupla jo poksahti Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän ap pointtisi, mutta meillä on töissä ollut tapana laittaa viimeistään 2 vuoden työskentelyn jälkeen uusimpia tulijoita just erilaisiin kansainvälisiin konferensseihin ja muihin vastaaviin tapahtumiin, joissa he itse voivat solmia kontakteja. Itsekin sellaisissa kävin aika usein, kun olin ollut vasta pari vuotta firmassa. Siis jo ennenkuin edes ostin osakkuuden.
Ne, jotka eniten mentorointia tarvitsee eivät yleensä ole uraputki-ihmisiä. Ja tosiaan, eihän tässä ole mitään toisensa poissulkevaa. Voi mennä konferensseihin ja kuunnella vanhemman polven tekijöitä, jotka ovat lähellä.
Ap kertoi, että hänellä on kontakteja sinne ja tänne, jopa suuryritysten johtajiin sekä Suomessa että ulkomailla. Mihin sellainen, joka ei ole uraputki-ihminen, tarvitsisi
No ei mihinkään. Lisäksi Suomessa on melko pienet piirit. Omalla alallani olen jo opiskellut samaan aikaan monen näiden johtajista kanssa, osan taas tunnen työn tai muuta kautta. Nekin, joita en tunne, niin joku tuttuni tuntee. Ne, jotka tunnen vain nimeltä, niin vähintään maineesta olen kuullut - onko hyvä, pätevä, mikromanageeraaja, kiusaaja, mukava, ihan kujalla oleva, oman edun tavoittelija ja sitä rataa. Ne, kenestä ei tietäisi yhtään mitään, on jo vähemmistö.
Nro 46: "Turha taitaa olla laittaa tätä rautalankaa sulle, kun näyttää olevan kova tarve osoittaa jotain sen sijaan että haluaisit oppia. Se menee niinpäin myös, että jos mulla on hyvä tyyppi tiedossa, niin laitan sanan kiertämään. Eihän se minimissään ole kuin yksi Linkedin postaus. Laitan siinä oman maineeni vaakalaudalle, että tyyppini on tosiaan hyvä."
Jo sulla on hyvä tyyppi tiedossa, niin sähän voit suositella häntä tutuillesi ihan ilman mitään neuvojen kysymisiä tai mentorointejakin. Sitäpaitsi et voi mitenkään sanoa jostain nuoresta, että hän olisi hyvä vaikka lastenhoitoavuksi, jos sulla ei ole omakohtaista kokemusta siitä, että hän hoitaa lapsiasi. Et voi sanoa, että joku on hyvä kirvesmies, jos sulla ei ole mitään kokemusta sen kirvesmiehen tekemisistä. Ei riitä, että se kirvesmies on hyvä tyyppi, jos et voi olla varma, että hän on hyvä myös kirvesmiehen työssään. Ja ihan kuten sanoit, laitat oman maineesi vaakalaudalle, jos randomina suosittelet jotain ilman, että et tiedä muuta kuin että kyseessä on hyvä tyyppi. Kun mä haen ammattilaista johonkin hommaan, en mä ala kyselemään tutuilta ketään hyvää tyyppiä. Enkä varsinkaan etsi tarvitsemaani ammattilaista Linkedinin kontakteistani. Mä kyllä uskon, että jos joku nuori haluaa sun apuasi löytääkseen itselleen lastenhoitokeikkoja tms, hän kyllä osaa pyytää sitä sulta.
Mä ainakin koin aiemman kommenttisi hieman ylimielisenä nuoria kohtaan. Ihan kuin nuori, joka haluaisi tehdä lapsenvahtikeikkoja, ei kertakaikkiaan tietäisi, mistä sellaisia etsiä. Ja nuori osaa kyllä mennä itsekin Linkediniin ja alkaa kontaktoitua siellä sellaisiin ihmisiin, joista uskoo olevan itselleen ja uralleen hyötyä. Linkedinhän ehdottelee jatkuvasti uusia kontakteja sen mukaan, millaisia kontakteja olet sieltä hakemassa.
Nämä johtajat saattavat tarvita lastenhoitajaa, hyvää kirvesmiestä tai vaikka valokuvaajaa tai harjoittelijaa. Kyllä kontakti ja suositus on arvokas heillekin, sillä muuten ei olisi mitään saumaa päästä näiden ihmisten lähipiiriin. Ja vielä arvokkaampaa on se, että opastan vaikkapa sitä valokuvaajaa palvelujensa parempaan markkinointiin.