Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te ketkä vastustatte työttömien tukien leikkauksia niin kertokaa itse parempi aktivointi malli työttömille?

Vierailija
08.06.2025 |

Ketään ei voida pakottaa töihin joten tukien leikkaus tai etuuksien leikkaus on ainoa keino miten yhteiskunta voi painostaa työttömiä töihin. Suomessa taitaa jokainen puolue haluta että suomalaiset tekisivät töitä eikä makoilisi kotona yhteiskunnan elätettävänä.

Kysyn siis teiltä että mikä olisi teidän aktivointi malli työttömille jos tukien leikkaus ei teille käy.

Sanon vielä sen että suomessa on avoimia työpaikkoja, koko 2000 luvun ajan suomeen ollaan tuotu vuosittain tuhansia ulkomaalaisia työntekijöitä koska suomessa on työvoimapula.

Kommentit (528)

Vierailija
141/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi aktivoiva keino olisi helpottaa ansiosidonnaiselle pääsyä. Nythän sitä vaikeutettiin ja tukea leikattiin. Jos anssille pääsisi vaikkapa neljän kuukauden työssäolon jälkeen, niin heikompiansioinenkin työ kelpaisi varmasti.  Ansiosidonnaisen mittaa voisi porrastaa työssäoloajan mukaan vaikkapa niin, että 4 kuukautta oikeuttaisi 8 kuukauden ansiosidonnaiseen, 6 kuukautta kymmeneen ja vuosi vuoteen ja vaikkapa viisi vuotta kahteen vuoteen. Noin idean havainnollistamiseksi. Nyt voimassa oleva malli, jossa pitää olla vuosi töissä saadakseen ansiosidonnaista passivoi, kun työntekijälle tulee tunne ettei päivät kerry millään ja parin kuukauden työsuhteet ovat yhtä tyhjän kanssa. Mieluummin jää sitten himaan odottelemaan parempia töitä.

Vierailija
142/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Logopedian koulutukseen 2024 ollut 3485 ensisijaista hakijaa. Aloituspaikkoja yhteensä 131 ja tässä siis viiden yliopiston, missä sitä järjestetään, tilasto. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostamalla kotihoidon tuki työmarkkinatuen suuruiseksi saataisiin  työttömyystilastoja nätimmäksi. Moni taaperoikäisen vanhempi on työtön-statuksella vain siksi, että kotihoidon tuki on 200€ toisen vanhemman ollessa työelämässä, työmarkkinatuki taas lähes 600€.

Miksi valita vähemmän rahaa, kun on oikeutettu saamaan enemmän rahaa?

Vierailija
144/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi työttömiä pitäisi vielä aktivoida? Aktivoikoon itse itsensä jos kiinnostaa. Tuet pois vaan kaikilta.

T. Veronmaksaja

Vierailija
145/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne leikkaukset tekivät sen, että minun oli lopetettava osa-aikatyö ja ruvettava kokonaan työttömäksi, kun ei ollut enää rahaa työmatkoihin ja vuokraan. Tuskin löydän täältä mitään kokoaikatyötä.

Niin ja sitten kun sä olet työtön niin sulle soitetaan ja kutsutaan valtiolle töihin Valtioneuvoston kansliaan sihteeriksi tai toivotaan ryhtyvän poliitikoksi.

Mutku se EI mene niin.

Jos henkilö ei halua valtiolle sihteeriksi tai sihteeriksi ylipäätään tai ei edes ole sihteerin koulutusta niin ei hänestä tule sihteeriä.

Ei se niin mene, että joku jossakin pääättää pään yli että hei, tehdäänpä tuosta sihteeri.

Ei kenestäkään voi tehdä sihteeriä. Sihteeriksi pitää itse haluta.

Jos sä et itse halua poliitikoksi niin ei susta tule poliitikkoa. Poliitikoksi pitää itse haluta. Ei ketään voi pakottaa poliitikoksi. Ei edes as e ohimolla. Minkälainen on muuten valtio, joka pakottaa as e ohimolla poliitikoksi?

Vierailija
146/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ehdotan, että jokainen huolehtii itse omasta työllisyydestään niin kuin luulisi nykyaikaisessa sivistyneessä valtiossa tapahtuvan.

Ei kuulu muiden päättää olan yli ja selän takana missä kukakin on töissä tai mikä on kenenkin ammatti tai haitata työllistymistä toisaalle ja manipuloida työllistymistä toisaalle.

Pitäkää vaan huolta omista asioistanne eikä muiden.

Samaa mieltä. Toivon myös että jokainen huolehtii omista eläkkeistä ja omasta toimeentulostaan. 

Valtion pitäisi lopettaa kaikki tukien maksu ja jokaisen pitäisi itse huolehtia itsestään, tämän myötä voisimme laskea veroja huomattavasti joten ihmisille jäisi paljon enemmän rahaa käyttöön.

Haluat siis anarkiaa sillä siihen se johtaa jos lopetetaan kaikki tuet. Tukien saajia on toista miljoonaa niin mieti mitä siitä seuraa kun ne jätettäisi ilman tukia. Kaupat ryöstettäisi joukolla ja kaduilla virtaisi veri. 

Vierailija
147/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paras aktivointimalli on runsaasti avoimia työpaikkoja, joihin pääsee helposti yhdellä hakemisella (puhelinsoitto, sisään kävely tai hakemus). 

Kyllä siihen täytyy enemmän nähdä vaivaa että työpaikka teille annetaan.

Vierailija
148/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työpaikkojen puuttuminen ei ole työttömien syy, eikä korjaannu työttömiä "aktivoimalla". Kuinka typerä täytyy olla että luulee näin?

Ennemmin kysyisin miksi ihmeessä hallituksesta toiseen tätä täysin epäloogista väittämää pidetään esillä julkisuudessa ihan kuin kansa olisi täysin aivotonta. Joku YLE:n toimittaja voisi ottaa asiakseen kysyä asiasta.

Miksi tänne sitten tuodaan jatkuvasti ulkomailta työvoimaa tekemään töitä? Miksi suomalaisia ei kiinnosta siivoustyö, taksikuskin työ, ravintola-ala, bussikuskin työ ja hei lääkäreissäkin on paljon ulkomaalaisia sekä hoitajissa sekä raksoilla.

Miksi suomalaiset työttömät ei mene noille aloille? 

Suomalaiset hakevat noille aloille, mutta pomot palkkaa ulkomaalaisen, jolle ei tarvi maksaa paskaakaan.

Joo, kuulin että jokunen vuosi sitten Turun telakalla oli hitsaajille duuneja avoinna ja alueella paljon hitsaajia työttöminä. Ulkomaista työvoimaa kai alihankkijan kautta sinne palkattiin, ei niitä suomalaisia ammattitaitoisia hitsaajia, jotka olivat työttöminä.

Firma väittää kuitenkin että yksikään tuhannesta työttömästä suomalaisesta metallimiehestä ei muka edes hakenut noita töitä, siksi otettiin ulkomaisia. Ammattiliiton mukaan taas työnantaja on polkenut palkan todella alas (10 e/h) ja syrjii myös iäkkäämpiä suomalaisia työnahakijoita. 

Mielenkiintoinen tilanne.

Vierailija
149/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki aktivoinnit pitäisi lopettaa ja joutavat rimputtelut työttömille. 

Eli sinun mielestä on hyväksyttävää makoilla kotona vailla pyrkimystä edes työllistyä? Suomelle käy samalla tavalla kuin lähi-idän rikkaille öljymaille eli valtaväestö makoilee kotona kun taas ulkolaiset orjat tekee työt. 

Siihenhän päättäjät ovat olleet ajamassa järjestelmää jo aika kauan. Nyt on se vaihe jossa omat kansalaiset pudotetaan köyhyyteen ja epätoivoon ja palkat ja työehdot olemattomiksi jotta ulkomaalaisten työntekijöiden käyttäminen olisi mahdollisimman halpaa ja riskitöntä. Kun ulkomaalaiselta loppuukin hommat eikä uutta löydy niin kiitos ja tervemenoa. Aivan selvä ja suunniteltu kuvio.

Vierailija
150/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkossa alisuoriutuminen lisättäisiin uudeksi irtisanomisperusteeksi. 

Sillä perusteella nykyinen hallitus saisi potkut.

Vierailija
151/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukien leikkaaminen vie ahdinkoon ja masentaa. Ei auta niitä jotka todella haluavat töitä. Pitää saada töitä!

Vierailija
152/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi työttömiä pitäisi vielä aktivoida? Aktivoikoon itse itsensä jos kiinnostaa. Tuet pois vaan kaikilta.

T. Veronmaksaja

Mitäpä jos minä päätän sinun ammattisi? Otetaan vaikka se ammatti, jota kaikista eniten inhoat niin alan pakottaa ja kiristää sinua siihen koko loppuelämäsi?

Vierailija
153/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aktivointimalli on ihan turha kun työpaikkoja ei ole. Eri asia jos niitä kaikille olisi.

Vierailija
154/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi aktivoiva keino olisi helpottaa ansiosidonnaiselle pääsyä. Nythän sitä vaikeutettiin ja tukea leikattiin. Jos anssille pääsisi vaikkapa neljän kuukauden työssäolon jälkeen, niin heikompiansioinenkin työ kelpaisi varmasti.  Ansiosidonnaisen mittaa voisi porrastaa työssäoloajan mukaan vaikkapa niin, että 4 kuukautta oikeuttaisi 8 kuukauden ansiosidonnaiseen, 6 kuukautta kymmeneen ja vuosi vuoteen ja vaikkapa viisi vuotta kahteen vuoteen. Noin idean havainnollistamiseksi. Nyt voimassa oleva malli, jossa pitää olla vuosi töissä saadakseen ansiosidonnaista passivoi, kun työntekijälle tulee tunne ettei päivät kerry millään ja parin kuukauden työsuhteet ovat yhtä tyhjän kanssa. Mieluummin jää sitten himaan odottelemaan parempia töitä.

Sekö se on tarkoitus, että oikein "kerätään" ansiosidonnaista? Ansiosidonnainen ei ole ratkaisu vaan sitä täytyykin leikata. Sekö on sitten liikaa, että pitäisi tehdä kokonainen vuosi töitä että pääsisi taas päivärahalle?

Vierailija
155/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Veronmaksaja

Mitäpä jos minä päätän sinun ammattisi? Otetaan vaikka se ammatti, jota kaikista eniten inhoat niin alan pakottaa ja kiristää sinua siihen koko loppuelämäsi?

No etpä ole päättämässä, ammatti on valintakysymys. 

Vierailija
156/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukien leikkaus ei ole aktivointimalli ensinnäkään ja eihän moni löydä töitä alaltaan mihin on nuorena kouluttautunut ja kuinka moni esim. 50-vuotias jaksaa lähteä enää uudelleen kouluttautumaan ja käymään koko rumbaa läpi jotta saa taas koulutuksen jälkeen olla työttömänä. Tätä se nimittäin on valitettavasti.

Vierailija
157/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle kysymys saat potkut töistä. Ilmoittaudut työttömäksi työnhakijaksi. Laitat useita kymmeniä hakemuksia todeten, että samoja työpaikkoja hakee sadat, jopa tuhannet ihmiset. Haastatteluun pääset ehkä hyvällä tuurilla kerran tai pari. Todeten jo että pelkkiä haastateltavia saattaa olla useita kymmeniä. Lopulta useiden kymmenien tai satojen hakemusten jälkeen päätät laajentaa hakuasi myös yli oman alasi. Pääset vuokratyöpaikkoja välittävän yrityksen listoille hyvällä tuurilla, todeten että sekään ei takaa työpaikkaa automaattisesti. Saat kutsun haastatteluun ja jos onni suo sinulle saatetaan seuraavien kuukausien kuluessa löytää joku määräaikanen työ. Jos olet omistanut auton ja myynyt sen, osa töistä on siinä vaiheessa mahdollisesti pois laskuista. Työllistyt satojen hakemusten jälkeen 0 tuntisopimuksella, hyvällä tuurilla ensi kuussa on lähes täydet tunnit. Sitten voikin olla hiljaisempaa. Jos sinun tukeasi leikataan nyt, niin miten se sinua aktivoi? Mistä perustarpeesta säästät jos sinulta leikataan? Vai olisiko ongelma vain siinä, että tarjonta ja kysyntä ei kohtaa? 

Vierailija
158/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niska laukaus pariille työtä vieroksuvalle voi kannustaa muita. 

Vierailija
159/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuet pois ja töihin.

Sillä olis toki sellainen työllistävä vaikutus, et järjestyshenkilöitä ja poliiseja tarvittais lisää...

Sieltä se teidän vasemmistolaisten todellinen luonne paljastui...

Miten se tekee minusta vasemmistolaisen, jos ihmiset alkavat epätoivossa tekemään rikoksia? Taas logiikka jotenkin kateissa.

Vierailija
160/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ehdotan, että jokainen huolehtii itse omasta työllisyydestään niin kuin luulisi nykyaikaisessa sivistyneessä valtiossa tapahtuvan.

Ei kuulu muiden päättää olan yli ja selän takana missä kukakin on töissä tai mikä on kenenkin ammatti tai haitata työllistymistä toisaalle ja manipuloida työllistymistä toisaalle.

Pitäkää vaan huolta omista asioistanne eikä muiden.

Samaa mieltä. Toivon myös että jokainen huolehtii omista eläkkeistä ja omasta toimeentulostaan. 

Valtion pitäisi lopettaa kaikki tukien maksu ja jokaisen pitäisi itse huolehtia itsestään, tämän myötä voisimme laskea veroja huomattavasti joten ihmisille jäisi paljon enemmän rahaa käyttöön.

Niin, näitä tällaisia valtioita on kyllä. Ne on niitä, joita kutsutaan nimellä kehittyvät maat (ennen sanottiin kehitysmaat). 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yksi