Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olin viikon Italiassa, maitotuotteet ei aiheuttaneet mitään vatsaoireita, outoa

Vierailija
09.06.2025 |

No lääkäreiden mielestä lomalla on vaan niin rentoutunut ettei vatsa reagoi.. 

Join joka päivä kaksi kuppia kahvia heidän jollakin maidollaan (en tiedä mikä, eri paikoissa kumminkin) ja joka päivä söin myös yhden gelaton, joskus jopa kaksi. Tajusin vasta loman loppupuolella että hetkonen, en alkanutkaan mädäntyä sisältäpäin (u know), eikä vatsani turvonnut yhdestäkään jäätelöstä. Suomessa yksi jäätelöpuikko, niin tunnin päästä tietää kyllä syöneensä. Ja joku aika sitten ajattelin paluuta tavalliseen maitoon kauramaidosta, niin ei onnistunut, ihan hirveät ilmavaivat ja ei ole eroa onko laktoositon vai tavallinen.

Onko muilla vastaavia kokemuksia ja mistä tämä voisi johtua?

Kommentit (84)

Vierailija
1/84 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ja muutamassa muussa maassa maitotuotteet valmistetaan eri tavalla. Laktoosi-intoleranssia on eniten Suomessa ja jossain päin Afrikkaa. Muualla aika marginaalinen, ainakin ennen aikaa. 

Vierailija
2/84 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sama, mutta en tiedä mistä johtuu. Tällaisia selityksiä olen lukenut, mutta käsittääkseni mitään ei ole tutkimuksella vahvistettu "THE syyksi" miksi monella on näin:

- ulkomailla usein maito on rasvaisempaa, ja laktoosi imeytyy huonommin rasvaisesta maidosta kuin kevyestä, jolloin laktoosi-intoleranttikin voi sietää sitä

- täällä rutiininomaiset käsittelyt kuten pastörointi ja homogenisointi voivat aiheuttaa ongelmia, joita ei tule käsittelemätöntä maitoa juodessa

- myös maitoa tuottavien lehmien ravinnossa voi olla eroja, jotka heijastuu maitoon

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/84 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu Suomessa käytössä olevasta pastöroinnista. Se muuttaa maidon muotoon jota ei elimistö välttämättä kestä. Eli ero johtuu maidon käsittelystä.

muualla iskukuumennetaan.

Vierailija
4/84 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla aina sama Espanja/Kreikka/Italia. Ei tarvitse miettiä maitotuotteita, vedän johurtteja, jäätelöä mielin määrin. Niitä prosessoidaan liikaa Suomessa, siksi erot. Näin mulle on selitetty.

Vierailija
5/84 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ja muutamassa muussa maassa maitotuotteet valmistetaan eri tavalla. Laktoosi-intoleranssia on eniten Suomessa ja jossain päin Afrikkaa. Muualla aika marginaalinen, ainakin ennen aikaa. 

Suomessa maitotuotannon kehitys yhteistyössä lääkefirmojen kanssa 🤣

Vierailija
6/84 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa pohjoismaissa on kaikkein vähiten laktoosi-intoleranssia, laktoosin sieto on geneettinen poikkeama joka on täällä karuissa oloissa kehittynyt, koska kyky käyttää eläinten maitoa aikuisenakin oli hyvin hyödyllinen täällä jotta jäi edes eloon.

Mutta muissa maissa se laktoosi-intoleranssi ei välttämättä käytännössä tule esiin, koska maitotuotteita käytetään niin paljon vähemmän tai ei lainkaan, ja sekin vähä usein juustoina joista osa laktoosista on pilkkoutunut pois kypsyttäessä. Maidon juominen ihan maitona on suht harvinaista maailmalla, samoin runsasmittainen jogurttien yms. maitovalmisteiden syöminen.  Niinpä maissa joissa maitotuotteita ei käytetä paljon, monet vaan hyväksyy sen, että vaikka jäätelöstä vähän voi mennä vatsa löysälle, mutta eivät mitään diagnooseja kaipaa, eikä tarvetta vältellä jäätelöä.

Vierailija
7/84 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa maito ylikäsitellään. Pahimpana pastörointi ja rasvaisuuden muuttaminen. Johtuu siis  puhtaasti käsittelystä.

Vierailija
8/84 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italiassa on kaikki paremmin, sen tietää Tuppurainen kun 8 miljardia lahjoitti korona tukena keski-Eurooppaan.

Vierailija
9/84 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä Italiasta, mutta Kreikassa ei toiminut ainakaan minulla, siitä hyvästä jogurtistaan vatsani turposi isoksi palloksi valitettavasti, parin aamun jälkeen tajusin sitten olla vain syömättä.

Vierailija
10/84 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sama, mutta en tiedä mistä johtuu. Tällaisia selityksiä olen lukenut, mutta käsittääkseni mitään ei ole tutkimuksella vahvistettu "THE syyksi" miksi monella on näin:

- ulkomailla usein maito on rasvaisempaa, ja laktoosi imeytyy huonommin rasvaisesta maidosta kuin kevyestä, jolloin laktoosi-intoleranttikin voi sietää sitä

- täällä rutiininomaiset käsittelyt kuten pastörointi ja homogenisointi voivat aiheuttaa ongelmia, joita ei tule käsittelemätöntä maitoa juodessa

- myös maitoa tuottavien lehmien ravinnossa voi olla eroja, jotka heijastuu maitoon

Se homogenisointi vaikuttaa. itsellä sama juttu. Join aiemmin melkein litran suoraan tankista otettua ,ilman oireita, mutta tavallinen purkkimaito ei käy, luomu käy paremmin

Ei se lehmän ruoka vaikuta, kaikille annetaan heinää ja viljaa ja rypsiä ( Soijaakin )

Vierailija
11/84 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saaama kokemus italiasta

Vierailija
12/84 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa jogurtit ovat maailmalla paljonkin käytettyjä jopa jokapäiväisiä. Ja maustamattomat nimenomaan. 

Vierailija
13/84 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saaama kokemus italiasta

Ups,a jumittui . Siis sama  kokemus

Vierailija
14/84 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni sanoo samaa suomalaisista viljatuotteista. Olisiko italiassa sitten vähemmän prosessoitua tai lehmille syötetään järkevämpää ravintoa kuin suomessa, jotain soijaa. Viljoissa voi olla eroa lannoittessa, torjunta-aineissa, ym.

Vierailija
15/84 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa jogurtit ovat maailmalla paljonkin käytettyjä jopa jokapäiväisiä. Ja maustamattomat nimenomaan. 

On, on

Aloittaja  kyllä puhui maidosta ja gelatosta, eli  jäätelöstä

Vierailija
16/84 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun tarvitse mennä edes Italiaan. Voin huoletta syödä tuontijäätelöä ilman oireita, ihan Suomessa saatavaa italialaista Gelatoa, Arla-Ingmannin en voi syödä edes laktoositonta ilman pahoja oireita. Minulla on kuitenkin ihan testein todettu laktoosi-intoleranssi ja vieläpä sanoin " ei imeydy yhtään". 

Vierailija
17/84 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse mennä kuin Viroon, niin vatsa kestää maitoa.

Vierailija
18/84 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on sappikivet joillakin, se pitää erottaa ruoka-allergioista. Tämä vastaus ei ole aloittajalle vaan yleinen. Silti osalla vatsa herkempi tai voi olla myös allergioita.

Vierailija
19/84 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Italiassa on kaikki paremmin, sen tietää Tuppurainen kun 8 miljardia lahjoitti korona tukena keski-Eurooppaan.

Menkööt rutisijat sinne kultamaahan valittamasta, hetken kun siellä asutte tulee Suomea ikävä

Mulle ei maito yms, ruoat tuota mitään vaivoja.

Aidan takana ruoho on aina vihreä.

Vierailija
20/84 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta toinen puoli. Aurinko, lämpö, ruokakulttuuri, viinit jne. Liikaa afrikasta tulleita maa han muuttajia jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi seitsemän