Olin viikon Italiassa, maitotuotteet ei aiheuttaneet mitään vatsaoireita, outoa
No lääkäreiden mielestä lomalla on vaan niin rentoutunut ettei vatsa reagoi..
Join joka päivä kaksi kuppia kahvia heidän jollakin maidollaan (en tiedä mikä, eri paikoissa kumminkin) ja joka päivä söin myös yhden gelaton, joskus jopa kaksi. Tajusin vasta loman loppupuolella että hetkonen, en alkanutkaan mädäntyä sisältäpäin (u know), eikä vatsani turvonnut yhdestäkään jäätelöstä. Suomessa yksi jäätelöpuikko, niin tunnin päästä tietää kyllä syöneensä. Ja joku aika sitten ajattelin paluuta tavalliseen maitoon kauramaidosta, niin ei onnistunut, ihan hirveät ilmavaivat ja ei ole eroa onko laktoositon vai tavallinen.
Onko muilla vastaavia kokemuksia ja mistä tämä voisi johtua?
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Johtuu Suomessa käytössä olevasta pastöroinnista. Se muuttaa maidon muotoon jota ei elimistö välttämättä kestä. Eli ero johtuu maidon käsittelystä.
muualla iskukuumennetaan.
Pidetään kuitenkin mielessä, että laktoosi ei poistu iskukuumennuksella, joten jos henkilöllä on laktoosi-intoleranssi, iskukuumennus tai pastörointi on aivan sama. Ap ilmeisesti niitä, joilla ei ole, vaan jotain muuta herkkyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla aina sama Espanja/Kreikka/Italia. Ei tarvitse miettiä maitotuotteita, vedän johurtteja, jäätelöä mielin määrin. Niitä prosessoidaan liikaa Suomessa, siksi erot. Näin mulle on selitetty.
Edelleen, jos henkilöllä on laktoosi-intoleranssi, syy oireisiin ei ole maidon prosessointi. Tällaisiakin ihmisiä on, joille ongelma on laktoosi.
Olen just Kreikassa ja eilen just muistin, että voin täällä syödä huoletta jäätelöä. Olen niin tottunut kulkemaan jätskien ohi Suomessa, kun ikinä ei löydy laktooksittomana just niitä lempimakuja, vaikka toki tarjonta lisääntynyt viime vuosina.
Ehkä etelä-Euroopassa käsitellään maitotuotteet tavalla, joka hajottaa laktoosin? Laktoosi voi hajota myös jonkun käsittelyn sivutuotteena, kuten juustojen valmistuksessa. Kun usein syytetään prosessointia, syy voikin olla päinvastainen.
Vain suomessa maito homogenoidaan. Luomumaitoa ei homogenoida.
Suomessa maitotuotteet ja erityisesti maito jalostetaan niin että siitä ei voi muuta kuin sairaaksi tulla. Maito ei missään nimessä ole terveellistä. Maistuukin pahalle. Täysin juomakelvotonta.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa maito ylikäsitellään. Pahimpana pastörointi ja rasvaisuuden muuttaminen. Johtuu siis puhtaasti käsittelystä.
Maitorasvan pilkkominen eli homogenointi estää rasvan nousemisen pinnalle mutta tuhoaa maitorasvan kaikki hyvät ominaisuudet. Ehjällä maitorasvalla on jopa terveellisiä ominaisuuksia vaikka se on kovaa rasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei muuallakaan juoda maitoa, jossa kerma nousee pinnalle, joten Suomi ei tietenkään ole poikkeus.
"joista osa laktoosista on pilkkoutunut pois kypsyttäessä"
Käytännössä missään maailmassa ei syödä viljoja ja maitoja fermentoimatta eli hapattamatta niitä sienten avulla.
Vierailija kirjoitti:
Vanhan ajan luomumaito on ok jos on jostain syystä pakko syödä maitoa. Tällaista pakkoa ei kuitenkaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuallakaan juoda maitoa, jossa kerma nousee pinnalle, joten Suomi ei tietenkään ole poikkeus.
Olin ehkä väärässä joo
Katsopa Ap MaitoKarelian nettisivut. Siinä on sulle ratkaisu.
Homogenoitua ja pastöroitua maitoa vai millaista se on siellä? Paljonko lehmän tissistä suoraan vai miten käsiteltyä? Pakko olla tässä se juju.
Kuka tietää, nyt vastaa ja kertoo.
Vierailija kirjoitti:
Italiassa on kaikki paremmin,
sen tietää Tuppurainen kun 8 miljardia lahjoitti korona tukena keski-Eurooppaan.
Siellä juodaan alkoholiakin enemmän.
Homot kaapissa, vaikka kaikki tietää.
Vierailija kirjoitti:
Homogenoitua ja pastöroitua maitoa vai millaista se on siellä? Paljonko lehmän tissistä suoraan vai miten käsiteltyä? Pakko olla tässä se juju.
Kuka tietää, nyt vastaa ja kertoo.
Paskat, ne missä ulkomailla ole olleet, nämä on niitä oman pesän likaajia jotka ottaa silmätikukseen välillä Marimekon, Iittalan ym Suomibrändit.
Luulevat olevansa parempia.
Maitotuotteet - samoin kuin viljakin on vähemmän käsiteltyä Italiassa ja vilja lisäksi eri lajike
Siksi paremmin siedettyä ja terveellisempää.
Ei kuprua, turvota eikä pieretä
Sokkotesteissä eri maiden maitotuotteita ei ole eroja. Teidän muijien laktoosi-intoleranssi on sellainen että yksi pieru = KÄÄÄÄÄÄK. Lomalla kävellään enemmän ja pierut pääsee huomaamatta ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla aina sama Espanja/Kreikka/Italia. Ei tarvitse miettiä maitotuotteita, vedän johurtteja, jäätelöä mielin määrin. Niitä prosessoidaan liikaa Suomessa, siksi erot. Näin mulle on selitetty.
Edelleen, jos henkilöllä on laktoosi-intoleranssi, syy oireisiin ei ole maidon prosessointi. Tällaisiakin ihmisiä on, joille ongelma on laktoosi.
Mutta paljon paljon vähemmän kuin nykyään luullaan.
Karrageeni ainakin aiheuttaa vatsaoireita monelle ja sitä on tungettu lähes kaikkiin suomalaisiin jäätelöihin.