Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalainen mansikka kesällä 12-16 euroa kilo: "marjat jäävät peltoon, poimioita ei ole, vain ahneita syöjijä!" (Niin kuvailevaa nykysuonta)

Vierailija
08.06.2025 |

Niinhän se on laajemminkin yhteiskunnassa että mansikat ja herkut maistuisivat niillekin jotka eivät halua työtä tehdä!

Onneksi nykyhallitus edes HIEMAN tolkuttanut tilannetta mutta paljon on vielä säästötoimia seuraavienkin hallitusten tehtävä että alkaa työ maistua myöskin siellä vasemmistopiireissä. Ne on nyt ilmaiset herkut mässäilty ja on maksun aika!

Ja kyllä, meillä edelleen varaa mansikoihin ja muuhunkin, olemmehan työssäkäyviä joiden lapsetkin jo kesätöissä- niinpä vaan ne nuoretkin sen ymmärsivät ihan esimerkin voimalla että saadakseen kivoja asioita ja mahdollisuuden toteuttaa haaveitaan on tehtävä lujasti töitä ja jätettävä ruikuttaminen sikseen!

Kommentit (292)

Vierailija
121/292 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MAKSAKAA MARJANPOIMIJOILLE KUNNOLLISTA PALKKAA + KORVAUKSET TÖIHIN KULKEMISESTA, niin alkaa löytyä tekijöitä.

Itse haluan työpäivän päätyttyä päästä kotiin, en jäädä marjatilan homeisiin slummeihin yöpymään.

Saahan sieltä kotiin lähteä työpäivän jälkeen. Eihän normaalistikaan työpaikalle jäädä nukkumaan.

Vierailija
122/292 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuota tehnyt joskus teinit kesätöinään? Suonenjoelle tms. bussilla kesäksi mansikanpoimintaan ja siellä hengailua toisten teinien kanssa iltaisin? Milloin se loppui?

80-luvulla/90-luvun alussa ainakin osa meni, mutta kauempana asuvilla meni silloinkin paljon rahaa matkoihin, aina kaikki ei edes tienanneet.

Minun kaverini taisi olla kolme viikkoa, tiliä jäi matkojen ja majoituksen jälkeen todella vähän, olisiko ollut 50 mk, Kemistä Suonenjoelle, mutta otti sen myös retkenä ja uusien ihmisten tapaamisena. Silloin oli niitä lamavuosia, ja hän oli ihan tyytyväinen reissuun.

Muistan kun hän lähetti sieltä kortin, jossa oli vain mansikoita, ja sanoi että illalla näkee niitä silmissään. 

Itse olin noihin aikoihin useamman kesän poimimassa. Siitä jäi käteen suurinpiirtein saman verran kuin niillä kavereilla, jotka olivat esim kaupassa tai tehtaan siivoajana töissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/292 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paahteessa ruokapalkalla hikoilemisen ja polvet huutaen kyyryssä kyykkimisen lomaan virvoittavaa kalanpääsoppaa.

Paahteessa? 80-luvulla poimittiin pahteessa. Saattoi olla muutama vesisadepäivä, mutta lämpötila pysyi +20.

Nyt tuolla olis näpit jäässä.

Vierailija
124/292 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poimioita, syöjijä, nykysuonta. Olisiko kannattanut olla koulussa hereillä oppitunneilla?

Vierailija
125/292 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paahteessa ruokapalkalla hikoilemisen ja polvet huutaen kyyryssä kyykkimisen lomaan virvoittavaa kalanpääsoppaa.

Paahteessa? 80-luvulla poimittiin pahteessa. Saattoi olla muutama vesisadepäivä, mutta lämpötila pysyi +20.

Nyt tuolla olis näpit jäässä.

80-luvulla ei todellakaan ollut aina lämmintä pellolla. Hanskat kädessäkin on tullut poimittua.

Vierailija
126/292 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siskontyttöni hankkivat viime kesänä ihan hyvät rahat opiskelujaan varten mansikkatilalla.

Kyllähän tästä ketjusta huokuu taas laiskuus, ilmaiseksi pitäisi heille "jonkun" kerätä mansikoita, mutta itse ei missään tapauksessa voisi harkita sellaiseen kesästyöhön lähtevänsä.

Minkä ikäinen siskontyttösi kumminkaimasi serkunsetäsi oikein on? Sopii juuri jollekin teinille ensimmäiseksi kesätyöpaikaksi, saa hiluja opiskelua varten, MUTTA suomalaisia teinejä sinne ei juuri palkata. Ehkä myyntikojuille ja sinnekin pääsee suhteilla.

Kyllä palkattiin, ihan suomalaisia pellavapäitä ovat, jos se nyt on oleellista tässä asiassa.

Vierailija
127/292 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marjayrittäjät ovat jo näyttäneet todellisen karvansa lukuisissa kärähtämisissään.

Että siltä pohjalta

Tuomitset parin tapauksen perusteella kaikki sadan yrittäjän  ? 🙄

Vierailija
128/292 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten täällä jo sanottiinkin, suomalaisia ei pelloille töihin haluta. Mieluiten sitä halpatyövoimaa joka voi yöpyä bajamajassa kunhan on ensin maksanut ahneelle mansikkaviljelijälle siitäkin. 

Ja turhaa uhkailua tuo mansikan kova hinta. Kyllä niitä ukrainalaisia täällä on pilvin pimein, sinne ne menee pelloille töihin.

Joskus olen käynyt itse keräämässä mansikat kun on sellaisia paikkoja joissa saa itse kerätä. 2 paikassa jätettiin meille itsekerääville ne palstat, joissa oli sormen pään kokoiset mansikat ja muuten vaan mädät marjat. Muuten oli kyllä näillä myynnissä suurta, kaunista mansikkaa mutta eipä tosiaan itsekerääville.

Yleensä pellot annetaan satokauden päätteeksi itsekerääville. Syy on se, että itse keräävät eivät tietenkään poista sieltä homeisia marjoja, vaan valkkaavat ainoastaan isoimmat marjat. Pelto menee nopeasti pilalle, jos sitä ei "tyhjennä" kunnolla. Työkseen poimiva siivoaa penkkiä samalla, koska sillä varmistaa että seuraavallakin viikolla on vielä töitä.

Vierailija
129/292 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin kesätöissä poimimassa mansikoita. No toista kertaa en mene!

Ja syy on se, että käteen ei käytännössä jäänyt kulujen jälkeen mitään. Palkkaa sai vain muutaman kympin per päivä, sekin vaihteli kovasti.

Lisäksi meitä huijattiin, joten osa palkasta jäi monelta saamatta. Tilan omistajat kirjasivat ylös mitä kukin oli poiminut, mutta tässä tapahtui se huijaaminen, osa jätettiin kirjaamatta ylös.

Poimikoot nämä koijarit itse mansikkansa, kun kukaan muu ei sillä tienaa. Ihan täyttä nuorten kusetusta😢

Vierailija
130/292 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulin saman radiosta. Maanviljeli uhkaili että Jussinpyhien jälkeen se voi nousta jo pitkälle kolmannelle kymmenelle mansikoitten kilohinta (jos pitää viljeliän itse kerätä marjat!)

"viljeliän" VILJELIJÄ! KÄÄRIJÄ! MESTAAJA! HARPPOJA! RYYSTÄJÄ!

Miten voi olla vaikeaa laittaa se J noihin sanoihin!

Vierailija
131/292 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin kesätöissä poimimassa mansikoita. No toista kertaa en mene!

Ja syy on se, että käteen ei käytännössä jäänyt kulujen jälkeen mitään. Palkkaa sai vain muutaman kympin per päivä, sekin vaihteli kovasti.

Lisäksi meitä huijattiin, joten osa palkasta jäi monelta saamatta. Tilan omistajat kirjasivat ylös mitä kukin oli poiminut, mutta tässä tapahtui se huijaaminen, osa jätettiin kirjaamatta ylös.

Poimikoot nämä koijarit itse mansikkansa, kun kukaan muu ei sillä tienaa. Ihan täyttä nuorten kusetusta😢

Me tarkistettiin aina päivän päätteeksi, että määrät on oikein. Jokainen sai semmoisen "korttinipun", josta laitettiin yksi valmiiseen koppaan. Aina päivän päätteeksi tarkistettiin marjojen vastaanottajan kanssa, että määrä on merkitty oikein (oli helppo katsoa siitä että montako korttia oli jäljellä). Harmi että tähänkin on pesiytynyt huijaavia yrittäjiä.

Vierailija
132/292 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MAKSAKAA MARJANPOIMIJOILLE KUNNOLLISTA PALKKAA + KORVAUKSET TÖIHIN KULKEMISESTA, niin alkaa löytyä tekijöitä.

Itse haluan työpäivän päätyttyä päästä kotiin, en jäädä marjatilan homeisiin slummeihin yöpymään.

Suomen työttömien asenne on minähän en nouse sängystä ennen keskipäivää jollen saa vähintään kymppitonnia kuussa.

Se on joku ulkkarit (ei lähi itä tai afrikka) töihin tai annetaan koko homman olla.

Voi vi tu n idiootti. Saisi edes 1500 joka kuukausi niin olisin tyytyväinen. Viime kuun palkkani oli nettona 896. sinun mielestäsi varmaan ihan liikaa?

kokoaikaista työtä ei ole. ei viitsi kuitenkaan tuosta paskatyöstä luopua ettei jää ihan tyhjän päälle

Vierailija
133/292 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mansikkatilan omistajan lapsiaan ei opeteta oikeaan työhön? Mansikan toimintaan he eivät osallistuneet ainakaan niillä tiloilla joilla poimin.

Heillä oli helpompi homma, he veivät muiden poimimat marjat ja kirjasivat mitä kukin oli poiminut, ja se kirjaaminenkin välillä "unohtui".

Vierailija
134/292 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä7079 kirjoitti:

Onneksi en ole mikään mansikkafani. Ostan mieluummin mustikoita. 

Joka vuosi tuen Suomalaista mansikanviljelijää ostamalla 2kpl 5kg laatikkoa,mustikat kerään itse rauhalliseen tahtiin ja nautin siitä noin 40litraa poimin talven varalle pakkaseen ja syksyllä kulutan suoraan noin 10litraa

Vierailija
135/292 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi mansikkatilan omistajan lapsiaan ei opeteta oikeaan työhön? Mansikan toimintaan he eivät osallistuneet ainakaan niillä tiloilla joilla poimin.

Heillä oli helpompi homma, he veivät muiden poimimat marjat ja kirjasivat mitä kukin oli poiminut, ja se kirjaaminenkin välillä "unohtui".

Eihän muutkaan yrittäjät laita omaa perhettään niihin huonoimpiin hommiin.

Vierailija
136/292 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

poimijoita

tampioita

Vierailija
137/292 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mädäntykööt marjat sinne peltoon jos eivät raaski maksaa pomijoille tarpeeksi...

Vierailija
138/292 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En syö mansikoita. 

Ihan sama vaikka maksaisivat 100€/kg. 

Sama.

Vierailija
139/292 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän että niitä syödään tuoreena. Mutta mansikoiden pakastaminen on raikas tuulahdus jostain 80-luvulta. Nehän ovat ihan kauheita pakastettuna.

Vierailija
140/292 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla hinnoilla saa peltoon jäädäkin. Kannattaako tuollaisia sitten kasvattaa? Aina jaksetaan vinkua näiden mansikoiden kanssa. Lopettakaa moinen kasvatus turhana. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan viisi