Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te ketkä vastustatte työttömien tukien leikkauksia niin kertokaa itse parempi aktivointi malli työttömille?

Vierailija
08.06.2025 |

Ketään ei voida pakottaa töihin joten tukien leikkaus tai etuuksien leikkaus on ainoa keino miten yhteiskunta voi painostaa työttömiä töihin. Suomessa taitaa jokainen puolue haluta että suomalaiset tekisivät töitä eikä makoilisi kotona yhteiskunnan elätettävänä.

Kysyn siis teiltä että mikä olisi teidän aktivointi malli työttömille jos tukien leikkaus ei teille käy.

Sanon vielä sen että suomessa on avoimia työpaikkoja, koko 2000 luvun ajan suomeen ollaan tuotu vuosittain tuhansia ulkomaalaisia työntekijöitä koska suomessa on työvoimapula.

Kommentit (528)

Vierailija
161/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niska laukaus pariille työtä vieroksuvalle voi kannustaa muita. 

Giljotiini kannustaisi päättäjät toimimaan järkevämmin. Pelkkä sen uhka luultavasti riittäisi saamaan järkeä politiikkaan.

Vierailija
162/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukiahan on jo leikattu roimasti. Auttoiko se?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ehdotan, että jokainen huolehtii itse omasta työllisyydestään niin kuin luulisi nykyaikaisessa sivistyneessä valtiossa tapahtuvan.

Ei kuulu muiden päättää olan yli ja selän takana missä kukakin on töissä tai mikä on kenenkin ammatti tai haitata työllistymistä toisaalle ja manipuloida työllistymistä toisaalle.

Pitäkää vaan huolta omista asioistanne eikä muiden.

Samaa mieltä. Toivon myös että jokainen huolehtii omista eläkkeistä ja omasta toimeentulostaan. 

Valtion pitäisi lopettaa kaikki tukien maksu ja jokaisen pitäisi itse huolehtia itsestään, tämän myötä voisimme laskea veroja huomattavasti joten ihmisille jäisi paljon enemmän rahaa käyttöön.

Haluat siis anarkiaa sillä siihen se johtaa jos lopetetaan kaikki tuet. Tukien saajia on tois

joopa joo .koittakaa nyt laiskat paskat päästä ensiksi sohvalta ylös ennekuin alkaa mikään veri virtaamaan.

Vierailija
164/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auttoi en maannu ansiosidonnaisella kun 2kk kun on porrastettu.enne  makasin aina melkein 2v kun oli  riittävä mun elämiseen.

Vierailija
165/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei jaksa taas

Et jaksa mennä edes töihin. 

Sanopa miten niihin "töihin mennään" jos todellisia työpaikkoja ei ole tarjolla. Yhtä avointa työpaikkaa kohden tulee tälläkin hetkellä järjetön määrä hakemuksia. Pelkästään Kelan pääjohtajaksi löytyi yli 100 hakijaa puhumattakaan jostain työpaikasta, johon on hyvin väljät kelpoisuusvaatimukset.

Vierailija
166/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auttoi en maannu ansiosidonnaisella kun 2kk kun on porrastettu.enne  makasin aina melkein 2v kun oli  riittävä mun elämiseen.

Miksi työttömien määrä vaan jatkaa kasvuaan jos se kerran auttoi?

Vierailija
167/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä saakka kun opin yläkoulun yhteiskuntaopin tunneilla työttömyyden eri muodoista, olen pohtinut sitä miksi kaikkia työttömiä kohdellaan samalla tavalla. Vähän niin kuin yrittäisi kasvattaa kaikkia kasveja happamassa maaperässä.

Yleisesti suomalaisen kulttuurin ongelma on tasapäistäminen. Ajatellaan, että täysin saman työkalun käyttäminen kaikkiin töihin on järkevää ja tehokasta, mutta ei se niin mene. 

Vierailija
168/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä saakka kun opin yläkoulun yhteiskuntaopin tunneilla työttömyyden eri muodoista, olen pohtinut sitä miksi kaikkia työttömiä kohdellaan samalla tavalla. Vähän niin kuin yrittäisi kasvattaa kaikkia kasveja happamassa maaperässä.

Yleisesti suomalaisen kulttuurin ongelma on tasapäistäminen. Ajatellaan, että täysin saman työkalun käyttäminen kaikkiin töihin on järkevää ja tehokasta, mutta ei se niin mene. 

Millä tavalla toivoisit eri työttömiä kohdeltavan ja kuka sen päättää miten ketäkin kohdellaan?

Vierailija
169/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi aidon työpaikan tarjoaminen?

Vierailija
170/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla toivoisit eri työttömiä kohdeltavan ja kuka sen päättää miten ketäkin kohdellaan?

No en nyt ala kaikkia eri työttömyyden muotoja tässä luettelemaan, mutta onhan se ihan selvää että esim. vastavalmistunut tarvitsee erilaista tukea kuin pitkäaikaistyötön tai sellainen, joka yrittää osa-aikaisesti. 

Vierailija
171/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Helsingissä oli huhtikuun lopussa 47096 työtöntä."

https://kaupunkitieto.hel.fi/fi/talous/tyomarkkinat/tyottomyys

Helsingissä asuu siis suurin osa työttömistä, miksi nämä helsinkiläiset työttömät ei muuta työnperässä toiseen kaupunkiin tai kylään? 

Varsinainen maalaistollo olet! Jos Helsingissä ei ole töitä, mistä niitä sinne landelle ilmestyisi?

Kyllä työttömän on parasta pysytellä siellä missä mahdollisesti uusia työpaikkoja syntyy.

Vierailija
172/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vituilshan tämä menee, jos työvoimapula tarkoittaa sitä, ettei löydy kolmekymppistä DI:tä, joka on mies avoimeen työpaikkaan. Mitä vika viisikymppisesaä työttömässä naisessa muka on?

Vierailija
173/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en nyt ala kaikkia eri työttömyyden muotoja tässä luettelemaan, mutta onhan se ihan selvää että esim. vastavalmistunut tarvitsee erilaista tukea kuin pitkäaikaistyötön tai sellainen, joka yrittää osa-aikaisesti. 

Et siis usko, että kaikki työllistyisivät käyttään ohjatussa työkykyvalmennuksessa? Oletko edes tajunnut kyseenalaistaa työkkärin tehottomia ja jätjettömiä toimenpiteitä, joita virheellisesti kutsutaan palveluiksi.

Vierailija
174/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleen on palkanmaksaja pula.

Ei ole mitään palkanmaksaja pulaa. Suomeen ollaan koko 2000 luvun ajan tuotu työvoimaa ulkomailta koska suomessa on työvoimapula. Vai väitätkö että jokainen puolue ja ammattiliitot valehtelee meille työvoimapulasta? 

Vaikea muuttua ulkomailta tuotavaksi halpikseksi.

Ja vaikka pystyisi muuttumaankin, niin ei sillä halpatyöntekijän pienellä palkalla näillä nykyhinnoilla pitkälle pötkittäisi. 

Vierailija
175/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleen on palkanmaksaja pula.

Ei ole mitään palkanmaksaja pulaa. Suomeen ollaan koko 2000 luvun ajan tuotu työvoimaa ulkomailta koska suomessa on työvoimapula. Vai väitätkö että jokainen puolue ja ammattiliitot valehtelee meille työvoimapulasta? 

Vaikea muuttua ulkomailta tuotavaksi halpikseksi.

Laita kenkälankkia naamaan.

Vierailija
176/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri.

Muissa maissa, joista aktiivimallia matkittiin, on moninkertainen määrä auttamassa siinä työllistymisessä. Niissä maissa se aktiivimalli siis toimii. Työtön saa siis henkilökohtaista neuvontaa. 

Ystäväni sai tällaista todella aktiivista apua omalla kohdalla. On myös saanut lisäkoulutusta ja nyt toinen työpaikka saatu sen avulla (ensimmäinen firma meni alta). 

Vierailija
177/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi työttömiä pitäisi vielä aktivoida? Aktivoikoon itse itsensä jos kiinnostaa. Tuet pois vaan kaikilta.

T. Veronmaksaja

Mitäpä jos minä päätän sinun ammattisi? Otetaan vaikka se ammatti, jota kaikista eniten inhoat niin alan pakottaa ja kiristää sinua siihen koko loppuelämäsi?

Jep, ja samalla perusteella vaikkapa lapsilisät kaikilta, varsinkin rikkailta pois, koska "hoitakoon itse lapsensa, jos on hankkinut" :D

Vierailija
178/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi aktivoiva keino olisi helpottaa ansiosidonnaiselle pääsyä. Nythän sitä vaikeutettiin ja tukea leikattiin. Jos anssille pääsisi vaikkapa neljän kuukauden työssäolon jälkeen, niin heikompiansioinenkin työ kelpaisi varmasti.  Ansiosidonnaisen mittaa voisi porrastaa työssäoloajan mukaan vaikkapa niin, että 4 kuukautta oikeuttaisi 8 kuukauden ansiosidonnaiseen, 6 kuukautta kymmeneen ja vuosi vuoteen ja vaikkapa viisi vuotta kahteen vuoteen. Noin idean havainnollistamiseksi. Nyt voimassa oleva malli, jossa pitää olla vuosi töissä saadakseen ansiosidonnaista passivoi, kun työntekijälle tulee tunne ettei päivät kerry millään ja parin kuukauden työsuhteet ovat yhtä tyhjän kanssa. Mieluummin jää sitten himaan odottelemaan parempia töitä.

Sekö se on tarkoitus, että oikein "kerätään" ansiosidonnaista? Ansiosidonnainen ei ole ratkaisu vaan sitä täytyykin leikata. Sekö on sitten liikaa,

No se kerääminen näiden pätkätöiden tarkoitus on aina ollut. Ei kai kukaan huvikseen töitä tee. Vuoden paikkoja ei vaan ole ja pieniä pätkiä ei ole niin paljoa, että ehtisi niitä kerätä vuoden edestä. Tyhjän kun saa pyytämättäkin, niin ollaan pyytämättä sitten, eli toimeentulotuella. Tänä vuonna on vielä kyttyrävuosi Lapissa, niin ei vähempää voisi kiinnostaa mitkään talon maalaukset ja kattohommat.

Vierailija
179/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkossa alisuoriutuminen lisättäisiin uudeksi irtisanomisperusteeksi. 

Sillä perusteella nykyinen hallitus saisi potkut.

Muistetaan tämä ensi eduskuntavaaleissa! 😁

Vierailija
180/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaan irtisanoutukaa nyt herran jumala niistä töistänne, niin saadaan tämä rikki oleva systeemi kaadettua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yksi