Te ketkä vastustatte työttömien tukien leikkauksia niin kertokaa itse parempi aktivointi malli työttömille?
Ketään ei voida pakottaa töihin joten tukien leikkaus tai etuuksien leikkaus on ainoa keino miten yhteiskunta voi painostaa työttömiä töihin. Suomessa taitaa jokainen puolue haluta että suomalaiset tekisivät töitä eikä makoilisi kotona yhteiskunnan elätettävänä.
Kysyn siis teiltä että mikä olisi teidän aktivointi malli työttömille jos tukien leikkaus ei teille käy.
Sanon vielä sen että suomessa on avoimia työpaikkoja, koko 2000 luvun ajan suomeen ollaan tuotu vuosittain tuhansia ulkomaalaisia työntekijöitä koska suomessa on työvoimapula.
Kommentit (528)
Mä ehdotan, että jokainen huolehtii itse omasta työllisyydestään niin kuin luulisi nykyaikaisessa sivistyneessä valtiossa tapahtuvan.
Ei kuulu muiden päättää olan yli ja selän takana missä kukakin on töissä tai mikä on kenenkin ammatti tai haitata työllistymistä toisaalle ja manipuloida työllistymistä toisaalle.
Pitäkää vaan huolta omista asioistanne eikä muiden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen on palkanmaksaja pula.
Ei ole mitään palkanmaksaja pulaa. Suomeen ollaan koko 2000 luvun ajan tuotu työvoimaaulkomailta koska suomessa on työvoimapula. Vai väitätkö että jokainen puolue ja ammattiliitot valehtelee meille työvoimapulasta?
Valheellista sisältöä! Työvoimapula keksitty juttu jolla saadaan hapaa työvoimaa rahdattua tänne, tuskin näille Puolalaisille raksamiehille on maksettu suomen tess mukaista palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä ehdotan, että jokainen huolehtii itse omasta työllisyydestään niin kuin luulisi nykyaikaisessa sivistyneessä valtiossa tapahtuvan.
Ei kuulu muiden päättää olan yli ja selän takana missä kukakin on töissä tai mikä on kenenkin ammatti tai haitata työllistymistä toisaalle ja manipuloida työllistymistä toisaalle.
Pitäkää vaan huolta omista asioistanne eikä muiden.
Samaa mieltä. Toivon myös että jokainen huolehtii omista eläkkeistä ja omasta toimeentulostaan.
Valtion pitäisi lopettaa kaikki tukien maksu ja jokaisen pitäisi itse huolehtia itsestään, tämän myötä voisimme laskea veroja huomattavasti joten ihmisille jäisi paljon enemmän rahaa käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Työttömien 'syy' olla työttömiä tuntuu olevan työpaikkojen vähyys, siitä huolimatta että avoimia paikkoja kuitenkin koko ajan on ja uusia tulee sitä mukaa kun entisiä täytetään. Tässä lähiaikoina oli yksikin mielipidekirjoitus, jossa nykyinen työtön entinen työssäkävijä valitti ettei voi hakea töitä kun omalta alalta ja palkkaodotuksia vastaavaa ei ole tarjolla. Se ei kuitenkaan ole mikään syy olla hakematta töitä, koska löytyy myös töitä joihin ei tarvita alan kokemusta - ja entinen palkka ei ole lupaus tulevasta, eli pitäisi myös harkita töitä joissa palkkaus voi olla edellistä matalammalla tasolla.
Alkuperäinen ajatukseni oli tosin ehdottaa että miksi eivät nämä työttömät etsi itselleen sellaista ryhmää, jossa kompetenssit palvelevat toisiaan, ja perusta sitten yritystä sen osaamisen taustoilla? Eksyin vähän aiheesta, mutta laitetaan nyt sekin kuitenkin. Yritysten velvollisuus on olla tuottavia, ei niiden velvollisuus o
Voi pyhä yksinkertaisuus.
Ei, yritysten ei tarvitse palkata työntekijöitä, ei tarvitse.
Mutta, silloin, kun ne laittavat työpaikan auki, kun ne hakevat sitä "osaajaa", niin silloin ne voisivat palkata sen työttömänä olevan osaajan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään palkanmaksaja pulaa. Suomeen ollaan koko 2000 luvun ajan tuotu työvoimaa ulkomailta koska suomessa on työvoimapula. Vai väitätkö että jokainen puolue ja ammattiliitot valehtelee meille työvoimapulasta?
Jos olisi työvoimapula niin ei olisi työttömyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos elannon pois leikkaaminen kannustaa töihin yms. niin kaikkien palkat pitää leikata reilusti ja rikkaiden verotus laittaa 90% . Leikkaukset kannustaa heitä tekemään entistä enemmän hommia.
He ovat jo töissä, eivät tarvitse enää aktivointia mennäkseen töihin.
"Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026."
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/5ed8fe11-59d8-40e1-b3e3-66a15efd5…
Pakottiko isi imemää munaa vai mikä jankututtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuet pois ja töihin.
Joo, tätä minäkin työttömänä +55 naisena kannatan.
Jos saisin töitä, niin koulutustani vastaava, minun alani alin palkka olisi 2200e
Sillä pärjäisin.
Pitäisi vaan ensin päästä töihin.
Ei kukaan ota työtöntä, kun se on niin vaarallista ja häpeällistä, eihän ne osaa mitään, ymmärtävätkö edes kellon päälle.
En työllisty yrityksistä huolimatta.
Öö miksi sun pitää saada koulutusta vastaavaa työtä? On paljon työtä mitä voi tehdä ilman koulutusta ja moneen paikkaan voi kysyä oppisopimusta. Työttömät eivät tunnu ymmärtävän sitä että ihminen voi tehdä muitakin töitä kuin oman alan töitä.
Itse olen ratkaissut asian niin, että käyn tekemässä pari tuntia ei-oman-alani töitä ja muun ajan teen pimeästi oman alani töitä. Kiittäkää vaan hallitusta ja vihreitä työmarkkinatuen suojaosan poistamisesta!
Suomalaiset työttömät ovat maailman nirsoimpia. Muualla maailmassa työtön pyrkii etsimään työtä ja työtön ottaa työn kuin työn vastaan koska muualla maailmassa ei työttömiä näin paapota kuin suomessa, tämä työttömien paapominen on johtanut siihen että työttömät ei halua tehdä työtä.
Miten Sinä aktivoisit työnantajat palkkaamaan muitakin kuin ikinuoria "huipputyyppejä"? Entä miten luot tänne työpaikkoja kun niitä on avoimina paljon vähemmän kuin on työttömiä työnhakijoita?
Olen aiemminkin kertonut omasta työnhaustani. Olen työn vaihtaja, en edes työtön joten asemani on sentään vähän parempi kuin jos hakisin työtä työttömänä. Mutta en saa mitään, en pääse edes haastatteluihin. Haen uutta työtä jatkuvasti, ja olen päässyt YHTEEN haastatteluun ja siitäkin siis tuli hylky. Ne paikat, joista on kerrottu hakeneille, että kuinka paljon tuli hakemuksia, niissä on ollut SATOJA hakijoita. Ja nämä eivät ole niitä suosituimpia töitä vaan aika ikäviä ja raskaita suorittavia matalapalkkatöitä. Silti yhtä työpaikkaa hakevat sadat. Olen täysin epätoivoinen, nykyisen työni jatkuminen on todella epävarmaa ja voin olla pian työtön ja olen tätä yrittänyt ennakoida hakemalla uutta työtä jo nyt, mutta en kelpaa mihinkään.
Monella työttömällä on myös joku työkyvyn rajoite, eläkkeelle heitä ei päästetä, mutta ei kukaan heitä palkkaakaan. Millä te työttömien kurittamista kannattavat ajattelitte pakottaa työnantajat ottamaan töihin näitäkin ihmisiä?
Miten olisi työ josta saa palkkaa jolla tulee toimeen.
Mitä työtä tekevät nämä typerykset, joiden mielestä työttömät ovat yksi yhtenäinen ryhmä ja jotka kaikki toimivat ja ajattelevat samalla tavalla? Se, että luo mielikuvansa muutaman keskustelupalstan trollin perusteella kaikista, kertoo todella vähäisestä älyn kapasiteetista. Jokainen - paitsi ääliöt - tietää että sekä avoimet työpaikat että työttömät vaihtuu koko ajan. Entisiä poistuu ja uusia tulee tilalle. Joka ei tätä tajua, tuskin tajuaa mitään muutakaan.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset työttömät ovat maailman nirsoimpia. Muualla maailmassa työtön pyrkii etsimään työtä ja työtön ottaa työn kuin työn vastaan koska muualla maailmassa ei työttömiä näin paapota kuin suomessa, tämä työttömien paapominen on johtanut siihen että työttömät ei halua tehdä työtä.
Suomalaiset työnantajat ovat maailman nirsoimpia. Muualla maailmassa työnantaja ottaa töihin myös sellaisen työntekijän, joka ei ole yksisarvinen eikä täydellinen, vaan ihan tavallinen ja järkevä tyyppi. Muualla maailmassa ei työnantajia paapota näin paljon kuin Suomessa, jossa maksetaan yritystukia eikä vaadita vastineeksi mitään, esimerkiksi työllistämistä. Tämä on johtanut siihen, etteivät suomalaiset työnantajat halua palkata ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään palkanmaksaja pulaa. Suomeen ollaan koko 2000 luvun ajan tuotu työvoimaaulkomailta koska suomessa on työvoimapula. Vai väitätkö että jokainen puolue ja ammattiliitot valehtelee meille työvoimapulasta?
Valheellista sisältöä! Työvoimapula keksitty juttu jolla saadaan hapaa työvoimaa rahdattua tänne, tuskin näille Puolalaisille raksamiehille on maksettu suomen tess mukaista palkkaa.
Juuri näin.
Ei ole työvoimapulaa. Eikä pulaa osaajista.
Yli 300 000 työtöntä, joista takuulla vähintään kolmasosa on heti töihin valmiita osaajia, ilman työkokeiluja tai palkkatukia, tai työllistymiskursseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
PARAS AKTIVOINTIMALLI ON TYÖMARKKINATUEN SUOJAOSAN PALAUTTAMINEN TAKAISIN JA NOSTAMINEN MIELUITEN VÄHINTÄÄN 500 EUROON.
Kaikkein paras olisi PERUSTULO.
Sitten on taas varaa osa-aikaisillakin käydä kahviloissa ja hyödyntää muita palveluita, joista pienyrittäjät sitten maksaa valtiolle ja kunnille veroja.
Ratkaise sitten tämä: millä tuossa mallissa estetään se, että tekee juuri sen 500€ edestä töitä, ja nostaa loput tukia? Koska sillä pääsee about samoihin ansioihin kuin 100% työajalla matalapalkka-aloilla.
Olen eri, mutta toit esiin selkeän kehityskohdan. Matalapalkka-alojen palkkoja pitää vihdoinkin nostaa normaalille tasolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuet pois ja töihin.
Joo, tätä minäkin työttömänä +55 naisena kannatan.
Jos saisin töitä, niin koulutustani vastaava, minun alani alin palkka olisi 2200e
Sillä pärjäisin.
Pitäisi vaan ensin päästä töihin.
Ei kukaan ota työtöntä, kun se on niin vaarallista ja häpeällistä, eihän ne osaa mitään, ymmärtävätkö edes kellon päälle.
En työllisty yrityksistä huolimatta.
Öö miksi sun pitää saada koulutusta vastaavaa työtä? On paljon työtä mitä voi tehdä ilman koulutusta ja moneen paikkaan voi kysyä oppisopimusta. Työttömät eivät tunnu ymmärtävän sitä että ihminen voi tehdä muitakin töitä kuin oman alan töitä.
Aika pihalla monet on ja näitä kuulee usein. Viime aikoina jopa työkkäri ja kassa kyseli pääsyyt työttömyyteeni. Ei ollut haluttomuus hakea työtä kauempaa, ei. Eikä se että kelpaisi vain oman alan työ, no eihän sitä alkuperäistä alaa ole enää olemassakaan. Vaan se ettei ole juuri mitään avoimia työpaikkoja joihin voisi pyrkiä. Korkeakoulutettujen paikat ei käy eikä enää kannata kouluttautua muutenkaan, loppuu työvuodet. Vaan ei ole mitään perushommia ollenkaan, kaikki kelpaisi. Tottakai voi tehdä muutakin kuin ns. omaa alaa koska ei ole sellaista monellakaan. Moni tuntemani työskentelee aivan eri alalla mihin on saanut koulutuksen. Jonkun keksimä legenda että voivat syyllistää työttömiä jälleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Ongelma on vallankäyttö. Siellä on korkeimmilla palleilla ihmisiä jotka haluaa päättää ihmisen pään yli millä alalla on töissä, kenen kanssa ja milloin. Samat henkilöt haluavat päättää kenen kanssa seurustelet tai mitä musiikkia kuuntelet. Tämä on väärin. Ehdottomasti väärin.
Ei vallanpitäjä A voi päättää, että henkilö Y on poliitikko tai valtion virkamies. Etenkään jos henkilö Y ei sovellu kyseiselle alalle, ei ole koskaan ikinä aikonutkaan mennä kyseiselle alalle eikä ikinä suostu kyseiselle alalle.
Ei vallanpitäjä A voi päättää, että tuosta henkilöstä B tehdään presidentti. Ei. Presidentiksi pitää itse haluta. Siihen ammattiin itse hakeudutaan. Ei siihen ketään voi pakottaa vastoin omaa tahtoaan.
On vallanpitäjän A omaa tyh myy ttä ja sokeutt kuvitella, että henkilöstä B tulee presidentti varsinkin jos henkilö B ei ole koskaan kenellekään sanonut haluavansa olla presidentti eikä kenellekään koskaan antanut ymmärtää tällaista.
Auto ei muutu junaksi eikä musta valkoiseksi, ei vaikka kulnka toivoisi tai pakottaisi. Koira ei muutu kissaksi vaan sen takia että vallanpitäjä A niin haluaa eikä muutu pakottamalla eikä muuti edes as eella. Koira pysyy kissana. Thats it. Revi siitä.
Ne leikkaukset tekivät sen, että minun oli lopetettava osa-aikatyö ja ruvettava kokonaan työttömäksi, kun ei ollut enää rahaa työmatkoihin ja vuokraan. Tuskin löydän täältä mitään kokoaikatyötä.
Konkurssien määrä jatkaa ennätys tasolla eli mitään nousua ei ole näkyvissä ja tästä saamme kiittää sysipas..a perskokkare hallitusta.
Aluksi: aktivointimalli on yhdyssana.
Sitten asiaan.
Jokainen päästään terve ihminen tajuaa, että pakot ja orjuuttamiset eivät toimi minkäänlaisina aktivointeina. Kannustimet toimii. Mitä jos työttömälle annettaisiin takaisin oikeus tienata 300 euroa kuussa (en ole nyt varma muistanko tuon summan oikein, mutta se oli jotain tuon suuntaista) ilman, että se vaikuttaa tukiin millään lailla. Jos joku työtön onnistuu saamaan jotain osa-aikaistöitä ja ottaa ne vastaan ja hoitaa kunnialla, hän saa tästä tärkeää sisältöä cv:hen. Suosittelijoitakin ehkä. Se auttaa löytämään päätoimistakin työtä. Työttömälle voisi myös antaa kannustimia: jos löydät itsellesi pysyvän työpaikan, saat kahden kuukauden työttömyyskorvaukset palkkioksi. Työnantajalle voisi luvata vaikka alennuksia työnantajalle tuleviin työllistämismaksuihin.
Noista voisi aloittaa. Siis että kannustettaisiin töihin. Ei pakotettaisi tai orjuutettaisi tekemään ilmaistöitä. Tuollainen on ihmisarvoa alentavaa ja jokainen kyllä tietää sen.
Ongelma ei ole mikään työttömien aktivoinnin puute vaan työpaikkojen puute. Tukien leikkaaminen ei niitä tuo, kurjistaa vain Suomea lisää.