"Pääsetkö tähän asentoon?" Syväkyykky
Luin taas yhden artikkelin, joka koskee kyykkyyn pääsemistä.
https://www.is.fi/menaiset/hyva-fiilis/art-2000011275367.html
Onko oikeasti niin, että on useita ihmisiä jotka eivät pääse kyykkyyn? Siis sellaisia, joilla ei ole mitään vammaa tms estämässä sitä? En voi jotenkin kuvitella, että ihan perusihminen ei pääsisi kyykkyyn. Yli 60v, niin sitten ymmärrän.
Tässä artikkelissa vielä sanotaan "moni aikuinen on saattanut käydä kyykyssä viimeksi lapsena". Miten tuokin voi olla mahdollista, en oikein usko tätä.
Onko täällä joku, joka ei pääse kyykkyyn?
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sieltä pitää päästä myös ylös. Se on haastavampi osuus monella.
Lihavuusko se aiheuttaa sen ongelman?
Heikot reisilihakset.
Kokeilin, ja polvessa rasahti.
Kiitos vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näistä puuttuu video kuinka asentoon mennään. Vai onko tyyli vapaa? Pääsen kyllä ja pystyn olemaan ei sillä, mutta video olisi silti kiva.
Hae itse.
Olenko pyytänyt, että video tulisi laittaa tähän keskusteluun mukaan? Linkistä avautuvassa jutussa videota ei ollut. Ihmettelin sitä.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vaan.
Eikö olekin vaarallista. Mulla rasahti korvien välissä. Ja kantapäät ei enää ota lattiaan kävellessä. 🤭
Tuossakin on vielä useampia tapoja olla siellä syväkyykyssä. Helpoin on se, missä jalat ovat vähän enemmän harallaan ja varpaat vähän ulospäin (jalat ulkokierrossa). Silloin pääsee helpommin syväkyykkyyn kun voi laskeutua vähän kuin sinne jalkojen väliin. Haastavampaa on seistä jalat lantion levyisessä asennossa varpaat suoraan eteenpäin ja laskeutua siitä syväkyykkyyn. Siinä helposti painuu painopiste liikaa taakse, ja kellahtaa takapuolelleen tai ei pääse riittävän alas.
Vierailija kirjoitti:
Pääsen kyykkyyn, voin olla kyykyssä pitkään ja pääsen ylös mutta kantapäät ei jostain syystä taivu lattiaan. Liekö kireät jänteet vai joku muu rakenteellinen vika?
t. N33
Et harrasta monipuolista liikuntaa ja venyttelyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsen kyykkyyn, voin olla kyykyssä pitkään ja pääsen ylös mutta kantapäät ei jostain syystä taivu lattiaan. Liekö kireät jänteet vai joku muu rakenteellinen vika?
t. N33
Mä en taas tajua miten kantapäät voi edes jäädä ilmaan.
N44
Niin jäi minullakin enkä löydä mistään. 🤣🤣🤣🤣...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näistä puuttuu video kuinka asentoon mennään. Vai onko tyyli vapaa? Pääsen kyllä ja pystyn olemaan ei sillä, mutta video olisi silti kiva.
En ymmärrä. Seisoo ja koukistaa jalkoja ja laskeutuu kyykkyyn? Kai sitä muitakin tapoja voi keksiä, mutta tuo varmaan perus.
Ap
Periaatteessa noin, mutta missä asennossa selän tulee olla? Saako ottaa tukea? saako jalat nousta lattiassa missään vaiheessa? Jutussa kerrotaan paljon asioita muttei sitä miten kyykkyyn tulee mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on ihmisiä, jotka eivät pääse syväkyykkyyn varsinkaan siten, että kantapäät pysyvät lattiassa.
Kyllä minullakin nousee kantapäät jossain vaiheessa
Tää on pitkälti nilkan liikkuvuudesta ja akillesjänteiden kireydestä kiinni, jos mitään muita fyysisiä rajoitteita ei ole.
Kyllä. Liittynee siihen että 40v kulkenut korkkareissa töissä.
Itseasiassa nyt kokeilin ja sain pidettyä kantapäät maassa. Tasapainon vuoksi vähän hitaampaa kuin kannat ilmassa
Kyse on liikkuvuudesta, jos ei saa kantapäitä lattiaan, ja sitä voi harjoitella. Toisilla on enemmän kireyttä kuin toisilla. Kannattaa harjoitella, se on hyvää venytystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vaan.
Eikö olekin vaarallista. Mulla rasahti korvien välissä. Ja kantapäät ei enää ota lattiaan kävellessä. 🤭
Jotkut elää pää pilvissä.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vaan.
Minulla on lonkat ja polvet rikki, pääsen silti jos kipua ei lasketa
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vaan.
Koskeeko? Itselläni polvet ovat pitäneet ääntä aina. Ei kuulema haittaa jos ei ole kipua. Ne vain ovat sellaisia.
Vierailija kirjoitti:
Tuossakin on vielä useampia tapoja olla siellä syväkyykyssä. Helpoin on se, missä jalat ovat vähän enemmän harallaan ja varpaat vähän ulospäin (jalat ulkokierrossa). Silloin pääsee helpommin syväkyykkyyn kun voi laskeutua vähän kuin sinne jalkojen väliin. Haastavampaa on seistä jalat lantion levyisessä asennossa varpaat suoraan eteenpäin ja laskeutua siitä syväkyykkyyn. Siinä helposti painuu painopiste liikaa taakse, ja kellahtaa takapuolelleen tai ei pääse riittävän alas.
Ja tuossa aloituksen linkissä on nimenomaan kuvassa tuo ensimmäinen asento, eli ns. slaavikyykky. Siinä on polvet ja varpaat vähän ulospäin ja kroppa laskeutuu "jalkojen väliin". Se on tosiaan se, mitä kutsutaan lepoasennoksi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on ihmisiä, jotka eivät pääse syväkyykkyyn varsinkaan siten, että kantapäät pysyvät lattiassa.
Säälittävää. Jos siis kyse on lähtökohtaisesti fyysisesti terveestä ihmisestä.
Pääsen kyykkyyn. Treenaan salilla säännöllisesti ja olen normaalipainoinen.
N48
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vaan.
Mullakin rasahti päässä. Nyt leijun metrin lattian yläpuolella. On perin kevyt olo.
Vierailija kirjoitti:
Pääsen ja pystyn olemaan pidempään. Reipas ylipaino ei haittaa suoritusta.
Monet läskit ovat yllättävän notkeita.
Niin jäi minullakin enkä löydä mistään. 🤣🤣🤣🤣