Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalainen mansikka kesällä 12-16 euroa kilo: "marjat jäävät peltoon, poimioita ei ole, vain ahneita syöjijä!" (Niin kuvailevaa nykysuonta)

Vierailija
08.06.2025 |

Niinhän se on laajemminkin yhteiskunnassa että mansikat ja herkut maistuisivat niillekin jotka eivät halua työtä tehdä!

Onneksi nykyhallitus edes HIEMAN tolkuttanut tilannetta mutta paljon on vielä säästötoimia seuraavienkin hallitusten tehtävä että alkaa työ maistua myöskin siellä vasemmistopiireissä. Ne on nyt ilmaiset herkut mässäilty ja on maksun aika!

Ja kyllä, meillä edelleen varaa mansikoihin ja muuhunkin, olemmehan työssäkäyviä joiden lapsetkin jo kesätöissä- niinpä vaan ne nuoretkin sen ymmärsivät ihan esimerkin voimalla että saadakseen kivoja asioita ja mahdollisuuden toteuttaa haaveitaan on tehtävä lujasti töitä ja jätettävä ruikuttaminen sikseen!

Kommentit (292)

Vierailija
181/292 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen köyhä ja kyllä ostan mansikoita. Ainakin satanen kesässä noihin menee varmaan. 

Nämä on niitä rahoja, jotka muilla menee varmaan alkoholiin. Itselläni menee ehkä 20-30 e vuodessa. 

Vierailija
182/292 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muista summaa per kilo, mutta vastaaville palkoille pääsin kuin kaverit muissa kesätöissä.

Kaverit taisi vaan saada leipänsä helpommalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/292 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä voisin poimia, mutta ne pellot on vaan niin kaukana, että matkoihin menisi enemmän rahaa kuin saa palkkioita. Joten aika hullua olisi.

Polkupyörä on keksitty!

Ainakin olis voimaton olo sen reissun jälkeen, en tiedä jaksaisiko ihan joka päivä.

Yleensä ilmainen majoitus jossain hikisessä punkassa.

Vierailija
184/292 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka prkeleen apukoululainen näitä kirjoittelee?

Ettei vaan se yks ja sama ämvee lehden romanimies, joka ei osaa alkeitakaan.

Niinhän se on, että katkera ja kdemieli korvaa puuttuvan älyn ja osaamisen.

Vai poimioita viljeliän peltoille ja syynä aina suomalaiset työttömät.

Vierailija
185/292 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En muista summaa per kilo, mutta vastaaville palkoille pääsin kuin kaverit muissa kesätöissä.

Kaverit taisi vaan saada leipänsä helpommalla.

Paljon mahdollista. En ole koskaan tehnyt esim teollisuussiivousta joten en osaa verrata niitä. Ihan hauskaa hommaa tuo oli sen muutaman viikon ajan.

Vierailija
186/292 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mansikan viljelyn yksi isoimmista ogelmista on se, että monet mansikanviljelijät ovat laittaneet kaikki munansa samaan koriin. Eli he viljelevät pääsäätöisesti vain mansikkaa ja se merkitsee sitä, että pitää saada koo vuoden tulot parin kuukauden tuotoilla. Onhan se selvää ettei sellainen bisnes voi toimiaja nurinaa tulee sitten niin viljelijän kuin asiakkaankin puolelta. Yksi sukulaiseni viljeli myös mansikkaa, (on jo kuollut, joten enää ei viljele muuta kuin ehkä matoja hautuumaalla). Hän aina sanoi, että mansikkaan ei pidä suhtautua niin, että se toisi leivän pöytään. Siihen pitää suhtautua niin, että sillä saa leivän päälle juustoa tai leikkeleitä. Tämä johtui nimenomaan siitä, että mansikan satokausi on lyhyt, kasvihuoneessa ei kannata kasvattaa (nostaa hintoja ja latistaa mansikan makua), mansikalla on paljon uhkia: säätilat voi tuhota sadon, tuhohyönteiset, linnnut ja teis mitkä muut seikat. Lisäksi se on kovin työläs viljeltävä.  Hänellä suurin osa tilan tuloista tulikin ihan muista asioista kuin mansikasta. 

Ja totta on ainakin tuo mansikan maku. Eivät ole yhtä maukkaita kuin ennen. Suomalainen mansikka kaupasta ostettuna maistuu nykyisin suurinpiirtein yhtä mauttomalle kuin espanjalainen, mutta espanjalainen on halvempaa ja on suurempi. 

Onneksi mansikka ei ole oma lempimarjani, enkä minäkään sitä autottomana voisi ostaa litraa enempää, kun ne mansikan suurpakkaukset on kovin hankalia kantaa bussipysäiltä kotiin, niissä ei ole kantta suojana ja odotas kun sen yhden kerran kannat niitä kotiin ja sitten onnistut kompastumaan alamäessä, niin sinne leviää mansikat maahan, johon koirat on paskoneet ja kusseet. Jos olisi  suurpakkaukset edes sen kokoisia, että laatikko mahtuisi kaupan kassiin, niin voisi harkitakin. Ei vaan viitisi vaivautua ostamaan mansikkaa, on minun mottoni, että saa hinta nousta vaikka pilviin, ei vaikuta minuu mitenkään.  

Vierailija
187/292 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä voisin poimia, mutta ne pellot on vaan niin kaukana, että matkoihin menisi enemmän rahaa kuin saa palkkioita. Joten aika hullua olisi.

Polkupyörä on keksitty!

Ainakin olis voimaton olo sen reissun jälkeen, en tiedä jaksaisiko ihan joka päivä.

Missä talon 43v peräkammarinpoika käy iltaisin tirkistelemässä josko näkisi jotain tuhmaa...

Vierailija
188/292 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotimaiset pakastemansikat oli nyt keväällä ainakin 15 euron kilohinnoissa ja kyllä oli menneet kaupaksi, kun oli loppu joka paikasta. 

Viime kesänä pienet laatikot oli 6 euroa, eli 12 euron kilohinnalla ja kyllä niitä tuli ostettua aika monta, vaikka köyhä olenkin.

Vierailija
189/292 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotimaiset pakastemansikat oli nyt keväällä ainakin 15 euron kilohinnoissa ja kyllä oli menneet kaupaksi, kun oli loppu joka paikasta. 

Viime kesänä pienet laatikot oli 6 euroa, eli 12 euron kilohinnalla ja kyllä niitä tuli ostettua aika monta, vaikka köyhä olenkin.

Olivatko oikeasti kotimaisia vai kotimaassa pakattu?

Vierailija
190/292 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Polkupyörä on keksitty!

Missä talon 43v peräkammarinpoika käy iltaisin tirkistelemässä josko näkisi jotain tuhmaa...

Olen vasta 38v, joten ei tuota ongelmaa. Ja poimijoiden paljaita pakaroita näkee koko päivän muutenkin.

Vierailija
191/292 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Polkupyörä on keksitty!

Olen vasta 38v, joten ei tuota ongelmaa. Ja poimijoiden paljaita pakaroita näkee koko päivän muutenkin.

Mikä ei tuota ongelmaa? Se että peräkamarinpoika käy tirkistelemässä kun vaihdat vaatteita vai se että et ole vielä 43v peräkamarinpoika?

Paljaat pakarat toimivat esileikkinä illan tirkistelysessiolle.

Vierailija
192/292 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuota tehnyt joskus teinit kesätöinään? Suonenjoelle tms. bussilla kesäksi mansikanpoimintaan ja siellä hengailua toisten teinien kanssa iltaisin? Milloin se loppui?

80-luvulla/90-luvun alussa ainakin osa meni, mutta kauempana asuvilla meni silloinkin paljon rahaa matkoihin, aina kaikki ei edes tienanneet.

Minun kaverini taisi olla kolme viikkoa, tiliä jäi matkojen ja majoituksen jälkeen todella vähän, olisiko ollut 50 mk, Kemistä Suonenjoelle, mutta otti sen myös retkenä ja uusien ihmisten tapaamisena. Silloin oli niitä lamavuosia, ja hän oli ihan tyytyväinen reissuun.

Muistan kun hän lähetti sieltä kortin, jossa oli vain mansikoita, ja sanoi että illalla näkee niitä silmissään. 

Tuollaista se oli, ihan hauska kesäreissu lama-ajan teinille. Olin itsekin Suonenjoella muutaman viikon kavereiden kanssa. Käteen taisi jäädä 400 mk, ja sen eteen piti todella tehdä töitä. Iltaisin vilisi mansikan kuvat silmissä kun meni nukkumaan. 

Majoitus oli todella alkeellinen ja järvessä käytiin pesulla. Ja siitä mökkimajoituksesta ja ruoasta otettiin jo silloin ihan kunnolla vähennystä muutoinkin pienestä palkasta. 

En tiedä palkkaavatko viljelijät enää nuoria ja onko tuo nyt edes kesätyön väärti nykynuorille. 

Ajat muuttuu. Ohiksena mainitsen, että lusin samojen kavereiden kanssa 8 päivää kestäneen rippileirin sateisena kesänä ankeassa leirikeskuksessa. Eipä nykynuoret siinä mitään häviä vaikka tuollaisen kokemuksen jättävät väliin.  

Vierailija
193/292 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Polkupyörä on keksitty!

Mikä ei tuota ong

Eikö ongelma ollut se 43v ikä, niin minä sen tulkitsin. Mikä vika esileikeissä on, etkö pidä niistä?

Vierailija
194/292 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olin 90-luvulla mansikoita poimimassa monena kesänä. Ja huomasin saman, että ukrainalaiset ja puolalaiset poimivat moninkerroin nopeammin. Kun yritin itse nopeuttaa tahtia, laatu meni niin huonoksi että viljelijältä tuli huomautus. Silti se oli siihen aikaan tosi hyvä kesätyö, tottakai kyykittiin pellolla, mutta sai kesäbrunan, omistajapariskunta piti meistä nuorista huolta ja mansikkamehua tuli juotua liiaksikin asti. Ja Suonenjoellahan on kesäaikaan perinteisesti ollut vaikka mitä ohjelmaa ja elämää.  Viime kesänä kävin siellä keskustassa maakuntamatkalla ja ihan elävältä kylältä edelleen näyttti.

Vierailija
195/292 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mansikat pitäisi vielä ilmaiseksi poimia. 

Vierailija
196/292 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuota tehnyt joskus teinit kesätöinään? Suonenjoelle tms. bussilla kesäksi mansikanpoimintaan ja siellä hengailua toisten teinien kanssa iltaisin? Milloin se loppui?

80-luvulla/90-luvun alussa ainakin osa meni, mutta kauempana asuvilla meni silloinkin paljon rahaa matkoihin, aina kaikki ei edes tienanneet.

Minun kaverini taisi olla kolme viikkoa, tiliä jäi matkojen ja majoituksen jälkeen todella vähän, olisiko ollut 50 mk, Kemistä Suonenjoelle, mutta otti sen myös retkenä ja uusien ihmisten tapaamisena. Silloin oli niitä lamavuosia, ja hän oli ihan tyytyväinen reissuun.

Muistan kun hän lähetti sieltä kortin, jossa oli vain mansikoita, ja sanoi että illalla näkee niitä silmissään. 

Tuollaista se oli, ihan hauska kesäreissu lama-ajan teinille. Olin itsekin Suonenjoella muutaman

Tilojen kesken oli muuten todella paljon eroja majoituksen ja kohtelun suhteen. Itse osuin vahingossa hyvälle tilalle, jossa poimijoista huolehdittiin. Ruoka oli hyvää ja usein oli esim täytekakkua tms, elokuvailta tai makkaranpaistoa (kuulostaa typerältä mutta ne oli sen ajan hauskuuksia). Joillain tiloilla oli sama ruoka joka ikinen päivä eikä vahingossakaan mitään ekstraa. Kaikissa paikoissa ei ollut myöskään pyykinpesumahdollisuutta.

Vierailija
197/292 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No missä ne kaikki ulkomaalaiset poimijat oikein on? Eihän suomalaisia ole ennenkään haluttu niihin hommiin, kun ovat liian hitaita ja laiskoja keräämään. 

Kumma, että onnistui suomalaisilta vielä 1990-luvulla. Mikä muuttui?

EU ja demarisyöpä, siinä on syyt mitkä kävi.

Demarisyöpää on tilattu ja sitä on myös saatu. Mikä helvetti tässä nyt muka on ongelma???

Vierailija
198/292 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isänmaallinen ihminen ei kotimaista mansikkaa osta.

Tämä.

Vierailija
199/292 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaista se oli, ihan hauska kesäreissu lama-ajan teinille. Olin itsekin Suonenjoella muutaman

Melko hurjaa, jos majoitus vähennetään vielä siitä muutenkin huonosta palkasta. Kuulostaa ihan orjahommalta.

Vierailija
200/292 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MAKSAKAA MARJANPOIMIJOILLE KUNNOLLISTA PALKKAA + KORVAUKSET TÖIHIN KULKEMISESTA, niin alkaa löytyä tekijöitä.

Itse haluan työpäivän päätyttyä päästä kotiin, en jäädä marjatilan homeisiin slummeihin yöpymään.

Suomen työttömien asenne on minähän en nouse sängystä ennen keskipäivää jollen saa vähintään kymppitonnia kuussa.

Se on joku ulkkarit (ei lähi itä tai afrikka) töihin tai annetaan koko homman olla.

Minä olen ollut nuorempana useina kesinä. Nykyään työtön ja terveyseste. Taivun oikein hyvin poimimaan, mutta lääkärinkielto tälläisiin töihin vaikean yliliikkuvuuden kanssa. Estää muutkin raskaat työt. Sivusta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kaksi