Työnantajien uusin ase työläisiä vastaan: Potkut lomalla tissuttelusta!
Suomessa on otettu työterveydessä käyttöön niin sanottu PEth-testi.
Se kertoo, onko henkilö käyttänyt edeltävinä viikkoina alkoholia ja kuinka paljon. Runsas ja pitkäaikainen alkoholinkäyttö voi näkyä testissä vielä neljä viikkoa lopettamisen jälkeen.
Viime kuukausina testi on herättänyt työntekijöissä kummastusta.
- Meille on tullut kymmeniä yhteydenottoja, joissa työntekijä on saanut tietää testistä ja sen seurauksista vasta jälkikäteen. Tyypillisesti henkilö on mennyt terveystarkastukseen tietämättä, että siinä otetaan alkoholin käyttöä kuvaava verikoe. Koholla ollut tulos on sitten johtanut esimerkiksi työn keskeyttämiseen tai palkanmaksun lopettamiseen, SAK:n asiantuntijalääkäri Riitta Työläjärvi kertoo.
- Eräässä toisessa liitossa on tullut ilmi tapaus, jossa työntekijä on ollut palkatta jopa vuoden, koska testin perusteella hänet todettiin työkyvyttömäksi.
EK:n asiantuntijalääkäri puolustaa PEth-testejä: "Turvallisuudesta ei voida tinkiä."
No niin. Sillä lailla.
Kommentit (784)
Loman jälkeen yhteispalaveri, jossa kaikkien labra-arvot esille. Myös pomojen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä testiä varmaan turhan takia teetetä. Rekkakuski krapulassa on vaara kaikille.
Testi kertoo paljon olet juonut viimeiset viikot, ei esim edellisinä päivinä. Näihin oikeasti kannattaa suhtautua vakavasti koska seuraava testi voikin olla jo jotain ihan muuta. Yksilön oikeuksia kavennetaan koko ajan.Yksilön oikeuksia ajaa rekkaa pitkän tissuttelun jälkeen heikossa kunnossa vaikka mittari näyttää 0,0 promillea? Näin esimerkkinä siis, en väitä että rekkakuskit ovat tissuttelijoita
Yhtä hyvin rekkakuski voi olla huonossa kunnossa esim. unenpuutteen tai lihavuuden takia. Silti kaikki ymmärtävät, että ihmiset saavat
Eikö muiden työterveydessä muka ole aiemmin seurattu elintapoihin liittyviä arvoja? Ja totta kai todetaan tarvittaessa yhtä lailla työkyvyttömäksi, oli syynä mikä tahansa. Nyt siellä on vain vaikeahoitoisen diabeteksen, verenpaineen ja kihdin kaverina alkoholiriippuvuus.
Alkoholiriippuvuus, joka ei ole todellinen niin. Etkö todella huomaa eroa siinä, että seulotaan sairauksia ja siinä että alkoholinkäyttö leimataan höpöhöpötestillä ongelmakäytöksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites jos maksa-arvot on koholla vaikka kipulääkkeitten takia? Suoraan potkut?
Tähän saakkahan asiaa on selitelty aina nimenomaan kipulääkkeillä. Mutta tässä testissä näkyy nyt nimenomaan etanoli. Pakko siis keksiä kaikkea muuta "yksilöllisistä eroista", "parista saunakaljasta" ja "naapurin viisikymppisistä" lähtien.
En ole ihan tajunnutkaan, miten juoppoja jotkut oikeasti ovat. Luullen samalla olevansa ihan kohtuukäyttäjiä. Testi on siis enemmän kuin tarpeen.
Juopon leima heiluu melkein yhtä helposti kuin narkkarin leima kannabiksen viihdekäytöstä. Päihteiden tarkoitus on että niillä päihdytään. Raittiushenkilöt on muka niin huolissaan vaikka oikeasti haluavat vain pakottaa kaikki siihen omaan muottiinsa. Päihteitä on käytetty aina ja tullaan jatkossakin käyttämään kaikesta kyttäämisestä huolimatta.
Kuka käskee koko loman ajan juomaan? Onko se perheenkin mielestä "kivaa"? Ajatelkaa kuinka paljon siihen menee rahaa, sillä rahalla veisi lapset vaikka mihin.
En olisi katsellut päivääkään koko lomansa tissuttelevaa miestä. Siksi valitsin absolutistin.
En ole ihan tajunnutkaan, miten juoppoja jotkut oikeasti ovat. Luullen samalla olevansa ihan kohtuukäyttäjiä. Testi on siis enemmän kuin tarpeen.
Käytätkö itse alkoholia? Oletko siis heti juoppo?
Minulla on ihan ensikäden tietoa tuosta testistä ja valitus sisällä asiasta. Nuo mainitsemasi muka selittelyt onnihan todellisia asioita. Minulla osui ne tädin synttärit ja lomamatka kahden verikokeen edeltävään aikaan ja työterveydessä oli samanlainen leimaava mulkku kuin sinä. Harmi heille että minä en epäsiallista kohtelua siedä enkä ole tyhmä. Jos joku tulee selittämään miten nuo raja-arvot ylittyy vain juopoilla ja ongelmakäyttäjillä, neuvon heitä menemään itse leimattavaksi työterveyteen ja olemaan tyytyväisiä mitä sitten tuleekin vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla kuuluu työnantajalle mitä työntekijä tekee omalla vapaa-ajallaan?
Ei mitenkään. Eikä sekään vaikka vetää huumeita, murhaa jonkun ja ryöstää pankin. Vapaa ajalla saa tehdä näinkin.
Taidat olla hieman irrallaan maailmasta. Luettelemasi asiat ovat laittomia, alkoholin juonti ei ole laitonta. Opettele hyvä ihminen rinnastamaan oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites jos maksa-arvot on koholla vaikka kipulääkkeitten takia? Suoraan potkut?
Tähän saakkahan asiaa on selitelty aina nimenomaan kipulääkkeillä. Mutta tässä testissä näkyy nyt nimenomaan etanoli. Pakko siis keksiä kaikkea muuta "yksilöllisistä eroista", "parista saunakaljasta" ja "naapurin viisikymppisistä" lähtien.
Kun lukee näitä nipotuksia alkoholin käytöstä niin melkein tekisi mieli raapaista kunnon känni ihan vaikka just sun kiusaksi. Järkevämpää olisi sallia tai laillistaa vähemmän haitallinen kannabis. Yli 20 euroopan maata sallivat jo. Harmi ettei saksa laillistanut. Se olisi nopeuttanut laillistumista. Nuo käytön sallivat maat varmaan haluaisivat verotuloja kannabiksesta ihan samoin kuin alkoholista ja tupakasta.
Mikä ihmeen suuryritysten diktatuuri tästä Suomesta on tulossa?
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen suuryritysten diktatuuri tästä Suomesta on tulossa?
Plutokratiassa mennään yritysten etu edellä. Saattavat antaa poliittista ohjausta kuten suomessa ek teki hallitusohjelman.
Mitäs juotte, senkin alkkikset. Ihan oikein, että menetätte työnne. T. Nuhteeton
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ihan ensikäden tietoa tuosta testistä ja valitus sisällä asiasta. Nuo mainitsemasi muka selittelyt onnihan todellisia asioita. Minulla osui ne tädin synttärit ja lomamatka kahden verikokeen edeltävään aikaan ja työterveydessä oli samanlainen leimaava mulkku kuin sinä. Harmi heille että minä en epäsiallista kohtelua siedä enkä ole tyhmä. Jos joku tulee selittämään miten nuo raja-arvot ylittyy vain juopoilla ja ongelmakäyttäjillä, neuvon heitä menemään itse leimattavaksi työterveyteen ja olemaan tyytyväisiä mitä sitten tuleekin vastaan.
Paljonko sitten olit juonut tuona aikana? -eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tämä laillista? Jos työt hoituu niin työnantajalle ei kuulu mitä vapaalla tai lomilla juo ja kuinka paljon. Voiko työntekijä vaatia työterveyshuoltoa testaamaan myös esimiehet?
Tätä testiä puolustellaan sillä että se on muka hyvä mittari päivittäisen käytön kiinni saamiseksi. Ja päivittäinen käyttö jo vaikuttaa työhön. Ainut vaan että se ei kerrokaan vain päivittäisestä juomisesta kuten on väitetty.
Lisäksi pitäisi osoittaa, että päivittäinen kohtuukäyttö todellakin vaikuttaa työhön.
Sellaista mittaria ei olekaan. Ja kaikki mihin päivittäinen alkoholin käyttö vaikuttaa, on asioita, joita et saa mitattua monessakaan työtehtäv
Käsittämätön ajattelutapa maassa, jossa on paljon työssäkäyviä alkoholisteja, jotka eivät saa apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä käsitä kuinka työterveyslääkäri voi arvioida vaikkapa ammattikuljettajan tai korkeissa paikoissa työskentelevän työturvallisuutta, jos hän ei voi hyödyntää runaan alkoholinkäytön seulontaan tarkoitettuja tutkimuksia. Sehän on hänen tehtävänsä, arvioida työkykyä suhteessa työtehtävään. Mitä jos ihminen kieltäytyy noista tutkimuksista? Voiko lääkäri tehdä muuta kuin jättää ammattikortin jatkon puoltamatta?
Riskialoilla vapaa-ajan runsas alkoholinkäyttö vaikuttaa väistämättä työstä palautumiseen. Ei voi olla subjektiivinen oikeus käyttää suuria määriä alkoholia ja tehdä töitä, jossa sen käyttö muodostaa riskin. Alkoholin puuttuminen verestä ei ole yksin ajo
En ymmärrä miksi olet saanut alapeukkuja, tottahan tuo on. Sitten vielä ikä, kehonkoostumus, aktiivisuus, ja muut yksilölliset tekijät vaikuttavat siihen todelliseen riskirajaan. Harvoin ns positiivisessa mielessä. Mitään turvallista rajaa ei edes ole. Täällä joku sanoi mm että testi tunnistaa jo sen, jos olet perjantaina juonut viinipullon. Ja hyvä että tunnistaa, sehän on 5-6 annosta! Luulisi että tuollainen testi saisi ihmisen itsensäkin heräämään siihen, mitä elimistö kestää ja mitä ei.
"Ja totta kai todetaan tarvittaessa yhtä lailla työkyvyttömäksi, oli syynä mikä tahansa."
Miten liittyy? Eihän tuolla työkyvyttömyyden kanssa ole tuon taivaallista tekemistä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko sitten olit juonut tuona aikana? -eri
Tädin juhlissa päivän mittaan n. 10 annosta ja lomalla ruokajuomat normaalisti. Siinäpä se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä käsitä kuinka työterveyslääkäri voi arvioida vaikkapa ammattikuljettajan tai korkeissa paikoissa työskentelevän työturvallisuutta, jos hän ei voi hyödyntää runaan alkoholinkäytön seulontaan tarkoitettuja tutkimuksia. Sehän on hänen tehtävänsä, arvioida työkykyä suhteessa työtehtävään. Mitä jos ihminen kieltäytyy noista tutkimuksista? Voiko lääkäri tehdä muuta kuin jättää ammattikortin jatkon puoltamatta?
Riskialoilla vapaa-ajan runsas alkoholinkäyttö vaikuttaa väistämättä työstä palautumiseen. Ei voi olla subjektiivinen oikeus käyttää suuria määriä alkoholia ja tehdä töitä, jossa sen käyttö muodostaa ris
Kertoo vain sen kuinka haitallista alkoholi on. Muuta ei saa laillisesti niin aivan turha valittaa alkoholin haitoista.
Ite en käytä alkoa ollenkaan ja elämä on todella helppoa. Ei oo juoppojen ongelmia. Ja nyt jos juopot saa kenkää niin mulla tulee töitä riittään jatkossakin. Eli kippis vaan teille juoville!
Oikeuteen vaan. On meinaan laittomat potkut.
Eikö muiden työterveydessä muka ole aiemmin seurattu elintapoihin liittyviä arvoja? Ja totta kai todetaan tarvittaessa yhtä lailla työkyvyttömäksi, oli syynä mikä tahansa. Nyt siellä on vain vaikeahoitoisen diabeteksen, verenpaineen ja kihdin kaverina alkoholiriippuvuus.