Suomalainen mansikka kesällä 12-16 euroa kilo: "marjat jäävät peltoon, poimioita ei ole, vain ahneita syöjijä!" (Niin kuvailevaa nykysuonta)
Niinhän se on laajemminkin yhteiskunnassa että mansikat ja herkut maistuisivat niillekin jotka eivät halua työtä tehdä!
Onneksi nykyhallitus edes HIEMAN tolkuttanut tilannetta mutta paljon on vielä säästötoimia seuraavienkin hallitusten tehtävä että alkaa työ maistua myöskin siellä vasemmistopiireissä. Ne on nyt ilmaiset herkut mässäilty ja on maksun aika!
Ja kyllä, meillä edelleen varaa mansikoihin ja muuhunkin, olemmehan työssäkäyviä joiden lapsetkin jo kesätöissä- niinpä vaan ne nuoretkin sen ymmärsivät ihan esimerkin voimalla että saadakseen kivoja asioita ja mahdollisuuden toteuttaa haaveitaan on tehtävä lujasti töitä ja jätettävä ruikuttaminen sikseen!
Kommentit (292)
Miksi mansikat ovat pakkomielle suomalaisille? Marja mikä marja. Juu juu... tiedän ettei mansikka ole marja mutta ymmärrätte silti pointin...
Vierailija kirjoitti:
Viisi kiloa maksoi yli 50 kiloa suoraan tilasta ostettuna, paljonko poimijat sai tästä?
Tuosta on ainakin helppo laskea toimijan osuus, kun siinä ei sitä kaupan katetta ole.
Tarkka hinta taisi olla 52€/5kg.
Onpa sitten eroa. Juuri hiljan veljeni kertoi että viime Päijäthämeessä sai 10l itsepoimittuna 15e. Kaksi täyttä muovisankoa 30e itsepoimittuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti olisi poimijoita ollut ihan omiin tarpeisiinkin asti jos ne kantasuomalaiset sinne kelpaisivat eikä ihan maailman huonoimpiin oloihin majotettaisiin ja palkasta jäisi jotain käteenkin poimijalle mutta koska suhtautuneet jo pitkään varsin vihamielisesti ja halveksuen kotimaisiin poimijoihin ja tehneet selväksi että vain vieraslaji kelpaa siihen hommaan eikä asuinoloissakaan ole ollut kehumista niin pitäköön tunkkinsa. En syö mansikkaa joten eipä vaikuta elämääni mitenkään.
Vieraslajeissa on se hyvä puoli, että ne jatkavat kauden loppuun. Kotimaan poimijat saattaa häviä paikalta minä päivänä tahansa kun ei enää maistukaan. Tämä sama ongelma oli jo 80- & 90-luvulla ja tuskin on siitä miksikään muuttunut.
Riipp
Siksi kirjoitinkin että "saattaa". Olen ollut itse poimijana vuosia joten tiedän miten inhottava tilanne se on, kun jotkut työntekijät päättääkin lähteä kotiin kesken viikon.
Paljonko sai euroja per 5kg?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisi kiloa maksoi yli 50 kiloa suoraan tilasta ostettuna, paljonko poimijat sai tästä?
Tuosta on ainakin helppo laskea toimijan osuus, kun siinä ei sitä kaupan katetta ole.
Onpa sitten eroa. Juuri hiljan veljeni kertoi että viime Päijäthämeessä sai 10l itsepoimittuna 15e. Kaksi täyttä muovisankoa 30e itsepoimittuna.
Nuo hinnat ei olleet itsepoimittuna, vaan valmiiksi poimittua. Luulisi poimijan tienaavan paljon, jos ero on näin suuri.
Mä voisin poimia, mutta ne pellot on vaan niin kaukana, että matkoihin menisi enemmän rahaa kuin saa palkkioita. Joten aika hullua olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo hinnat ei olleet itsepoimittuna, vaan valmiiksi poimittua. Luulisi poimijan tienaavan paljon, jos ero on näin suuri.
Tilallinen ei viitsinyt edes hakea asemalta, vaan kehotti liftaamaan loppumatkan. Naiset kuulemma saavat kyydin helposti.
Tuosta varmaan arvaatte, ettei kokemus ole ihan tuore.
Vierailija kirjoitti:
Mä voisin poimia, mutta ne pellot on vaan niin kaukana, että matkoihin menisi enemmän rahaa kuin saa palkkioita. Joten aika hullua olisi.
Polkupyörä on keksitty!
Isänmaallinen ihminen ei kotimaista mansikkaa osta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tienaa, kun se tila ottaa päältä 99%. Eikä tämä juuri ole liioittelua.
Mitä sitten, mansikaa himoitsevat ostaa, köyhät jättää ostamatta, oli hinta millainen vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tienaa, kun se tila ottaa päältä 99%. Eikä tämä juuri ole liioittelua.
Paljonko luulet miljoonan liikevaihdosta jäävän viivan alle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Polkupyörä on keksitty!
Pelottaa että luulevat minua turva paikanhakijaksi ja joudun migrin keskukseen...
olkoon vaikka 100e/kg, ostan sen vähän minkä niitä kesällä syön, eipä nuo nykyään maultaan mitään suurta herkkua edes ole. Mihin katosi maku
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Polkupyörä on keksitty!
Pelottaa että luulevat minua turva paikanhakijaksi ja joudun migrin keskukseen...
Tiedätkö, että se olisi sinulle ihan puhdasta tuloa? Saisin suoraan käteen tietyn rahamäärän, eli sen verran tulisi lisätienestejä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi mansikat ovat pakkomielle suomalaisille? Marja mikä marja. Juu juu... tiedän ettei mansikka ole marja mutta ymmärrätte silti pointin...
Prrkle.... Mansikoita pittää saaha ja uusia pottuja. Ei kesä tunnu kesältä jos ei niitä saaha. Mamma keittää pottuja. Silliä seuraksi ja loppuun mansikkakakkua. Ei sitä suomalainen muuta tarvihe... Näin on jämpti!
Olen köyhä ja kyllä ostan mansikoita. Ainakin satanen kesässä noihin menee varmaan.
"Paljonko sai euroja per 5kg?"
Kukaan ei ole osannut tai halunnut vastata tähän. Eli paljonko poimijat saa?
En muista summaa per kilo, mutta vastaaville palkoille pääsin kuin kaverit muissa kesätöissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Polkupyörä on keksitty!
Ainakin olis voimaton olo sen reissun jälkeen, en tiedä jaksaisiko ihan joka päivä.
Se on sitä parempaa rasismia.