Suomalainen mansikka kesällä 12-16 euroa kilo: "marjat jäävät peltoon, poimioita ei ole, vain ahneita syöjijä!" (Niin kuvailevaa nykysuonta)
Niinhän se on laajemminkin yhteiskunnassa että mansikat ja herkut maistuisivat niillekin jotka eivät halua työtä tehdä!
Onneksi nykyhallitus edes HIEMAN tolkuttanut tilannetta mutta paljon on vielä säästötoimia seuraavienkin hallitusten tehtävä että alkaa työ maistua myöskin siellä vasemmistopiireissä. Ne on nyt ilmaiset herkut mässäilty ja on maksun aika!
Ja kyllä, meillä edelleen varaa mansikoihin ja muuhunkin, olemmehan työssäkäyviä joiden lapsetkin jo kesätöissä- niinpä vaan ne nuoretkin sen ymmärsivät ihan esimerkin voimalla että saadakseen kivoja asioita ja mahdollisuuden toteuttaa haaveitaan on tehtävä lujasti töitä ja jätettävä ruikuttaminen sikseen!
Kommentit (314)
Mites se nyt viljelijä maksaa itselleen ISOMPAA PALKKAA keräämisestä, kuin orrrjjatyövoimalle?
Kasvattakaa itse niin ei tarvitse maksaa mitään. (Siis muuta kuin taimet ja kasvatus)
Vierailija kirjoitti:
Kasvattakaa itse niin ei tarvitse maksaa mitään. (Siis muuta kuin taimet ja kasvatus)
Näin olen tehnytkin :)
Suomeen on tullut paljon ukrainalaisia joiden kerrottiin olevan ahkeria marjanpoimijoita. Nyt he ovat suurin osa työttömänä? Miksi heitä ei laiteta marjoja poimimaan?
Vierailija kirjoitti:
2 tuntia kestäisi laiska suomalainen pellolla. Ei kestä polvet, ei selkä, kuumaa, paarmapilvi hiuksissa...
Lapsille ja nuorille, eikä muillekaan, ei enää ole kotona sellaisia kotitöitä, jotka edesauttavat kuntoa. Ei ole kasvimaita kitkettäväksi monellakaan. Poimintahommissa pitäisi kyetä olemaan syväkyykyssä tuntikaudet. Joissain maissa se on ihan tavallinen asento, takapuolen alle ei kaivata tuolia, vaan otetaan mukava syväkyykky vaikka bussia odottaessa.
Vierailija kirjoitti:
Suomeen on tullut paljon ukrainalaisia joiden kerrottiin olevan ahkeria marjanpoimijoita. Nyt he ovat suurin osa työttömänä? Miksi heitä ei laiteta marjoja poimimaan?
Varmaan siksi kun ei nyt ole poiminta-aika
Se oli hieno asia kun Li Anderson puuttui marjayrittäjien harrastamaan riistoon tosin nykyhallitus ei siitä juurikaan välitä.
Mansikka on jotenkin yliarvostettu.
Mä olin mansikassa neljänä kesänä teininä. Mutta multa vaadittiin myös kotitöitä. Pyykitkin piti pestä käsin, lakanat pesulassa. Meillä ei ollut ollenkaan pesukonetta ennen kuin vasta 80-luvulla. Oli joku pulsaattorikone mikä meni rikki eikä uudempia pystynyt siihen paikkaan enää laittamaan, en muista syytä. Siihen se vesi tuli jotenkin erikoisesti.
Ei tulisi mieleenkään ostaa kotimaista mansikkaa.
muistan koronakesän silloin viljelmille haki tuhansia ihmisiä mutta ne ei kelvanneet. työllistyikö niistä yksikään, ihan alusta laitettiin kun oltiin isänmaan asialla. pelkkää kusetusta työvoimapulaulvonta. jos on työvoimapula niin revitetään tekijä vaikka kadulta. Kohtahan kiinasta vapautuu paljon työvoimaa tekoälyn takia, tulevat tänne ja väestönvaihto on tosiasia kiitos näitten ahneitten yrittäjien-
Vierailija kirjoitti:
Se oli hieno asia kun Li Anderson puuttui marjayrittäjien harrastamaan riistoon tosin nykyhallitus ei siitä juurikaan välitä.
nämä riistothan tapahtuivat juuri marinin hallituksen aikana.
Mä olen ihmetellyt tätä maanviljelijöiden ja muiden yrittäjien jatkuvaa narinaa. Jos ei bisnes kannata, pistä kioski kiinni!
Olen perinyt vanhemmiltani maatilan aikoinaan, pistin ovet säppiin heti kun sen sain käsiini. Tiesin jo lapsuudesta ja nuoruudestani että se on paska bisnes, enkä todellakaan ala sitä tekohengittämään. Ei siinä saa ruveta tunteilemaan.
M44
Vierailija kirjoitti:
muistan koronakesän silloin viljelmille haki tuhansia ihmisiä mutta ne ei kelvanneet. työllistyikö niistä yksikään, ihan alusta laitettiin kun oltiin isänmaan asialla. pelkkää kusetusta työvoimapulaulvonta. jos on työvoimapula niin revitetään tekijä vaikka kadulta. Kohtahan kiinasta vapautuu paljon työvoimaa tekoälyn takia, tulevat tänne ja väestönvaihto on tosiasia kiitos näitten ahneitten yrittäjien-
Muistaakseni se oli iltalehden toimittaja joka tutki asiaa 14000 hakijaa joista työllistyi tasan 0 henkilöä kun olisi muka mennyt perehdyttämiseen liikaa aikaa vaikka totuus on se että suomalaisia ei voinut kusettaa tekemään ilmaista orjatyötä.
Jotenkin kummallista että pitää oikein vaatimalla vaatia että kaikki saavat sen mitä heille kuuluu kun puhutaan työnteosta,oli se sitten marjapellolla tai työmaalla. Kaikenlaista kusettajaa löytyy pääjehun paikalta että huh huh.
Muistakaa kun ostatte sitä 5 euron mansikkaa jostain Euroopan maasta niin siellä jotakuta on käytetty hyväksi. Toivottavasti ei pilaa mansikoiden makua?